طلاق یکجانبه از طرف زوجه

طلاق یکجانبه از طرف زوجه

طلاق یکجانبه از طرف زوجه


5/5 - (21 امتیاز)

طلاق یکجانبه از طرف زوجه

شروع مراحل طلاق به درخواست زوجه، علت طلاق به درخواست زوجه، طلاق با استفاده از شروط ضمن عقد، مهم‌ترین عوامل استناد طلاق زوجه، مهریه زن و دادخواست طلاق از جانب زن، حضانت فرزندان در طلاق یکطرفه، مدارک مورد نیاز برای طلاق یکطرفه زوجه، عده طلاق و… مواردی هستند که در این مقاله بررسی می‌شوند.

اصولا طلاق در کشور ما جز اختیارات مرد شمرده می‌شود و شوهر می‌تواند با شرایطی طلاق زوجه را طی دادخواستی ارائه دهد، البته بعد از طی مراحل قانونی طلاق و پرداخت حق و حقوق مالی زوجه از جمله: نفقه، مهریه، اجرت المثل زن.

اما زوجه برای گرفتن طلاق با توجه به شرایطی که قانونگذار مشخص کرده و به صورت یکجانبه کار دشواری است. قانونگذار موارد و شرایط و راه‌هایی را نیز برای طلاق زن در نظر گرفته که در صورت وجود آنها، زن می‌تواند از دادگاه درخواست طلاق نماید.

مراحل طلاق به درخواست زوجه

اولین مرحله ثبت طلاق که زوجه باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و دادخواست طلاق را در دفاتر الکترونیک قضایی ثبت می‌کند و سپس به دادگاه خانواده ارجاع می‌دهد.

شروع مراحل طلاق

اگر طلاق یکطرفه از جانب زوجه باشد و توافقی با شوهر در مورد طلاق صورت نگیرد و همچنین زوجه از جانب همسر خود وکالت در طلاق نداشته باشد، باید زوجه دادخواست طلاق یکجانبه دهد و زوجه می‌تواند در دادگاه خانواده شهری که هم اکنون ساکن است دادخواست بدهد و هم در دادگاه خانواده محل اقامت شوهر خود اقامه دعوا می‌کند.

شکایت قتل عمد دادسرای بین الملل

طلاق از جانب زن ممکن است ۳ مرحله را طی کند؛ مرحله اول در دادگاه بدوی که اگر طرفین دادخواست حکم به ضرر آن ها صادر شود می‌توانند ظرف مهلت ۲۰ روز تجدید نظر خواهی کنند.

پرونده پس از تبادل لوایح به دادگاه تجدیدنظر استان فرستاده می‌شود و در ادامه پس از صدور رای توسط شعبه دادگاه تجدیدنظر که اغلب موارد بدون حضور زوجین و تشکیل جلسه می‌باشد.

در مهلت ۲۰ روزه هر کدام از طرفین که رای به ضرر او باشد می تواند فرجام‌خواهی کند، که در این صورت پرونده به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود.
طلاق یکجانبه از طرف زوجه

تقاضای طلاق با استفاده از شروط ضمن عقد

مطابق ماده 1119 قانون مدنی: طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد ازدواج یا در مدت معینی غایب شود؛ هرگاه شوهر زن دیگری بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق نماید بر علیه حیات زن، سوقصد یا سو رفتاری نماید که زندگی آنها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود زن، وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی، خود را مطلقه کند.

علت طلاق به درخواست زوجه

در هنگام عقد در سند ازدواج شرط هایی درج شده است که در صورت اثبات یکی از آن شرط ها می‌توانید در خواست طلاق و علت آن را ثبت کنید.

با اثبات عسر و حرج که از دلایل کارساز و مهم در طلاق از جانب زوجه طبق ماده 1130 قانون مدنی می‌باشد.

معنی عسر و حرج یعنی به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد.

تشخیص سختی و مشکلات زندگی به دلیل عسر و حرج زوجه با دادگاه رسیدگی کننده است؛ مثلا مردی که بسیار شکاک می‌باشد و به دلیل شک زیاد از معاشرت همسرش با دیگران ممانعت می‌کند یا اجازه تحصیل و کار کردن به وی نمی‌دهد، یا فحاشی و بد دهنی می‌کند.

انحصار وراثت

شرح مهم ترین موضوعات و عواملی که زن می تواند با استناد به آنها طلاق بگیرد:

  • نپرداختن نفقه حداقل به مدت 6 ماه
  • مریضی سخت علاج شوهر
  • بچه دار نشدن زوج
  • ترک زندگی توسط زوج
  • اعتیاد مضر شوهر به تشخیص پزشکی قانونی
  • ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول
  • محکومیت شوهر به زندان بالای 5 سال یا ارتکاب جرایمی که برخلاف شان زوجه است.
  • سوء رفتار و معاشرت (ضرب و جرح ، توهین، کتک کاری، فحاشی، افترا زدن و…)
  • اثبات خیانت همسر در دادگاه
  • محکومیت شوهر به زندان بالای 5 سال یا ارتکاب به جرایمی که برخلاف شان زوجه است .
  • با شرایطی کراهت شدید زوجه همراه با بذل کل مهریه
  • بلاتکلیف رها کردن زوجه
  • نداشتن رابطه جنسی برای مدت غیر متعارف
  • مشکلات زناشویی ناشی از عیوب مرد
  • رابطه جنسی غیر متعارف
  • با شرایطی دوری طولانی زوجین از همدیگر

مهریه زن و دادخواست طلاق از جانب زن

اگر زن متقاضی طلاق باشد تکلیف مهریه چه می شود؟
اگر زوجه بتواند یکی از شرایط مندرج در سند ازدواج را ثابت کند، وکیل شوهر در طلاق و قبول بذل می‌شود و اختیار به دست خود او است که به وکالت از شوهر چه مقدار از مهریه‌ای را قبول بذل و تعیین کند.

اگر بتواند از طریق عسر و حرج دادگاه را مجاب کند که زوج را اجبار به طلاق کند میزان مهریه‌ای که بذل خواهد شد بسته به نظر قاضی و خود زوجه دارد.

در این مورد حتی اگر زن به دلیل عسر و حرج دلایل بیاورد که ادامه زندگی را دشوار سازد و مورد قبول قاضی باشد می‌تواند هم طلاق بگیرد و هم مهریه خود را طبق حکم دادگاه اخذ کند.
طلاق یکجانبه از طرف زوجه

شعبه اول بازپرسی ارشاد

حضانت فرزندان در طلاق یکطرفه زن

طبق ماده 29 قانون مدنی حمایت از خانواده اگر زوجین تکلیف حضانت فرزندان خود را تعیین نکرده باشند قاضی وظیفه دارد که در مورد حضانت فرزندان نیز بررسی های لازم را به عمل آورد.

حضانت فرزندان بعد از 7 سالکی به عهده پدر می‌باشد.

حضانت پسران اگر به 15 سال برسند و دختران هم 9 ساله شوند موضوع حضانت فرزندان به وسیله دادگاه بررسی می‌شود.
بعد از سنین ذکر شده 9 سال برای دختران و 15 سال برای پسران حضانت فرد با خود اوست که پیش کدام یک از پدر و مادر خود زندگی کند.

البته حکم حضانت فرزندان پس از سنین ذکر شده بسته به نظر دادگاه می باشد که فرزند نزد کدام یک از والدین برود به صلاح است.

مدارک مورد نیاز برای طلاق یکطرفه زن

  • کپی شناسنامه زن
  • اصل و کپی سند ازدواج
  • اصل شناسنامه زن
  • کپی کارت ملی زن

موارد قابل ذکر و شایع در علت طلاق یکطرفه زن

مرد بدون اجازه همسر اول نمی تواند همسر دومی اختیار کند. زن در برابر ازدواج مجدد همسر می‌تواند حق فسخ ایجاد کند به جز در یک مورد و این است که مرد اگر به علت ناشزه بودن زن و اینکه زن در برابر وظایف زناشویی خود توانایی ندارد (نشوز زن) می‌تواند حکم اجازه ازدواج مجدد را از این دادگاه دریافت کند.
طلاق یکجانبه از طرف زوجه

اعتیاد مرد به مواد مخدر

مردی که معتاد باشد از جهت آسیب روحی برای همسر و فرزندان خود ایجاد می کند و امنیت و آرامش همسر و فرزند خود را دچار اختلال می کند.

نپرداختن نفقه به مدت 6 ماه

در این صورت زن می‌تواند از طریق دادگاه مطالبه نفقه کند و در صورتی که دادخواست نفقه و حکم دادگاه اجرا نشود درخواست طلاق یکطرفه می‌کند.

سوء رفتار مرد که به مجموعه رفتارهایی گفته می‌شود که زندگی را برای زوجه با شرایط بدی روبرو می کند که این رفتار ها مثل فحاشی، کتک، توهین، افترا باعث به خطر افتادن امنیت و آرامش زوجه می شود؛ مثل موردی که مرد همسر خود را کتک می زند و مورد آزار و اذیت قرار گیرد زن می تواند طلاق بگیرد.

تقسیم ارث به صورت توافقی

حکم طلاق در طلاق از طرف زوجه

برای موردی که طلاق از طرف زوجه می‌باشد حسب مورد مطابق قانون به صدور الزام زوج به طلاق یا احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق مبادرت می کند.

اگر شرایط طلاق یکطرفه برای زوجه مورد تایید قاضی بود، قاضی حکم طلاق را صادر می کند؛ گواهی عدم امکان سازش در شرایطی صادر می‌شود که طلاق توافقی یا طلاق به درخواست زوج باشد.

ثبت واقعه طلاق

در طلاق از جانب دادگاه زوجین را به داوری راهنمایی می کند تا در صورت امکان صلح و سازش بینشان انجام پذیرد.

پس از داوری و عدم صلح بین، دادگاه با بررسی دلایل و مستندات ابرازی زوجه حکم طلاق را صادر می‌نماید؛ حکم طلاق تا 6 ماه پس از نهایی شدن (یعنی پس از فرجام خواهی یا منتفی شدن زمان فرجام خواهی) می تواند به دفتر خانه ازدواج و طلاق مراجعه نموده و صیغه طلاق را جاری نماید.
طلاق یکجانبه از طرف زوجه

عده طلاق

عده یعنی مدت زیادی که باید طی شود تا زن مجوز ازدواج مجدد را داشته باشد؛ عده طلاق اگر زن باردار باشد تا وضع حمل می باشد. پس هر وقت بعد از طلاق در مدت زمان کمی وضع حمل نماید انقضای عده فرا می رسد و می‌تواند دوباره ازدواج نماید.

اما عده زنی که باردار نیست 3 طهر می باشد که به مدت 3ماه است؛ طهر یعنی پاک شدن و مدت بین دو عادت زنانگی را می‌گویند.
زنی که بین او و شوهر نزدیکی واقع نشده است عده طلاق نخواهد داشت و همچنین زن یائسه نه عده طلاق دارد نه عده فسخ نکاح اما عده وفات در هر حالت باید رعایت شود.

در مورد زنی که شوهرش غایب مفقودالاثر است و به حکم دادگاه از شوهرش طلاق گرفته باید عده وفات نگه دارد یعنی 4 ماه و 10 روز.

خواستگاری و آثار حقوقی آن

در چه سنی فرزندان حضانت خود را انتخاب می‌کنند؟

بعد از سنین 9 سال برای دختران و 15 سال برای پسران، انتخاب حضانت فرد با خود اوست که پیش کدام یک از پدر و مادر خود زندگی کند.

عسر و حرج چیست؟

عسر و حرج یعنی به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زن با مشقت و سختی همراه ساخته و تحمل آن برای زن مشکل خواهد بود.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر وکیل آنلاین در تهران

021-88795408
021-88799562
021-88796143

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات
ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل پایه یک

09120067661
09120067662
09120067663

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل پایه یک جرایم اقتصادی

09120067664
09120067665
09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.
دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمد رضا مهری
دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.
مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران.
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

4 دیدگاه

    • سلام
      مطابق با قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌ سرپرست و بدسرپرست اشخاص زیر می‌توانند سرپرستی کودکان مشمول این قانون را بر عهده بگیرند:
      *زن و شوهری که ۵ سال از تاریخ ازدواج آنها گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند، مشروط بر اینکه حداقل یکی از آنها بیش از ۳۰ سال سن داشته باشد؛ چنانچه بنابر تشخیص سازمان پزشکی قانونی امکان بچه‌دار شدن زوجین وجود نداشته باشد، درخواست‌کنندگان از شرط مدت ۵ سال مستثنی خواهند بود.
      *زن و شوهر دارای فرزند مشروط بر اینکه حداقل یکی از آنها بیش از ۳۰ سال سن داشته باشد.
      *دختران و زنان بدون شوهر درصورتی‌که حداقل ۳۰ سال سن داشته باشند، منحصرا حق سرپرستی دختران را خواهند داشت.
      طبق قانون، اولویت در پذیرش سرپرستی کودکان به ترتیب با زن و شوهر فاقد فرزند، سپس با دختران و زنان بدون شوهر و فاقد فرزند، و درنهایت با زن و شوهر دارای فرزند است؛ و در مواردی که زن و شوهر درخواست‌کننده‌ سرپرستی باشند، درخواست باید به‌طور مشترک توسط آنها تنظیم و ارائه شود.

      برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تماس های موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس حاصل نمایید.
      09120067662

    • سلام دوست عزیز
      در شروط عقد، بندی وجود دارد که در صورت مقبولیت و امضای مرد، برای او تعهدی ایجاد می‌شود تا در صورتی که بدون دلیل موجه اقدام به طلاق خانم خود کند؛ باید نصف دارایی‌های خود را که پس از عقد به دست آورده است، به خانم بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *