وکیل برای حق کسب و پیشه

وکیل برای حق کسب و پیشه

وکیل برای حق کسب و پیشه


5/5 - (27 امتیاز)

مقاله وکیل برای حق کسب و پیشه به بررسی حق کسب و پیشه که از حقوق مالی پیش بینی شده در قانون است، خواهیم پرداخت.

در خصوص اجاره، قوانین متعددی وجود دارد. قانون مدنی در یک فصل به تعریف و بررسی آثار حقوقی اجاره پرداخته است. اما اجاره‌ای که در قانون مدنی بیان شده است بیشتر در خصوص اجاره ملک برای سکونت می‌باشد.

علاوه بر قانون مدنی، قانون روابط موجر و مستاجر در سال‌های 1356 و 1376 در راستای حمایت از مستأجرین املاک تجاری صادر شد که امروزه موضوع بسیاری از دعاوی مرتبط با اجاره املاک تجاری می‌باشد.

در گروه وکلای حقوقی موسسه حقوقی و بین المللی مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی حق کسب و پیشه پرداخته است، همچنین با دارا بودن وکیل برای حق کسب و پیشه، آماده ارائه هرگونه خدمات به شما مخاطبان گرامی می‌باشد.

جهت تنظیم وقت و دریافت مشاوره از وکلای متخصص مهر پارسیان، با شماره تماس‌های موسسه که در انتهای مقاله درج شده‌اند، تماس برقرار نمایید.

سوالات مهمی که در مقاله وکیل برای حق کسب و پیشه بررسی می‌شوند:

  1. حق کسب و پیشه چیست؟
  2. تفاوت حق کسب و پیشه با حق سرقفلی چیست؟
  3. ویژگی قرارداد ایجاد کننده حق کسب و پیشه چیست؟
  4. موارد فسخ اجاره بدون پرداخت حق کسب و پیشه و تجارت چیست؟
  5. تخلیه ملک تجاری اجاره‌ای در قانون 1356 چگونه است؟
  6. بهترین وکیل برای حق کسب و پیشه و تجارت کیست؟
دعاوی علیه سازمان امور مالیاتی

حق کسب و پیشه

در تعریف این حق حقوقدانان این گونه بیان می‌کنند، نوعی حق مالی است که به واسطه اجاره یا صلح یا معاوضه منفعت در املاک تجاری، پس از مدتها فعالیت تجاری ایجاد می‌شود.

بنابراین برای به وجود آمدن حق کسب و پیشه چند رکن باید وجود داشته باشد. با توجه به اینکه این حق فقط در قانون موجر و مستاجر سال 1356 پیش بینی شده است، فقط به مستاجرینی تعلق می‌گیرد که قرارداد آنها در سال 1356 تنظیم شده باشد.

چنانچه قرارداد اجاره‌ای در سال 1356 تنظیم شده باشد و سالیان متوالی نیز تمدید شده باشد، باز هم حق کسب و پیشه محقق می‌گردد.
حق کسب و پیشه فقط در خصوص املاک تجاری ایجاد می‌شود و مستأجرین ملک‌های مسکونی چنین حقی ندارند.

با توجه به ماده 1 قانون روابط موجر و مستأجر، فقط اجاره ملک تجاری ایجاد کننده حق کسب و پیشه نیست، بلکه هر نوع انتقال منفعت مانند صلح منافع یا معاوضه منفعت برای تجارت و کسب سود و منفعت نیز ایجاد کننده چنین حقی می‌باشند.
حق کسب و پیشه به مرور زمان و گذشت مدتی از فعالیت تجاری و کسب و کار ایجاد می‌شود.

تفاوت حق کسب و پیشه با حق سرقفلی

وکیل برای حق کسب و پیشه، در خصوص تفاوت این دو حق به این موارد اشاره نمود: مبنای حق سرقفلی ناشی از پرداخت مبلغ در اول اجاره است و حق کسب و پیشه یا تجارت پس از گذشت مدتی از اجاره و شهرت در محل کسب ایجاد می‌شود.

حق سرقفلی با توجه به اینکه از ابتدا وجود دارد قابل اسقاط می‌باشد، اما حق کسب و پیشه یا تجارت چون از ابتدا وجود ندارد اسقاط آن پس از به وجود آمدن امکان پذیر است.

شکایت از حکم ورشکستگی

در ابتدای اجرا، مستاجر مبلغی را تحت عنوان سرقفلی به موجر می‌دهد و هنگام تخلیه به قیمت روز می‌تواند آن را مطالبه کند، اما در حق کسب و پیشه مستاجر هیچ مبلغی به موجر نمی‌دهد و این حق را به مرور زمان به دست می‌آورد و در زمان تخلیه ملک می‌تواند مطالبه کند.

 ویژگی قرارداد اجاره ایجاد کننده حق کسب و پیشه

در قراردادهای اجاره سال 1356 مستأجر، مالک منافع ملک به صورت دائم نمی‌باشد و مدت اجاره نیز محدود به مدتی که طرفین در عقد آورده‌اند نیست، بنابراین مستاجر می‌تواند پس از پایان مدت اجاره نیز به فعالیت تجاری خود و کسب پیشه و تجارت ادامه دهد.

نکته حائز اهمیت این است که موجر نیز در چند مورد خاص و استثنایی نمی‌تواند تخلیه ملک اجاره‌ای را از مستأجر ملک تجاری بخواهد، یعنی موجر حتی به دلیل اینکه مدت اجاره پایان یافته است، نمی‌تواند تخلیه ملک را بخواهد.

با توجه به اینکه در قرارداد اجاره، مستاجر مالک منافع ملک می‌شود، می‌تواند منفعتی را که مالک آن شده به شخص دیگری انتقال دهد.
اما در قرارداد اجاره سال 1356 مستأجر نمی‌تواند ملکی را که اجاره نموده است به شخص دیگری انتقال دهد مگر اینکه این حق به صورت کتبی به او داده شده باشد.

موارد فسخ اجاره بدون پرداخت حق کسب و پیشه و تجارت

 وکیل برای حق کسب و پیشه در خصوص سوالی که چگونه می‌توان بدون پرداخت حق کسب و پیشه قرارداد اجاره را فسخ نمود، پاسخ دادند که در برخی مواد قانون روابط موجر و مستأجر سال 1356 به این موارد اشاره شده که عبارتند از:
در مواردی که مستأجر در ملک اجاره‌ای تعدی یا تفریط کرده باشد، مثلا بدون اجازه مالک (موجر) در ملک تغییراتی همچون ساخت اتاقک نماید.

فرجام خواهی حکم ورشکستگی

چنانچه مستأجر اجاره‌بها را حتی با ابلاغ دفترخانه یا ارسال اظهارنامه در زمان تعیین شده پرداخت ننماید.
اگر مستأجر بدون اطلاع و رضایت موجر شغل خود را تغییر دهد، مگر اینکه شغل جدید مشابه شغل قبلی باشد.

تخلیه ملک تجاری اجاره‌ای در قانون 1356

با توجه به ماده 15 قانون روابط موجر و مستأجر سال 1356 پس از پایان انقضا مدت اجاره، موجر می‌‍‌تواند در مواردی که تخلیه ملک اجاره‌ای به منظور احداث ساختمان جدید باشد یا موجر خودش برای کسب درآمد به آن احتیاج داشته باشد یا اینکه موجر برای سکونت خود یا نزدیکانش به ملک نیازمند باشد، درخواست تخلیه عین مستأجره را با پرداخت تمام حق کسب و پیشه یا تجارت بنماید.

آیا امکان وقف ملک با حق سرقفلی و کسب و پیشه و تجارت، وجود دارد

وقف عمل حقوقی است که به موجب آن مالک، ملک خود را حبس می‌نماید (از نقل و انتقال مصون می‌دارند) و منافع آن را در امور خیر قرار می‌دهد.

قانون‌گذار وقف املاک تجاری را نیز ممنوع نکرده و می‌توان املاک تجاری با حق سرقفلی و کسب و پیشه و تجارت را وقف نمود، اما چنانچه اداره اوقاف بخواهد این املاک را انتقال دهد باید مبلغی تحت عنوان پذیره سرقفلی از انتقال گیرنده، دریافت نماید.
آیین نامه نحوه و ترتیب وصول پذیره و اهدایی در این خصوص رویه و مراتب قانونی را بیان نموده است.

بهترین وکیل برای حق کسب و پیشه و تجارت

طرح هرگونه دادخواست در خصوص دعاوی مرتبط با املاک تجاری و روابط استیجاری آن علاوه بر دانش حقوقی، نیازمند تجربه کافی نیز در این زمینه می‌باشد.

معامله با حق فسخ

برای طرح هرگونه دعوا مرتبط با حق کسب و پیشه، همچنین در مواردی که حق کسب و پیشه نسل به نسل به ارث رسیده، یا در مواردی که برای وصول طلب خود قصد توقیف حق کسب و پیشه را دارید، با وکیل متخصص در این حوزه مشاوره دریافت نمایید چرا که اگر دادخواست شما به درستی تنظیم نشود، توسط مرجع قضایی رد خواهد شد.

به همین منظور موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری، دارای وکلای متخصص و با تجربه در حوزه حق کسب و پیشه و سرقفلی و سایر امور ملکی می‌باشد و جهت دریافت مشاوره و پذیرش پرونده به شما مخاطبان گرامی معرفی می‌گردد.
وکیل برای حق کسب و پیشه وکیل برای حق کسب و پیشه وکیل برای حق کسب و پیشه وکیل برای حق کسب و پیشه وکیل برای حق کسب و پیشه وکیل برای حق کسب و پیشه وکیل برای حق کسب و پیشه 

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر وکیل آنلاین در تهران

021-88795408
021-88799562
021-88796143

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات
ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل پایه یک

09120067661
09120067662
09120067663

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل پایه یک جرایم اقتصادی

09120067664
09120067665
09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.
دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

تجدید نظر از حکم ورشکستگی

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمد رضا مهری
دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.
مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران.
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

وکیل برای حق کسب و پیشه وکیل برای حق کسب و پیشه وکیل برای حق کسب و پیشه

10 دیدگاه

  • با سلام و وقت بخیر . بنده 19 سال مستاجر یک ملک تجاری هستم. متاسفانه مالک ادعا دارد که مالیات بر اجاره این ملک را بنده، که دارای حق کسب و پیشه در این مکان هستم، را باید پرداخت کنم. سوال بنده این است که مالیات محل کسب و پیشه وتجارت به عهده چه کسی است ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • سلام وقت شما بخیر
      مالیات بر درآمد بر عهده مستاجر است، و مالیات بر اجاره بر عهده مالک می‌باشد. مگر اینکه در قرارداد شرط خلاف نموده باشند. در قانون سال 1376 که به تصریح ذکر شده هر گاه مالک، ملک تجاری خود را به اجاره واگذار نماید، می‌تواند مبلغی را از مستاجر دریافت نماید، ظاهر این است که سرقفلی قابل دریافت و پرداخت نیست مگر در ملکی که قانوناً تجاری محسوب شود، و ملاک تجاری بودن ملک هم مندرجات پروانه ساختمانی است که نوع استفاده از ساختمان در آن تصریح شده است. در این خصوص باید شرایط و مدارک شما توسط وکیل بررسی شود. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور ملکی با شماره 02188663926 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام وقت بخیر. من ملکی دارم که به مزایده رفته و مستاجر من حدود 19 ساله که ساکنه.قولنامه اول رو پیدا نکردیم و فقط یک قولنامه مربوط به سال 83 موجوده و ملک بخاطر مزایده دادگستری فروش رفته و این باید تخلیه کنه میگه من از سال 1376 اینجا بودم و حق پیشه میخوام که اصلا اینطور نیست آیا میشه با همون قولنامه سال 83 مشکلم حل بشه؟

    • سلام دوست عزیز
      اسناد و مدارک شما نیاز به بررسی دقیق دارد، ولی با توجه به سوال شما، بله، همان قولنامه سال 1383 کفایت می‌کند و مستاجرتان برای اثبات ادعای خود باید اجاره‌ نامه‌ای قبل از سال 76 ارایه ‌دهد.

  • با سلام و وقت بخیر. سوالی در مورد سرقفلی داشتم. بنده مالک ملکی هستم که نزدیک 25 سال ملک در اجاره یک شخص بوده و ایشان دارای حق سرقفلی و حق کسب و پیشه در ملک بنده هستند. قصد فروش ملک خود را دارم . سوال بنده این است که ارزش سرقفلی و حق کسب و پیشه یک مغازه چگونه تعیین می شود؟ با تشکر

    • سلام دوست عزیز
      معمول ترین سوال از طرف مالکین ملک در خصوص حق کسب و پیشه و سرقفلی معیار ارزیابی این حق است، خصوصاً زمانی که مقرر است تخلیه با پرداخت حقوق مستاجر انجام شود. بنابراین، در پاسخ به سوال بایستی گفت، معیار قانونی خاصی برای ارزیابی سرقفلی و حق کسب و پیشه در حال حاضر وجود ندارد، اما کارشناسان علاوه بر پرس و و جو از اهالی و املاک‌های محل ملک، معیارهای مذکور در ماده ۱۱ قانون مالک و مستاجر ۱۳۳۹ را نیز ملاک عمل قرار می‌دهند. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکلای متخصص در امور سرقفلی با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام جناب وکیل من همسر خواهرم به من  بدهکارن و ایشون صاحب سرقفلی یک مغازه تو بازار هستن آیا امکان گرفتن دستور فروش برای سرقفلی وجود داره؟

  • با سلام و وقت بخیر، طبق حکم دادگاه، مالک طی 4 ماه باید حق کسب و پیشه را به ما پرداخت می‌کرد، ولی انجام نشد حالا برای فروش مغازه 7 ماه به ما فرصت داده شده است الان سوال اینجاست که برای فروش حتما باید به همان شغل قید شده، در قرارداد ما فروخته شود یا به هر شغل دیگری هم می‌شود واگذار کرد؟

    • سلام وقت شما بخیر
      چنانچه منظور شما از فروش همان تجویز انتقال منافع است بله، شما باید برای همان شغل و یا شغلی مشابه از همان صنف و با همان شرایط قرارداد قبلی منافع ملک را با سند رسمی منتقل کنید. درج شرط اضافه در قرارداد جدید که تعهدات مالک را اضافه کند جایز نیست. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور سرقفلی با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *