مطالبه ارز خارجی

مطالبه ارز خارجی

مطالبه ارز خارجی


5/5 - (53 امتیاز)

با بررسی موضوع مطالبه ارز خارجی همراهتان هستیم.

بعضی مواقع امکان دارد در قراردادی که بین طرفین منعقد می‌شود، یکی از آن‌ها متعهد گردد که مبلغ قرارداد را به ارز خارجی پرداخت کند. در اکثر مواقع پیش می‌آید که یک شرکت یا فرد ایرانی با یک شرکت یا فرد خارجی قراردادی می‌بندد و مبلغ قرارداد را بر اساس ارز خارجی (مثلا یوان چین یا دلار و یا غیره) تعیین می‌نمایند.

ارز خارجی، به پولی گفته می‌شود که در ایران تحت نظارت بانک مرکزی تولید نمی گردد. مثل دلار، یورو، یوآن و غیره. برای مطالبه ارز خارجی لازم می‌باشد که آن مبلغ، به عنوان خواسته معادل وجه رایج ایران، تقویم و در ستون خواسته نوشته شود.

در گروه وکلای حقوقی مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی موضوع مطالبه ارز خارجی پرداخته و همچنین آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان می‌باشد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه مهر پارسیان که در آخر مقاله درج شده‌اند نیز، تماس حاصل نمایید.

سوالات مهم در بررسی موضوع مطالبه ارز خارجی

  1. منظور از ارز خارجی چیست؟
  2. آیا می‌توان ارز خارجی را مطالبه نمود؟
  3. چه دادگاهی جهت طرح دعوای مطالبه ارز خارجی صالح می‌باشد؟
  4. تقویم خواسته ارز خارجی چگونه صورت می‌گیرد؟
  5. مدارک مورد نیاز برای طرح دعوای مطالبه ارز خارجی چیست؟
  6. آیا خسارت تاخیر تادیه می‌تواند در خصوص ارز خارجی مطرح گردد؟
  7. نحوه صدور اجراییه در خصوص پرونده مطالبه ارز خارجی چگونه است؟
  8. بهترین و باتجربه ترین وکیل در زمینه مطالبه ارز خارجی کیست و دارای چه ویژگی‌هایی می‌باشد؟
جرم خرید فاکتور صوری

منظور از ارز خارجی چیست؟

به صورت کل، به وجه نقدی که توسط جمهوری اسلامی ایران و تحت نظارت بانک مرکزی ایران تولید نمی‌شود و در حقیقت پول رایج یک کشور خارجی می‌باشد، ارز خارجی نامیده می‌شود. ارز خارجی معتبر در کشور ایران، دلار امریکا و یوروی اتحادیه اروپا می‌باشند که در خیلی از مبادلات داخلی و خارجی استفاده می‌شوند و مبنای ارزش قراردادهای بسیاری هستند.

تعیین نرخ برابری ریال با دلار و یوروی اروپا، هر روز توسط بانک مرکزی محاسبه می‌گردد و به صرافی ها و بانک های سراسر کشور و سایر شعب ارزی معتبر اعلام می شود.

آیا می‌توان ارز خارجی را مطالبه نمود؟

در جهت پاسخ به این سوال باید عنوان نمود، بله. ارز خارجی را هم می توان از طریق دادگاه های ایران مطالبه نمود. بر اساس بند 1 ماده 62 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب:

اگر خواسته پول رایج ایران باشد، بهای آن عبارت است از مبلغ مورد مطالبه و اگر پول خارجی باشد، ارزیابی آن به نرخ رسمی بانک مرکزی‌ جمهوری اسلامی ایران در تاریخ تقدیم دادخواست بهای خواسته محسوب می شود.

به عنوان نمونه، در ستون خواسته در دادخواست نوشته می شود مطالبه 2٠٠ دلار آمریکا مقوم بر … ریال بر حسب نرخ دلار.

چه دادگاهی جهت طرح دعوای مطالبه ارز خارجی صالح می‌باشد؟

مطالبه ارز یک خواسته مالی و منقول می ‌باشد. بنابراین، دادگاه صالح به شرح زیر تعیین می گردد:

از نظر ذاتی:

در صورتی که بهای خواسته بعد از محاسبه کمتر از مبلغ 20 میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف صالح به رسیدگی و در صورتی که بهای خواسته بعد از محاسبه بیش از مبلغ 20 میلیون تومان شود، دادگاه عمومی حقوقی صالح به رسیدگی می‌باشد.

وکیل چک شمال تهران

از لحاظ محلی هم با توجه به تقسیم بندی بالا، حسب مورد، شورای حل اختلاف یا دادگاه عمومی محل اقامت خوانده صالح به رسیدگی می‌باشد.

در این دعوا، خوانده کسی می‌باشد که ارز خارجی به خواهان پرونده بدهکار می‌باشد.

با توجه به عمومات قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی که خواسته وجه نقد باشد، طبق رای وحدت رویه شماره 31 دیوان عالی کشور، دعوا باید درمحل سکونت خوانده مطرح گردد و در صورتی که خوانده در کشور ایران اقامت نداشته باشد، دعوای مطالبه ارز خارجی در دادگاه حقوقی تهران، قابل طرح می‌باشد و نیازمند طرح دعوا در دادگاه‌های خارج از ایران نیست، رای دادگاه ایران به شرط عمل و تعهد متقابل، توسط کشورهای خارجی قابل اجرا می‌باشد.

اگر خواهان شخص اعم از حقیقی و حقوقی باشد و همچنین دارای تابعیت خارجی باشد، تاثیری بر روی صلاحیت دادگاه رسیدگی کننده به دعوای مطالبه ارز خارجی نمی‌گذارد، بلکه فقط در صورتی که هر دو طرف دعوا، دولت باشند، دعوا در دادگاه بین المللی مطرح می‌گردد و در موارد دیگر، دعوا دردادگاه‌های عمومی هر دو کشور که تبعه آن‌ها با یکدیگر اختلاف دارند، قابلیت طرح دارد.

تقویم خواسته ارز خارجی چگونه صورت می‌گیرد؟

با توجه به این که مطالبه ارز یک دعوای مالی است، بنابراین نیازمند تعیین بهای خواسته است. در حقیقت خواسته فرد باید تقویم شود.

در تقویم خواسته نکات زیر باید در نظر گرفته شوند:

_ ارزیابی باید به نرخ رسمی بانک مرکزی صورت گیرد.

_ نرخ رسمی بانک مرکزی در تاریخ تقدیم دادخواست ملاک می‌باشد. بنابراین، در تقویم خواسته نرخ ارز در بازار آزاد ملاک نیست.

مدارک مورد نیاز برای طرح دعوای مطالبه ارز خارجی چیست؟

_ تصویر مصدق سند رسمی (اختیاری)

_ تصویر مصدق سند عادی (الزامی)

_ به همراه داشتن کارت ملی برای احراز هویت و کارت عابر بانک برای پرداخت هزینه دادرسی الزامی می‌باشد.

مزاحمت برای بانوان در اماکن و معابر عمومی

توجه داشته باشید که در صورت عدم وجود مدارک اختیاری فوق، می‌توانید یکی از موارد زیر را ارائه کنید.

اتیان سوگند، تحقیقات محلی، درخواست استعلام، شماره پرونده استنادی، شهادت شهود و مطلعین، درخواست جلب نظرکارشناس و سایر دلایل و مستندات.

آیا خسارت تاخیر تادیه می‌تواند در خصوص ارز خارجی مطرح گردد؟

جهت پاسخ به این امر به ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی توجه نمایید:

در دعاویی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج بوده و با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت نموده، در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت و پس از مطالبه طلبه کار، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و مورد حکم قرار خواهد داد مگر اینکه طرفین به نحو دیگری مصالحه نمایند.

بنابراین، هنگامی که خواسته پول باشد، با شرایطی می توان از خوانده خسارت تاخیر تادیه دریافت نمود. این شرایط به شرح ذیل می‌باشند:

_ فرد طلبکار یا خواهان دین را مطالبه نموده باشد،

_ فرد بدهکار توان پرداخت دین را داشته باشد اما آن را نپردازد،

_ شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا زمان پرداخت و مطالبه طلبکار، تغییر فاحش نموده باشد.

در این مبحث این سوال به وجود می‌آید که آیا فقط به پول داخلی خسارت تاخیر تادیه تعلق می گیرد، یا در مورد ارز خارجی هم می توان خسارت تاخیر تادیه دریافت نمود؟

اختلاف نظرها و صدور آراء متعارض در نهایت منجر به صدور رای وحدت رویه شماره 90 دیوان عالی کشور گشت. در این رای اعلام شد که منظور از وجه در ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی، پول رایج ایران و پول خارجی می‌باشد. بنابراین، ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی شامل دعاوی که خواسته آن‌ها پول خارجی است نیز، می‌شود.

دادخواست ابطال قرارداد مشارکت مدنی

نحوه صدور اجراییه در خصوص پرونده مطالبه ارز خارجی چگونه است؟

با صدور حکم در پرونده مطالبه ارز خارجی، خوانده یعنی بدهکار محکوم به پرداخت ارز به خواهان می شود. ولی، این رای برای اجرا باید قطعی گردد. بعد از آن فردی که رای به نفع او صادر شده به صورت کتبی از دادگاه درخواست اجرای رای را کند.

دادگاه با پذیرش این درخواست اجراییه صادر می‌نماید. این اجراییه به بدهکار ابلاغ می‌شود. پس از ابلاغ اجراییه، بدهکار موظف است تا طی مدت ۱۰ روز آن را اجرا نماید یا مراتبی جهت پرداخت آن تعیین یا مالی معرفی کند.

اگر بدهکار قدرت پرداخت نداشته باشد، می‌تواند دادخواست اعسار نسبت به پرداخت محکوم به، تقدیم مرجع قضایی نماید. ولی چنانچه بدهکار برای پرداخت، هیچ اقدامی نکند، طلبکار می‌تواند پس از ابلاغ اجراییه از بدهکار مالی معرفی کند و در صورتی که بدهکار هیچ اقدامی نکند و مالی هم از او پیدا نشود، طلبکار می‌تواند حکم جلب او را دریافت کند.

در نتیجه پس از صدور رای به مقصر شناخته شدن خوانده به پرداخت پول خارجی و قطعی شدن آن با توجه به درخواست خواهان اجرائیه صادر و پرونده جهت اجرای حکم به اجرای احکام ارسال می‌گردد.

لازم به ذکر است که اعمال حکم متهم به پرداخت پول خارجی هیچ تفاوتی با محکومیت به پول معمولی ایران ندارد. بنابراین، قوانین و مقررات اجرای محکومیت های مالی به صورت کامل در آن رعایت می‌گردد.

بهترین و باتجربه ترین وکیل در زمینه مطالبه ارز خارجی کیست و دارای چه ویژگی‌هایی می‌باشد؟

در صورتی که به دنبال کسب اطلاعات دقیق و جامع در مورد موضوع مطالبه ارز خارجی هستید، می‌توانید از وکلای متخصص و باتجربه در این زمینه مشاوره دریافت نمایید.

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری، دارای بهترین و باتجربه‌ترین وکلا در زمینه موضوع مطالبه ارز خارجی و آماده ارائه خدمات در این زمینه می‌باشد.

خرید ملک توسط بانک

به همین دلیل، ما به شما مخاطبان موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری را معرفی می‌کنیم تا جهت دریافت مشاوره از گروه وکلای متخصص مهر پارسیان در زمینه موضوع مطالبه ارز خارجی، با شماره تماس‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان نیز، تماس حاصل نمایید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل مطالبه ارز خارجی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متاکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

2 دیدگاه

  • آیا دو ایرانی که در داخل ایران زندگی می کنند می توانند بر ارز خارجی تعهد کنند برای مثال وجه التزام یک معامله را ۳۰۰ دلار قرار بدهند؟

    • سلام وقت به خیر
      این قرارداد با توجه به اینکه خلاف قوانین آمره ایران هست قابلیت حمایت ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *