طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی چیست؟


5/5 - (23 امتیاز)

با بررسی موضوع طلاق توافقی با شما هستیم.

طلاق توافقی چیست؟ مدارک لازم برای آن چیست؟ با ما همراه باشید.

طلاق توافقی چیست؟

به زبانی ساده در طلاق توافقی طرفین در مورد همه چیز توافق دارند. در آن هیچ ‌یک از طرفین مقصر قلمداد نمی‌شود.

در طلاق توافقی، در خصوص حقوق مالی زن مانند مهریه، جهیزیه و… مسئله حضانت و ملاقات فرزندان با توافق و تفاهم طرفین تصمیم‌گیری می‌شود و این توافق در حکم دادگاه ثبت می‌شود و ضمانت اجرای قانونی پیدا می‌کند.

مراحل طلاق توافقی جدید

طلاق توافقی به‌ طلاق توافقی به طلاقی گفته می‌شود که زوجین به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند هر توافقی که آنها در خصوص مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت و ملاقات فرزند داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود.

به عنوان مثال زوجین توافق می‌کنند زوجه مهریه را در قبال طلاق ببخشد یا کل آن را دریافت کند یا با شرایط توافق شده مهریه پرداخت شود یا حتی قسمتی از مهریه بذل و قسمتی دیگر پرداخت شود؛ بنابراین تمام موارد توافق در رای دادگاه منعکس خواهد شد و قابلیت اجرا دارد.

مجوز دیوارکشی اراضی زراعی و باغات

مدارک لازم برای طلاق توافقی چیست؟

  • اصل عقدنامه یا رونوشت آن. با این توضیح که اگر به هر دلیل عقد نامه در دسترس نمی‌باشد یکی از زوجین می‌تواند در دفتر خانه ای که عقد نکاح را ثبت کرده‌اند و شماره آن در صفحه دوم شناسنامه نوشته شده‌است مراجعه کند و رونوشت عقد نامه را اخذ نماید.
  • شناسنامه زوجین
  • ترجیحا کارت ملی (البته اگر شماره ملی را داشته باشید نیازی به کارت ملی نیست اگرچه که بودن آن بهتر است)
  • در پرونده‌های وکالت در طلاق اصل وکالتنامه طلاق

مدت زمان گرفتن طلاق توافقی چند وقت است؟

با عنایت به تغییر شرایط طلاق توافقی از آذر ماه سال ۹۷ تاکنون در تهران اگر زوجین تمایل داشته باشند که به شخصه مراحل مربوطه را طی کنند در ابتدا هر دو یا یکی از آنها می‌بایست به سامانه نوبت دهی طلاق (سامانه مداخله در طلاق – سامانه تصمیم) مراجعه کنند و با وارد کردن مشخصات سجلی یکی از مراکز غربالگری مشاوره در تهران را انتخاب کنند.

مرکز غربالگری پس از ثبت اطلاعات زوجین و دلایل طلاق، آنها را به یکی از مراکز مشاوره زیر نظر بهزیستی استان تهران ارجاع می‌دهد. جلسات مشاوره در بازه زمانی حداقل ۴۵روزه و در ۱ یا ۵ جلسه خواهد بود. تعداد جلسات بستگی به شرایط زوجین و مرکز مشاوره دارد.

مشاوره حقوقی طلاق توافقی

پس از اخذ گواهی عدم انصراف طلاق در صورت اصرار آنها به جدایی، دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و به دادگاه خانواده ارسال خواهد شد.

پس از صدور رای دادگاه نیز زن و شوهر در فرصت سه ‌ماهه می‌توانند به یکی از دفاتر رسمی طلاق برای ثبت طلاق بروند.

هبه و بخشش

آنچه از اهمیت زیادی در طلاق توافقی برخوردار است اولا توافق زن و شوهر بر انجام طلاق توافقی است و ثانیاً توافق در مورد مهریه، حضانت فرزندان، مقدار نفقه آنها – نحوه و مدت ملاقات است.

وکیل خانواده طلاق توافقی

عنایت فرمایید مدت زمان طلاق توافقی توسط وکیل حدود ۱۰ روز کاری می‌باشد. توجه داشته باشید هیچ زن و شوهری بدون رای دادگاه نمی‌توانند به‌طور مستقیم به دفتر خانه طلاق مراجعه کنند و هیچ دفتر خانه ای هم نمی‌تواند طلاق را بدون رای دادگاه ثبت کند.

حضانت فرزندان

طبق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی، حضانت و نگهداری فرزند یا فرزندانی که پدر و مادرشان جدای از یکدیگر زندگی می‌کنند، مادر تا سن ۷ سالگی اولویت دارد و پس از ۷ سالگی اولویت حضانت و نگهداری از فرزند یا فرزندان با پدر است.

همچنین طبق تبصره همین ماده، بعد از سن ۷ سالگی، در صورتی که بین زوجین در حضانت و نگهداری فرزندان اختلاف وجود داشته باشد، دادگاه با رعایت مصلحت فرزند، حل اختلاف و تعیین تکلیف می‌نماید.

شرایط طلاق توافقی چیست؟

در حال حاضر در کشور عزیزمان ایران شرایط طلاق دچار تغییر شده و زوجینی که خواهان انجام طلاق هستند باید به سامانه نوبت دهی طلاق مراجعه نموده و با ثبت اطلاعات خود در این سامانه از مراکز غربالگری نوبت دریافت کرده و در زمان معین به مراکز غربالگری و همچنین مراکز مشاوره خانواده مراجعه نموده و مراحل اداری را به صورت کامل طی نمایند.

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

بعد از آنکه مشاوره‌های لازم انجام شد باید گواهی عدم انصراف از طلاق از مراکز مربوطه دریافت شده، البته این گواهی در هنگام ثبت درخواست طلاق توافقی به دفاتر خدمات الکترونیک تحویل می‌گردد و دفاتر خدمات الکترونیک نیز دادخواست را ثبت کرده و به دادگاه خانواده ارائه می‌نمایند.

وکیل خوب تهرانپارس

مواردی که به آنها اشاره کردیم و فقط مربوط به طلاق توافقی بوده و در مورد طلاق‌های یکطرفه به شیوه کار طبق روال گذشته صورت می‌پذیرد. همچنین در صورتی که زوجین بنا به هر دلیلی تصمیم به طلاق توافقی به صورت غیرحضوری داشته باشند و تمایل نداشته باشند که در جلسات مشاوره و وقت دادگاه حضور پیدا کنند.

وکیل طلاق توافقی

وکیل طلاق توافقی ، می‌تواند وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی و یا وکیل محضری و مدنی باشد. وکیل پایه یک دادگستری به شخصی اطلاق می‌شود که پس از طی مراحل آزمون وکالت و اختبار، موفق به اخذ پروانه وکالت دادگستری می‌شود.

مزایای داشتن وکیل طلاق توافقی، سرعت در انجام کار، عدم نیاز به حضور زوجین در مراحل رسیدگی و ثبت صیغه طلاق می‌باشد.

نکات حقوقی

در بعضی از موارد، شوهر، اختیار طلاق خود را با عقد وکالت رسمی در دفتر اسناد رسمی، تحت عنوان وکالت بلاعزل طلاق، به زوجه یا شخص ثالث، اعطاء می‌کند.

دادن وکالت طلاق به زن، یا شخص ثالث، از بین برنده حق طلاق مرد، به معنی سلب اختیار مرد از اعمال حق طلاق نیست، بلکه وکیل طلاق توافقی می‌تواند با استفاده از این وکالتنامه، جانشین مرد در اعلام اراده طلاق شود.

طلاق توافقی

در حالتی که زن، وکالت طلاق، از سوی شوهرش دارد، با مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، نسبت به تعویض و اعطای وکالت به وکیل طلاق توافقی، از سوی مرد، اقدام می کند و وکیل پایه یک دادگستری، جانشین مرد در مراجعه به دادگاه خانواده و طی مراحل طلاق توافقی می‌شود.

مفهوم دعوا و شرایط اقامه دعوا

اگر زن نیز نیاز به وکیل پایه یک دادگستری در پرونده طلاق توافقی، داشته باشد، دو وکیل پایه یک دادگستری، با قبول وکالت طرفین، به عنوان وکیل طلاق توافقی، اقدام به ثبت دادخواست و پیگیری پرونده، تا زمان اجرای صیغه طلاق توافقی در دفتر اسناد رسمی طلاق، خواهند نمود.

شرایط جدید طلاق توافقی

پس صرف داشتن وکالت بلاعزل محضری برای پرونده طلاق و اجرای صیغه طلاق، برای مراجعه به دادگاه خانواده کافی نیست و با وکالت محضری اعطایی از سوی شوهر برای پرونده طلاق، فقط امکان عقد قرارداد برای پرونده طلاق توافقی با یکی از وکلای پایه یک دادگستری، وجود دارد.

مشاور حقوقی خانواده

طبق قانون وکالت، هر وکیلی که به مدت ۱۰ سال به عنوان وکیل پایه یک دادگستری فعالیت نماید، می‌تواند به عنوان مشاور حقوقی خانواده و مشاور حقوقی نیز فعالیت نماید.

دو عنوان مشاور حقوقی خانواده و مشاور حقوقی، در مفهوم تفاوت چندانی ندارند و میزان تجارب هر وکیلی بیانگر پذیرش پرونده‌ها، توسط وی می‌باشد.

مشاوره حقوقی خانواده، امری کاملا تخصصی است و بهترین راه برای کسب اطلاعات در زمینه مسائل و مطالب حقوقی خانواده، مشاوره با متخصص حقوق خانواده است.

هزینه وکالت پرونده طلاق توافقی

هزینه پرونده طلاق توافقی نیز بستگی به توافق وکیل و موکل دارد.

موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان در راستای مشاوره و قبول وکالت پرونده طلاق توافقی اعلام آمادگی می‌دارد. با ما در تماس باشید.

نشانی موسسه مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر وکیل آنلاین در تهران

موارد اجباری ارسال اظهارنامه

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات
ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل پایه یک

09120067661
09120067662
09120067663

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل پایه یک جرایم اقتصادی

09120067664
09120067665
09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمد رضا مهری متانکلائی
دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.
مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران.
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *