انجام داوری مشارکت در ساخت

انجام داوری مشارکت در ساخت

انجام داوری مشارکت در ساخت


5/5 - (50 امتیاز)

با موضوع انجام داوری مشارکت در ساخت همراهتان هستیم.

امروزه مشارکت در ساخت بسیار مورد توجه مالکان و سازندگان ساختمان می‌ باشد. علت اصلی آن کمبود سرمایه و بودجه لازم برای ساخت و ساز ساختمان‌ ها است و مالکان زمین اصولا عملیات مربوط به ساخت و ساز خود را به دست سازندگان خواهند داد.

منظور از قرارداد مشارکت در ساخت، یک قرارداد دو یا چند طرفه می‌ باشد که بین مالک و سازنده یا مالکان با سازندگان منعقد می‌ شود و بر اساس این قرارداد زمین مورد نظر توسط سازنده مورد ساخت و ساز یا بازسازی قرار می‌ گیرد.

براساس درصد مشارکت در ساخت و به نسبت انجام دادن کار، هر شخصی سود مربوط به خود را در پایان کار به دست می‌ آورد که این موضوع هم به نفع مالک و هم به نفع سازنده است.

بنابراین ممکن است در فرآیند ساخت و ساز میان مالک و سازنده اختلافاتی ایجاد شود که انجام داوری مشارکت در ساخت یکی از این مراجع جهت حل و فصل اختلاف ایجاد شده می‌ باشد.

در گروه وکلای حقوقی مهرپارسیان، تیم پژوهشی به بررسی موضوع انجام داوری مشارکت در ساخت پرداخته و همچنین آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان گرامی می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص انجام داوری مشارکت در ساخت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

سوالات مهم در بررسی موضوع انجام داوری مشارکت در ساخت

1. روش‌ های حل اختلاف در قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟
2. داوری در قرارداد مشارکت در ساخت به چه صورت است؟
3. هزینه داوری در قرارداد مشارکت در ساخت چقدر است؟
4. چه شخصی مسئول پرداخت هزینه داوری است؟
5. داور متخصص در قرارداد مشارکت در ساخت چه ویژگی باید داشته باشد؟
6. آیا دریافت کمک از وکیل متخصص در زمینه انجام داوری مشارکت در ساخت الزامی است؟

بهترین وکیل مهریه

روش‌ های حل اختلاف در قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

قرارداد مشارکت در ساخت به علت استفاده بسیاری که دارد از جمله رایج‌ ترین قراردادهای حقوقی بین افراد جامعه می‌ باشد.

در قرارداد مشارکت در ساخت مانند تمامی قراردادها امکان بروز اختلاف در قرارداد میان طرفین آن وجود دارد.
بنابراین جهت حل و فصل اختلافات ناشی از قراردادهای مشارکت در ساخت دو راه وجود دارد:
1. مراجعه به دادگاه و درخواست رسیدگی از طریق مراجع قضایی
2. استفاده از ابزارهای جایگزین رسیدگی قضایی که به عنوان روش‌ های جایگزین حل و فصل اختلافات محسوب می‌ شوند که این روش‌ های جایگزین حل اختلاف عبارت است از:

  • حل اختلافات از طریق روش‌ هایی که الزام آور نمی‌ باشند مانند: مذاکره، سازش و میانجیگری
  • روش‌ های نیمه الزام آور مانند: هیات رسیدگی به اختلاف، هیات کارشناسی و هیات کارگشایی اختلاف
  • حل اختلافات از طریق روش‌ های الزام آور مانند: داوری

داوری در قرارداد مشارکت در ساخت به چه صورت است؟

داوری از جمله مهمترین روش‌ های حل اختلاف در قراردادهای مشارکت در ساخت می‌ باشد و این روش دارای محبوبیت بسیاری نزد مردم است.

استفاده از داوری در مشارکت در ساخت دارای مزایای بسیاری نسبت به مراجعه به دادگاه برای طرفین قرارداد است.

در داوری، طرفین با انتخاب داور یا داوران مورد نظر خود سعی در حل اختلافات حقوقی خود دارند.

مهمترین مزیت ارجاع امر به داوری در قرارداد مشارکت این است که طرفین قرارداد میتوانند در مدت زمان کوتاهی به نتیجه مورد نظر خود برسند و از پروسه تشریفات طولانی دادرسی قضایی رهایی یابند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص انجام داوری مشارکت در ساخت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

هزینه داوری در قرارداد مشارکت در ساخت چقدر است؟

مطابق مواد 497 تا 500 قانون آئین دادرسی مدنی که به بیان حق‌ الزحمه داور پرداخته است حق‌ الزحمه داور بر اساس تعرفه قانونی تعیین خواهد شد و در صورتی که بر اساس این تعرفه قابل محاسبه نباشد، دستمزد داوران توسط دادگاه تعیین خواهد شد.

تقسیم ارث مادر در زمان حیات

لازم به ذکر است، حق‌ الزحمه داور در قرارداد مشارکت در ساخت، در صورتی که مطابق آئین‌ نامه تصویب شده، محاسبه گردد، دیگر دشواری وجود نخواهد داشت.

در برخی موارد در صورتی که تعیین مبلغ بر عهده دادگاه باشد، بعضی از دادگاه‌ ها توسط کارشناسی که غالبا حسابرس یا مشابه آن هستند، به تعیین مبلغ اقدام خواهند کرد.

بنابراین جهت تعیین ارزش کار داور، باید جهات مختلفی بررسی شود. چنانچه نظر کارشناس امکان دارد مفید باشد اما الزامی برای تحصیل (به دست آوردن) این نظر وجود ندارد و دادگاه خودش میتواند مبلغ را تعیین نماید.

چه شخصی مسئول پرداخت هزینه داوری است؟

در ابتدا توافق میان طرفین شرط است و در صورت عدم توافق براساس قانون باید پرداخت شود.

طرفین معمولا در ابتدا به صورت منصفانه، پرداخت هزینه‌ های ارجاع به داوری را عهده‌ دار خواهند شد و اصولا مطابق رای داور، شخصی که محکوم می‌ شود، به پرداخت هزینه‌ های داوری هم محکوم خواهد شد.
مطابق ماده 497 قانون آئین دادرسی مدنی:«پرداخت حق الزحمه داوران به عهده طرفین است مگر آن که در قرارداد داوری ترتیب دیگری مقرر شده باشد.»

نمونه رای داوری مشارکت در ساخت

خواهان داوری:
خوانده داوری:
خواسته: صدور رای داوری به دلیل تائید فسخ (از بین رفتن قرارداد) قرارداد مشارکت در ساخت به علت تخلف از شرط

دلایل و منضمات (پیوست): قرارداد مشارکت ساخت شماره …
اظهارنامه شماره … مورخ …
تامین دلیل شماره … مورخ …

در تاریخ … پرونده درخواست صدور رای داوری به تصدی (عهده‌ داری) اینجانب … مرضی الطرفین (مورد توافق دو طرف) میان آقایان … و … به عنوان طرفین اختلاف، به دلیل این که قبول داوری میان طرفین در قرارداد مورخ … اعلام شده است و مورد توافق طرفین می‌ باشد، با اعلام ختم رسیدگی رای داوری صادر می‌ شود.

وکیل انحصار وراثت شمال تهران

رای داوری جهت تائید فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

1. خواهان دلیل فسخ قرارداد (به هم زدن قرارداد) را انجام ندادن تعهدات قراردادی در مهلت 18 ماه معین شده در قرارداد را از طرف خوانده بیان کرده است.

بنابراین باید شخصی که حق فسخ به او داده شده است نسبت به فسخ قرارداد اقدام نماید و آن را از طریق یک عمل خارجی مانند لفظ یا فعل بیان کند و خواهان اراده خود را جهت فسخ قرارداد طی اظهارنامه شماره … مورخ … که براساس گواهی ابلاغیه شماره … در مورخ … به خوانده ابلاغ شده است، اعلام کرده است.

2. آقای … در جلسه معین شده حاضر نشده است و مدارک و مستندات خود را جهت موجه بودن تاخیر خود در انجام تعهدات قراردادی را ارائه نکرده است.

3. براساس متن نظریه کارشناسی در خصوص تامین (تضمین) دلیل شماره … مورخ … نشان دهنده عدم انجام تعهدات از طرف آقای … در مهلت معین شده در قرارداد است.

بنابراین رای داور به تائید فسخ قرارداد مشارکت در ساخت شماره … مورخ … به علت عدم انجام عملیات ساختمانی و تحویل میزان سهم خواهان در مهلت معین شده در قرارداد صادر گردیده است.

پرداخت هزینه‌ های داوری مطابق مواد 497 و 498 قانون آئین دادرسی مدنی و آئین‌ نامه هزینه‌ های داوری بر عهده طرفین قرارداد می‌ باشد این رای قطعی و پس از ابلاغ لازم الاجرا است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص انجام داوری مشارکت در ساخت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

داور متخصص در قرارداد مشارکت در ساخت چه ویژگی باید داشته باشد:

اصولا در قراردادهای مشارکت در ساخت، مسئول مشاور املاک یا دلال معامله نام خود را به عنوان داور مورد توافق توسط طرفین در قرارداد بیان می‌ کند و در صورت بروز اختلاف این خود موجب طولانی شدن پروسه رسیدگی به حل اختلافات خواهد شد.

قرارداد مشارکت در ساخت

مشاورین املاک به دلیل این که دانش حقوقی لازم در امور حقوقی ندارند و اقدام به صدور رای داوری می‌ کنند.

در عمل کار بیشتر پیچیده و مشکل‌ دار خواهد شد یا این‌ که موجب بروز اختلاف شده و به کسب منفعت از طرفین می‌ پردازند و از طریق ترغیب یکی از طرفین به تخلف در تعهدات، به صدور رای به نفع او اقدام می‌ نماید و مبلغی را به ناحق دریافت می‌ کند.

بنابراین داوری از جمله موضوعات مهمی می‌ باشد که در صورتی که دعاوی ارجاع شده به داوری با دقت و دانش لازم مورد رسیدگی قرار نگیرد، مانع از تحقق اهداف داوری می‌ شود و موجب طولانی شدن روند رسیدگی خواهد شد.

در این صورت باید در خصوص انتخاب داور دقت شود و از اشخاص یا موسسات متخصص بهره‌ گیری نمود تا چنانچه اختلافی رخ داد، بتوان به بهترین روش به آن رسیدگی کرد و رای صادر نمود تا از بروز مشکلات بعدی و طرح دعاوی مانند ابطال (باطل شدن) رای داوری یا عدم قابلیت اجرای رای داوری جلوگیری کرد.

داور تخصصی قرارداد مشارکت در ساخت

دریافت مشاوره از وکیل متخصص و مجرب در زمینه موضوع انجام داوری مشارکت در ساخت موجب کسب اطلاعات دقیق می‌ شود.

همچنین با ارائه راهکارهای قانونی و اصولی در زمینه موضوع انجام داوری مشارکت در ساخت موجب می‌ شود تا مطابق ظرفیت‌ های قانونی و با سرعت بالاتر و روند راحت تر به نتیجه برسید.

چنانچه به دنبال دریافت مشاوره درباره موضوع انجام داوری مشارکت در ساخت هستید، ما موسسه حقوقی مهرپارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری متانکلائی را به شما معرفی می‌ کنیم که دارای وکلای متخصص و با تجربه در زمینه موضوع انجام داوری مشارکت در ساخت است.

وکیل تخصصی پرونده داوری

جهت دریافت نوبت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوع انجام داوری مشارکت در ساخت، میتوانید با شماره تماس‌ های موسسه حقوقی مهرپارسیان نیز، تماس حاصل نمایید.

نشانی موسسه مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت با موسسه مهر پارسیان

021-88795408
021-88799562
021-88796143

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات
ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل پایه یک

09120067661
09120067662
09120067663

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل پایه یک جرائم اقتصادی

09120067664
09120067665
09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.
دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمدرضا مهری متانکلائی
دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود:
مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی.
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران.
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

3 دیدگاه

    • سلام وقت شما بخیر
      مطابق ماده 497 قانون آیین دادرسی مدنی: «پرداخت حق الزحمه داوران به عهده طرفین است مگر آن که در قرارداد داوری ترتیب دیگری مقرر شده باشد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *