ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک

ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک

ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک


5/5 - (63 امتیاز)

امروز با موضوع ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

در این مقاله در مورد ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک، مطالب مرتبطی توسط وکیل پایه یک دادگستری ارایه خواهد شد.

قراردادهای مشارکت مدنی بانک و ابطال عناوین زوایای مختلفی به لحاظ حقوقی دارد؛ که لازم است حسب شرایطی که در پرونده پیش آمده است، با وکیل متخصص بانکی در میان گذاشته شود.

علت طرح این مساله این است که قوانین بانکی و نحوه عملکرد هر شعبه‌ای از شعب بانک‌ها بسیار متفاوت است و نمی‌توان نسخه یکسانی برای تمامی بانک‌ها در نظر گرفت.

اگر به دنبال بهترین وکیل بانکی در ایران هستید، ما به شما دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری با سابقه قضاوت را معرفی می‌نماییم.

همچنین موسسه حقوقی مهر پارسیان دارای وکلای متخصص و حرفه‌ای در سایر امور حقوقی می‌باشد که برای ارتباط با آنها با شماره‌های مندرج در انتهای مقاله تماس بگیرید.

ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک

سوالاتی که در این مقاله توسط وکیل پایه یک دادگستری بررسی خواهند شد:

  • قرارداد مشارکت مدنی بانک چیست؟
  • آثار قرارداد مشارکت مدنی بانکی چیست؟
  • نحوه محاسبه سود در قرارداد مشارکت مدنی بانک چگونه است؟
  • چگونه می‌توان قرارداد مشارکت مدنی بانک را باطل نمود؟
  • چگونه می‌توان بهترین وکیل متخصص در امور بانکی را پیدا کرد؟

قرارداد مشارکت مدنی با بانک

قرارداد مشارکت مدنی که در آن بانک و مشتری با مشارکت هم مبادرت به سرمایه‌گذاری و تقسیم سود نسبت به آورده می‌نمایند و از مهم‌ترین قراردادهای بانکی در قرن معاصر شناخته شده است.

وکیل تخصصی پرونده تحصیل مال نامشروع

با توجه به اینکه برخلاف قراردادهای مبادله‌ای در قراردادهای مشارکتی نرخ سود توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود و فقط هر سال حداقل نرخ مورد انتظار جهت بستن قراردادها تصویب و ابلاغ می‌شود.

بانک‌ها جهت کسب سود بیشتر مبادرت به ارایه تسهیلات در قالب این قبیل قراردادها با نرخ سودی متفاوت می‌نمایند.

صرف‌نظر از صحیح بودن یا نبودن این اقدام بانک‌ها، در صورت عدم پرداخت اقساط توسط مشتری بانک به جای فرصت دادن به مشتری یا تمدید مهلت، مبادرت به ارایه تسهیلات جدید به مشتری در قالب قرارداد مشارکت می‌کنند.

این مساله که بسیاری از افراد در سال‌های اخیر درگیر با آن هستند؛ ارایه تسهیلات جدید به مشتری در قالب عقد مشارکت که میزان آن معادل جمع مبلغ اصل سود و خسارت تاخیر تسهیلات قبلی بلافاصله با برداشت وجه واریزی به حساب مشتری صورت می‌گیرد.

نحوه محاسبه سود بانکی در قرارداد مشارکت مدنی

حداقل و حداکثر نرخ تسهیلات عقود غیرمشارکتی هر سال توسط بانک مرکزی در قالب بخشنامه‌ای به بانک‌ها اعلام می‌گردد.
معمولا حداقل نرخ سود مورد انتظار در عقود و قراردادهای مشارکتی برابر با حداقل نرخ سود تسهیلات غیر مشارکتی تعیین می‌گردد.
اما حداکثر نرخ سود در این سال‌ها تعیین گردیده است.

زیرا تعیین حداقل نرخ سود در عقود مشارکتی به منظور آن است که در صورتی‌که قرارداد مشارکتی به میزان سودآوری که داشته باشد مجاز در سرمایه گذاری در قرارداد می‌باشد.

در سال‌های اخیر با توجه به سو استفاده بانک‌ها و اینکه محاکم نیز با توجه به عدم تعیین حداکثر نرخ سود خواسته اصلاح نرخ سود بانکی را رد می‌نمایند.

بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای از جمله بخشنامه ۹۴.۳ ۳۴ ۲۱۵ مورخ 94 سقف نرخ سود مورد انتظار در عقود مشارکتی را تعیین کرده است.
ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک

ماده 22 آیین نامه تسهیلات شرکت مدنی:

ماده ۲۲ آیین‌نامه اعطای تسهیلات بانکی شرکت مدنی در صورتی تشکیل می‌شود و تحقق خواهد یافت که شرکا طبق قرارداد، سهم مشارکت خود را به حساب مخصوصی که در بانک برای شرکت افتتاح می‌گردد، واریز نمایند.

کلاهبرداری حساب پم

نکته بسیار مهم در مورد فلسفه تدوین ماده 20 آیین نامه مذکور این است که:
تعیین ماهیت عقد مشارکت در واقع بین فقها و بین حقوقدانان اختلاف نظر وجود دارد.
برخی افراد این قرارداد را به عنوان عقد شرکت موجود در قانون مدنی نمی‌شناسند.

البته نظر دیگری نیز وجود دارد که علاوه بر اینکه عقد مشارکت را از عقود معین (قراردادی که شرایط تحقق و آثار آن مشخص است). معرفی می‌کند، اثر آن را علاوه بر جواز تصرف مالکین مشاع (مشترک) در مال مشترک ایجاد اشاعه (شراکت) در اموال نیز می‌داند؛ مانند دکتر کاتوزیان.

با توجه به همین اختلاف نظر بین فقها و حقوقدانان قانون‌گذار جهت جلوگیری از ایجاد آرا متشتت (مختلف)، اشاعه (شراکت) را لازم دانسته است.

در همین خصوص بیان کردند: در صورت عدم وجود اشاعه (شراکت) در اموال باید اشاعه به صورت اختیاری با واریز سهم‌الشرکه ایجاد گردد نظر موصوف که مطابق نظر اکثریت فقها می‌باشد.

همان‌طور که اشاره شد مطابق با نظر امام خمینی در تحریرالوسیله، این مفاد مذکور دلالت بر اینکه قرارداد مشارکت مدنی بانکی قرارداد جداگانه از شرکت مدنی به عنوان یک عقد معین می‌باشد، ندارد.

در واقع این ماده یکی از شرایط اختصاصی تشکیل قرارداد مشارکت مدنی را ذکر کرده است.

تاثیر اصل صحت قراردادها بر قراردادهای مشارکت مدنی بانکی

اصل صحت یکی از اصول حقوقی است که به موجب آن وقتی قراردادی واقع می‌شود، اصل بر صحیح بودن آن است؛ مگر اینکه دلیلی بر باطل بودن آن ابراز گردد.

با توجه به اصل صحت قراردادها اگر بانک به هر علتی بر خلاف مقررات بانکی اقدام کرد، ضمانت اجرایی این تخلف ابطال قرارداد بانک نیست؛ بلکه قرارداد صحیح است.

اما از آنجا که بانک‌ها برداشت وجوه واریزی بابت قرارداد مشارکت و محاسبه آن جهت تسویه وام‌های قبلی تخلف کرده است؛ مستعد به سود مشارکت نیست و از طرفی به دلیل اینکه بانک وفق مقررات قانونی از جمله دستورالعمل اجرایی عقود مشارکت حق انعقاد قراردادهایی با مشتری که سود قابل پیش‌بینی آن کمتر از نرخ اعلامی هر ساله بانک مرکزی باشد را، ندارد.

بانک مستحق دریافت حداقل نرخ سود اعلامی در سال انعقاد قرارداد می‌باشد.

ارز دیجیتال چیست

از این رو از یک دادنامه (حکم) که در شورای حل اختلاف در شهرستان یزد در سال ۹۴ صادر شده است خواهیم آورد:

بر اساس این نظر در صورت طرح دادخواست توسط بانک و احراز تخلف در برداشت وجوه واریزی بابت مشارکت از حساب مشترک دادگاه مشتری را محکوم به پرداخت اصل مبلغ حداقل نرخ سود اعلامی در آن سال و خسارت تاخیر بر اساس حداقل نرخ سود مذکور می‌نماید.

پرونده‌های زیادی از این قبیل به دکتر محمدرضا مهری وکیل بانکی ارجاع شد که خوشبختانه این موارد در موسسه حقوقی مهر پارسیان توسط دکتر مهری بسیار موفقیت‌آمیز بوده است و منجر شده در سال‌های اخیر دکتر محمدرضا مهری را جزو ۵ وکیل برتر بانکی قرار دهد، به نحوی متمایز از سایر وکلا فعالیت داشته باشند.

نظر اداره حقوقی قوه قضاییه در خصوص ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک

‏ در راستای ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه:

اداره کل امور حقوقی و تدوین قوانین قوه قضاییه در این نظریه مشخص کرده است که با توجه به الزامی بودن رعایت مصوبات پولی و بانکی بانک مرکزی برای کلیه بانک‌ها از جمله در تعیین سود قراردادهایی که در آن مازاد به میزان تعیین شده بانک مرکزی، سود و جریمه تعیین شده؛ نسبت به مازاد بر مبلغ تعیین شده، در مصوبه بانک مرکزی فاقد اعتبار بوده و غیر قابل مطالبه است؛ نتیجه آنکه دعوی مطالبه آن نیز محکوم به بطلان است.

نظر دکتر محمدرضا مهری در خصوص ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک

دکتر مهری در کارگاه حقوقی مشارکت مدنی بانک به مخاطبین خود گفتند:

آرای مختلفی در مورد اعطای تسهیلات در قالب مشارکت مدنی به منظور تسویه تسهیلات در مرجع قضایی سراسر کشور صادر شده حتی در بسیاری از موارد دادنامه های صادره متعارض هم هستند و به تایید مراجع عالی از جمله دیوان عالی کشور نیز رسیده‌اند.

به طور کلی این نظرات را دکتر محمدرضا مهری به دو دسته تقسیم کردند:
عده‌ای معتقدند که قرارداد دوم در جهت تسویه قرارداد اول صحیح است.

از دید کسانی که معتقدند باطل است، قایلین به صحت قرارداد و دوم هر یک به دلیل این رو صحیح می دانند و موثر می‌دانند و برخی با این استدلال که عقد مشارکت مدنی بانک با عقد شرکت مدنی متفاوت است، می‌گویند که قرارداد مذکور قراردادی غیرمعین که با افتتاح حساب مشترک و واریز سرمایه شرکت توسط طرفین بر اساس ماده ۲۲ آیین نامه تسهیلات بانکی منعقد می‌گردد.

مطالبه خسارت از ضامن

آیا می‌توان با اعطای تسهیلات جدید قرارداد قبلی را تسویه کرد؟

با توجه به اینکه وجه واریزی به حساب مشترک را برداشت می‌کند، مانع اجرای قرارداد شده است.

به همین جهت فقط استحقاق دریافت اصل مبلغ تسهیلات و اعلام مستقل بودن آن دوم اقدام بانک را فقط یک تخلف می‌دانند که ضمانت اجرای آن دریافت حداقل نرخ سود اعلامی بانک مرکزی در عقود مشارکتی قلمداد کردند.

همچنین عده‌ای دیگر هم با استدلال اینکه تسهیلات به منظور استمهال (مهلت دادن) به مشتری می‌باشد، امضای قرارداد دوم را تمدید قرارداد قبلی تلقی می‌کند که البته این نظر چندان وجاهتی ندارد.

طرفداران این نظر که قرارداد را باطل می‌دانند، به طرف اول هر گروه با استقلالی قرارداد را سعی می کنند با توجه به استدلال خود آثار متفاوتی را برای اقدام باید در نظر بگیرند.

طرفداران این گروه با دلایل واحد که مهم‌ترین آنها عدم وجود قصد نهاد مشارکت قرارداد دوم را باطل می‌دانند.

اما با توجه به برداشتی که هر یک از آنها از آثار عقد باطل دارند برخی از آثار عقد را خود اصل مبلغ می‌دانند و خسارت تاخیر تادیه را به آن متعلق می دانند یا بلعکس.

همچنین خسارت تاخیر را معلق نمی‌دانند و حکم دریافت خسارت تاخیر از تاریخ اعطای تسهیلات و سررسید و مطالبه بانک از تاریخ دادخواست را بر اساس آخرین دیدگاهی که در دادرسی‌ها بوده در میان آرا مشاهده کردیم.

برای دریافت مشاوره در خصوص تسهیلات بانکی و مشارکت مدنی از وکلای متخصص موسسه حقوقی مهر پارسیان، با شماره تماس‌های موسسه تماس برقرار نمایید.

ابطال قرارداد مشارکت مدنی چیست؟

دادخواستی است که به موجب آن خواستار باطل شدن قرارداد بین بانک و فرد تسهیلات گیرنده به دلایل و مستندات قانونی می‌شوند.

اصل صحت قرارداد چیست؟

اصل صحت یکی از اصول حقوقی است که به موجب آن وقتی قراردادی واقع می‌شود اصل بر صحیح بودن آن است مگر اینکه دلیلی بر باطل بودن آن ابراز گردد.

وکیل متخصص مشارکت مدنی
ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک
_

نشانی دفتر وکالت وکیل ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

پولی بانکیحقوق پولی و بانکی

ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانکابطال قرارداد مشارکت مدنی بانکهاابطال قرارداد مشارکت مدنی بانکیبخشنامه مشارکت مدنی بانک مرکزیتعریف مشارکت مدنی در بانکدانلود نمونه قرارداد مشارکت مدنی بانک سپهدستورالعمل اجرایی مشارکت مدنی بانک مرکزیطرح مشارکت مدنی بانک ملیعقد مشارکت مدنی بانک مرکزیعقد مشارکت مدنی در بانکفرم قرارداد مشارکت مدنی بانک تجارتفرم قرارداد مشارکت مدنی بانک مرکزیفرم قرارداد مشارکت مدنی بانک ملتفرم قرارداد مشارکت مدنی بانک ملیفرم مشارکت مدنی بانک سپهفرم مشارکت مدنی بانک ملیقرارداد مشارکت مدنی با بانکقرارداد مشارکت مدنی بانکقرارداد مشارکت مدنی بانک رفاهقرارداد مشارکت مدنی بانک سپهقرارداد مشارکت مدنی بانک صادراتقرارداد مشارکت مدنی بانک مرکزیقرارداد مشارکت مدنی بانک مسکنقرارداد مشارکت مدنی بانک ملتقرارداد مشارکت مدنی بانک ملیقرارداد مشارکت مدنی بانک ملی ایرانقرارداد مشارکت مدنی در بانکقرارداد مشارکت مدنی ساختمانی انفرادیمشارکت مدنی با بانکمشارکت مدنی بانکمشارکت مدنی بانک اقتصاد نوینمشارکت مدنی بانک انصارمشارکت مدنی بانک پارسیانمشارکت مدنی بانک تجارتمشارکت مدنی بانک چیستمشارکت مدنی بانک سامانمشارکت مدنی بانک سپهمشارکت مدنی بانک شهرمشارکت مدنی بانک صادراتمشارکت مدنی بانک صنعت و معدنمشارکت مدنی بانک کشاورزیمشارکت مدنی بانک مرکزیمشارکت مدنی بانک مسکنمشارکت مدنی بانک ملتمشارکت مدنی بانک ملیمشارکت مدنی بانک هامشارکت مدنی بانکهامشارکت مدنی بانکیمشارکت مدنی بانکی چیستمشارکت مدنی در بانکنمونه دادخواست ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانکنمونه سند مشارکت مدنی بانک مسکننمونه سند مشارکت مدنی بانک ملینمونه فرم قرارداد مشارکت مدنی بانک ملتنمونه فرم مشارکت مدنی بانک مسکننمونه فرم مشارکت مدنی بانک ملینمونه قرارداد مشارکت مدنی با بانکنمونه قرارداد مشارکت مدنی بانک تجارتنمونه قرارداد مشارکت مدنی بانک رفاهنمونه قرارداد مشارکت مدنی بانک سپهنمونه قرارداد مشارکت مدنی بانک صادراتنمونه قرارداد مشارکت مدنی بانک کشاورزینمونه قرارداد مشارکت مدنی بانک ملینمونه مشارکت مدنی بانک سپه

4 دیدگاه

  • سلام وقت بخیر، من و برادرم ضامن شخص سومی شدیم و او با ضمانت ما از بانک، وام مسکن دریافت کرد ولی متاسفانه چند ماه پیش فوت شدند، تا جایی که ما اطلاع داریم ایشون دارای ملک و املاک زیادی بودند ولی ورثه زیر بار پرداخت وام بانک نمی‌روند، میخواستم بدونم فوت ایشون باعث ابطال تسهیلات بانکی می‌شود یا خیر؟ این وسط تکلیف ما چیه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      خیر، ضمانت شما به قوت خود باقی است. ابتدا به اموال متوفی بدهکار مراجعه می‌شود و بیمه وام و همچنین شما پس از پرداخت بدهی به بانک حق رجوع به ورثه برای مطالبه مبلغ پرداخت شده را خواهید داشت، مگر اینکه ورثه رد ترکه کرده باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور بانکی با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • روزخوش شریک من تسهیلاتی در قالب قرارداد مشارکت در ساخت گرفته درصد سود و خسارت بیشتر و مغایر اعلامی بانک مرکزی ابطال قرارداد مشارکت رو میشه درخواست کرد؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اداره کل امور حقوقی و تدوین قوانین قوه قضاییه در یکی از نظریات خود مشخص کرده است که با توجه به الزامی بودن رعایت مصوبات پولی و بانکی بانک مرکزی برای کلیه بانک‌ها از جمله در تعیین سود قراردادهایی که در آن مازاد به میزان تعیین شده بانک مرکزی، سود و جریمه تعیین شده، نسبت به مازاد بر تعیین شده، در مصوبه بانک مرکزی فاقد اعتبار بوده و غیر قابل مطالبه است.
      نتیجه تا آنکه دعوی مطالبه آن نیز محکوم به بطلان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *