جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات

جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات

جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات


Rate this post

در رابطه با جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات (شبکه لوله کشی و یا سیم کشی خدمات عمومی) باید ذکر کرد؛ که واگذاری انشعابات عمومی(لوله کشی آب، برق و یا سیمکشی گاز و تلفن)، تنها توسط شرکت‌های توزیع و با طی مراحل قانونی و از طریق مبادی(سازمان‌های مسئول) تعریف شده، انجام می‌شود. خارج از این چارچوب، امکان اخذ هیچ انشعاب قانونی و مجاز، وجود ندارد.

هر ساختمان دارای انشعابات مختلفی است. در واقع انشعابات زندگی و سکونت را در ساختمان ممکن می‌سازد.

بنابراین یکی از اقدامات مهم قبل از ساخت و ساز درخواست انشعابات ساختمان است. انشعابات ملک با هر نوع کاربری اعم از کاربری تجاری و اداری و کاربری مسکونی نیاز به انشعابات ساختمان دارد.

برای درک بهتر مفهوم کلاهبرداری باید در ابتدا جرم و کلاهبرداری را شرح دهیم و به انواع کلاهبرداری بپردازیم؛ جهت برقراری ارتباط با وکلای متخصص در امور کیفری با شماره‌های مندرج در انتهای مقاله تماس بگیرید.

سوالاتی که طی این مقاله بررسی می‌شود:

  • اخذ انشعابات چیست؟
  • جرم کلاهبرداری چیست؟
  • شرایط اخذ انشعابات چگونه است؟
  • کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات چگونه انجام می‌گیرد؟
  • بهترین وکیل متخصص در امور کیفری را چگونه پیدا کنیم؟

 در ادامه مقاله کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات باید در ایتدا به تعریف جرم بپردازیم.

تعریف جرم

باید بگوییم که جرم در لغت به معنی گناه، تعدی، خطا و عصیان بیان می‌شود.

مطابق ماده ۲ قانون مجازات اسلامی، این عمل مجرمانه شامل هر رفتاری اعم از فعل (انجام دادن کار مجرمانه) یا ترک فعل(سر باز زدن از انجام وظیفه که منجر به جرم شود) است که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد.

یعنی عمل مجرمانه، علاوه‌ بر انجام کار، ترک فعل را هم شامل می‌شود.

به طور مثال اگر پزشکی که وظیفه بیمار را بر عهده گرفته، وظیفه خود را ترک کند و این ترک فعل او منجر به مرگ یا آسیب به بیمار شود، مستحق مجازات خواهد بود زیرا مطابق قانون، در مواردی، ترک فعل هم موجب تحقق عمل مجرمانه می‌شود.

تعریف جرم کلاهبرداری

کلاهبرداری از جمله جرایمی است که شخصیت کلاهبردار نقش مهمی در وقوع جرم دارد به عبارتی اگر مهارت سخنوری فریب و حیله کلاهبردار نبود، شخص هیچگاه متحمل ضرر و از دست رفتن مال خود نمی‌شد.

بهترین وکیل ملکی آنلاین تهران

تفاوت کلاهبرداری و سرقت

در کلاهبرداری، مال باخته، در اثر فریب کلاهبردار، اغفال شده و مال خود را کاملا با رضایت خود تحویل کلاهبردار داده است و هیچ اجبار و اکراهی برای گرفتن مال در کار نبوده است. چرا که اگر مال با اجبار به دست می آمد جرم سرقت محقق می‌شد.

تحقق کلاهبرداری

برای تحقق جرم کلاهبرداری به وقوع دو مورد نیاز است:

  • ورود ضرر مالی به افراد دیگر.
  • انتفاع مالی کلاهبردار و شخص بزه دیده.

انواع کلاهبرداری

کلاهبرداری ساده

در این نوع کلاهبرداری مجرم با فریب دادن مردم به امور غیر واقعی مانند تظاهر به وجود شرکتی که وجود خارجی ندارد یا ترساندن مردم از وقایعی که اتفاق نمی‌افتد، اموال یا اسناد افراد را از از آن‌ها بگیرد.

همچنین دروغ گفتن به مردم هم نوعی کلاهبرداری ساده می‌باشد؛ اما باید توجه داشت که دروغ گفتن به تنهایی جرم محسوب نمی‌شود، بلکه باید به قصد فریب دادن دیگری و منفعت و سود بردن از آن باشد.

جعل هویت افراد و استفاده از آن هویت با نیت فریب دادن و سود بردن هم کلاهبرداری ساده قلمداد می‌‌شود. مثلا از هویت جعل شده برای به دست آوردن اموال فرد استفاده کنند.

کلاهبرداری مشدد

این نوع از انواع کلاهبرداری زمانی اتفاق می‌افتد که فردی دارای سمت و منصب در ادارات دولتی باشد یا به دروغ خود را مأمور دولتی معرفی کند و از این طریق مرتکب کلاهبرداری شود.

 برای مثال اختلاس کردن جز کلاهبرداری مشدد است.

همچنین جرمی که با استفاده از تبلیغ گسترده در ابزارهای رسانه عمومی مانند تلویزیون ارتکاب پیدا کند، از جرایم کلاهبرداری مشدد به حساب می‌آید.

تفاوت کلاهبرداری ساده با کلاهبرداری مشدد

برای اینکه کلاهبرداری مشدد اتفاق بیفتد، وقوع 3 عامل ضروری می باشد که عبارت است از:

  • اولین شرط، کارمند دولت، نهادهای عمومی و موارد این چنینی بودن می‌باشد.
  • کلاهبردار، برای انجام مقاصد شوم خود از وسایلی مانند: تلویزیون، روزنامه، آگهی و دیگر موارد استفاده کند.
  • فرد خطاکار به دروغ خود را جزء یکی از کارمندان دولت یا نهاد های ذکر شده جای دهد.

تفاوت تخلف صنفی با کلاهبرداری

صرف دروغگویی از جانب اشخاص نمی‌تواند کلاهبرداری محسوب شود این دروغگویی، رفتار و اعمال کلاهبردار است؛ تا موجب فریب و در نهایت پرداخت وجه توسط مال باخته شود.

نکته قابل توجه و تامل درخصوص کلاهبرداری، اگر شخصی اقدام به گران فروشی نماید؛ مطابق تعریف ارائه شده نمی‌تواند از مصادیق کلاهبرداری باشد بلکه مرتکب یک تخلف صنفی شده است.

مجازات شروع به جرم کلاهبرداری

تبصره 2 ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری مصوب 15 آذر سال 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجازات جرم شروع به ارکان جرم کلاهبرداری را بیان کرده که عبارت از حداقل مجازات مقرر در همان مورد است؛ همچنین در صورتی که نفس عمل انجام‌شده جرم باشد، شروع‌‏کننده به مجازات آن جرم نیز محکوم‏ می‌شود.

اگر شروع‏‌کننده کارمند دولت بوده‏ و مرتبه مدیرکلی یا بالاتر یا همطراز آنها داشته باشد، از خدمات‏ دولتی به طور دائم، منفصل می‏شود و در مراتب پایین‏تر به انفصال‏ موقت از خدمات از 6‏ ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

مجوز ساخت و ساز روستایی

مجازات کلاهبرداری ساده و کلاهبرداری مشدد

مجازات کلاهبرداری ساده، حبس از یک تا 7 سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که کلاهبردار اخذ کرده است.

همچنین مجازات کلاهبرداری مشدد درباره کارمندان و کارکنان‏ قوای سه‏گانه کشور، حبس از 2 تا 10 سال و پرداخت‏ جزای نقدی معادل مالی که کلاهبردار به دست آورده و نیز انفصال ابد از خدمات دولتی است.

در هر دو حالت، اصل‏ مال اخذ شده باید به صاحبش برگردانده شود و در غیر این‏ صورت دادگاه می‏تواند به تقاضای محکوم‌له (مال‌باخته) و به موجب ماده 696 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375، با فروش‏ اموال مجرم به استثنای مستثنیات دین، حکم را اجرا یا تا استیفای(به دست آوردن) حقوق مال‌باخته، مجرم را در حبس نگه دارد.

در تمامی مواردی که محکوم‌علیه (فردی که حکم به ضرراو صادر شده است) علاوه بر محکومیت ‌کیفری به رد مال یا مثل مال یا ادای قیمت یا پرداخت دیه و ضرر و زیان ناشی از جرم محکوم شده باشد و از اجرای حکم امتناع کند.

در صورت تقاضای محکوم‌له (فردی که حکم به نفع او صادر شده است) دادگاه با فروش اموال محکوم‌علیه ‌به جز مستثنیات دین (اموالی که قابل توقیف نیست)، حکم را اجرا یا تا استیفای حقوق محکوم‌له (به دست آوردن کلیه حقوق مالباخته)‌، محکوم‌علیه را بازداشت خواهد کرد.

طبق قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، در صورت وجود جهات کاهش مجازات، دادگاه می‏تواند با اعمال ضوابط مربوط به تخفیف‏، مجازات مرتکب را فقط تا حداقل مجازات مقرر در این ماده‏ (حبس) و انفصال ابد از خدمات دولتی تقلیل (کاهش) دهد اما‏ نمی‏تواند به تعلیق اجرای کیفر حکم دهد.

انشعابات ساختمان

انشعابات ساختمان شامل: انشعاب گاز و برق و یک نیاز حیاتی یعنی انشعاب آب و فاضلاب است.

برای درخواست هر یک از انشعابات ساختمان باید به شرکت مربوطه مراجعه کرد.

مثلاً درخواست انشعاب گاز ساختمان باید به شرکت گاز مراجعه و درخواست ثبت کرد.

به این ترتیب برای گرفتن دیگر انشعابات ساختمان یعنی انشعاب برق و انشعاب آب و فاضلاب باید به شرکت‌‌های برق و آب مراجعه و درخواست ثبت کرد.

 مالک باید در درخواست انشعابات ساختمان تعداد انشعابات مورد نیاز خود را ذکر کند.

بعد از اینکه شرکت‌های آب و فاضلاب، گاز و برق واگذاری انشعابات ملک و ساختمان را انجام دادند، مالک اشتراک انشعابات ساختمان را به دیگر مالکان را واگذاری می‌کند که در اصطلاح به آن تفکیک انشعابات می‌گویند.

هر فرد و شخصیت حقیقی یا حقوقی که درخواست انشعابات ساختمان و یا تغییر در انشعابات ساختمان را داده است تا شرکت مربوطه به آن رسیدگی کند، متقاضی است.

هنگامی که به تقاضای فرد متقاضی رسیدگی شود و فرد از انشعابات ساختمان استفاده کند، مشترک می‌گویند؛ در حال حاضر همه ساکنین ساختمان‌ها مشترک ادارات برق، آب، گاز و فاضلاب هستند.

اخذ (گرفتن) انشعابات عمومی (لوله کشی آب، برق و یا سیمکشی گاز و تلفن) در مناطق مختلف شهری و یا روستایی، طبق مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال استان، دستور مقامات قضایی و همچنین تصریح قانونی، منوط به دریافت پاسخ استعلام‌های لازم و تعریف شده مراجع ذیصلاح از جمله امور اراضی و جهاد کشاورزی است.

احکام و مقررات وقف در قانون ایران

وجود خطوط عبوری شبکه برق روستایی و شهری، وجود خطوط شبکه برق چاه‌های کشاورزی و… در مجاورت اراضی باغشهری (زمین‌هایی که نیمی از شرایط روستایی دارند و نیمی از شرایط شهری) دلیلی بر واگذاری انشعاب برق نیست.

برقراری انشعاب صرفاً براساس مجوزهای قانونی و براساس قوانین و دستورالعمل‌ها امکان‌پذیر است.

انشعاب برق اشتراکی

انشعاب برق اشتراکی برای راه‌اندازی تاسیسات اشتراکی مانند آسانسورها، فن‌کویل، سیستم‌های تهویه مطبوع، روشنایی عمومی و سایر تجهیزات اشتراکی در مجتمع‌ها و شهرک‌های مسکونی و صنعتی استفاده می‌شود.

اخذ انشعابات

اخذ انشعابات به معنای دریافت کردن لوله کشی یا سیم کشی خدمات عمومی مثل آب می‌باشد.

آب، گاز، برق و تلفن امروزه و در عرف کنونی جوامع، بدون تردید مال و کالا محسوب شده به گونه‌ای که قابل خرید و فروش می‌باشند.

انشعاب آب

برای اخذ انشعاب آب در سایت درخواست انشعاب آب، برای هر استان، متفاوت است.

برای ثبت درخواست خرید کنتور اب در سایت آب و فاضلاب استان، باید از طریق گزینه خدمات الکترونیک اقدام نمود.

در حال حاضر، امکان پیگیری درخواست با کد ملی در این سایت‌ها وجود نداشته و متقاضیان، تنها با استفاده از شماره درخواست یا رهگیری، می‌توانند برای پیگیری آن، اقدام نمایند.

یکی از نیازهای اولیه هر ملکی، دسترسی به آب بوده که در حال حاضر، شرکت آب و فاضلاب هر استان، به عنوان مسئول ارائه این امکان، مسئولیت ارائه انشعاب آب و نصب کنتور آن را برای متقاضیان واجد شرایط، بر عهده دارد.

برای اینکه، شرکت آب و فاضلاب استان، این خدمت دولتی را ارائه دهد، لازم است تا درخواست انشعاب آب، توسط مالک یا نماینده وی، ثبت گردیده و پس از ارائه مدارک لازم، هزینه و قیمت این خدمت دولتی نیز پرداخت گردد.

انشعاب گاز

درخواست انشعاب گاز، در صورتی که امکان انجام این امر، در سایت شرکت گاز استان، پیش‌بینی شده باشد، به روش اینترنتی می‌باشد.

در غیر این صورت، متقاضی باید از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت، برای ثبت درخواست، اقدام نماید.

برای پیگیری خرید کنتور و علمک گاز نیز می‌توان با استفاده از شماره پیگیری، اقدام نمود.

با توجه به اینکه گاز برای انجام بسیاری از امور منازل و اماکن تجاری و اداره، نظیر مصارف گرمایش و پخت غذا، ضروری و حیاتی بوده، مالکین املاک، در اولین اقدام پس از ساخت ملک یا افزایش طبقات آن، برای ثبت درخواست انشعاب گاز، اقدام می‌نمایند.

نکته‌ای که در ثبت این درخواست، می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، این است که ارائه درخواست انشعاب گاز، نیازمند طی کردن مراحل خاصی می‌باشد و برای ثبت درخواست و انجام آن، لازم است تا مدارک به خصوصی نیز ارائه شده و هزینه لازم نیز پرداخت گردد.

کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات

این نوع از انواع کلاهبرداری زمانی اتفاق می‌ا‌فتد که فردی دارای سمت و منصب در ادارات دولتی باشد یا به دروغ خود را مأمور دولتی معرفی کند و به این علت اعلام کند توانایی اخذ انشعابات را دارد و از این طریق اقدام به گرفتن مبالغ پول و… از دیگران کند، مرتکب کلاهبرداری شده است.

نحوه رسیدگی به پرونده جرایم پزشکی

این اقدام مجرمانه نوعی از کلاهبرداری مشدد است.

مجازات کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات

این عمل مجرمانه علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از ۲ تا ده سال و انفصال ابد از خدمت دولتی (در صورت کارمند دولت بودن) و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می‌شود.

در صورتی که فرد مجرم کارمند دولت نباشد و به دروغ خود را کارمند دولت معرفی نماید؛ ممکن است شامل مجازات جعل عنوان که منجر به تعدد معنوی و افزایش مجازات می‌شود.

قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از انشعابات آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز

از آن‌جایی‌که در زمان گذشته، برای بهره برداری از آب از چاه استفاده می‌شده، در ماده ۵۹ قانون ملی شدن آب‌ها که در سال ۱۳۴۷ تصویب شده، مقرر شده است که:

هرگونه بهره برداری از چاه بیش از مقدار تعیین شده در پروانه یا برخلاف مقررات وزارت نیرو دارای جریمه نقدی بوده و در صورت تکرار، پروانه لغو خواهد شد.

در خرداد سال ۱۳۹۶ قانونی تحت عنوان قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید تا بدین‌وسیله از یک سو، مجازات‌های موجود در قوانین پیشین بروزرسانی شده و متناسب با شرایط و اوضاع واحوال کنونی گردد.

از سوی دیگر، قانونگذار دوباره اهمیت پیشگیری از سرقت و استفاده غیرمجاز از اینگونه اموال دولتی را مورد تاکید قرار دهد.

به موجب ماده ۱ این قانون، هر شخصی بدون دریافت انشعاب قانونی آب، برق، گاز، شبکه فاضلاب و اشتراک خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات (مانند خدمات اینترنتی) اقدام به استفاده از این خدمات کند یا با داشتن انشعاب مبادرت به استفاده غیرمجاز نماید، علاوه بر اینکه ملزم است بهای خدمات مصرفی را بپردازد؛ باید خسارت وارده را هم جبران نماید.

البته در صورتی‌که مرتکب از ماموران سازمان‌های مرتبط باشد و یا جرم به صورت سازمان یافته ارتکاب یافته باشد، مرتکب به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم می‌شود.

قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز مشتمل بر 7 ماده و 4 تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ دهم خردادماه 1396مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۳۱/۳/۱۳۹۶ به تأیید شورای نگهبان رسید.

قطع انشعابات توسط مامورین شهرداری

در بعضی از مواقع، مامورین شهرداری اقدام به قطع انشعابات ساختمان‌های دارای بدهی بایت جریمه‌های کمیسیون ماده صد شهرداری و کمیسیون ماده ۷۷ می‌نمایند.

صدور اخطاریه قطع انشعابات آب و برق توسط شهرداری‌ها، علاوه بر اینکه تخلف از وظایف است، بر اساس قانون مجازات اسلامی جرم بوده و قابلیت تعقیب کیفری برای آمر (امرکننده) و مامور را دارد.

حتی علیرغم ابطال اقدامات شهرداری‌ها در قطع انشعابات شهروندان توسط دیوان عدالت اداری، شهرداری‌ها باز هم نسبت به ادامه اعمال غیر قانونی اصرار می‌ورزند.

کمیسیون ماده 100 شهرداری

بهترین وکیل متخصص امور کیفری

جهت برقراری ارتباط با وکلای متخصص برای مشاوره، بررسی و رسیدگی به دعاوی مرتبط با امور کیفری و دریافت اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید.

مجازات قطع انشعاب آب دیگری چیست؟

مجازات حبس از شش ماه تا سه سال و شلاق تا ۷۴ ضربه را در پی خواهد داشت.

برای شکایت از شهرداری جهت قطع انشعابات به کجا مراجعه کنیم؟

برای شکایت از شهرداری باید به دیوان عدالت اداری مراجعه کرد.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات 

جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات 

جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات جرم کلاهبرداری از طریق اخذ انشعابات 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *