کلاهبرداری در بازار طلا

کلاهبرداری در بازار طلا

کلاهبرداری در بازار طلا


5/5 - (7 امتیاز)

در گروه وکلای کیفری موسسه حقوقی مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی موضوع کلاهبرداری در بازار طلا پرداخته است و همچنین آماده ارائه هرگونه خدمات در این زمینه به شما همراهان گرامی می‌باشد.

سرمایه‌گذاری در بازار طلا به دلیل رشد قابل توجه قیمت طلا در بازار جهانی طلا و بازارهای داخلی، از جمله شیوه‌های سرمایه‌گذاری می‌باشد که بسیار مورد استقبال مردم قرارگرفته است.

به همین نسبت که تمایل افراد به سرمایه‌گذاری در بازار طلا افزایش داشته است، فرصت برای کلاهبرداری در بازار طلا توسط افراد کلاهبردار نیز گسترش یافته است.

جهت تنظیم وقت مشاوره و دریافت خدمات حقوقی در زمینه کلاهبرداری از طریق سرمایه‌گذاری در بازار طلا، با شماره تماس‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان که در انتهای مقاله درج شده است، تماس حاصل نمایید.

سوالاتی که پیرامون موضوع کلاهبرداری در بازار طلا بررسی می‌شوند:

  1. کلاهبرداری چیست؟
  2. شرایط تحقق جرم کلاهبرداری چیست؟
  3. شیوه‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا چگونه می‌باشند؟
  4. کلاهبرداری در بازار طلا چگونه انجام می‌شود؟
  5. برای شکایت از کلاهبرداری در بازار طلا چه اقداماتی باید انجام داد؟
  6. بهترین وکیل در حوزه جرایم مربوط به سرمایه‌گذاری در بازار طلا، چه وکیلی است؟
وکیل پایه یک دادگستری پارک وی

کلاهبرداری چیست

کلاهبرداری به بیان ساده، جرمی است که در آن شخص کلاهبردار با انجام رفتارهای متقلبانه و غیرواقعی موجب فریب مجنی‌علیه (شخصی که در نتیجه انجام جرم ضرر دیده است) می‌شود و درنتیجه باعث جلب اعتماد او می‌گردد و اموالی که در نتیجه این اعتماد در اختیار کلاهبردار قرارگرفته است را می‌برد.

شرایط تحقق جرم کلاهبرداری چیست

برای اینکه جرم کلاهبرداری واقع شود باید یکسری شرایط با هم وجود داشته باشد که حقوق‌دانان به این شرایط ارکان یا عناصر تشکیل دهنده جرم می‌گویند.

ارکان یا عناصر تشکیل دهنده جرم شامل سه مورد رکن یا عنصر قانونی، رکن یا عنصر مادی و رکن یا عنصر معنوی یا روانی، می‌باشد که هر کدام دارای تعریف جداگانه می‌باشد و در هر جرم متفاوت می‌باشد که در ادامه مقاله کلاهبرداری دربازار طلا مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

رکن قانونی جرم کلاهبرداری از طریق سرمایه‌گذاری در بازار طلا

عنصر قانونی به این معنی است که رفتار انجام شده توسط کلاهبردار، در قانون جرم محسوب شده باشد و برای آن مجازات تعیین شده باشد.

بنابراین قانون‌گذار به موجب فصل یازدهم قانون مجازات اسلامی و همچنین قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، جرم کلاهبرداری را جرم‌انگاری نموده‌ است و همچنین برای آن مجازات تعیین کرده است و آن را از جمله جرایم علیه اموال بیان نموده است.

رکن مادی جرم کلاهبرداری از طریق سرمایه‎گذاری در بازار طلا

عنصر مادی به این معنی است که کلاهبردار برای انجام جرم باید رفتارها یا اعمالی انجام دهد، که به موجب قانون برای تحقق آن جرم لازم می‌باشند.

دادخواست ابطال محاسبات بانک

بنابراین، رکن مادی جرم کلاهبرداری انجام عملیات متقلبانه و فریب‌کارانه توسط کلاهبردار و بردن مال می‌باشد.

رکن معنوی (روانی) جرم کلاهبرداری از طریق سرمایه‌گذاری در بازار طلا

عنصر معنوی به این معنی است که شخص مجرم از انجام رفتار مجرمانه، قصد و سوء نیت ضرر و آسیب زدن به شخصی را داشته باشد.

بنابرآنچه که گفته شد، رکن معنوی در جرم کلاهبرداری این است که کلاهبردار با انجام رفتارهای فریب‌کارانه و متقلبانه که موجب اغفال و فریب اشخاص می‌شود، قصد بردن مالی را از افراد داشته باشد که آن مال می‌تواند طلا باشد.

شیوه‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا چگونه می‌باشند

خرید و فروش طلا در جهان به شیوه‌های مختلفی انجام می‌گیرد که در ادامه مقاله کلاهبرداری در بازار طلا، به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1. خرید فیزیکی طلا

خرید طلا متداول‌ترین شیوه برای سرمایه‌گذاری و نگهداری از طلا در کشور ما می‌باشد. خرید فیزیکی طلا شامل خرید طلاهای تزئینی (زیورآلات)، سکه طلا و شمش طلا می‌باشد.

2. بورس کالا (گواهی سپرده و قراردادهای آتی)

بورس کالا شیوه دیگری برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا می‌باشد. خرید طلا در بازار بورس به دو صورت امکان‌پذیر است.

نخستین شیوه، قراردادهای آتی می‌باشد. قراردادهای آتی به این صورت است که شخص در آینده قصد خرید کالایی را دارد اما آن کالا را با قیمت تعیین شده و مشخصات روز خرید، خریداری می‌نماید.

سرمایه‌گذاری از این شیوه نیازمند علم و دانش کافی در این زمینه می‌باشد و در صورت عدم آگاهی ممکن است در تله کلاهبرداران بیفتید.

دومین شیوه، گواهی سپرده طلا می‌باشد. گواهی سپرده طلا، اوراقی (برگه) است که بیانگر مالکیت صاحب آن برگه به سکه‌های طلایی است که در انبار یا خزانه بانک های مورد تایید سازمان بورس کالا شامل بانک‌های رفاه کارگران، صادرات، ملت، سامان و آینده می‌باشد.

نمونه رای ابطال قرارداد بانکی

3. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، صندوق‌هایی هستند که فعالیت آنها به صورت خاص و متمرکز در حوزه خرید و فروش طلا در بورس کالا می‌باشد.

در این شیوه به‌جای خرید سهام، واحدهای سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک قابل معامله طلا، خریداری می‌شود و هر زمان که بخواهید، مجددا می‌توانید آن را به ریال تبدیل نمایید و وارد بازار سهام شوید.

4. خرید سهام شرکت‌های معدنی

در این شیوه اشخاص به جای خرید طلا فیزیکی، سهام معادن طلایی که برای عرضه در بورس قرار داده می‌شود را خریداری می‌نمایند.

این شیوه در ایران رایج نمی‌باشد و به دلیل عرضه در بورس و استفاده از فضای مجازی، بستر کلاهبرداری فراهم می‌باشد، از این رو توصیه می‌شود بدون آگاهی و علم و به این بازار ورود نفرمایید.

 5. بازار فارکس

فارکس، نوعی بازار مبادله کالا و ارز به صورت اینترنتی و مجازی می‌باشد که در این بازار مجازی انواع کالا و حتی طلا نیز مبادله می‌شود. این شیوه در ایران شایع نیست به همین دلیل ممکن است شخصی با هدف کلاهبرداری با ایجاد انگیزه سود فراوان و معرفی برنامه‌های متقلبانه شبیه به بازار فارکس، قصد بردن سرمایه شما را داشته باشد.

کلاهبرداری در بازار طلا چگونه انجام می‌شود

با توجه به اینکه شیوه‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا متفاوت می‌باشد، به همین نسبت هم شیوه‌های کلاهبرداری در بازار طلا متفاوت می‌باشد.

به طور کلی کلاهبرداری در بازار طلا به یک شکل کلی نمی باشد، اما مشخصه تمام کلاهبرداری‌ها، رکن مادی جرم کلاهبرداری، یعنی انجام اعمال فریب‌کارانه و اغفال گرانه از جانب کلاهبردار و همچنین تحقق نتیجه، یعنی بردن مال اشخاصی که به کلاهبردار اعتماد کرده‌اند، می‌باشد.

برترین مشاور حقوق بانکی ایران

بنابراین هر نوع کلاهبرداری در خصوص طلا که این ارکان در آن وجود داشته باشد، قابل پیگیری توسط مراجع قضائی می‌باشد.

کلاهبرداری هم توسط اشخاص عادی و هم از طرف برخی شرکت‌های کلاهبرداری و هم توسط طلافروشی‌ها، امکان‌پذیر است.

به طور مثال شخصی که به قصد کلاهبرداری خود را طلافروش معرفی می‌کند، با طرح فروش اقساطی طلا، به این شیوه که ابتدا مبلغی پول دریافت می‌کند و با پرداخت 5 قسط، در تاریخ اتمام اقساط، طلای خریداری شده را به قیمت روز خرید به آنها تحویل می‌دهد، اما پس از مدتی متواری می‌شود.

برای شکایت از کلاهبرداری در بازار طلا چه اقداماتی باید انجام داد

برای شکایت از هر جرمی از جمله کلاهبرداری در بازار، چنانچه وکیل داشته‌ باشید، وکیل از درگاه مربوط به وکلا در سامانه قوه قضائیه اقدام به ثبت شکایت می‌نماید.

طرح شکایت نیز توسط خود اشخاص با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی انجام می‌گیرد. شکایت پس از ثبت به دادسرا ارجاع می‌شود و دادسرا پس از انجام تحقیقات و تعقیب مجرم، با احراز شدن جرم، با صدور قرار جلب به دادرسی، پرونده را به دادگاه صالح جهت رسیدگی ارسال می‌کند.

همچنین در صورت مشاهده جرایم اینچنینی می‌توانید با پلیس امنیت اقتصادی تماس حاصل نمایید.

بهترین وکیل در حوزه جرایم مربوط به سرمایه‌گذاری در بازار طلا، چه وکیلی است

دریافت مشاوره در خصوص جرم کلاهبرداری در بازار طلا، موجب می‌شود که از قوانین و مقررات مربوط به این جرم آگاهی و اطلاعات کسب نماییم و همچنین از ضررهای بیشتری که ممکن است از این جرم متوجه ما شود جلوگیری گردد.

دادسرای اقتصادی و حکم ورشکستگی

به همین منظور موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری، دکتر محمدرضا مهری، با دارا بودن وکلای متخصص و متبحر و همچنین باتجربه در زمینه جرم کلاهبرداری در بازار طلا، به شما مخاطبان گرامی معرفی می‌گردد.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر وکیل آنلاین در تهران

021-88795408
021-88799562
021-88796143

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات
ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل پایه یک

09120067661
09120067662
09120067663

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل پایه یک جرایم اقتصادی

09120067664
09120067665
09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.
دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمد رضا مهری
دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.
مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران.
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

4 دیدگاه

  • با سلام و وقت بخیر . بنده به دلیل داشتن پول نقد تصمیم به خرید طلای بدون اجرت شدم . و نزدیک به 200 میلیون طلا از یک طلا فروشی در منطقه بازار تهران خریداری کردم . اما الان متوجه شدم طلای که به من داده شده تقلبی است . و پس از مراجعه ایشان منکر قضیه شدن و گفتن که من چند سال کاسب هستم و شما خودتون طلا را به جای طلای تقلبی جا زدید . میخواستم بدانم به چه صورتی میتوانم از ایشان شکایت کنم ؟ باید به اصناف مراجعه کنم یا خیر ؟ممنون میشم من را راهنمایی بفرمایید

    • سلام و عرض احترام
      در صورتی که مدارک کافی جهت اثبات خرید طلا از ایشون دارین میتونین از طریق صنف و همچنین دادسرای محل وقوع جرم نسبت به طرح شکایت و احقاق حق اقدام کنید.

  • سلام من چند ورز پیش پیجی در اینستاگرام دیدم که طلا قسطی میفروشن من مبلغ 10 مییلون پول واریز کردم به حسابشون دیگه جوابم نمیدن چطور میتونم پیگیری کنم ؟

    • سلام دوست عزیز
      این مورد مصداق کلاهبرداری می‌باشد. شما باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید، و شکایت خود را ثبت نمایید. همچنین در صورت مشاهده جرایمی با این سبک می‌توانید با پلیس امنیت اقتصادی تماس حاصل نمایید. جهت دریافت اطلاعات و رزرو تایم مشاوره با وکیل متخصص امور کیفری با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *