انواع کلاهبرداری پونزی

انواع کلاهبرداری پونزی

انواع کلاهبرداری پونزی


5/5 - (1 امتیاز)

در این نوشتار به بررسی انواع کلاهبرداری پونزی پرداخته ایم.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی ماهیت، شرایط، ارکان و انواع کلاهبرداری پونزی

کلاهبرداری پونزی یک کلاهبرداری سرمایه ­گذاری متقلبانه است، که نرخ بازدهی بالایی را با خطرپذیری (ریسک) کمی برای سرمایه گذاران نوید می­ دهد. طرح پونزی یک کلاهبرداری سرمایه گذاری متقلبانه است که با پول گرفته شده از سرمایه ­گذاران بعدی، بازدهی را برای سرمایه ­گذاران قبلی ایجاد می ­کند. این نوع کلاهبرداری در نهایت زمانی به پایان می ‌رسند که سیل سرمایه ‌گذاران جدید متوقف می ‌شود و پول کافی برای دور زدن وجود ندارد.

کلاهبرداری پونزی

نوعی کلاهبرداری است که سرمایه ­گذاران را فریب می ­دهد و با سرمایه سرمایه ­گذاران جدید تر به سرمایه ­گذاران قبلی، سود داده می ­شود. این طرح با اهرم سرمایه ­گذاری ­های جدید برای ساختن یا تکمیل این سود ها، سرمایه ‌گذاران را با پیشنهاد نادرست این که سود از فعالیت‌ های تجاری مشروع به دست می ‌آید (در حالی ­که فعالیت ‌های تجاری وجود ندارد) یا با اغراق در میزان و سود آوری فعالیت ‌های تجاری مشروع، گمراه می‌ کند.

کلاهبرداری­ پونزی میتواند توهم یک کسب‌ و کار پایدار را تا زمانی که سرمایه‌ گذاران به کمک سرمایه‌ های جدید ادامه می ‌دهند، حفظ کند، و تا زمانی که بیشتر سرمایه ‌گذاران بازپرداخت کامل را مطالبه نکنند یا به دارایی ‌های ناموجودی که ادعا می ‌شود دارند، ایمان خود را از دست ندهند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص انواع کلاهبرداری پونزی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

سابقه کلاهبرداری پونزی

این نوع کلاهبرداری­ که به نام تاجر ایتالیایی چارلز پونزی نامگذاری شده است، در دهه 1920 وی این طرح را اجرا کرد و به دلیل پول هنگفتی که دریافت کرد، در سراسر ایالات متحده شناخته شد. اما او به زودی شروع به هدایت پول سرمایه ­گذاران جدید برای پرداخت به سرمایه گذاران قبلی و خود کرد. برخلاف کلاهبرداری ­های مشابه قبلی، پونزی پوشش مطبوعاتی قابل‌ توجهی هم در داخل ایالات متحده و هم در سطح بین ‌المللی هم در حین انجام و هم پس از فروپاشی آن به دست آورد، که این شهرت در نهایت منجر به نامگذاری نوع کلاهبرداری­ به نام او شد.

فرآیند کلاهبرداری پونزی

در یک کلاهبرداری­ پونزی، یک کلاهبردار سرمایه ‌گذاری ‌هایی را ارائه می ‌کند، که بازدهی بسیار بالایی را با خطر کم یا بدون خطر برای قربانیان خود نوید می ‌دهد. که این بازگشت ‌ها از یک کسب‌ و کار یا یک ایده مخفی که توسط هنرمند کلاهبردار اداره می ‌شود، سرچشمه می‌ گیرد. در واقعیت، کسب و کار وجود ندارد یا ایده به روشی که توضیح داده شده کار نمی ­کند. کلاهبردار با استفاده از پولی که از سرمایه­ گذاران بعدی به دست می ­آورد، بازده بالایی را که به سرمایه ­گذاران قبلی خود وعده داده بود، پرداخت می­ کند.

در واقع، کلاهبردار به جای درگیر شدن در یک فعالیت تجاری مشروع، تلاش می ­کند تا سرمایه گذاران جدیدی را جذب کند تا پرداخت ­هایی را که به سرمایه ­گذاران قبلی وعده داده شده بود، انجام بدهد. متصدی (کلاهبردار) این طرح همچنین وجوه مشتریان را برای استفاده شخصی کلاهبردار هدایت می ‌کند.

با درآمد ناچیز یا بدون درآمد قانونی، طرح های پونزی برای بقای خود نیاز به جریان دائمی پول جدید دارند. زمانی که جذب سرمایه گذاران جدید سخت می ­شود، یا زمانی که تعداد زیادی از سرمایه ­گذاران موجود تقاضای نقدینگی می­ کنند، این کلاهبرداری ­ها از بین می روند. در نتیجه، اکثر سرمایه ­گذاران در نهایت تمام یا بسیاری از پولی را که سرمایه ­گذاری کرده ­اند از دست می­ دهند. در برخی موارد، متصدی (کلاهبردار) این طرح ممکن است به سادگی با پول ناپدید شود.

ویژگی ­های خطر آفرین کلاهبرداری ­های پونزی

کلاهبرداری ­های پونزی ویژگی ­های خطرناک مشترکی دارند، که باید برای سرمایه ­گذاران یک هشدار خطر «پرچم قرمز» محسوب شود، که به ­شرح ذیل عبارتند از؛

·       تبلیغات کاذب و فریبنده

در ابتدا با تبلیغات کاذب و فریبنده نحوه جذب سیستم ‌شدن، سرمایه ‌گذاری و تعلق سودهای کلان و نامتعارف، اشخاص را اغفال می­ نمایند.

·       واریز سودهای اولیه و جلب اعتماد

سودها بطور مرتب واریز می ‌شود تا اعتماد بیشتری برای مبالغ بیشتر و سرمایه ‌گذاران جدید جلب شود. این سودها یا با استفاده از پول سرمایه ‌گذاران جدید و یا از سرمایه اولیه طراح پرداخت می ‌شود.

·        بازدهی بالا با خطرپذیری (ریسک) کم یا بدون خطرپذیری (ریسک)

هر سرمایه ‌گذاری درجه ­هایی از ریسک را به­ همراه دارد و سرمایه ‌گذاری ‌هایی که بازده بالاتری را به همراه دارند، بطور معمول ریسک بیشتری را شامل می ‌شوند.

نکته: بایستی نسبت به هر فرصت سرمایه­ گذاری «تضمین شده» خطرپذیری (ریسک) کم یا بدون خطرپذیری (ریسک) بسیار مشکوک بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص انواع کلاهبرداری پونزی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

·       پرداخت سود و بازدهی بیش از حد ثابت

سرمایه ­گذاری ­ها به مرور زمان بالا و پائین می ­شوند. به ­تعبیر دیگر، سرمایه ­گذاری تابعی از فراز و فرود نوسان و رشد و رکود بازار است، گاهی همراه سود کلان، گاه سود حداقلی، گاه بدون سود و گاه همراه با ضرر و زیان است و نمیتوان در مرکز ثقل بازار بود و از این فراز و فرودها تاثیری نبرد و سود ثابتی به سرمایه ­گذاری تعلق بگیرد.

نکته: بایستی در مورد سرمایه ­گذاری که بطور منظم بدون توجه به شرایط کلی بازار، بازدهی و سود مثبت ایجاد می ­کند، شک نمود.

·       پرداخت سود و بازدهی نجومی و تضمینی

وعده دادن سودهای نجومی و تضمینی از خصوصیات اصلی کلاهبرداری­ پونزی است. منظور از نجومی ‌بودن سود این است که اگر قرار باشد با شخص با پول خود کار کند، باز هم سودش از کلاهبرداری پونزی پایین ‌تر است.

·       نامعلوم ‌بودن هویت متصدیان شرکت

در کلاهبرداری­ پونزی اطلاعات چندانی درباره متصدیان یا گرداننده وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، بطور معمول از اسامی مستعار یا تقلبی استفاده می ‌شود. یک طراح پونزی به ­قطع­ یقین نمیخواهد شناسایی شود.

·       سرمایه ­گذاری ­های ثبت ­نشده

کلاهبرداری ­های پونزی بطور معمول شامل سرمایه ‌گذاری ‌هایی است، که در دفاتر مالی شرکت برای آن ها صورت وضعیت مالی یا در سازمان امور مالیاتی اظهارنامه عملکرد مالی ثبت نشده ‌اند. زیرا اهمیت ثبت این اطلاعات به سرمایه­ گذاران امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به مدیریت، محصول ­ها، خدمات و امور مالی شرکت را می ­دهد.

·       عدم ­شفاف در نحوه فعالیت ‌ها و نحوه سودهی

در کلاهبرداری ­های پونزی متصدیان نحوه فعالیت‌ ها و نحوه سودهی خود را با شفافیت کامل توضیح نمی ‌دهد و چگونه آن را تضمین می ‌کند.

·       فعالان اقتصادی – مالی بدون مجوز

هرگونه فعالیت مالی و اقتصادی به­ ویژه در حوزه سرمایه­ گذاری منوط به اخذ مجوز از مراجع ذی­ صلاح و ثبت شرکت در مرجع صالح ثبتی است. ولی در اکثر کلاهبرداری ­های پونزی اشخاص بدون اخذ مجوز و عدم ثبت شرکت­ ها اقدام به ­فعالیت و سرمایه ­پذیری می ­کنند.

·       راهبردهای مخفیانه و پیچیده

در کلاهبرداری­ های پونزی به ­دلیل عدم جواز فعالیت و یا عدم ثبت شرکت، سیاست ­گذاری یا راهبرد فعالیت مالی و سرمایه ­گذاری شفاف و قابل آگاهی نبوده و بطور معمول از راهبردهای مخفیانه و پیچیده بهره­ می ­برند، که همین امر عاملی برای شک و تردید در صحت عملکرد شرکت در امر سرمایه ­پذیری و پرداخت سود است.

·       مسائل مربوط به مدارک و کاغذ بازی

اشتباه ­های عامدانه در صورت‌ حساب­ ها ممکن است، نشانه ‌ای از عدم سرمایه ‌گذاری وجوه طبق وعده و عدم تعلق سود به سرمایه­ گذاران باشد.

·       مشکل در دریافت سود­ها

در کلاهبرداری ­های پونزی بعد از سپری شدن مدتی از سرمایه ­گذاری، سرمایه ­گذار در فرآیند دریافت سود خود دچار مشکل می­ شود، البته متصدیان کلاهبرداری­ پونزی گاهی اوقات سعی می ‌کنند، با ارائه بازدهی بالاتر برای ماندن شرکت‌ کنندگان از پول نقد جلوگیری کنند.

نکته: بایستی سرمایه ­گذاران به مواردی که سود پرداختی دریافت نمی ­کنند یا در نقدینگی مشکل دارند یا وقفه طولانی در سودهی شرکت وجود دارد، مشکوک باشند.

·       مشکل در نقد کردن سرمایه

امکان نقد‌ شوندگی در سرمایه ‌گذاری بسیار مهم است. در واقع یک پروژه سرمایه ‌گذاری هر چقدر نقد شوندگی بالایی داشته باشد، از اعتبار بیشتری برخوردار است و یک سرمایه‌ گذاری معتبر، طبق ­قاعده نباید برای نقد کردن سرمایه خود دچار مشکل شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص انواع کلاهبرداری پونزی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

موارد و روش ­های کلاهبرداری ­های پونزی

موارد و روش ­های کلاهبرداری­ پونزی به ­شرح ذیل عبارتند از؛

  • بطور معمول، طرح ­های پونزی نیاز به سرمایه ­گذاری اولیه دارند و بازدهی بالاتر از حد متوسط ​​را وعده می ­دهند. آن ها از پوشش ­های کلامی مبهم مثل: معامله ­های آتی پوشش خطرپذیری (ریسک)، برنامه ­های سرمایه ­گذاری با بازده بالا یا «سرمایه ­گذاری خارج از کشور» برای توصیف راهبرد درآمد خود استفاده می­ کنند. بطور معمول متصدی شرکت (کلاهبردار) از کمبود دانش یا صلاحیت سرمایه ­گذار استفاده می ­کند، یا گاهی اوقات ادعا می ­کند که از یک راهبرد سرمایه ­گذاری اختصاصی و مخفی برای اجتناب از دادن اطلاعات در مورد کلاهبرداری استفاده می­ کند.
  • در ابتدا، متصدیان شرکت بازده بالایی برای جذب سرمایه ­گذاران و ترغیب سرمایه­ گذاران فعلی به سرمایه­ گذاری بیشتر پرداخت می ­کند. هنگامی که سایر سرمایه ­گذاران شروع به مشارکت می­ کنند، یک اثر آبشاری شروع می ­شود. نقشه ‌بردار به سرمایه ‌گذاران اولیه «بازده» از سرمایه ‌گذاری شرکت ‌کنندگان جدید پرداخت می ‌کند، نه از سود واقعی.
  • اغلب بازده بالا، سرمایه­ گذاران را تشویق می ­کند، که پول خود را در این طرح بگذارند، بطوری ­که متصدی شرکت (کلاهبردار) در واقع مجبور به پرداخت هزینه زیادی به سرمایه ­گذاران نباشد. متصدی شرکت به سادگی بیانیه­ هایی را ارسال می ­کند، که نشان می ­دهد چقدر درآمد داشته است، که این فریب را حفظ می ­کند که این طرح یک سرمایه ­گذاری با بازده بالا است. سرمایه گذاران در کلاهبرداری­ پونزی ممکن است، هنگام تلاش برای به دست آوردن پول خود از سرمایه ­گذاری با مشکلاتی مواجه شوند.
  • متصدیان شرکت همچنین سعی می ‌کنند، با ارائه طرح ‌های جدید به سرمایه ‌گذارانی که در ازای بازدهی بالاتر، پول را برای مدت معینی برداشت نمی ‌کنند، برداشت را به حداقل برسانند. متصدی شرکت (کلاهبردار) جریان ­های نقدی جدیدی را مشاهده می ­کند، زیرا سرمایه ­گذاران نمیتوانند پول انتقال دهند. اگر تعداد کمی از سرمایه ­گذاران بخواهند پول خود را مطابق با شرایط مجاز برداشت کنند، درخواست­ های آن ها بطور معمول به سرعت بررسی می­ شود، که این توهم را به همه سرمایه­ گذاران دیگر می ­دهد، که صندوق دارای توان مالی و از نظر مالی سالم است.
  • کلاهبرداری ­های پونزی گاهی اوقات به ‌عنوان ابزارهای سرمایه ‌گذاری مشروع شروع می ‌شوند، مثل: صندوق ‌های تامینی که در صورت از دست دادن غیر منتظره پول یا شکست قانونی در کسب بازده مورد انتظار، به­ راحتی میتوانند به یک طرح از نوع پونزی تبدیل شوند. متصدیان شرکت به ­جای اعتراف به شکست خود در برآورده کردن انتظارها، بازده ­های نادرست تولید می­ کنند یا گزارش­ های حسابرسی جعلی تولید می ­کنند، که از آن نقطه به بعد، عملیات را میتوان یک طرح پونزی در نظر گرفت.
  • طیف گسترده ‌ای از ابزارها و راهبرد‌های سرمایه ‌گذاری، که بطور معمول مشروع هستند، اساس طرح‌ های پونزی شده ‌اند، که گواهی سپرده بطور معمول ابزارهای کم خطر و بیمه شده هستند، اما گواهی سپرده کلاهبرداری ­های پونزی تقلبی بود.

نکته: از نظر تئوری این امکان وجود دارد، که برخی از کلاهبرداری ­های پونزی در نهایت از نظر مالی «موفق» شوند، حداقل تا زمانی که کلاهبرداری ­های پونزی آن چیزی نباشد که مروجین در ابتدا قصد اجرای آن را داشتند.

راه ­های پایان یافتن به کلاهبرداری پونزی

کلاهبرداری پونزی بطور معمول به یک یا چند دلیل ذیل پایان می­ یابد، که عبارتند از؛

1.     برخورد قانون با طرح کلاهبرداری،

  1. ناپدید شدن متصدیان شرکت کلاهبرداری، که بطور معمول متصدیانی که در شرف پرداخت سودی که فراتر از سرمایه گذاری­ های جدید است، ناپدید می­ شوند.
  2. از آن جایی که این طرح مستلزم جریان مستمر سرمایه ‌گذاری برای تامین بازدهی بیشتر است، اگر تعداد سرمایه ‌گذاران جدید کاهش یابد، طرح از بین می ‌رود زیرا متصدیان دیگر نمیتواند سود وعده داده شده را پرداخت کنند.
  3. عوامل بیرونی بازار مثل کاهش شدید اقتصاد، اغلب میتوانند فروپاشی یک طرح پونزی را تسریع کنند.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های رمز ارز پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی کلاهبرداری، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص انواع کلاهبرداری پونزی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل انواع کلاهبرداری پونزی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌های تماس ثابت با موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

مرور زمان در شکایت کیفری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *