شکایت از آلودگی صوتی

شکایت از آلودگی صوتی

شکایت از آلودگی صوتی


4.7/5 - (108 امتیاز)

با بررسی موضوع شکایت از آلودگی صوتی همراهتان هستیم.

به طور معمول هنگامی که در مورد آلودگی فکر می‌کنیم، تصاویری از شهر‌های پر دود، سواحل پر از زباله و آب‌های آلوده در ذهن‌ ما شکل می‌گیرد.

افراد کمی آلودگی صوتی را هم یکی از انواع آلودگی به شمار می‌آورند. در حالی که همه ما هر روز در معرض صدا‌های غیرقابل تحملی قرار داریم که سلامت جسم و روانمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آسیب می‌رساند.

افراد بسیاری در محل سکونت و یا محل کارشان نیاز به تمرکز و آرامش دارند و آلودگی صوتی باعث ایجاد خلل در کار و یا استراحتشان می‌شود و یا حتی بیماری در منزل دارند که نگهداری از او نیازمند محیطی آرام است و به همین دلیل از آلودگی صوتی که به وجود می‌آید، شاکی هستند.

در گروه وکلای کیفری مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی موضوع شکایت از آلودگی صوتی پرداخته و همچنین آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان می‌باشد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان که در آخر مقاله درج شده‌اند نیز، تماس حاصل نمایید.

سوالات مهم در بررسی موضوع شکایت از آلودگی صوتی:

  1. آلودگی صوتی چیست؟
  2. آیا ایجاد آلودگی صوتی جرم است؟
  3. مجازات ایجاد آلودگی صوتی چیست؟
  4. مصادیق آلودگی صوتی خودرو چیست؟
  5. ‌با توجه به آیین نامه اجرایی نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی، چه چیزهایی منابع آلودگی صوتی هستند؟
  6. برای شکایت از سر و صدای همسایه باید چه کار کرد؟
  7. چگونه می‌توان از وکیل متخصص در زمینه آلودگی صوتی کمک دریافت نمود؟
وکیل تصرف عدوانی

آلودگی صوتی چیست؟

منظور از آلودگی صوتی که به صدای محیطی هم معروف است، مجموعه ای از صداها می‌باشد که بر زندگی انسان و حیات وحش، تاثیر آزار دهنده و منفی می‌گذارد. منبع آلودگی صوتی معمولا سیستم های حمل و نقل و دستگاه های صنعتی هستند. ارگان های مرتبط با محیط زیست در شهرهای سراسر جهان برای آلودگی صوتی حد مجاز تعیین می نمایند که با واحد دسی بل مورد سنجش قرار می‌گیرد.

حد مجاز آلودگی صوتی در شهرهای کشور ایران و در مناطق مسکونی از 7 صبح تا 10 شب برابر 55 دسی بل و از 10 شب تا 7 صبح برابر 45 دسی بل می‌باشد. ولی، اطلاعات متوسط ایستگاه های ثابت سنجش صوت در تهران بیان می‌نماید که به طور تقریبی اکثر نقاط شهر از این نظر بالای حد مجاز هستند.

آیا ایجاد آلودگی صوتی جرم است؟

در جهت پاسخ به این سوال باید عنوان نمود که آلودگی صوتی یکی از مصادیق مجرمانه است. آلودگی صوتی باعث ایجاد کاهش تمرکز، اختلالات عصبی، افزایش فشار خون، استرس و اضطراب می‌گردد. بنابراین، سر و صدا در هر شکلی که باشد جرم محسوب می‌شود و در صورتی که موجب آزار و اذیت دیگران شود، فرد خاطی باید به مجازات برسد.

سوالی که در این بخش مطرح می‌گردد این است که آیا تولید کنندگان و وارد کنندگان وسایل نقلیه موتوری، باید میزان آلودگی صوتی ناشی از این وسایل را در نظر بگیرند؟

ماده 8 آیین نامه اجرایی نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی

تولید کنندگان، سازندگان و وارد کنندگان وسایل نقلیه موتوری موظفند هنگام ساختن و تولید یا وارد کردن وسایل نقلیه موتوری و قطعات آنها (‌انباره -اگزوز – لاستیک – بوق – لنت ترمز – انواع یاتاقان و بلبرینگ) استانداردها و حد مجاز آلودگی صوتی حاصل از اینگونه منابع را که توسط‌ سازمان در اختیار آنان قرار خواهد گرفت، رعایت نمایند.

مشاوره آنلاین حقوق بانکی

مجازات ایجاد آلودگی صوتی چیست؟

بر اساس ماده 29 قانون هوای پاک:

ایجاد هر گونه آلودگی صوتی توسط منابع ثابت و متحرک، ممنوع می باشد. در مورد منابع ثابت، مرتکب به جزای نقدی درجه هفت موضوع ماده (19) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

تبصره 1 – نیروی انتظامی مکلف است راننده وسایل نقلیه موتوری را برای بار اول ملزم به پرداخت جریمه نقدی معادل یک میلیون (000 /000 /1) ریال، در صورت تکرار برای بار دوم به پرداخت دو برابر جریمه مذکور و در صورت تکرار بیش از دو بار، به پرداخت جریمه نقدی معادل سه میلیون (000 /000 /3) ریال محکوم نماید.

مصادیق آلودگی صوتی خودرو چیست؟

مصادیق آلودگی صوتی خودرو شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. تولید هر نوع صدای نامتعارف و یا ناهنجار از وسیله نقلیه موتوری.
  2. ایجاد صدای نامتعارف از لوله اگزوز.
  3. نصب سیستم‌های صوتی قوی با صدای بلند روی خودرو.
  4. بوق‌های شیپوری.
  5. نصب بلندگو در خودرو.
  6. تولید صدای نامتعارف از اگزوز موتور سیکلت.

علاوه بر این موارد، پلیس در صورت مشاهده وانت بارهایی که با نصب بلندگو اقدام به فروش اقلام مختلف از جمله میوه، سبزی و غیره می‌نمایند، با آن‌ها برخورد خواهد کرد. افرادی که از صداهای ایجاد شده از خودروها شاکی هستند نیز، می‌توانند موارد نارضایتی خود را به سامانه ۱۱۰ اطلاع دهند.

‌با توجه به آیین نامه اجرایی نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی، چه چیزهایی منابع آلودگی صوتی هستند؟

‌در آیین نامه اجرایی نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی، تعاریفی در خصوص آلودگی صوتی و همچنین منابع آلودگی صوتی مطرح شده‌اند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

ماده 1 – تعاریف:

1 – صدا یا صوت عبارت است از امواج طولی که از ارتعاش سریع اجسام و مواد اعم از جامد، مایع و گاز تولید می‌شود.

ابطال مزایده بانک

2 – آلودگی صوتی عبارت است از پخش و انتشار هر گونه صوت و صدا و ارتعاش مربوط بیش از حد مجاز و مقرر در فضای باز (‌غیر سر پوشیده).

3 – حد مجاز آلودگی صوتی که استاندارد آلودگی صوتی هم نامیده می‌شود،‌ عبارت است از میزان و مشخصات ویژه‌ای که با توجه به اصول حفاظت ‌محیط زیست و بر مبنای واحد اندازه‌گیری صدا برای منابع مولد آلودگی صوتی و فضای مورد انتشار و محیط‌های مختلف تعیین می‌شود.

4 – واحد اندازه‌گیری صدا یا صوت، دسی بل می‌باشد.

5 – عامل آلودگی صوتی که به اختصار عامل آلودگی نیز نامیده می‌شود، عبارت است از هر شخص حقیقی که اداره یا تصدی منابع ثابت و هدایت منابع ‌سیار مولد آلودگی صوتی را خواه برای خود، یا به نمایندگی از طرف شخص یا اشخاص حقیقی دیگر بر عهده داشته و یا شخصاً به طرق مختلف عامل ‌ایجاد آلودگی است.

6 – منابع و کانون‌های آلودگی صوتی که به اختصار منابع آلوده کننده نامیده می‌شود، عبارتند از:

‌الف – نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها.

ب – کارخانه‌ها و کارگاه‌ها.

ج – وسایل نقلیه موتوری اعم از هوایی، دریایی، زمینی و زیر زمینی.

‌د – فرودگاه‌ها، پایانه‌های حمل و نقل و توقفگاه‌های دائمی وسایل نقلیه موتوری.

‌هـ – تعمیرگاه‌های وسایل نقلیه موتوری و آن دسته از واحدهای صنفی که فعالیت آن‌ها با آلودگی صوتی ملازمه دارد.

‌و – میادین تیر و محل‌های تمرین نظامی.

‌ز – سایر منابع مانند ژنراتورها و موتورهای تولید برق، استقرار بلندگوها در اماکن عمومی و محوطه‌های غیر سرپوشیده، مباشرت به هر عمل یا ترک‌ عمل که ایجاد آلودگی صوتی نماید.

برای شکایت از سر و صدای همسایه باید چه کار کرد؟

به طور معمول هر جامعه‌ای دارای قوانین و احکامی است که سر و صداهای بیش از حد، غیرضروری و غیرمنطقی را منع نموده و آن را به عنوان همسایه آزاری تلقی کرده است. غالبا، انجام هر نوع فعلی که آرامش همسایه‌ها را مختل نماید، قابل‌ پیگیری و اعتراض می‌باشد.

ده برترین وکیل جرائم اقتصادی تهران

در صورتی که در هنگام شکایت از سر و صدای همسایه اخطار کلامی مؤثر نبود، به احتمال زیاد وقت آن رسیده است تا در این مورد اقدامی جدی‌تر صورت گیرد. جهت این امر دو راه حل وجود دارد:

  1. تماس با پلیس:

فرد شاکی می‌تواند به پلیس نشان دهد که سعی کرده‌ است تا مشکل سر و صدا را به تنهایی حل نماید، اما همسایه او همچنان به نقض قوانین ادامه می‌دهد. در این مرحله، ممکن است پلیس وارد شود و تحقیقات لازم را انجام دهد.

مهمترین نکته در این مورد این است که فرد شاکی دقیقا در هنگامی که احساس می‌نماید قانون سر و صدا نقض شده است خیلی سریع با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرد.

  1. طرح دعوی:

فرد شاکی در صورت عدم موفقیت پلیس یا تحقیق در مورد شکایت سر و صدای همسایه، می‌تواند با تنظیم یک شکایت نامه به دادسرا یا شورای حل اختلاف محل خود مراجعه نماید. شورای حل اختلاف دقیقا جهت همین مشکلات کوچک ایجاد گشته است و شاکی به‌ راحتی می‌تواند طرح دعوی کند.

لازم به ذکر است که شاکی پرونده، نیازمند ارائه مدارک معتبری است تا بتواند سر و صدای همسایه خود را به اثبات برساند. به عنوان مثال، داشتن شاهد (همسایه‌های دیگر)، ضبط صدا و حتی شهادت شخصی فرد شاکی می‌تواند او را در این امر کمک کند.

چگونه می‌توان از وکیل متخصص در زمینه آلودگی صوتی کمک دریافت نمود؟

اگر به دنبال کسب اطلاعات دقیق و جامع در مورد شکایت از آلودگی صوتی و دریافت مشاوره در این زمینه هستید، ما به شما موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری را معرفی می‌کنیم که دارای بهترین و باتجربه‌ترین وکلا در زمینه مسائل مربوط به شکایت از آلودگی صوتی است.

تبانی در معاملات دولتی

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت نوبت مشاوره در زمینه شکایت از آلودگی صوتی، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان نیز، تماس حاصل نمایید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر وکیل آنلاین در تهران

021-88795408
021-88799562
021-88796143

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات
ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل پایه یک

09120067661
09120067662
09120067663

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل پایه یک جرایم اقتصادی

09120067664
09120067665
09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.
دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمد رضا مهری
دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.
مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران.
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *