ضرورت ثبت اختراع

ضرورت ثبت اختراع

ضرورت ثبت اختراع


5/5 - (19 امتیاز)

امروز با موضوع ضرورت ثبت اختراع با شما هستیم.

موارد مشمول موضوع اختراع و ضرورت به ثبت اختراع، چیست؟
در چه مواردی اختراع قابل ثبت است و در چه مواردی دادخواست الزام به ثبت اختراع تقدیم می‌شود؟
طرق قانونی برای درخواست ثبت اختراع و الزام به ثبت اختراع چیست؟
اقدام تامینی برای درخواست ثبت و صدور گواهینامه اختراع و الزام به ثبت اختراع، چیست؟
موارد الزام به ثبت اختراع چیست؟
آثار ثبت اختراع چیست و الزام به ثبت اختراع چگونه انجام می‌شود؟

برای پاسخگویی به این سوالات با ما همراه باشید.

اختراع

اختراع در لغت به معنی نوآوری می‌باشد. (معین، محمد، فرهنگ فارسی، ص۱۶۵) در علم حقوق اختراع محصول یا فرآیندی است که در نتیجه سعی و تلاش از تراوش‌های فکری «مخترع» حاصل می‌شود قانون‌گذاران کشورهای مختلف برای حمایت از مخترعان و مبتکرین و تشویق آن‌ها برای ایجاد محصولات و فرآیندهای جدید مبادرت به حمایت از اشخاص مذکور می‌نمایند؛ این حمایت تحت عنوان حق اختراع صورت می‌گیرد.

سند ثبت اختراع

سند ثبت اختراع، حق امتیاز یا اندیشه‌گواه یا پَتِنت حق انحصاری است که در قبال اختراع یا ایده ثبت شده به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا می‌شود.

انحصار مجموعه‌ای از حقوق منحصر به فردی است که از طرف دولت‌ها برای مدتی معین در عوض تنظیم و افشاء عمومی جزئیات معین از یک، روش، جریان عمل یا ترکیب خاصی از ماهیت (مفهوم) (که به عنوان اختراع شناخته می‌شود) در اختیار شخص خاصی قرار می‌گیرد. به‌ طوری‌ که آن مفهوم، اختراعی جدید، مفید یا مورد استفاده صنعت شناخته شود.

وکیل دعاوی حقوقی علیه شهرداری تهران

پتنت یک حق اختصاصی است که به یک اختراع که عبارتست از یک محصول یا فرایند که راه جدیدی را برای انجام کاری فراهم می‌کند یا یک راه حل فنی جدید را برای مشکلی ارائه می‌دهد، داده می‌شود.

یک پتنت، محافظت برای اختراع مالک پتنت را فراهم می‌کند. حفاظت برای مدت زمان محدودی است که عموماً ۲۰ سال می‌باشد اما بر اساس قوانین کشورها متفاوت است.

ابطال گواهینامه اختراع

محافظت پتنت بدین معناست که اختراع نمی‌تواند بدون رضایت مالک پتنت، به صورت تجارتی ساخته، مورد استفاده، توزیع یا فروخته شود. این حقوق پتنت معمولاً در دادگاهی اجرا می‌شوند که در بسیاری از دستگاه‌ها، قدرت متوقف کردن تجاوز به حقوق پتنت را دارا می‌باشند.
ضرورت ثبت اختراع

حق اختراع

حق اختراع حقی است که مخترع و سازنده اثر اختراعی در اثر ثبت اختراع و به صورت انحصاری و موقت و مشروط به رعایت تکالیف مقرر در قوانین مربوط در جهت استعمال، انتقال، فروش، عرضه، واردات و اعطای مجوز بهره‌برداری به دست می‌آورد.

در قانون ثبت علایم و اختراعات ایران مصوب ۱/۴/۱۳۱۰ تعریفی از حق اختراع به عمل نیامده ‌است. در پیش‌نویس لایحه ثبت اختراع ایران نیز تعریفی از حق اختراع وجود ندارد؛ لیکن اختراع را تعریف نموده ‌است. طبق جزء الف بند ۲ ماده یک این لایحه «اختراع به معنای فکر یک مخترع است که در زمینه فناوری راه حل عملی برای یک مسئله خاص ارائه می‌کند.» برای اینکه قانون از حق اختراع حمایتهای لازم را به عمل آورد، مخترع باید اختراع خود را به ثبت برساند.

معیارهای حق امتیاز

حق امتیاز یا پتنت باید سه معیار نوآوری، تازگی و سودمندی را دارا بوده تا بتوان به آن حق امتیاز گفت.

اندیشه‌گواه حمایت قانونی از اختراع را برای دارنده آن تأمین می‌کند. این حمایت برای مدت محدودی (حداکثر بیست سال) در ازای افشای جزئیات اختراع برای عموم، اعطا می‌گردد.

حمایت حق امتیاز به این معنا است که مورد اختراع را نمی‌توان بدون اجازه دارنده حق امتیاز به صورت تجاری تولید کرد، استفاده یا توزیع نمود و به فروش رساند. به این نکته مهم باید توجه داشت که حق امتیاز مجوز تولید محصول اختراعی نیست بلکه تنها دیگران را از تولید آن بازمی‌دارد.

حقوق حق امتیاز معمولاً پس از ارائه دادخواست از سوی دارنده آن به دادگاه، احقاق می‌شود. دادگاه در بیشتر نظام‌ها، شخص یا اشخاص نقض‌کننده حقوق حق امتیاز را از این کار بازداشته و وی را مکلف به جبران خسارتهای وارده به صاحب حق اختراع می‌نماید.

وکیل مراحل ثبت اختراع

همچنین چنانچه شخص ثالثی در دادگاه حق اعطا شده حق امتیاز را به چالش کشیده و در این امر موفق شود، حق امتیاز اعطا شده غیر معتبر شناخته خواهد شد. به عنوان مثال بتواند ثابت نماید که اختراع فاقد شرایط قانونی و لازم برای ثبت بوده ‌است.

راه اندازی استارت آپ در عمان

دارنده حق امتیاز حق دارد تصمیم بگیرد چه کسی می‌تواند در طول مدت حمایت، از اختراع وی بهره‌برداری نماید. وی می‌تواند با عقد قرارداد، اجازه یا لیسانس استفاده از اختراع را به افراد دیگر واگذار کند.

دارنده حق امتیاز همچنین می‌تواند حق اختراع خود را به‌طور کامل به دیگری بفروشد که در این صورت خریدار، دارنده جدید آن اختراع شناخته خواهد شد. با انقضای دوره زمانی حق امتیاز حمایت از اختراع پایان گرفته و استفاده از آن در اختیار عموم خواهد بود. یعنی دارنده اندیشه‌گواه دیگر حقوق اختراع خود را دارا نبوده و هر شخصی می‌تواند از آن بهره‌برداری تجاری کند.
ضرورت ثبت اختراع

مزایای ثبت اختراع

  • حق استفاده
  • حق نگهداری، عرضه، انتقال و فروش
  • حق صادرات و واردات
  • حق اعطای مجوز بهره‌برداری

کلیه حقوق بالا انحصاری و متعلق به مالک اختراع یا قائم مقام وی بوده و اشخاص مذکور حق ممانعت دیگران را از تجاوز به حقوق اختراعی خود دارا می‌باشند.

  • امکان فروش گواهی ثبت اختراع به عنوان حق امتیاز انحصاری تولید
  • امکان استفاده از تسهیلات اعطایی بنیاد ملی نخبگان (در صورت برگزیده شدن در جشنواره‌های مورد تأیید آن بنیاد مانند جشنواره رویش)
  • امکان استفاده از تسهیلات خدمت سربازی (کسری، گذراندن خدمت در مراکز تحقیقاتی یا نزدیک محل سکونت و …)
  • معادل امتیاز با مقاله ISI برای پذیرش، ترفیع و ارتقاء.
  • سریعتر بودن فرایند ثبت اختراع از چاپ مقاله.
  • قابلیت ترجمه برای ارائه به دانشگاه‌ها و سازمان‌های خارجی.
  • امکان تأسیس شرکت دانش بنیان دانشگاهی با موضوع اختراع. نکته: هر طرح پژوهشی یا کار فنی که در شرکت، مؤسسه یا دانشگاه انجام می‌شود شرعاً و قانوناً باید با مالکیت همان سازمان به ثبت برسد.
  • اقدام به تولید بدون دغدغه و نگرانی از اعتراض بقیه.
  • الزامی بودن در بسیاری از قراردادهای فروش دانش فنی یا حضور در فن بازارها.
  • تأثیر مثبت در دانش بنیان شدن شرکتها.
  • امکان شرکت در جشنواره‌ها و مسابقات ملی و بین‌المللی اختراعات و نوآوری‌ها
  • از دیگر اقسام مالکیت معنوی حق ثبت طرح صنعتی، حق ثبت علامت تجاری و حق ثبت نشان جغرافیایی می‌باشند.

مراحل و مدارک ثبت اختراع

  • تهیه مدارک
  • ثبت اظهارنامه اختراع در سایت اداره مالکیت صنعتی ایران
  • بررسی توسط کارشناسان اداره مالکیت صنعتی ایران
  • مراجعه به صورت حضوری به اداره کل مالکیت صنعتی ایران
  • معرفی به روزنامه رسمی کشور
  • اخذ گواهی نهایی ثبت اختراع
  • مراجعه به بنیاد ملی نخبگان

قوانین ثبت اختراع

ثبت اختراع

در ایران بر اساس ماده ۳۶ قانون ثبت علایم و اختراعات مصوب ۱۳۱۰ نظام اعلامی ثبت اختراع پذیرفته گردیده ‌است و متقاضی ثبت اختراع باید تقاضانامه خود را برای ثبت اختراع به اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تقدیم نماید.

وکیل برای حق کسب و پیشه

ورقه اختراع

اداره ثبت اختراع بعد از انجام تشریفات خاص و در کشورهایی که نظام ماهوی ثبت اختراع را پذیرفته‌اند بعد از انجام تحقیقات لازم مبادرت به صدور ورقه اختراع می‌نماید.

طبق بند یک ماده یک پیش‌نویس لایحه ثبت اختراع ایران «ورقه اختراع سندی است که برای حمایت از اختراع صادر می‌شود.» دریافت‌کننده ورقه اختراع با استناد به آن می‌تواند هرگونه تصرفی در اختراع خود بنماید و دیگران را از تجاوز به حقوق اختراعی خود منع نماید.
ضرورت ثبت اختراع

مواردی که مشمول موضوع اختراع نیستند

  • کشفیات‌، نظریه‌های علمی‌، روشهای ریاضی و آثار هنری‌
  • طرح‌ها و قواعد یا روشهای انجام کار تجاری و سایر فعالیتهای ذهنی و اجتماعی‌
  • روش‌های تشخیص و معالجه بیماریهای انسان یا حیوان‌
  • منابع ژنتیک و اجزاء ژنتیک تشکیل دهنده آن‌ها و همچنین فرآیندهای بیولوژیک تولید آن‌ها
  • آن چه قبلا در فنون و صنایع پیش‌بینی شده باشد
  • اختراعاتی که بهره‌برداری از آن‌ها خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی و اخلاق‌ حسنه باشد.

طرق قانونی برای درخواست ثبت گواهینامه اختراع

بعد از ساخت اختراع، برای تعلق مالکیت ان به سازنده اختراع، شرایطی پیش‌بینی شده است که در صورت رعایت این شرایط، گواهینامه‌ای مبنی بر ثبت اختراع صادر می‌شود که این گواهینامه، سندی است که اداره مالکیت صنعتی برای حمایت از اختراع صادر می‌کند و دارنده ان می‌تواند از حقوق انحصاری بهره‌مند شود؛ چرا که قانون، مزایا را برای مالک آن می‌شناسد و نه برای شخص دیگری که مالک نمی‌باشد.

مالک و مخترع برای ثبت مالکیت و صدور سند، باید شرایطی را فراهم نماید که به شرح ذیل است:

باید تقاضانامه‌ای را در قالب اظهارنامه برای اداره مالکیت صنعتی ارسال کند که در اظهار نامه باید موضوعی را که حمایت آن درخواست می‌شود را تعیین کرده و همچنین طرحی که توصیف‌کننده اختراع می‌باشد را به صورت گویا و قابل درک برای افراد عادی همراه با امضا و تاریخ درخواست، قید کند.

شکایت از سارق ادبی

سمت قانونی درخواست‌کننده ثبت و صدور گواهینامه اختراع حتما درج گردد.

از جمله اقداماتی که باید برای ثبت انجام شود به این نحو می‌باشد که بنا به درخواست اداره مالکیت صنعتی‌، متقاضی باید شماره و تاریخ اظهارنامه اختراعی را که در خارج تسلیم کرده و مربوط به اختراع مذکور در اظهارنامه تسلیم شده به اداره مالکیت صنعتی است‌، ارائه دهد.
ضرورت ثبت اختراع

اظهارنامه تجاری و ابطال آن

اقدام تامینی برای درخواست الزام به ثبت اختراع

در صورتی که مخترع، برای ثبت اقدام می‌کند و این تقاضا را برای اداره مالکیت صنعتی ارسال می کند، ممکن است که اشخاصی همزمان با متقاضی ثبت، درخواست ثبت همان مال موضوع ثبت را (به صورت جداگانه) هم داشته باشند که در این صورت تعارض در مالکیت نسبت به مورد اختراع پیش خواهد آمد.

در این صورت، اقدام تامینی که متقاضی ثبت می‌تواند، انجام دهد، با ارسال اطلاعیه‌ای مبنی بر حق تقدم خود در اختراع، درخواست حق تقدم را تسلیم نماید که اداره مالکیت صنعتی از متقاضی می‌خواهد ظرف مدت معین‌، رونوشت اظهارنامه‌ای را ارائه دهد که توسط مرجع ثبت اظهارنامه‌ای که مبنای حق تقدم است‌، گواهی شده باشد.

در این صورت، هر کدام از متقاضیان ثبت نسبت به موضوع اختراع، اظهارنامه‌ای را که از جهت تاریخ مقدم بر تاریخ سایر اظهار نامه ارسال نمایند و یا بتوانند تقدم زمانی و تاریخ را در ارسال اظهار نامه اثبات نمایند و در صورتی که اظهارنامه مذکور مسترد یا رد نگردیده یا مسکوت گذاشته نشده باشد، در این صورت تقاضای ثبت متقاضی متقدم پذیرفته خواهد شد.

ضرورت ثبت اختراع

بعد از ارسال و دریافت اظهار نامه توسط اداره مالکیت صنعتی، مرجع ثبت در صورتی که شخص از جهات قانونی تمام شروط لازم برای ثبت اختراع را داشته باشد و یا در صورت تعدد متقاضی در ارسال اظهارنامه به اداره مالکیت صنعتی، برای ثبت دارای تاریخ مقدمی باشد، درخواست او را ثبت می‌کند و به ان ترتیب اثر داده می‌دهد و اداره مالکیت صنعتی اقدام به صدور گواهینامه اختراع می‌کند.

وکیل حقوقی توانیر

در صورتی که شرایط مذکور را نداشته باشد و یا به هر دلیل دیگری، اقدام به رد تقاضای ثبت کند، در این صورت این تقاضا قابل اعتراض در کمیسیون ماده ۱۷۰ آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات‌، طرحهای صنعتی ‌و علائم تجاری در مدت ۳۰ روز از طریق مرجع ثبت می‌باشد (۵۹ آیین نامه ی اجرایی قانون ثبت اختراعات‌، طرحهای صنعتی ‌و علائم تجاری).

در صورتی که کمیسیون دلایل متقاضی را موجه برای ثبت و ممکن دانست، برای اجرای ثبت گواهینامه اقدام می‌کند و مرجع ثبت ملزم به ثبت می‌باشد.

آثار ثبت اختراع

پس از اینکه متقاضی ثبت درخواست خود را به اداره مالکیت صنعتی تقدیم می دارد، مرجع مذکور با بررسی شرایط متقاضی و اقدامات وی، اقدام به ثبت می‌نماید که در این صورت، یک آگهی را مبنی بر ثبت اختراع منتشر و همچنین گواهینامه اختراع صادر می کند. رونوشت گواهینامه ثبت اختراع را بایگانی و پس از دریافت هزینه مقرر، اصل ان را به متقاضی تسلیم می‌کند

تجدید نظر از حکم ورشکستگی

در صورتی که به هر دلیلی ثبت اختراع با مشکل مواجه شود، متقاضی میتواند از طریق دادگاه که مرجع رسمی تظلمات است، دعوای الزام به ثبت اختراع را در دادگاه مطرح نماید.

دیابت و تاثیر آن بر پرخاشگری اشخاص و وقوع جرم

دعوای الزام به ثبت اختراع در دادگاه‌های حقوقی به عمل می‌آید. موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان در زمینه ی امور مالکیت معنوی و طرح دعوای الزام به ثبت اختراع اقدام به مشاوره و قبول دعاوی می کند. برای مشاوره با موسسه تماس بگیرید. امکان تهیه و تدارک دادخواست الزام به ثبت اختراع، و پیگیری پرونده از طریق دفاتر خدمات قضایی نیز وجود دارد.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر وکیل آنلاین در تهران

021-88795408
021-88799562
021-88796143

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات
ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل پایه یک

09120067661
09120067662
09120067663

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل پایه یک جرایم اقتصادی

09120067664
09120067665
09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.
دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمد رضا مهری
دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.
مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران.
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *