مقایسه خیانت در امانت و کلاهبرداری

مقایسه خیانت در امانت و کلاهبرداری

مقایسه خیانت در امانت و کلاهبرداری


5/5 - (26 امتیاز)

با موضوع مقایسه خیانت در امانت و کلاهبرداری همراه شما هستیم.

در بزه کلاهبرداری کسی که مال خویش را در اختیار شخص دیگری قرار می‌دهد در نتیجه اغفال و فریب و در یک کلام گول خوردن مال خود را در اختیار دیگری قرار می‌دهد. اگر مانور متقلبانه ای نبود مال خود را در اختیار شخص دیگر قرار نمی‌داد.

اما در خیانت در امانت تقلب و فریبی در کار نیست.
بنابراین در جایی که بزهکار  با سوء‌نیت اقدامات متقلبانه ای انجام دهد تا خود را پیش دیگری امانتدار واقعی نشان دهد و دیگری هم به تصور امانت دار بودن فرد مالش را در اختیار او قرار دهد، جرم کلاهبرداری بدون شک محقق است.

در کلاهبرداری بزهکار حتما باید قصد سودبردن از جرم را داشته باشد و یا کسی که مدنظر اوست باید از جرم سود ببرد و صرف قصد وارد کردن به قربانی جرم کافی نیست. ولی در خیانت در امانت همین که قصد وارد کردن ضرر به صاحب مال یا متصرف وجود داشته باشد، کافی است. بنابراین شخص امینی که مال مورد امانت را عمداً تلف می‌کند، مرتکب خیانت در امانت می‌شود هر چند خودش سودی نمی‌برد.

در جرم کلاهبرداری همین که مجرم مال را بگیرد، جرم محقق می‌شود. اما در بزه خیانت در امانت پس از گرفتن مال باید اعمالی مانند تصاحب، ‌تلف کردن، استفاده و گم کردن انجام شود تا بگوییم جرم محقق شده است.

جرم استفاده از سند مجعول

تفاوت خیانت در امانت و کلاهبرداری در تعیین مجازات

پس دریافتیم که با این تفاسیر قاعدتا مجازات خیانت در امانت هم با کلاهبرداری متفاوت است و مسلما مجازات کلاهبرداری شدیدتر می باشد.

مجازات خیانت در امانت ۶ ماه تا ۳ سال زندان دارد اما مجازات کلاهبرداری اگر ساده باشد یک تا هفت سال حبس و اگر مشدد باشد، دو تا ده سال زندان دارد. طبیعی است که مجازات کلاهبرداری بیشتر است.

با توجه به مواردی  که گفته شد، یک عمل نمی تواند هم زمان هم کلاهبرداری باشد و هم خیانت در امانت… در کلاهبرداری حتما باید مانور متقلبانه باشد و فریب خورده ناشی از این اقدامات مالش را به دیگری بدهد درحالیکه خیانت در امانت چنین نیست و مانور متقلبانه ای اتفاق نمی افتد.

در امانت مالک با رضایت مال خویش را در اختیار دیگری قرار می دهد. البته باید این نکته را هم بیان کنیم که ممکن است عمل واحد نسبت به یک فرد خیانت در امانت باشد و نسبت به فرد دیگر کلاهبرداری یا انتقال مال غیر باشد.

اگر به دنبال مشاوره حقوقی مقایسه خیانت در امانت و کلاهبرداری هستید ما به شما محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری با سابقه قضاوت را معرفی می‌نماییم.

جهت رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و یا تلفنی با خطوط تلفن ثابت و یا همراه موسسه تماس حاصل نمایید و درخواست رزرو وقت مشاوره با دکتر محمدرضا مهری وکیل متخصص کیفری در جرایم  خیانت در امانت و کلاهبرداری را ثبت نمایید.

نکات مهم مقایسه خیانت در امانت و کلاهبرداری

مقایسه کلاهبرداری و خیانت در امانت در ارکان جرم چگونه انجام می شود؟
مقایسه خیانت در امانت و اختلاس بر چه مبنایی صورت می گیرد؟
وکیل متخصص امور کیفری چگونه قابل دسترسی است؟

فراهم کردن موجبات ارتشا

تفاوت کلاهبرداری و خیانت در امانت از حیث نتیجه

تفاوت کلاهبرداری با خیانت در امانت این است که در کلاهبرداری، نتیجه جرم، بردن مال غیر است، در حالی که بهره برداری کلاهبردار از آن مال نیز شرط است، اما در جرم خیانت در امانت، فقط ورود ضرر به مالک یا متصرف شرط است، حتی اگر خود خائن از مال منتفع نشده باشد.

در کلاهبرداری متهم با توسل به اقدامات متقلبانه، مال غیر را به دست می‌آورد، در صورتی که در جرم خیانت در امانت زیان‌دیده از جرم، با میل و رضای خود مال خود را در اختیار متهم می‌گذارد.
مقایسه خیانت در امانت و کلاهبرداری

مقایسه کلاهبرداری و خیانت در امانت در حقوق جزا

در ماده 1 قانون تشدید مجازاتها عنوان می دارد هر کس مردم را از راه حیله و فریب اغفال نماید و با دادن مانور متقلبانه، وعده دادن به امور واهی و اموری که در حیطه ی کاری او نمی باشد بیان کند کلاهبرداری تلقی شده و باید گفت مالباخته از روی اعتماد و قبول گفتار کلاهبردار مالش را می دهد.

اما در خیانت در امانت عموما مال با رضایت صاحب مال در اختیار امین قرار می گیرد و در هنگام استرداد مال این استنکاف می کند در پس دادن در اینجا جرم خیانت در امانت محقق می شود.

در کلاهبرداری مجرم قصد سود بردن از جرم را باید داشته باشد و یا کسی که مد نظر اوست باید از جرم سود ببرد و صرف قصد وارد کردن به قربانی جرم کافی نیست ولی در جرم خیانت در امانت همین که قصد وارد کردن ضرر به صاحب مال یا متصرف وجود داشته کافی است بنابراین امینی که مال مورد امانت را عمدا تلف می کند مرتکب خیانت در امانت می شود هر چند که سودی نمی برد.

کلاهبرداری در بازار طلا

فرق کلاهبرداری و خیانت در امانت در نحوه تحقق

در کلاهبرداری همین که مجرم مال را بگیرد جرم محقق می شود اما در خیانت در امانت پس از گرفتن مال باید رفتاری همچون تصاحب ، تلف کردن، اشتباه و گم کردم انجام شود تا بگوییم جرم محقق شده باشد و مجازات این در جرم هم فرق دارد و کلاهبرداری مجازاتش شدیدتر است.

در حالی که در خیانت در امانت 6 ماه تا 3 سال می باشد در کلاهبرداری ساده یک تا هفت سال است و مشدده دو تا ده سال حبس خواهد بود و هیچگاه یک عامل مجرمانه نمی تواند هم کلاهبرداری و هم خیانت در امانت باشد و تقسیم بندی جرایم کلاهبرداری از جمله جرم مرکب است.

خیانت در امانت جرم مقید است

در حالی که خیانت در امانت در زمره جرم مقید می باشد در کلاهبرداری از اجزای مختلف عامل مجرمانه شکل گرفته و تا زمانی که همه شروط محقق شود جرم اتفاق نمی افتد در حالی که در خیانت در امانت به محض استنکاف از تحویل دادن مال جرم محقق شده است، حتی اگر خود این منتفع نشده باشد.
مقایسه خیانت در امانت و کلاهبرداری

اشتراکات میان خیانت در امانت و اختلاس

در هر دو جرم اموال و اشیاء سپرده شده و در تحویل شخص است.
در هر دو جرم مرتکب به ضرر مالکین در اموال و اشیاء تصرف و تملک می کند.
هر دو جرم فاقد رکن اساسی یعنی ربودن به طور پنهانی از حرز است.

تفاوت های میان خیانت در امانت و اختلاس

به طور کلی اختلاس را کارمند دولت مرتکب می شود ولی خیانت در امانت را عموم افراد می توانند مرتکب شوند.
قانونگذار مجازات شدیدتری را نسبت به جرم خیانت در امانت ، برای اختلاس در نظر گرفته است.
در مجازات اختلاس تعیین غرامت دو برابر مال مورد اختلاس حتمی است ولی در خیانت در امانت این مجازات از پنجاه الی پانصد تومان به تصمیم دادگاه می باشد.

نمونه رای ابطال اجراییه بانکی

در اختلاس به مجرد تملک سوء نیت محرز است ولی در خیانت در امانت چون ید امانی است، پس از ابلاغ اظهار نامه و عدم استرداد سوء نیست محرز می گردد.

با توجه به وجوه افتراق مزبور از لحاظ سایر عناوین جزایی از قبیل سابقه و اعاده حیثیت و عفو و غیره نیز جهات افتراقی وجود دارد که در اینجا به آن ها نمی پردازیم.

مقایسه خیانت در امانت و کلاهبرداری

تلفن های تماس ثابت با دفتر وکیل آنلاین کیفری در تهران

021-88795408
021-88799562
021-88796143

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات
ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی خیانت در امانت

09120067661
09120067662
09120067663

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص پرونده کلاهبرداری

09120067664
09120067665
09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.
دفتر وکالت وکیل آنلاین کیفری در تهران

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمد رضا مهری
دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.
مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی پرونده کیفری
عضویت شهروندان در بزرگترین جامعه حقوقی آنلاین کشور و برخورداری از تخفیف مشاوره و حق الوکاله.
امکان عضویت وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی جهت معرفی به جامعه پس از تایید هیات مدیره.
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.
مقایسه خیانت در امانت و کلاهبرداریمقایسه خیانت در امانت و کلاهبرداری
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران.
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر کیفری
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی در پرونده کیفری
نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین کیفری  در تهران

ابطال مزایده بانک

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

8 دیدگاه

  • سلام

    فردی در سال ۱۳۸۶ مرتکب کلاهبرداری شده که ارزش ملک در آن سال کمتر از یکصد میلیون تومان است شاکی از آن تاریخ اطلاع از وقوع جرم داشته و در آذر ماه سال جاری ( ۱۳۹۹ ) اقدام به طرح شکایت کلاهبرداری کرده است :

    الف_ آیا وفق ماده ۱۱ از قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۱۳۹۹ موضوع مشمول مرور زمان طرح شکایت موضوع ماده ۱۰۰ از قانون مجازات اسلامی شده است ؟

    ب_ برای بررسی این امر که کلاهبرداری مشمول مرور زمان شکایت شده است ارزش ملک در زمان وقوع جرم ملاک است یا در زمان طرح شکایت ؟

    • سلام خدمت شما.
      در پاسخ به این سوال عینا نظر مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه درج می شود
      در بررسی این امر که کلاهبرداری مشمول مرور زمان شکایت شده، ارزش ملک در زمان وقوع جرم ملاک است.

      🔷شماره نظریه : ۷/۹۹/۱۳۱۰
      🔷تاریخ نظریه : ۱۳۹۹/۹/۱۵

      الف _ مبدا مرور زمان شکایت در ماده ۱۰۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ مشخص شده است و قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۱۳۹۹ حکم خاصی در خصوص مبداء مرور زمان شکایت ندارد. از سوی دیگر تغییر وصف جرم غیر قابل گذشت به نام قابل گذشت در ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی اصلاحی ۱۳۹۹ به عنوان قانون واحد از مصادیق قوانین مساعد به حال متهم موضوع ماده ۱۰ این قانون محسوب می شود؛ بنابراین در فرض استعلام که شاکی تا تاریخ لازم الاجرا شدن قانون لاحق ( قانون کاهش مجازات حبس تعزیری ) شکایت خود را مطرح نکرده است ، چنانچه تا این تاریخ مواد مذکور در ماده ۱۰۶ این قانون سپری شده باشد ، موجب قانونی جهت تعقیب کیفری متهم وجود ندارد و باید قرار حقوقی تعقیب صادر شود.

      ب_ در اعمال قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، معیار ارزش مال موضوع جرم ( در فرض استعلام ، کلاهبرداری ) در زمان وقوع جرم است.
      برای مشاوره با وکیل آنلاین کلاهبرداری در تهران با گروه وکلای مهر در تماس باشید.
      09120067661

  • با سلام در پاسخ خانم ماریا اگر بخواهیم مرور زمان تعقیب را بررسی کنیم با توجه به اینکه بعد از ۱۳ سال جرم شامل مرور زمان تعقیب شده .و ضمنا تبصره ماده ۱۰۶ ذکر میکند که در صورتی به شکایت رسیدگی میشود که جرم موضوع شکایت مشمول مرور زمان ماده ۱۰۵ نشده باشد.حتی در صورت عدم اطلاع در درست بودن مواعد ماده ۱۰۶ آیا به شکایت کیفری رسیدگی میشود ؟

  • جرم‌ در سال ۱۳۸۶ به وقوع پیوست.در سال ۱۳۹۹ اصلا قبل از اینکه بخواهیم به ماده ۱۰۶ توجه کنیم که آیا شاکی در این ۱۳ سال اطلاع داشته یا نه جرم‌ مشمول ماده ۱۰۵ شده و حتی به فرض عدم اطلاع شاکی ،تبصره ماده ۱۰۶ اجازه رسیدگی به شکایات را نمیده.نظر بنده درست است یا خیر؟

  • با سلام واقعا ممنون از جوابتون و توجه به سوال من.پس به نظر جنابعالی چرا در نظریه مشورتی مذکور چرا اصلا قبل از اینکه در مورد ماده ۱۰۶ یا مرور زمان شکایت نظر بدن در مورد اینکه کلا به دلیل مرور زمان تعقیب بر اساس ماده ۱۰۵ کلا شکایت قایل رسیدگی نیست چیزی گفته نشده؟دلیلی داره .؟میشع لطفا راهنمایی بفرمایید؟
    منظورم اینه که چرا در نظریه مشورتی ذکر نشد که در فرض سوال مورد نظر جرم‌ مشمول مرور زمان ماده ۱۰۵ شده و اصلا حتی به فرض اثبات عدم اطلاع شاکی به شکایت رسیدگی نمیشود؟ممنون میشم کنی از تجربه خودتون بنده رو راهنمایی فرمایید؟

  • با سلام. یه سوال دیگه داشتم اگر در یک جرم قابل گذشت مدت زمان مورد نیاز برای مرور نیاز ماده ۱۰۵ بدون اینکه شکایتی و تعقیبی صورت گرفته باشد سپری شده و جرم مشمول مرور زمان تعقیب شود.
    حالا شاکی ادعا کند که تازه از وقوع جرم مطلع شده و یکسال فرصت دارد و شکایت کند
    شکایت کیفری صورت میگیرد ؟میتواند شکایت کیفری کرد؟

  • با سلام در سوال خانم‌ماربا که مرور زمان شکایت را در کلاهبرداری زیر ۱۰۰ میلیون تومان در عنوان سوال بررسی شد.
    چرا مرور زمان تعقیب علی رغم وضوح و گذشت ۱۳ سال ،بررسی نشد و تاکید مقام سوال کننده در مرور زمان شکایت علی رغم وجود واضح مرور زمان تعقیب است.
    دلیل خاصی یا دلیل قانونی دارد ؟
    یا سلسله مراتب زمان وجود در صدور احکام و قرار کیفری اینطور ایجاب میکند که در صورت وجود همزمان مرور زمان شکایت و تعقیب میبایست مرور زمان شکایت را عامل موقوفی تعقیب قرار داد.
    در واقع سوال اصلی بنده این است که حتی در صورت نبود قانون کاهش مجازات و حتی درسال ۹۸ باز هم بر اساس ماده ۱۰۵ این جرم مشمول مرور زمان تعقیب است و نیازی به توجه و پیچیده شدن مرور زمان یکساله شکایت نبود .

    ممنون میشم جواب و دلایل رو بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *