مشاوره حقوقی سرقفلی

مشاوره حقوقی سرقفلی

مشاوره حقوقی سرقفلی


4.9/5 - (221 امتیاز)

با موضوع مشاوره حقوقی سرقفلی توسط بهترین وکیل ملکی تهران همراه شما هستیم.

در مقاله مشاوره حقوقی سرقفلی به بررسی حق سرقفلی و کسب و پیشه و تجارت که دو حق متفاوت در املاک تجاری می‌باشند، خواهیم پرداخت.

سرقفلی و حق کسب و پیشه حقوق مالی هستند که مانند سایر حقوق مالی قابل توقیف توسط مراجع قضایی، قابل نقل و انتقال به صورت قراردادی و قهری، قابل تقویم به پول و قابل اسقاط است.

املاک تجاری که در سال 1356 تنظیم شده و پس از آن هر ساله تمدید شده‌اند بعضا مشاهده شده که ارزش حق کسب و پیشه و تجارت و سرقفلی آنها خیلی بیشتر از ارزش ملک است.

در ادامه مقاله مشاوره حقوقی سرقفلی به بررسی و پاسخگویی کاربران گرامی در خصوص سرقفلی خواهیم پرداخت.

چگونگی ایجاد حق کسب و پیشه

پاسخ مشاوره حقوقی سرقفلی:
سرقفلی معمولا مبلغی است که مالک علاوه بر اجاره بها در زمان تنظیم قرارداد اجاره، از مستاجر دریافت می‌کند و هنگام تخلیه ملک باید به قیمت روز آن را به مستأجر برگرداند.

ولی حق کسب و پیشه مبلغی است که در قبال تخلیه یا انتقال مورد اجاره از سوی مالک به مستأجر پرداخت می‌شود.
حق کسب و پیشه بیشتر با مرور زمان و به واسطه نوع فعالیت تجاری، مکان و متراژ ملک و شهرت تاجر و موارد اینچنینی به دست می‌آید.
مهمترین مسئله‌ای که در روابط موجر و مستاجر باید به آن توجه کرد آن است که روابط آنها بر اساس کدام قانون و تحت چه شرایطی تنظیم شده است.
اگر طرفین قرارداد اجاره بخواهند روابط استیجاری خود را تحت قانون مصوب سال 1376 در آورند باید نکاتی را در اجاره نامه رعایت کنند.

 وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ

اگر قرارداد اجاره به صورت عادی تنظیم شده باشد دو نفر شاهد باید زیر آن را امضا کنند.

یا این که اگر اصل قرارداد اجاره مربوط به قبل از سال 1376 باشد، ولی طرفین قراردادشان را بعد از زمان لازم الاجرا شدن این قانون به طور مثال در سال 80 تمدید کرده باشند قراردادشان مشمول قانون سال 76 نخواهد بود.

روابط بین آنها بر مبنای قانون سال 1356 تنظیم شده و مطابق این قانون با آنها رفتار می‌شود.
ممکن است این سوال مطرح شود که آیا کسانی که روابط شان را بر مبنای قانون سال 1376 تنظیم می‌کنند حق سرقفلی به آن‌ها تعلق می‌گیرد؟

در پاسخ این پرسش مشاوره حقوقی سرقفلی بیان داشتند: اگر مالک، ملک تجاری خود را به دیگری اجاره دهد می‌تواند مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از مستأجر دریافت کند.

بعد از پایان مدت اجاره و تخلیه، مستأجر می‌تواند سرقفلی را به نرخ و قیمت روز از مالک دریافت کند.
برای این امر نیز اگر بین طرفین توافق وجود نداشته باشد دادگاه با تعیین کارشناس قیمت عادله روز را تعیین می‌کند.
کارشناس نیز برای تعیین قیمت عادله روز مکان تجاری و نحوه استفاده از آن و موقعیت ملک و… را در نظر می‌گیرد.

مشاوره حقوقی سرقفلی در خصوص اعتراض به این تصمیم بیان داشتند: چنانچه هر یک از طرفین نسبت به آن اعتراضی داشته باشند می‌توانند از دادگاه تقاضای ارجاع امر را به هیات سه نفره از کارشناسان به عمل آورند.

مشاوره حقوقی سرقفلی

حال اگر مالک هنگام اجاره، سرقفلی نگرفته باشد ولی مستاجر مغازه را با سرقفلی به دیگری واگذار کند، رابطه این دو چگونه است؟

چنانچه مالک سرقفلی نگرفته باشد ولی مستأجر با دریافت سرقفلی مغازه را به شخص دیگری اجاره دهد پس از پایان مدت اجاره، مستأجر دوم حق مطالبه سرقفلی از مالک را ندارد.
با پایان مدت اجاره، مستأجر باید مغازه را تخلیه کند و اگر مدعی حقی است به کسی که ملک را از او اجاره کرده، مراجعه کند.

بر طبق قانون و مطابق قرارداد اگر مستاجر حق انتقال دادن ملک اجاره‌ای به غیر را نداشته باشد، آیا می‌تواند مالک را ملزم به انتقال مغازه به مستأجر دیگری کند؟

مشاوره حقوقی سرقفلی در این خصوص اذعان داشتند: چنانچه مستأجر حق انتقال به شخص دیگری (غیر) نداشته باشد با پرداخت سرقفلی به مالک باز هم حق انتقال به غیر ندارد.

خرید و فروش ملک در رهن بانک

بنابراین مستأجر پس از پایان مدت اجاره مکلف به تخلیه مغازه است و در این فرض که سرقفلی را به مالک پرداخته، مالک باید هنگام تخلیه، سرقفلی را به نرخ روز به وی بدهد.

آیا حق کسب و پیشه به مستاجری که مطابق قانون سال 76 قرارداد اجاره تنظیم کرده، تعلق می گیرد؟

در جواب این پرسش مشاوره حقوقی سرقفلی بیان داشتند: اصولا برابر قانون سال 76 اصل بر آن است که حق کسب و پیشه وجود نداشته باشد مگر آن که دو شرط زیر وجود داشته باشد:

1-ضمن عقد اجاره شرط شود تا زمانی که ملک مورد اجاره در تصرف مستاجر است، مالک حق افزایش اجاره بها و تخلیه ملک را ندارد و متعهد شود هر ساله ملک را به همان مبلغ به او واگذار کند.
در این صورت مستاجر می تواند برای اسقاط حق خود مبلغی را به عنوان سرقفلی از مالک مستاجر دیگر دریافت کند.

2-در ضمن عقد اجاره شرط شود که مالک، ملک را به غیر مستاجر اجاره ندهد و هر ساله آن را به اجاره متعارف به مستاجر متصرف واگذار کند.
مستاجر می‌تواند برای اسقاط حق خود و یا تخلیه محل مبلغی را به عنوان سرقفلی مطالبه و دریافت کند.

در احتمالی دیگر اگر مدت اجاره تمام شود و مستأجر مبلغی به عنوان سرقفلی نپرداخته باشد آیا می تواند مبلغی به عنوان حق کسب و پیشه دریافت کند؟

جواب قانون خیر است. زیرا برابر قانون سال 76 تنها در صورتی که مستأجر مبلغی به عنوان سرقفلی به مالک پرداخته باشد، حق دارد هنگام تخلیه از مالک به نرخ روز از او سرقفلی را باز پس گیرد.

یکی از موارد مهم و چالش برانگیز این است که اگر مستاجر بدون رضایت مالک، ملک اجاره‌ای را به دیگری انتقال دهد و از طرفی مطابق قرارداد حق انتقال به غیر هم نداشته باشد حق سرقفلی پرداختی قابل مطالبه است یا خیر؟

در این حالت اگر ملک بعد از لازم الاجرا شدن قانون سال 76 به اجاره واگذار شود و بدون رضایت موجر به غیر واگذار شود، در صورت صدور حکم تخلیه به علت انتقال به غیر مستأجر یا متصرف مغازه استحقاق دریافت نصف حق سرقفلی را دارد.
مشاوره حقوقی سرقفلی

پرسش و پاسخ‌های اعلامی در خصوص عدم تحویل ملک پس از خرید

آقایی ملکی را خریداری نمودند و ۷۰ درصد ثمن (مبلغ) معامله را پرداخته و بنابر مفاد (محتوا) قرارداد که فروشنده می‌بایست ملک را تحویل می‌داد لکن از تحویل ملک خوداری می‌نماید لذا قصد اقامه دعوی علیه فروشنده را دارند:

وکیل پذیره نویسی سرقفلی اوقاف

پاسخ مشاوره حقوقی سرقفلی:
عدم تحویل ملک بعد از خرید توسط فروشنده یکی از مشکلات حقوقی و ملکی است.
ممکن است برای هرکسی بعد از تنظیم قرارداد پیش آید.
اما مهم آن است که با رعایت ترفندها و اصول حقوقی بتوانید احتمال ضرر کردن خود را به کمترین حد ممکن برسانید.

در هر قرارداد یا عقدی یک طرف در مقابل شخص دیگر متعهد به انجام کار می‌شود و طرف دیگر، ملزم به پرداخت مبلغی می‌شود یعنی هر دو طرف تعهدی را برعهده میگیرند.

برای مثال یکی متعهد می‌شود مالی را به دیگری منتقل کند و دیگر متعهد می‌شود در مقابل آن مبلغ معینی را به وی بپردازد.

در عقد بیع (خرید و فروش) اگر طرفین بر خرید و فروش مالی به قیمت مشخص توافق کنند ولی پس از آنکه مشتری ثمن (پول) را پرداخت کرد مالک اقدام به عدم تحویل ملک کرد در واقع به تعهد خود عمل نکرده است.

برهمین مبنا شما به عنوان مشتری می‌توانید از دادگاه تقاضای الزام مالک به تخلیه و تسلیم مبیع (مورد معامله) را داشته باشید.

البته باید بتوانید در دادگاه وقوع معامله و تسلیم ثمن (پول) به فروشنده را ثابت کنید.

چرا که اصل بر عدم وقوع معامله و وجود تعهد است، مگر اینکه خلافش را ثابت کنید، که طرف مقابل به شما طلبکار است.
بنابراین لازم است اصل مبایعه نامه به همراه سندی که نشان دهنده‌ی پرداخت پول به فروشنده است را به دادگاه به عنوان مدارک ارائه کنید.
این سند پرداخت می‌تواند فیش مربوطه بانکی یا چکی که توسط او وصول شده نیز باشد که نشان خرید و عدم تحویل ملک توسط فروشنده باشد.

اینکه فروشنده چه زمانی باید ملک را تحویل دهد، می‌تواند به قرارداد و نحوه‌ی توافق شما بستگی داشته باشد که همان است که در متن قرارداد ذکر شده است.

در غیر این صورت ممکن است؛ طبق ماده ۲۲۵ قانون مدنی عرف و عادت در یک مورد آن چنان واضح باشد که حتی ذکر نکردن آن در قرارداد هم نمی‌تواند مانع اجرای آن شود و عدم ذکر آن تاثیری در عدم اجرا نمی‌گذارد.

اگر نه عرف و عادت و نه در قرارداد مدتی برای تحویل مبیع (مورد معامله) در نظر گرفته شده بود، اصل بر این است که مالک باید بلافاصله مبیع و مال را تسلیم مشتری کند.
مطابق ماده ۲۲ و ۴۶ و ۴۷ قانون ثبت با تنظیم سند رسمی ملک را رسما منتقل کند.

مطالبه سهم الشرکه

مطابق ماده ۳۶۷ قانون مدنی نیز تحویل ملک باید به صورتی باشد که مشتری بتواند تصرف کاملی بر مال خود را داشته باشد، مثلا اگر کلید بدهد ولی در باز نشود یعنی تسلیم نکرده است و قابل پیگیری قانونی است.

اما اگر الزام به تسلیم ملک یا الزام به ایفای (انجام) تعهد نیز امکان پذیر نبود خریدار حق فسخ خواهد داشت و برای آن نیز می‌تواند دادخواست بدهد.

مشاوره حقوقی سرقفلی

خسارت دیرکرد تحویل ملک:

این مسئله بسیار در قراردادهای فروش و ساخت آپارتمان رایج است.
بدین صورت که طرفی که ملزم به تحویل آپارتمان در تاریخ مقرر بوده است در آن تاریخ ملک را تحویل نمی‌دهد.
سوالی که پیش می‌آید این است که در مقابل عدم تحویل ملک چه می‌شود کرد؟

وکیل شمال تهران در پاسخ به این سوال چند راهکار ارائه دادند:
پیشنهاد می‌شود که در متن قرارداد حتما وجه التزام بابت خسارت تأخیر تسلیم تعیین کنید.
منظور از وجه التزام مبلغی است که در قرارداد برای خسارت تأخیر در انجام دادن تعهد، تعیین گردد.

بدین معنا که بابت دیرکرد تحویل آپارتمان یا زمین و ملک شما ملزم است برای مثال روزی ۱۵۰ هزارتومان خسارت بپردازد، که شما می‌توانید این مبلغ را پس از طی مراحل قانونی که عبارت است:

از تنظیم دادخواست تأخیر در انجام تعهد مشخص کرده و از ثمن (مبلغ) نهایی که می بایست در انتها بابت تحویل گرفتن میپرداختید کسر کنید یا از وی بگیرید.

اگر مبلغ خسارت را در قرارداد تعیین نکرده‌اید با تنظیم دادخواست فوق الذکر برای تعیین میزان خسارت قاضی احتمالا قرار ارجاع به کارشناس را صادر کرده و پس از تعیین مبلغ می توانید اقدام به احقاق حق خود کنید.

استفاده از دستور موقت برای عدم تحویل ملک

دستور موقت در اموری صادر می‌شود که رسیدگی به آنها فوریت دارد، یعنی کارهایی است که باید خارج از نوبت و مهلت، تکلیف آنها معلوم شود.
اینکه فوریت چیست به تشخیص دادگاه است اما معنای عرفی آن در نظرگرفته می‌شود.
بنابراین، نمی‌توان برای فوریت موضوع، معیار دقیقی بیان نمود و در مورد هر پرونده، شرایط ممکن است به کلی متفاوت باشد.

درخواست صدور دستور موقت را می توانید قبل از آنکه دادخواست اصلی را تقدیم دادگاه کنید به دادگاه محل وقوع ملک تسلیم کنید.
تا بیست روز بعد فرصت دارید تا دادخواست اصلی را تقدیم دادگاه کنید.
اگر دادگاه فوریت موضوع را تشخیص دهد می‌تواند بدون ابلاغ به خوانده دستور اجرای دستور موقت را صادر کند.
رسیدگی به درخواست دستور موقت مستلزم پرداخت هزینه دادرسی معادل می‌باشد.

ده برترین وکیل جرائم اقتصادی تهران

ثبت و طرح دعاوی مربوط به سرقفلی مانند سایر دعاوی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می‌شود و برای رسیدگی به شعبه صالح دادگاه حقوقی ارجاع خواهد شد.

مشاوره حقوقی سرقفلی

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

میدان ونک، ابتدای بزرگراه حقانی، خیابان گاندی جنوبی، خیابان چهاردهم، پلاک 14، طبقه 4، واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر وکیل آنلاین در تهران

021-88795408
021-88799562
021-88796143

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات
ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل پایه یک

09120067661
09120067662
09120067663

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل پایه یک جرایم اقتصادی

09120067661
09120067664

09120067665
09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمد رضا مهری
دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود
مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

آیا برای تمام املاک می‌توان حق سرقفلی گرفت؟

خیر حق سرقفلی فقط در خصوص املاک تجاری اجاره‌ای در برخی موارد قابل مطالبه است.

از نظر قانون چه زمانی فروشنده باید ملک را به خریدار بدهد؟

اصل بر این است که مالک بلافاصله ملک را تحویل دهد اما طرفین می‌توانند در قرارداد، نحوه‌ی توافق دیگری تنظیم نمایند.

مشاوره حقوقی سرقفلی مشاوره حقوقی سرقفلی مشاوره حقوقی سرقفلی مشاوره حقوقی سرقفلی مشاوره حقوقی سرقفلی مشاوره حقوقی سرقفلی مشاوره حقوقی سرقفلی مشاوره حقوقی سرقفلی مشاوره حقوقی سرقفلی مشاوره حقوقی سرقفلی مشاوره حقوقی سرقفلی مشاوره حقوقی سرقفلی 

36 دیدگاه

  • چنانچه سرقفلی به شرط مساحت معین به عقد بیع منتقل شود و پس از معامله کمتر یا بیشتر درآید، آیا موضوع مشمول ماده 355 قانون مدنی است؟

    • در فرض سؤال که سرقفلی به شرط مساحت معین به عقد بیع منتقل شده و پس از معامله کمتر یا بیشتر در آمده است، اولاً، سرقفلی از آثار و متفرعات عقد اجاره است و فینفسه فاقد اصالت است؛ لذا آثار و احکام آن نیز تابع این عقد و حسب مورد قانون حاکم بر آن، اعم از قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 1356 یا قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 1376 و دیگر قوانین مربوطه است. ثانیاً، در خصوص شرط فوقالذکر با رعایت قوانین و مقررات حاکم بر عقد اجاره، تخلف از این شرط میتواند مشمول قواعد عمومی راجع به شروط و حکم مقرر در ماده 235 قانون مدنی باشد.
      در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی ملک با دفتر وکالت جناب وکیل محمد رضا مهری تماس بگیرید.
      09120067663

  • سلام خسته نباشید. سه سال پیش مغازه خود را فقط با یک رهن و اجاره بدون گرفتن سرقفلی به یه فرد املاکی اجاره دادم و سالیانه با همین روش قرارداد رو تمدید می کنم، مستاجر می تونه از من سرقفلی بخواد و چه مواردی برای تمدید در قراردادم قید بشه بهتر است؟

    • با سلام وقت بخیر، بر اساس قانون مالک(موجر) و مستاجر مصوب 1376 در صورتی به مستاجر حق سرقفلی تعلق می گیرد که مبلغی در زمان عقد قرارداد اجاره به مالک(موجر) پرداخت نماید در غیر این صورت رابطه سرقفلی ایجاد نمی گردد اما با توجه به مدت زمان استفاده تجاری برای آن شغل در ملک شما ممکن است حق کسب و پیشه ایجاد گردد. .در هر حال بصورت قطعی حق سرقفلی به مستاجر شما تعلق نمیگیرد چون مبلغی به عنوان سرقفلی پرداخت نکرده است همچنین برای تمدید قرارداد هم به موجب قانون 1376 باید در دونسخه و در حضور دو شاهد تنظیم گردد و در قرارداد ذکر نمایید که مستاجر چون سرقفلی پرداخت نکرده است در پایان قرارداد حق مطالبه سرقفلی و کسب و پیشه را ندارد.

  • با عرض سلام واحترام. بنده 22 سال است که در یک مغازه در محدوده ی بازار تهران مستاجرهستم الان میخوام سرقفلی خودم رو به کسی دیگه انتقال بدم، اما به مالک دسترسی ندارم چطور میتونم این کار رو انجام بدم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • سلام دوست عزیز
      برای انتقال سرقفلی در این حالت باید از طریق رای دادگاه اقدام نمایید. همچنین در حین تنظیم دادخواست، مالک را مجهول المکان معرفی کنید. در این صورت با انتشار آگهی و طی روال قانونی، دادگاه این اجازه را به شما خواهد داد. شما میتوانید برای سهولت در این امر و پرهیز از هر گونه اشتباه با شماره 02188663925 تماس حاصل فرمایید و با وکیل متخصص در امور سرقفلی مشاوره نمایید.

  • با سلام و عرض ادب، بنده دارای حق کسب و پیشه در یک متجمع تجاری در بازار تهران میباشم، بنده به عنوان مستاجر حق انتقال به غیر را نداشتم اما توسط دادگاه اجازه انتقال داده شده، آیا مالک می تواند ادعای حقی نسبت به وجهی که بنده به عنوان مستاجر اول از مستاجر دوم دریافت می‌کنم، را داشته باشد؟

    • سلام دوست عزیز
      نقل و انتقال حق کسب و پیشه ضمن رابطه استیجاری فقط با تنظیم سند رسمی میسر است و عدم رعایت این نحوه از نقل و انتقال رسمی، متخلف را مواجه با ضمانت اجرای مقنن می‌نماید. حق کسب و پیشه به مستاجر اختصاص دارد، هرگاه مستاجر با داشتن حق انتقال به غیر یا با اذن دادگاه مورد اجاره را به دیگری انتقال دهد، می تواند از مستاجر جدید حق کسب و پیشه خود را دریافت کند، و مستاجر جدید از هر حیث قائم مقام مستاجر سابق خواهد بود. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور سرقفلی با شماره 02188663926 تماس حاصل فرمایید.

  • با عرض سلام واحترام. بنده مستاجر 3 دانگ از یک باب مغازه هستم . بنده 20 سال است که با برادر خود در این مغازه مستاجر هستیم . و 3 دانگ از سرقفلی این مغازه برای من است . الان میخواهم که 3 دانگ خود را به برادرم منتقل کنم، اما به مالک دسترسی نداریم چطور میتوانیم این کار رو انجام دهیم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • سلام دوست عزیز
      برای انتقال سرقفلی در این حالت باید از طریق رای دادگاه اقدام نمایید و در حین تنظیم دادخواست، مالک را مجهول المکان معرفی کنید. در این صورت با انتشار آگهی و طی روال قانونی، دادگاه این اجازه رو به شما خواهد داد. شما می‌توانید برای سهولت در این امر و پرهیز از هر گونه اشتباه با شماره 02188663925 تماس گرفته و با وکیل متخصص در امور سرقفلی مشاوره نمایید.

  • با سلام و عرض ادب. بنده 18 سال است که در مغازه ای در جنوب تهران مستاجر هستم و هر سال قرارداد جدیدی نوشته ام. صاحب مغازه ایرن نیست و من هر سال با برادرزاده ایشان قرارداد را تمدید می‌کنم. آیا می‌توانم برای حق کسب و پیشه شکایت کنم و صاحب مغازه شوم ؟

    • سلام دوست عزیز
      سرقفلی و حق پیشه به طور کلی مربوط به قراردادهای اجاره‌ای که قبل از سال ۱۳۷۶ تنظیم شده است می‌باشد. در واقع، بسیار مهم است که قرارداد اولیه در چه سالی تنظیم شده باشد. علاوه بر این باید توجه کنید با پرداخت سرقفلی، صرفا می‌توانید آن را به نرخ روز مطالبه کنید و به هیچ وجه مالک مغازه نیستید. حق کسب و پیشه نیز مربوط به رونقی است که کسب و کار شما در آن مغازه ایجاد کرده است. شما می‌توانید برای دریافت طلاعات بیشتر در مورد نحوه مطالبه سرقفلی و نیز مطالبه حق پیشه با شماره 02188663926 تماس گرفته و با وکلای مهر پارسیان مشورت نمایید.

  • با سلام و وقت بخیر. من قصد خرید سرقفلی مغازه ای را دارم، آیا خرید سرقفلی بدون تنظیم اجاره نامه صحیح است یا عقد باطل محسوب می‌شود؟ چون بنده به دلیل آشنایی که با مالک دارم، تصمیم به تنظیم اجاره نامه نداریم. ممنون میشم در این خصوص بنده را راهنمایی بفرمایید.

    • سلام دوست عزیز
      خرید سرقفلی بدون تنظیم اجاره نامه باطل محسوب می‌شود. به استناد ماده ۶ قانون موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶، مالک باید مبلغی تحت عنوان سرقفلی از مستاجر بگیرد و در قراردادی فی مابین آن دو نفر تمام موارد از قبیل زمان و مبلغ اجاره نوشته شود. برای تنظیم قرارداد سرقفلی حتما از وکیل متخصص در این امور مشورت نمایید تا عواقب ناشی از اشتباهات رایج در قراردادها برای شما مشکل ساز نشود. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور سرقفلی با شماره 09120067664 تماس حاصل فرمایید.

  • من یک انباری دارم در حومه شهرکی که فعلا متروک هست.دوستانم بهم پیشنهاد دادن که این انباری رو بهشون به مدت 10سال اجاره بدم و اونها با اعمال تغییراتی در ساختمان اون رو به صورت کارگاه تولید کابینت آشپزخانه در بیارند و مشغول به کار بشوند. این سوال رو داشتم که آیا اجاره طولانی مدت باعث به وجود آمدن حق کسب و پیشه برای مستاجرین میشود؟ لازم به توضیح است که بنده هم میخواهم با این دوستان فعالیت کرده و هم به عنوان مالک و هم شریک کاری باشیم . ممنون میشم من را راهنمایی بفرمایید

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، ممکن است این اتفاق صورت پذیرد، هماهنطور که می‌دانید حق کسب و پیشه بیشتر با مرور زمان و به واسطه نوع فعالیت تجاری، مکان و متراژ ملک و شهرت تاجر و موارد این چنینی به دست می‌آید. در صورتی که ملک متعلق به خود موجر یا ملک شراکتی باشد، دراین صورت موجر، هم مستاجر وهم متصرف مغازه‌ای است که حق کسب و پیشه دارد. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور سرقفلی با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

  • با سلام و وقت بخیر، من مستاجر یک مغازه در پاساژ کویتی های بازار تهران هستم . 16 سال که مستاجرم، متاسفانه صاحب ملک 1 پیش به دلیل کرونا فوت کردند، بنده به دلیل مشکلاتی مجبور شدم که مدتی مغازه را به دیگری اجاره دهم، یکی از وارثین موجر به علت انتقال به غیر درخواست تخلیه عین مستاجره را کرده است، تکلیف من چیست؟ پرداخت حق کسب و پیشه چگونه خواهد بود؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • سلام دوست عزیز
      این موضوع از جمله موارد اختلافی است. به طوری که عده‌ای قائل به پذیرش این دعوا با پرداخت حق کسب و پیشه به نسبت نصف سهم درخواست کننده هستند، در باب اجرای حکم صادره معتقد به اعمال ماده 43 قانون 1 اجرای احکام هستند، و عده ای دیگر با این اعتقاد که پذیرش این دعوا به این نحو منافی حقوق مستاجر است. آنچه مسلم است اینکه از یک طرف مالکین مشاعی حق درخواست تخلیه را دارند و از طرف دیگر مستاجر نیز حق علی رغم تخلف، به حکم قانون استحقاق دریافت نصف حق کسب و پیشه را دارد، بر این اساس تخلیه ملک صرفاً با سهم مشاعی پرداخت نصف حق کسب و پیشه، خواهان تخلیه موجبات تضییع حقوق احد را فراهم خواهد کرد. در چنین مواردی بهترین راهکار آن است که درخواست کننده در صورت طرح دعوی و اصرار بر اعمال حقوق مالکانه خود نصف حق کسب و پیشه ملک را کلاً پرداخت نماید. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر یا شماره 02188663927 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام شوهرم یک مغازه در جمهوری داره و حق سرقفلی داره. به مالک هم دسترسی نیست الان میخواد بعد از چندین سال سرقفلی رو به دوستش منتقل کنه. چه میشه کرد؟

    • سلام دوست عزیز
      دادخواستی را تنظیم و مالک را مجهول‌المکان معرفی نمایید و از طریق رای دادگاه برای انتقال سرقفلی اقدام کنید.

  • سلام. منو شوهرم خونه ای رو در طبقه فوقانی ساختمانی اداری که طبقه همکف آن کاربری تجاری داره، خریدیم و در برابر این شرط که متعهد شویم هرسال خونه رو به همان مبلغ به مستاجر واگذار کنیم، آن را اجاره دادیم. بعد از فوت همسرم از مستاجر درخواست کردم ملک را تخلیه کنه، اما اون برای تخلیه تقاضای سرقفلی کرده . میشه؟ تقاضاش قانونیه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر محلی که به عنوان محل کسب و کار اجاره داده شود، به موجب گواهی پایان کار شهرداری یا پروانه ساختمان، اداری محسوب گردد، طبق ماده 6 قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376، حق سرقفلی به آن تعلق نمیگیرد، چون سرقفلی فقط در اماکن تجاری ایجاد میگردد. نمیتوان در خصوص ملک مسکونی یا اداری، حق سرقفلی را درنظر گرفت.

  • سلام و وقت بخیر. من یه پرونده کلاهبرداری ملکی دارم سوال دارم که در چه مواردی حکم کلاهبردار ملک تشدید میشه؟

  • سلام بنده مالک ۶ دانگ ملک تجاری و ۵ دانگ سرقفلی هستم. الان قصد فروش مغازه را دارم ولی شریکه ۱ دانگ سرقفلی حاضر به فروش نمیشود آیا من میتوانم نسبت به واگذاری و فروش ۶ دانگ ملکیت و ۵ دانگ سرقفلی خودم اقدام کنم؟

  • سلام ببخشید سوالی داشتم آیا در مورد حق سر قفلی مالک باید این مبلغ رو هنگام تخلیه به مستاجر برگردونه؟ 

    • سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که موجر هنگام تنظیم قرارداد مبلغی را به عنوان سرقفلی از مستاجر دریافت کرده باشد در زمان تخلیه باید مبلغ سرقفلی را به قیمت عادله روز به مستاجر برگرداند.

  • سلام روز بخیر
    ببخشید میشه بفرمایید بر چه اساسی به یک ملک تجاری حق کسب و پیشه تعلق میگیره ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      حق کسب و پیشه به مستاجر یک ملک تجاری تحت شرایطی تعلق میگیره مانند: مرور زمان و به واسطه نوع فعالیت تجاری، مکان و متراژ ملک و شهرت تاجر و موارد اینچنینی این حق به دست می آید.

  • سلام خسته نباشید. من مستاجر هستم سوالم اینه اگر مستاجری بدون پرداخت سرقفلی به صورت رهن و اجاره بها مغازه ای رو یک سال اجاره کنه حق کسب ایجاد میشه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      خیر، هر قرارداد اجارهای که از سال 1376 به بعد در خصوص اماکن تجاری نوشته شده باشد، گرفتن سرقفلی در آنها مجاز میباشد، ولی حق کسب و پیشه به مستاجر تعلق نمیگردد.
      و همچنین با توجه به اینکه مستاجر در ابتدا مبلغی بابت سرقفلی به موجر پرداخت نکرده موقع تخلیه نیز به وی مبلغی بابت سرقفلی پرداخت نمیشود.

  • باسلام و احترام. ملک من حدود 10سال پیش اجاره داده شده به یک دکتر و تبدیل به مطب شده. حدود 3سال است که تعطیله و خودشون امریکا هستن. زمان قرارداد مستاجرم خیلی وقته تموم شده اما ملک را تخلیه نمیکند، شرط خالی شدنش از ملک خرید سرقفلی ملکه که حدود 500 میلیون میشود. ایا میتونم بدون خرید سرقفلی ملک تخلیه کنم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، طبق قانون مطب پزشکان مشمول سرقفلی نخواهد شد و شما باید با توجه به مفاد قرارداد، دادخواست مناسب اقامه نمایید. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور ملکی و سرقفلی با شماره 02188663927 تماس حاصل فرمایید.

  • با سلام و وقت بخیر. دو باب مغازه سرقفلی، که یکی از سال 57 سرقفلی بوده و آخرین مستاجر 78 تجدید اجاره کرده است و دیگری 84 سرقفلی دادم. با وجود این که از اول هم خودم در آن کاسبی داشتم و حال 14 سال اجاره بدهکارند و تجدید اجاره هم نشده و محضری بوده است، خواستم بدونم آیا برای تخلیه حق سر قفلی باید داد یا نه؟ در ضمن در سند مغازه اول، حق سرقفلی قید شده که داده به مستاجر قبلی، ولی در مغازه دوم یک قولنامه عادی هم نوشتیم، ولی در سند محضر هیچ مبلغی نخورده است.

    • سلام وقت شما بخیر
      در مورد مغازه مربوط به سال 57، مشمول قانون مسئولیت مدنی سال 56 میباشد، و اگر مستاجر سرقفلی، اجاره بها ماهیانه را پرداخت ننماید، موجر میتواند دادخواست تخلیه ملک به علت عدم پرداخت اجاره ماهانه به مدت 14 سال را مطرح نمایید و سپس اجاره معوقه سالهای گذشته، توسط کارشناس مشخص خواهد شد، و به مستاجر اعلام میشود که در ظرف مهلت مقرر، مبلغ را بپردازد. و اگر مستاجر، مبلغ را نپردازد قاضی حکم تخلیه ملک بدون پرداخت حق سرقفلی را صادر خواهد کرد. در مورد مغازه دوم، باید قرارداد شما مطالعه کرد که آیا سرقفلی مغازه، واگذار شده است یا اجاره عادی بوده. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور سرقفلی با شماره 02188663927 تماس حاصل فرمایید.

  • چند سال پیش پدر من ملکی را در طبقات فوقانی ساختمانی اداری که صرفاً طبقه همکف آن کاربری تجاری داشت، خریداری کرد و آن را در برابر این شرط که متعهد شود هرساله ملک را به همان مبلغ به مستاجر واگذار کند، آن را اجاره داد. بعد از فوت پدرم از مستاجر درخواست کردیم ملک را تخلیه کند، اما او برای تخلیه تقاضای سرقفلی کرده است. آیا تقاضای ایشان قانونی است؟

    • چنانچه محلی که به عنوان محل کسب‌وکار اجاره داده شده، به موجب گواهی پایان کار شهرداری یا پروانه ساختمان، «اداری» محسوب شود، بنا بر ماده 6 قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376، حق سرقفلی به‌ آن تعلق نمی‌گیرد، چراکه سرقفلی صرفاً در اماکن تجاری ایجاد می‌شود. بنابراین در خصوص ملک مسکونی یا اداری نمی‌توان حق سرقفلی درنظر گرفت. بنابراین وراث می‌توانند در صورت انقضای مدت اجاره درخواست تخلیه ملک مذکور را در شورای حل اختلاف مطرح کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *