مشاوره حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت

مشاوره حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت

مشاوره حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت


5/5 - (45 امتیاز)

با موضوع مشاوره حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت همراهتان هستیم.

تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت با مسایل متعددی در زمینه‌های مختلفی همراه است. با توجه به اینکه این قرارداد نیاز به بررسی نکات مهمی از جنبه‌های مختلف اقتصادی، حقوقی، مهندسی و موارد دیگری است.

دقت و رعایت همه این موارد توسط یک وکیل عادی عملاً امکان‌پذیر نبوده و عدم استفاده از خدمات مشاوره حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت در این‌باره می‌تواند به‌ منزله از بین رفتن سرمایه‌های زیادی توسط هر یک از طرفین این قرارداد باشد.

وکیل متخصص قراردادهای مشارکت در ساخت این دانش و توانایی را دارد که در زمینه اقتصادی، مهندسی نیز از زاویه دید یک حقوقدان اظهار نظر نماید.

شاید بگویید مگر وکیل باید مسایل مهندسی و اقتصادی را نیز بداند؟ پاسخ به این پرسش مثبت است. چرا که همین مسایل اقتصادی و یا فنی و مهندسی است که گاهی قرارداد مشارکت در ساخت و سرنوشت آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر یک وکیل آگاه نباشد که ارتباط بین نوع متریال مورد استفاده و کیفیت کار را تشخیص دهد سرنوشت قرارداد مشارکت در ساخت منتهی به آثار شومی برای طرفین خواهد شد.

اگر یک وکیل متخصص تنظیم قراردادهای مشارکت در ساخت آگاه نباشد که قوانین نظام مهندسی چیست پس چگونه می تواند راهکار حقوقی خود را در قرارداد مشارکت در ساخت ارایه دهد.

با ما همراه باشید تا تنها گوشه ای از هنر و خلاقیت را مشاوره حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت بررسی نمایید.

نکات مهم مشاوره حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت

  • نکات مهندسی مهم در قرارداد مشارکت در ساخت
  • نکات اقتصادی مربوط به قرارداد مشارکت در ساخت
  • شرایط تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت
  • توافقات لازم در هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت
  • قواعد انتقال سند در مشارکت در ساخت
  • مالکین دقت داشته باشند
  • سازندگان بخوانند

بررسی نکات حقوقی مهم در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

نکات حقوقی متعددی در این قرارداد پیش روی مخاطبان قرار دارد که هر یک اهمیت خود را خواهد داشت.

اشتباه در یکی از این موارد و یا عدم دقت به هرکدام از این نکات می‌تواند دلیلی بر خسران در آینده شده و سرمایه‌های مخاطبان را به خطر بیندازد. ازاین‌رو لازم دانستیم تا مهم‌ترین این نکات را در این بخش با شما در میان بگذاریم.

قرارداد مشارکت در ساخت

دقت نمایید که عنوان قرارداد با عبارت قرارداد مشارکت در ساخت تنظیم شود و از عبارت‌هایی مانند قرارداد مشارکت مدنی و یا مواردی از این‌ دست استفاده نشود.

درج عبارت‌هایی مانند طرفین خیار (اختیار بر هم زدن قرارداد) تدلیس (فریب و عیب پوشی)، خیار غبن (اختیار بر هم زدن قرارداد) فاحش یا افحش (بسیار زیاد) را از خود سلب و ساقط می‌نمایند امکان فسخ قرارداد را از شما سلب خواهد کرد.

الزاما باید برای این قرارداد داور تعیین کنید.

همچنین هرگونه توافق جدید را مکتوب کرده و آن به سمع و نظر داور برسانید.

دقت کنید که قرارداد باید طوری تنظیم شود که مالک برای هرگونه تغییر و یا شرایط خاص مجبور به اخذ امضاء از مالک یا مالکین باشد.

علاوه بر طرفین حتما باید دو نفر شاهد نیز قرارداد را امضای نمایند.

استفاده از خدمات مشاوره حقوقی موسسه حقوقی مهرپارسیان و دکتر محمدرضا مهری در این زمینه را در اولویت قرار داده و آن را جدی بگیرید.

قرارداد مشارکت در ساخت را بهتر است در دفتر رسمی اسناد و یا دفتر وکیل به امضاء برسانید.

در صورتی که سازندگان بیش از یک نفر باشند حتماً باید از عبارت “تضامناً” در متن قرارداد استفاده کنید که مسئولیت پروژه به عهده هرچند نفر سازندگان باشد.

در صورت چند نفر بودن مالکین بایستی پرداخت خسارت‌های مربوط به عدم اجرای تعهدات را به شخص مورد نظر در قرارداد نسبت دهید.

دقت نمایید که مشاورین مسکن وظیفه مشخص دیگری نسبت به این قراردادها داشته و از آنها به‌عنوان مشاور حقوقی استفاده ننمایید.

مسئولیت این عزیزان در به هم رساندن طرفین قرارداد است و ممکن است سواد حقوقی لازم برای این منظور را نداشته باشند.
مشاوره حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت

مسایل مهندسی در قرارداد مشارکت در ساخت

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های قرارداد مشارکت در ساخت، مربوط به موارد مهم مهندسی است. نه‌فقط تخصص بلکه برای درک و برآورد دقیق شرایط مهندسی این پروژه‌ها نیاز به تجربه بالا و اختصاصی نیز وجود دارد.

هرکدام از انواع قرارداد مشارکت در ساخت نیاز به تجربه خاصی خواهد داشت و داشتن تجربه در یکی از انواع این پروژه‌ها نمی‌تواند شرایط لازم برای موفقیت در سایر انواع آن را برای سازندگان رقم بزند.

شرایط ساخت ساختمان در منطقه مورد نظر از نظر مهندسی بررسی کنید.

با توجه به ضوابط شهرداری منطقه تعداد طبقات و تراکم امکان‌پذیر برای ساخت را تعیین کنید.

الزام به تعمیر ملک مشاعی

به‌صورت کامل و دقیق هزینه اجرایی و ساخت ساختمان را از صفر تا صد محاسبه نمایید. این موضوع برای هر دو طرف قرارداد می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد.

فهرست کاملی از مصالح ساختمانی مورد توافق و متناسب با شرایط ساختمان و همچنین شرایط و ویژگی‌های آنها مانند کشور سازنده و … تهیه کرده و آن را به‌عنوان پیوست در هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت به امضای طرفین برسانید.

مسایل  اقتصادی مربوط به قرارداد مشارکت در ساخت

اقتصاد عضو جدایی‌ناپذیر قرارداد مشارکت در ساخت است. از همان نقطه ابتدایی که حرف از مشارکت در ساخت به میان می‌آید، جنبه اقتصادی قضیه به‌عنوان مهم‌ترین قسمت خود را نشان می‌دهد.

حتی قبل از رسیدن به نکات حقوقی و مهندسی، بررسی و دقت به نکات اقتصادی اهمیت خواهد داشت.

اگر نکات اقتصادی مثبت در پروژه یاد شده برای هر یک از طرفین وجود نداشته باشد، عملاً ورود به چنین قراردادی هیچ توجیه نخواهد داشت.

شرایط اقتصادی روز جامعه را بررسی کنید. آیا زمان مناسبی برای شروع یک ساخت‌ و ساز است؟

همچنین باید بررسی کنید که پروژه تعریف شده در منطقه مورد نظر می‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد.

ممکن است فردی به دنبال ساخت یک هتل فوق مدرن در یک شهر کوچک که توریست خیز هم نیست باشد. مسلماً چنینی پروژه‌ای نمی‌تواند از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر باشد.

برآورد کنید که هزینه‌های لازم برای اجرا و انجام پروژه در مقایسه با سود حاصل برحسب شرایط جامعه توجیه دارد یا خیر؟ برای مثال ممکن است تمام این پروژه از نظر درصدی سودی کمتر از تورم سالانه برای شما ایجاد کند. در مواقعی که تراکم طبقات در محل پروژه پایین باشد، ممکن است شاهد چنین شرایطی باشید.

از نظر نوع و شرایط قرارداد مشارکت در ساخت نیز باید موارد اقتصادی را بررسی کنید. ممکن است تمام شرایط بالا مناسب باشد اما مالکین یا سازندگان شرایط غیرمطلوبی را پیش روی شما بگذارند. مانند مواقعی که سازنده ناچار به پرداخت مبلغ بلاعوض غیرمعقولی می‌شود.

درصورتی‌که ساخت پروژه از نظر اقتصادی منطقی نبود، فروش و یا تجمیع آن با ملک کناری می‌تواند یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای کاربران باشد.
مشاوره حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت

مسایل مهم درباره شرایط تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

هر قرارداد حقوقی می بایستی با رعایت نکاتی خاص تنظیم شود. عدم دقت به همین نکات ساده در تنظیم قراردادها باعث بروز مشکلات بسیار زیاد و حتی جبران‌ناپذیری برای طرفین آنها شده است.

متن قرارداد باید کاملا شفاف و بدون هیچ غلط تایپی باشد.

وکیل ملکی شمال تهران

سعی کنید متن قرارداد را به‌صورت تایپی آماده کنید.

حتماً در تمام صفحات قرارداد شماره آن و تاریخ تنظیم آن را درج کنید.

تمام مفاد لازم برای این قراردادها باید در متن آن تنظیم و درج شود.

مدت قرارداد یکی از مهم‌ترین نکات در متن قرارداد است. حتماً در هنگام انشا این بند از عبارت‌هایی مانند “تا، لغایت، تا حدود و …” استفاده نکرده و برآورد دقیقی درباره این موضوع در متن قرارداد درج کنید.

اطلاعات شناسایی طرفین و همچنین آدرس‌های معتبر آنها باید به‌صورت دقیق در متن قرارداد درج شود.

توافقات لازم در هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

حتما درباره قدرالسهم هر یک از طرفین قرارداد توافق نموده و آن را در قرارداد درج کنید.

طبقه سهم هرکدام از طرفین نیز از توافقات مهم در این قرارداد است که باید به آن نیز بپردازید.

حتما باید درباره پارکینگ‌ها و انباری‌ها، سهم هر طرف و محل قرارگیری آن در همان زمان تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت توافق کنید.

بر سر زمان تخلیه و تحویل ملک به سازنده توافق کرده و برای عدم اجرای این تعهد باید ضرر و زیان تعریف کنید.

ممکن است در حین پروژه و مراحل اخذ جواز تعداد طبقات پیش‌بینی‌شده محقق نشود و یا تراکم مازاد به ساختمان اعطا گردد. حتماً دراین‌باره نیز توافقات لازم را انجام دهید.

یکی از توافقات مهم در این قراردادها توافق بر سر مسایلی مانند افزایش قیمت مصالح و یا مواردی ازاین‌دست است که در زمان ممکن است شاهد آن باشید.

حتماً شرایط لازم را پیش‌بینی کرده و درباره آن توافق کنید. بالا رفتن هزینه‌ها به معنای بالا رفتن میزان آورده سازنده نخواهد بود. حتماً در این‌ باره در زمان تنظیم قرارداد دقت کنید.
مشاوره حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت

انتقال سند در مشارکت در ساخت

یکی از مهم‌ترین چالش‌های مشارکت در ساخت، مربوط به مسائل انتقال سند در این پروژه‌ها است. در چنین مواقعی هر طرف به دنبال شرایط ایده‌آل برای خود رفته و رسیدن به یک توافق بر سر این موضع کمی سخت می‌شود.

دقت به نکاتی که در ادامه مرور می‌کنیم می‌تواند در درجه اول زمینه‌ساز شرایط مناسب برای هر طرف باشد و همچنین شرایط لازم برای یک توافق مناسب و ایده‌آل را نیز برای طرفین رقم خواهد زد.

حتما شرایط انتقال سند را به‌صورت کامل در قرارداد مشارکت در ساخت درج کنید.

بهترین روش انتقال سند در مشارکت در ساخت انتقال به روش تدریجی و طبق شرایط پیشرفت پروژه و بر اساس هزینه‌های انجام شده توسط سازنده است.

هرگز بدون هیچ مدرک و تضمینی اقدام انتقال بخشی از سند ملک به نام سازنده ننماید.

وکیل متخصص مشارکت در ساخت

راهکار فنی تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

دقت کنید که برای دریافت پایان کار در چنین قراردادهایی می‌توانید بعد از پایان سفت‌کاری اقدام نمایید.

در نظر داشته باشید که بروز تأخیر در کارهای اداری مربوط به اسناد و مدارک جزء وظایف و قصورات سازنده محسوب نمی‌شود.

حتماً باید تمام صفحات قرارداد باید امضاء شده و اثر انگشت بخورند.

کلیه چک‌ها و مبالغ ردوبدل شده باید در متن قرارداد درج شده و گیرنده و پرداخت‌کننده آن مشخص شود.

بیمه ساختمان و تایم هزینه‌های خسارت‌های وارد شده به ساختمان‌های اطراف به عهده سازنده است و حتماً باید این نکته را در قرارداد قید کنید.

مالکین باید به آنها دقت داشته باشند

رعایت برخی از نکات مختص مالکینی است که به دنبال انجام مشارکت در ساخت هستند. اگر به‌عنوان مالک قصد تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت را دارید، بهتر است.

 نکات مهم زیر را قبل از هر اقدام و امضایی مدنظر داشته باشید:

حق دریافت وام و یا انتقال به غیر را در متن قرارداد در زمان تنظیم آن از سازنده سلب نمایید.

انتخاب سازنده مناسب اهمیت بسیار زیادی در چنین قراردادهایی دارد. حتماً معیارهای این انتخاب را بررسی کرده و بهترین فرد را انتخاب نمایید.

دقت نمایید که هر سازنده‌ای که مبلغ بلاعوض بالایی را ارائه نماید، لزوماً بهترین و مناسب‌ترین فرد نیست.

حتماً درباره پیش‌فروش واحدها با سازنده توافق کرده و درصورتی‌که این موضوع مورد توافق شما نبود، در متن قرارداد این اجازه را از وی سلب نمایید.

همچنین در صورت لزوم به پیش‌فروش هم تنها بعد از پایان سفت‌کاری و تنها با تعهد مکتبی اجازه این کار را برای پیش‌فروش قدرالسهم خود سازنده به وی اعطا نمایید.

در صورت نیاز به اعطای وکالت، حتماً آن را به‌صورت مدت‌دار و برای انجام کارهای اداری مربوط به ساختمان به سازنده اعطا نمایید.

تعهدات مربوط به مالک را بشناسید و حتماً در همان زمان تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت آنها را از نظر امکان یا عدم امکان بررسی کنید.

دقت نمایید که تجربه و نمونه کارهای سازنده در سایر مناطق و شهرها نمی‌تواند معیار خوبی برای انتخاب سازنده باشد.
مشاوره حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت

مسایلی که سازندگان باید آنها را در قرارداد مشارکت ساخت در نظر بگیرند

همچنین سازندگان محترم نیز بنا به شرایط پروژه باید به نکاتی توجه کنند. در این بخش نکات مهم کاربردی را گردآوری کرده‌ایم که در زمان تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت می‌توانند به کار سازندگان آیند.

برای تصمیم‌گیری بهتر دقت به این نکات می‌تواند بسیار ضروری و مهم باشد.

نحوه اخذ پایان کار ساختمان

سازندگان باید توجه داشته باشند که قبل از تحویل گرفتن ملک مورد نظر تمام هزینه‌های مربوط به شهرداری، مالیات‌ها، دارایی، آب، برق، گاز و تلفن توسط مالک تسویه شده و سپس آن را تحویل بگیرند.

حتی می‌توانید این نکته را در متن قرارداد مشارکت در ساخت درج کنید.

تعهدات خود را در اجرای پروژه بدانید و قبل از امضای قرارداد شرایط لازم برای اجرای این تعهدات را در نظر بگیرند. اگر توانایی اجرای تعهدی را ندارید، بهتر است زیر بار آن نروید.

وارد نشدن به یک پروژه بهتر از وارد شدن به پروژه‌ای است که نهایت ضرر زیادی برای شما به دنبال داشته باشد.

فراموش ننمایید که هر توافقی که در این قرارداد درج می‌نمایید، بایستی در پروژه اجرایی شود. در غیر این صورت ممکن است طبق بند ضرر و زیان در قرارداد با مشکلات مالی و حقوقی روبرو شوید.

ساخت ساختمان بر اساس به‌روزترین مقررات ارایه شده توسط سازمان نظام مهندسی از وظایف سازنده است. ازاین‌رو اطلاعات و قوانین را دراین‌باره در مشاوره حقوقی مشارکت در ساخت از وکیل متخصص بخواهید.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر وکیل آنلاین در تهران

021-88795408
021-88799562
021-88796143

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات
ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل پایه یک

09120067661
09120067662
09120067663

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل پایه یک جرایم اقتصادی

09120067664
09120067665
09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.
دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمد رضا مهری
دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.
مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران.
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

4 دیدگاه

  • با سلام و وقت بخیر، ما مالک یک واحد از شش واحد هستیم با پنجاه و پنج متر قدرالسهم. ساختمان شصت سال سن دارد بدون هیچ سستی و خطر احتمالی، همگی مالکین قصد مشارکت ساخت دارن اما در روند ساخت متوجه شدیم چهارتن از مالکین یک شخص مجهول رو برای ساخت انتخاب کردن و به صورت پنهانی خودشان می‌خواهند بسازن و وقتی با مخالفت ما روبرو شدن تهدید به شکایت کردند. حال سوال من اینجاست، که ممانعت از ساخت فقط در صورت نوسازی قابل پیگرد حقوقی هست و یا برای مشارکت در ساخت هم می‌تونن از ما شکایت کنند ؟ و اگر قابل پیگرد هست و بتونن حکم تخریب بگیرن آیا به ما مبلغ بلاعوض و حق اسکان از طرف دادگاه تعیین میشه یا نه .

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، امکان شکایت و الزام شما به موافقت در ساخت وجود دارد، که باید حتما ابتدا برای شما خانهای را اجاره نمایند و سپس حکم تخلیه منزل شما اجرا خواهد شد. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور مربوط به مشارکت در ساخت با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *