چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟

چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟

چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟


5/5 - (24 امتیاز)

امروز با پاسخ به این سوال که چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور را دارند؟ همراهتان هستیم.

شاید برای خودتان یا نزدیکانتان پیش آمده که مدت ها برای سفر خارج از کشور برنامه ریزی کرده اید، ولی در فرودگاه و هنگام سوار شدن هواپیما متوجه می شوید که ممنوع الخروج هستید و حق خروج از کشور را ندارید.

در گروه وکلای کیفری مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی ممنوعیت خروج از کشور پرداخته است.

در این نوشته، به بررسی اشخاصی که ممنوع الخروج از کشور هستند، شرایط هر یک از اشخاص بدلیل ممنوع الخروجی، چگونگی ممنوعیت خروج از کشور و مدت اعتبار ممنوعیت خروج از کشور خواهیم پرداخت.

دادستانی کل کشور صلاحیت رسیدگی و صدور دستور ممنوعیت خروج از کشور را بر عهده دارد.
جهت روشن تر شدن زوایای ممنوعیت خروج از کشور با گروه وکلای مهرپارسیان همراه باشید.

نکات مهم در چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟

  • چه اشخاصی به دستور مقامات قضایی حق خروج از کشور ندارند؟
  • ممنوع الخروجی از طریق اداره اجرای ثبت به چه شکل است؟
  • ممنوع الخروجی چند ماه اعتبار دارد؟
  •  بدهکاران مالیاتی چگونه ممنوع الخروج می شوند؟
  • بدهکاران مالیاتی چه اقداماتی برای رفع ممنوع الخروجی باید انجام دهند؟
  • محکومان کیفری چگونه ممنوع الخروج می شوند؟
  • دلیل ممنوعیت خروج زنان از کشور چیست؟
  • آیا امکان خروج از کشور برای شخصی که ممنوع الخروج شده وجود دارد ؟
  • بهترین وکیل برای رفع ممنوعیت خروج ازکشور در تهران کیست؟
وکیل متخصص پولشویی

ماده ۱۶ قانون گذرنامه

به اشخاص زیر هیچ نوع گذرنامه برای خروج از کشور داده نمی‌شود:

1-کسانی که به موجب اعلام کتبی مقامات قضائی حق خروج از کشور را ندارند.
2-کسانی که در خارج از ایران به سبب تکدی (گدایی) و یا ولگردی و یا ارتکاب سرقت و کلاهبرداری و با به هر عنوان دیگر دارای سوء شهرت باشند.
3-کسانی که مسافرت آنها به خارج از کشور به تشخیص مقامات قضائی مخالف مصالح جمهوری اسلامی باشد.
چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟

چه اشخاصی به دستور مقامات قضایی حق خروج از کشور ندارند؟

بدهکاران قطعی مالیاتی و بانکی:

میزان بدهی مالیاتی برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت می باشد و به ترتیب ذیل است.
سقف بدهی مالیاتی برای افراد حقیقی عادی تا حداکثر 10 میلیون تومان است.

سقف بدهی مالیاتی برای اشخاص حقیقی تولیدی تا 200 میلیون تومان است.

(منظور از اشخاص حقیقی تولیدی واحدهای تولیدی دارای مجوز تاسیس یا پروانه بهره برداری هستند که دارای پروانه کسب از مراجع دارای صلاحیت هستند)

سقف بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی، حداکثر 20 درصد از سرمایه اصلی یا مبلغ 500 میلیون تومان است.

بدهکارانی که به موجب صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجرائیه در اجرای ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک، بدهی آنها محرز شده است.

بانک‌ها اسامی بدهکاران خود را که واجد شرایط ممنوع‌الخروجی هستند به بانک مرکزی اعلام می‌کنند و بانک مرکزی، فهرستی از اشخاص مذکور را به دادسرای عمومی تهران می‌فرستد و ممنوع‌الخروجی آنها را درخواست می‌کند.

سپس دادستان کل کشور، حسب درخواست دادسرای تهران، اقدام به ممنوع‌الخروج کردن افراد مورد تقاضای بانک مرکزی می‌کند؛ بنابراین ممنوع‌الخروج کردن افراد نیاز به دستور قضایی دارد.

تا زمانی که از طرف بدهکار موجبات پرداخت بدهی فراهم نشود یا رضایت طلبکار دریافت نشود، نمی توان نسبت به رفع ممنوع‌الخروجی اقدام کرد.
چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟

ممنوع الخروجی از طریق اداره اجرای ثبت

در مواردی که زن برای وصول مهریه خود از طریق دفترخانه رسمی ازدواج، مبادرت به صدور اجراییه می‌کند، پس از ابلاغ آن به همسرش می‌تواند نسبت به بازداشت اموال منقول (اموالی که امکان جابجایی دارند مانند خودرو) و غیرمنقول (اموالی که امکان جابجایی ندارند مانند خانه و زمین) مرد اقدام کند.

وکیل پایه یک دادگستری فرمانیه

اما در مواردی زن به اموال شوهرش دسترسی ندارد و نمی‌تواند برای وصول طلبش، مالی را معرفی کند و مرد نیز از معرفی اموال خود به منظور پرداخت بدهی خودداری می‌کند.

در این مواقع زن می‌تواند تقاضای ممنوع‌الخروج‌شدن او را نماید تا از خروج شوهرش از کشور به قصد فرار از پرداخت بدهی و عدم پرداخت آن جلوگیری شود.

لازم به ذکر است درصورتی‌که حکم اعسار (نداشتن توانایی مالی)، مرد از پرداخت مهریه صادر شده باشد با تقاضای وی، ممنوع‌الخروجی او را رفع می‌کند.چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟

ممنوع الخروجی چند ماه اعتبار دارد؟

به موجب ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری با توجه به اهمیت و دلایل جرم فرد، دادگاه این امکان را دارد که قرار عدم خروج متهم از کشور را صادر نماید و ضمنا مدت اعتبار این قرار ۶ ماه در نظر گرفته شده است.

اما بر طبق صلاحدید دادگاه این اعتبار می ‌تواند مجدد تمدید شود.

 ممنوع الخروجی بدهکار مالیاتی

پس از صدور حکم ممنوع الخروجی و ابلاغ آن به واحدهای مربوطه، سازمان وصول مالیات، اقدامات لازم را انجام می دهد.

این سازمان کلیه حساب های بانکی و اموال فرد بدهکار را شناسایی کرده و اقدامات لازم را اعمال می­کند.

قبل از هر کاری و در صورت عدم شناسایی فرد، اخطاری از طریق پیامک به او اعلام می شود. سپس مهلت یک ماهه برای اخطار به فرد داده می شود.

در صورتی که ظرف یک ماه پس از دریافت پیامک، برای پرداخت مالیات یا معرفی اموال خود اقدام نکند، قرار ممنوع الخروجی از طریق اداره کل مالیات به دادستانی انتظامی اعلام می شود.

دادستانی انتظامی مالیاتی بعد از بررسی موضوع، حکم را به معاونت دادستان کشور اعلام می کند.

پس از دستور دادستان کل کشور، حکم ممنوع الخروجی فرد به اداره گذرنامه اعلام شده و حکم فرد در سیستم ثبت خواهد شد.
چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟

بدهکاران مالیاتی چه اقداماتی برای رفع ممنوع الخروجی باید انجام دهند؟

در وهله اول مودی (مالیات دهنده) نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی خود اقدام نموده و یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی را بر حسب مقررات را بدهد. راه دیگر قرار دادن وجه نقد، تضمین بانکی یا وثیقه (تضمین) ملکی به میزان بدهی است.

دفتر وکالت محمدرضا مهری

در صورتی که رای ابطال برگ قطعی مالیات بر اساس رای هیات حل اختلاف صادر شود فرد از وضعیت ممنوع الخروجی خارج می شود.

در صورتی که رای هیات حل اختلاف براساس رای شورای عالی، مالیات یا دادنامه (حکم) صادر شده به وسیله دیوان عدالت اداری یا مراجع قضایی دارای صلاحیت یا حکم ورشکستگی نقض شود حکم ممنوع الخروجی فرد از بین می رود.چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟

 ممنوع الخروجی محکومان کیفری

محکومان کیفری که دوران محکومیت را طی نکرده‌اند یا جهت اجرای حکم متواری (فراری) شده‌اند.

به موجب ماده ۵۰۹ قانون آیین دادرسی کیفری هرگاه اقدامات قاضی اجرای احکام کیفری منتهی به دسترسی به محکوم‌علیه نشود و بیم فرار وی از کشور باشد، می‌تواند دستور منع خروج او را از کشور صادر نماید و به مراجع قانونی اعلام کند.

اما به محض حضور یا دستگیری محکوم‌علیه (کسی که حکم به ضرر او صادر شده است) نسبت به لغو این دستور اقدام می‌گردد.چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟

ممنوع الخروجی به دلیل اجازه پدر یا همسر

اشخاصی که اجازه خروج از کشور و دریافت گذرنامه آنها به شخص دیگری سپرده شده است مانند: پدر، همسر و…. بدون دریافت رضایت اجازه سفر به خارج از کشور را نخواهند داشت.

هر زنی پس از ازدواج زمانی که میخواهد پاسپورت بگیرد و یا تمدید کند، به اجازه کتبی از جانب شوهرش نیاز دارد و در فرم های گذرنامه یک بخش مشخص برای اعلام رضایت شوهر و امضای او وجود دارد که باید در دفترخانه اسناد رسمی گواهی شود.

در صورت عدم صدور اجازه خروج از سوی شوهر (در مورد همسر) متقاضی زن می تواند با مراجعه و اثبات دلایل ضررورت خروج از کشور با اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه اذن (اجازه) خروج از کشور را حسب مفاد بند 3 ماده 18 قانون گذرنامه دریافت نماید.

اما در صورت ضرورت خروج اطفال از کشور و عدم تجویز اجازه ولی قهری ( پدر یا پدربزرگ) قیم (سرپرست) یا کسی که حضانت (نگهداری) طفل با اوست می تواند با تودیع (سپردن) ضمانت حسب مفاد ماده 42 قانون حمایت از خانواده اجازه خروج از کشور را برای طفل از دادگاه خانواده اخذ نماید.
چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟

دادگاه تجدیدنظر استان تهران

ممنوع الخروج کردن صادرکننده چک

دارنده چک بلامحل (بدون موجودی) برای وصول مطالبات خود می تواند به دو طریق اقدام کند :

اول اینکه با مراجعه به دادگاه و طرح شکایت از صادر کننده چک و محکوم کردن او و قطعی شدن حکم محکومیت، به قسمت اجرای احکام دادگستری مراجعه و نسبت به توقیف اموال او اقدام کند.

در صورت نداشتن اموال، نسبت به ممنوع الخروج کردن صادر کننده چک اقدام کند.

دوم اینکه به اداره ثبت اسناد مراجعه کرده و از طریق دایره اجرای ثبت اسناد لازم ‌الاجرا محل، تقاضای صدور اجراییه کند، واحد اجراییه ثبت پس از صدور اجراییه و ابلاغ آن به نشانی اعلامی در گواهی عدم پرداخت، به درخواست دارنده چک، نسبت به توقیف اموال یا ممنوع الخروج کردن صادر کننده چک بلامحل اقدام کند.چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟

­ ماده ۲۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌ های مالی ­

مرجع اجراءکننده رای باید به تقاضای محکوم له (کسی که حکم به نفع او صادر شده است) قرار ممنوع‌الخروج بودن محکوم‌علیه (کسی که رأی به ضرر او صادر شده است) را صادر کند.

این قرار تا زمان اجرای رای یا ثبوت اعسار (نداشتن توانایی مالی) محکوم‌علیه یا جلب رضایت محکوم له یا سپردن تامین مناسب یا تحقق کفالت مطابق قانون مدنی به قوت خود باقی است.چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟

امکان خروج از کشور برای شخص ممنوع الخروج تنها برای یکبار

­ طبق ماده 201 آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا

درمواردی که متعهد در اجرای ماده 17 قانون گذرنامه مصوب سال 1351 ممنوع‌الخروج گردیده باشد چنانچه شخص ممنوع ‌الخروج بنا به ضرورت بخواهد برای یک نوبت حداکثر به مدت ۶ ماه از کشور خارج شود.

خود یا اشخاص ثالث می ‌بایست ملکی را جهت تضمین مراجعت مدیون (متعهد) به کشور معرفی و در صورتی ­که ملک در رهن و یا بازداشت نباشد، پس از ارزیابی توسط کارشناس رسمی و قطعیت آن صورت­ مجلسی با حضور رئیس ثبت، رئیس و یا مسئول اجرا تنظیم و مراتب جهت بازداشت ملک و انعکاس در سوابق ثبتی به اداره ثبت مربوطه اعلام می‌ گردد.

بدیهی است درصورت مراجعت متعهد و معرفی خود ظرف مهلت مقرر از ملک مذکور رفع توقیف ‌شده و ممنوع ‌الخروجی برقرار می ‌شود.

قرار اناطه در دادگاه انقلاب

در غیر اینصورت بدون رعایت مستثنیات دین (اموالی که قابلیت توقیف ندارند) طلب بستانکار و حقوق اجرائی با فروش ملک مذکور از طریق مزایده استیفاء (به دست خواهد آمد) خواهد شد.
چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟چه کسانی ممنوعیت خروج از کشور دارند؟

معرفی بهترین وکیل برای رفع ممنوع الخروجی تهران

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر وکیل آنلاین در تهران

021-88795408
021-88799562
021-88796143

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات
ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل پایه یک

09120067661
09120067662
09120067663

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل پایه یک جرایم اقتصادی

09120067664
09120067665
09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.
دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمد رضا مهری
دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.
مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران.
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *