اختیارات دیوان عدالت اداری

اختیارات دیوان عدالت اداری

اختیارات دیوان عدالت اداری


5/5 - (15 امتیاز)

بررسی ماهیت، ارکان، حدود صلاحیت و اختیارات دیوان عدالت اداری

طبق قانون اساسی مرجع صالح برای رسیدگی ‏به‏ شکایت ها‏، اختلاف ها، تظلم ها و اعتراض ها‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ عملکرد سازمان ها، نهاد ها، واحد ها، مأمورین دولتی یا هر یک از آئین‌ نامه‌ های‏ بخش‌ های دولتی‏ و همچنین احقاق‏ حقوق‏ مردم «دیوان‏ عدالت‏ اداری» است که زیر نظر رئیس‏ قوه ‏­قضائیه‏ قراردارد.

دیوان عدالت اداری وظیفه خطیر رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم مورد تصمیمات و اعمال سازمان‌ های اداری و دولتی را به عهده دارد. با توجه به تأسیس این نهاد پس از پیروزی انقلاب و نوپا بودن آن، در سال‌ های اخیر در مورد صلاحیت و حدود اختیارات دیوان در رابطه با ارکان دعوا مناقشاتی صورت گرفته است.

قانون دیوان عدالت اداری

 این دیوان یک مرجع قضایی است و فقط در تهران مستقر است و از شعب بدوی، هیئت‌ های عمومی، تجدیدنظر و هیئت‌ های تخصصی تشکیل‌ شده است. البته گفتنی است که برای تسهیل کردن دسترسی افراد به دیوان و خدمات آن، دفاتر این مرجع در مرکز استان‌ ها تشکیل‌ شده است که وظیفه آن­ ها ثبت دادخواست و درخواست‌ های مردم است و همچنین وظیفه معاضدت و ارشاد آن­ ها را به عهده دارند.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

حدود اختیار های دیوان عدالت اداری

طبق قانون دیوان عدالت اداری، دیوان عدالت اداری رسیدگی به شکایت ها و تظلم ها و اعتراض های اشخاص (حقیقی و حقوقی) از تصمیم ها و اقدام­ های واحد های دولتی که شامل وزارتخانه و سازمان و موسسه ها و تصمیم ها و اقدام­ های ماموران این واحد ها، رسیدگی به شکایات از آراء و تخلفات و تصمیمات قطعی هیئت‌ های رسیدگی به تخلفات اداری و کمسیون‌ ها است و بطور کلی طبق قوانین، دیوان عدالت اداری، دو وظیفه مهم دارد؛

اول – این که به شکایت ها و اعتراض های شهروندان نسبت به مأموران دولت رسیدگی کند. این رسیدگی در مراجع زیر اتفاق می­ افتد؛

  • دادگاه های اداری،
  • هیئت های بازرسی.

دوم – این که در رویه قضایی وحدت ایجاد کند.

کمیسیون عفو و بخشودگی

موارد شکایت به دیوان عدالت اداری

طبق قانون موارد شکایت به دیون عدالت اداری، در دو دسته بندی کلی جای می ­گیرند؛

  1. صلاحیت رسیدگی به شکایت ها توسط شعب دیوان عدالت اداری،
  2.  صلاحیت رسیدگی به شکایت ها در دیوان عدالت اداری توسط هیأت عمومی دیوان.

ارکان تشکیلات دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع رسیدگی کننده به شکایات مردم از دستگاه‌ های دولتی و عمومی، پرسنل این نهاد ها و همچنین اعتراضات نسبت به آئین‌ نامه‌ های و مصوبات دستگاه‌ های دولتی و عمومی است در صورتی­ که مغایر با قانون، شرع یا خارج از حدود اختیارات مقام تصویب کننده باشد. دیوان عدالت اداری هم مثل هر نهاد دیگری از ارکان و مختلفی تشکیل و تشکیلات خاص به خود را دارد که به شرح ذیل عبارتند از؛

رئیس دیوان عدالت اداری

برای رسیدگی کردن به پرونده‌ های مشکلات اداری مرجع صالح برای رسیدگی ‏به‏ شکایت ها‏، اختلاف ها، تظلم ها و اعتراض ها‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ عملکرد سازمان ها، نهاد ها، واحد ها، مأمورین دولتی یا هر یک از آئین‌ نامه‌ های‏ بخش‌ های دولتی‏ و هم­چنین احقاق‏ حقوق‏ مردم «دیوان‏ عدالت‏ اداری» مرجع قانونی به نام دیوان عدالت ایجاد شده است و کسی که این دیوان را اداره می‌ کند رئیس دیوان عدالت اداری نام دارد و وظیفه او نظارت بر قوانین و مقررات این دیوان و تصمیم‌ گیری درباره مسائل مرتبط با این مرکز است.

رئیس این مرکز قضایی قادر است بنا بر صلاحدید افرادی را به‌ عنوان مشاور و معاون خود انتخاب کند که می‌ توانند در امور رسیدگی به این مرکز و انجام اختیارات دیوان عدالت اداری به او کمک نمایند. دیوان عدالت بالاترین مرجع در میان مراجع قضایی است و روند پرونده‌ های آن بسیار پیچیده و گسترده است و نیازمند یک وکیل دیوان عدالت است.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

اوصاف رئیس دیوان عدالت اداری

رئیس دیوان عدالت اداری نقش اصلی و اساسی‌ ای را در اداره این مرکز بر عهده دارد و برای اینکه بتواند این وظیفه را به‌ درستی انجام دهد نیازمند ویژگی‌ های خاصی است. این فرد از سوی قوه قضائیه تعیین می‌ شود و باید شرایط ذیل را دارا باشد؛

  1. داشتن سابقه کار در حوزه‌ های قضائی،
  2. آشنایی با ساز و کار حوزه قضایی و تجربه کافی در این زمینه یکی از مهمترین ویژگی‌ های یک رئیس مناسب برای دیوان عدالت است.
  3. داشتن مدرک دکتری و یا حوزوی که نشان‌ دهنده سطح علم و دانش یک رئیس است که می‌ تواند نظارت درستی بر دیوان عدالت داشته باشد.
  4. به آرمان‌ های انقلاب و ولایت‌ فقیه متعهد باشد.
  5. رئیس دیوان پس از انتخاب شدن توسط قوه قضائیه به مدت چهار سال در این سمت قرار خواهد داشت و بر امور دیوان و صلاحیت دادگاه‌ ها رسیدگی خواهد کرد.

شعب دیوان عدالت اداری

صلاحیت و حدود اختیار های شعب دیوان عدالت اداری

صلاحیت و حدود اختیار های شعب دیوان عدالت اداری به شرح ذیل عبارتند از؛

اثبات وقوع عقدبیع

رسیدگی به شکایت ها، تظلم­­ ها و اعتراض های اشخاص حقیقی یا حقوقی از؛

الف. تصمیم ها و اقدام­ های واحد های دولتی اعم از؛ وزارتخانه‌ ها، سازمان‌ ها، موسسه ها و شرکت‌ های دولتی و شهرداری‌ ها و تشکیلات و نهاد های انقلابی و موسسه های وابسته به آن­ ها،

ب. تصمیم ها و اقدام­ های ماموران واحد های مذکور در امور راجع به وظایف آن­ ها.

رسیدگی به اعتراض ها و شکایت ها از آراء و تصمیم های قطعی،

  • دادگاه‌ های اداری،
  • هیات‌ های بازرسی و کمیسیون‌ هایی مانند کمیسیون‌ های مالیاتی،
  • شورای کارگاه،
  • هیأت حل اختلاف کارگر و کارفرما،
  • کمیسیون موضوع ماده 100 قانون شهرداری‌ ها،
  • کمیسیون موضوع ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌ برداری از جنگل‌ ها و منابع­ طبیعی و اصلاحات بعدی آن از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آن­ ها.

رسیدگی به شکایت های قضات و مشمولین قانون استخدام کشوری و سایر مستخدمان واحد ها و موسسه های مذکور و مستخدمان موسسه های که ذکر نام آن ­ها اعم از لشکری و کشوری، از حیث تضییع حقوق استخدامی لازم و ضروری است.

به موجب قانون این نهاد از شعب متعددی در دو گروه بدوی و تجدید‌نظر تشکیل می ­شوند؛

شعب بدوی

طبق قانون دیوان عدالت اداری هر شعبه بدوی دیوان از یک رئیس یا دادرس علی البدل تشکیل می‌ شود که تعدد این شعب بنا به نظر رئیس قوه ­قضاییه در هر بازه زمانی متفاوت خواهد بود. آراء صادره از شعب بدوی دیوان قابل تجدیدنظر خواهی در شعب تجدیدنظر خواهد بود.

شعب تجدیدنظر

هر شعبه تجدیدنظر از 1 رئیس و 2 مستشار تشکیل می‌ شود که با حضور 2 عضو رسمیت می‌ یابد و ملاک صدور رأی تجدیدنظر، نظر اکثریت است. آراء صادره از شعبه تجدیدنظر قطعی است و رئیس دیوان عدالت اداری رئیس شعبه اول تجدیدنظر دیوان نیز هست.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

هیأت‌ های عمومی

صلاحیت و حدود اختیار های هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

صلاحیت و حدود اختیار های هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شرح ذیل عبارتند از؛

  1. رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از آئین‌ نامه‌ ها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداری‌ ها از حیث مخالفت مدلول آن­ ها با قانون و احقاق حقوق اشخاص…؛
  2. صدور رأی وحدت­ رویه در مورد آراء متناقض صادره از شعب دیوان؛
  3. صدور رأی وحدت­ رویه در صورتی­ که نسبت به موضوع واحد، آراء مشابه متعدد صادر شده باشد.

هیأت‌ های تخصصی

هیأت تخصصی دیوان عدالت اداری

طبق قانون دیوان عدالت اداری، در کنار هیأت‌ های عمومی، هیأت‌ های تخصصی هم وجود دارد که در حدود موارد صلاحیت هیأت عمومی، به دستور این هیأت بررسی موردی و تخصصی انجام می‌ دهند و بستر رسیدگی تخصصی را ایجاد کرده است، تا تصمیم‌ گیری را برای هیأت عمومی راحت‌ تر کنند و امور مرتبط با صلاحیت هیأت عمومی به هیأت تخصصی مرکب از حداقل ۱۵ نفر از قضات دیوان عدالت اداری ارجاع داده می­ شود.

استفاده از توبه برای معافیت از مجازات

اگر از موسسه های دولتی یا غیردولتی در دیوان عدالت اداری شکایتی ثبت شود، صلاحیت هیأت تخصصی دیوان عدالت اداری در اولویت است و هیأت های تخصصی در دیوان عدالت اداری به شرح ذیل در 6 حوزه قابل تشکیل می­ باشند که عبارتند از؛

  • هیأت آموزشی و فرهنگی،
  • هیأت اداری و استخدامی،
  • هیأت اقتصادی و مالی،
  • هیأت شهرسازی و اسناد،
  • هیأت امور اراضی،
  • هیأت مهندسی و صنایع.

دفاتر استانی

دفاتر اداری دیوان عدالت میبایست در محل دادگستری یا دفاتر بازرسی کل کشور در هر یک از مراکز استان‌ ها تأسیس شود. وظایف این دفاتر عبارتند از؛

  1. دادخواست‌ ها و درخواست‌ های شاکیان را ثبت کنند.
  2. مراجعین را راهنمایی کنند.
  3. نسخه دوم شکایت ها و آراء صادره از سوی دیوان در حوزه مربوط به آن دفتر را ابلاغ نمایند و در آخر دستور های واحد اجرای احکام دیوان را در حوزه مربوط به آن دفتر انجام دهند.

حدود صلاحیت دیوان از نظر ارکان دعوا
الف. صلاحیت دیوان از حیث خواهان

طبق قانون اساسی «به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم… دیوانی به نام دیوان عدالت اداری… تأسیس می‏ گردد… .» این اصل، شاکی یا خواهان در دیوان عدالت را «مردم» دانسته است و قانون دیوان عدالت اداری در بیان صلاحیت دیوان از حیث خواهان و شاکی می‏ گوید؛ «صلاحیت و حدود اختیارات دیوان به قرار زیر است: رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از…» بر اساس این عبارت، خواهان یا شاکی در دیوان «اشخاص حقیقی یا حقوقی»‌ اند.

شاکی یا خواهان کسی است که مدعی است حق او تضییع شده و هر یک از افراد مردم می‌ توانند، ولی دستگاه‌ های دولتی و دولت نمی‌ توانند شاکی باشند.

نکته: اگر کسی است که مدعی است مصوبه‌ ای از مصوبات دولت خلاف قانون است لازم نیست که ذی‌ نفع باشد. هر کس می‌ تواند از دیوان عدالت اداری درخواست نماید که فلان مصوبه را ابطال نماید.

ب. صلاحیت دیوان در رابطه با خوانده

طبق قانون اساسی «خوانده» در دعوایی که دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی آن را دارد «مأمور دولتی» و «واحد دولتی» است. «به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأمورین یا واحد ها یا آئین نامه های دولتی و احقاق حقوق آن­ ها دیوانی به نام دیوان عدالت اداری زیر نظر رئیس قوه قضائیه تأسیس می ‏گردد.»

طرف شکایت باید حتما واحد های دولتی اعم از؛ وزارتخانه ها، سازمان ها و موسسه ها و شرکت های دولتی و شهرداری­ ها و سازمان تأمین اجتماعی و تشکیلات و نهاد های انقلابی و موسسه های وابسته به آن­ ها باشند.

نکته: امکان شکایت علیه بخش خصوصی در دیوان عدالت اداری نه ممکن است و نه قابل پذیرش می­ باشد.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

موارد مهمی که در صلاحیت دیوان عدالت اداری نیست

  • رسیدگی به اعتراض و شکایت مربوط به قانون لغو مالکیت اراضی مالکیت اراضی موات شهری در صلاحیت کمیسیون ماده ۱۲ قانون اراضی شهری است و آراء این کمیسیون قابل اعتراض در دادگاه های عمومی دادگستری است.
  • رسیدگی به اعتراض نسبت به آراء هیأت های 7 نفره موضوع ماده­ واحده مرجع تشخیص اراضی زراعی و ابطال اسناد آن در صلاحیت دادگاه های عمومی دادگستری است.
  • رسیدگی به شکایت علیه نظام پزشکی و مراجع انتظامی مقرر در قانون نظام پزشکی در صلاحیت دیوان عدالت اداری نیست.
  • رسیدگی به شکایت و اعتراض نسبت به آراء دادگاه های عمومی و مراجع انتظامی مقرر در قانون نظام پزشکی در صلاحیت دیوان عدالت اداری نمی­ باشد.
وکیل برای مشارکت در ساخت

نکته: آراء شعب سازمان تعزیرات حکومتی قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری می‌ باشد.

  • رسیدگی به دعاوی مربوط به ابطال سند انتقال و مالکیت به طرفیت واحد های دولتی در صلاحیت دادگاه های عمومی دادگستری است.
  • رسیدگی به شکایت علیه زمین شهری در مورد عدم اجرای آرای هیأت های موضوع مواد ۱۴۷ و مواد ۱۴۸ اصلاحی قانون ثبت در صلاحیت دادگاه های عمومی دادگستری است.
  • رسیدگی به اعتراض نسبت به آراء محکمه عالی انتظامی قضات و آراء دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت در صلاحیت دیوان عدالت اداری نیست.
  • رسیدگی به تصمیم های قضایی قوه قضائیه و مصوبه ها و تصمیم های شورای نگهبان، قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس­ خبرگان، شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل رسیدگی در هیات­ عمومی نمی­ باشد.

مهلت تقدیم دادخواست در دیوان عدالت

مهلت تقدیم دادخواست در دیوان عدالت از زمان ابلاغ رأی، 3 ماه برای افراد داخل کشور و 6 ماه برای افراد در خارج از کشور نسبت به تصمیم های قطعی هیأت‌ های رسیدگی به تخلفات و کمسیون‌ ها است.

پرونده‌ های قابل بررسی در دیوان عدالت اداری

الف- پرونده­ های حقوقی

از جمله پرونده‌ هایی که در دیوان بررسی می‌ شوند و در اختیار های دیوان عدالت اداری هستند شامل احکام حقوقی می‌ باشند. این احکام حقوقی عبارتند از؛

  • آرائی که از دادگاه‌ های تجدیدنظر صادر شوند حکم‌ های مربوط به نکاح و هم­چنین فسخ آن، طلاق، نسب، وقف و حجر.
  • احکام مربوط به دادگاه بدوی که میزان خواسته آن بیشتر از 20 میلیون ریال باشد.
  •  احکام مربوط به اصل نکاح و فسخ آن، نسب، طلاق، حجر، ثلث، وقف و حبس دادگاه‌ بدوی که به دلایلی مثل عدم درخواست برای تجدیدنظر قطعی شده‌ اند.

ب- پرونده‌ های کیفری

از جمله پرونده­ های دادگاه کیفری که ممکن است در دیوان عدالت بررسی شوند، به شرح ذیل عبارتند از؛

احکام صادر شده از دادگاه کیفری یک و حکم‌ های صادر شده از بخش دادگاه انقلاب که به جرم‌ هایی با مجازات قطع­ عضو، سلب­ حیات، حبس­ ابد و یا تعزیری درجه سوم و یا بالاتر و همچنین جنایت‌ های عمد بر تمامیت جسمانی که مقدار دیه آن­ ها برابر نصف یک دیه کامل یا بیشتر از آن با چندین قاضی رسیدگی می‌ شود، می‌ توانند برای بررسی فرجامی در دیوان قرار بگیرند.

همانطور که ملاحظه نمودید، دعاوی در صلاحیت دیوان عدالت اداری پیچیدگی­ های زیادی دارند. با بهره‌ گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهرپارسیان می­ توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهرپارسیان، در حوزه دعاوی حقوقی، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می­ نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهدشد و از این بابت خیالتان راحت خواهدبود.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل اختیارات دیوان عدالت اداری در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری 

اختیارات دیوان عدات اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری اختیارات دیوان عدالت اداری 

2 دیدگاه

  • باسلام وادب در سال 91 بنابر اصلاح تشکیلات وساختار اداری طرح مهرآفرین بنده از طرف اداره کل محیط زیست ایلام طبق حکم کتبی مدیر کل وحکم کارگزینی با ردیف پست سازمنی سرپرست(فرمانده یگان)منطقه حفاظت شده انتخاب شدم.ومدتی هم عملا خدمت کردم و تا حدود 5 سال سرپرست ماندم..ولی در حکم حقوق وکارگزینی بنده هیچ امتیاز یا مبلغی لحاظ نشده است من فکر کنم اجحاف شده..آیا میشه ادعا کنم تا حق سرپرستی وفرماندهی یگان محیط زیست در حکم کارگزینی لحاظ شه..آیا قانون یا ماده ای از لحاظ قانونی هست؟

    • سلام و وقت به خیر. شما باید به وکیلی که در زمینه دیوان عدالت اداری فعالیت دارد مراجعه کنید. در صورت نیاز باید به دیوان عدالت اداری مراجعه و شکایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *