حکم برائت

حکم برائت

حکم برائت


5/5 - (30 امتیاز)

با بررسی ماهیت حکم برائت در نظام حقوقی ایران همراه شما هستیم.
فرآیند دادرسی و رسیدگی در دادگاه ها به ویژه در خصوص برخی موضوع های حقوقی و یا جرایم بسیار زمان بر است. به همین علت برخی افراد هنگامی که در مقام اتهام به جرمی قرار گرفته و پرونده آن ها در روند رسیدگی و دادگاه قرار می گیرد، همواره نگران این هستند که در این مرحله برچسب مجرم به آن ها خورده، آبروی آن ها در خطر افتد و یا اینکه چون در مقام اتهام هستند، این امر در سوء پیشینه آن ها مندرج و منعکس گردد.

از طرفی هم شان و کرامت انسانی بسیار بالا است و اگر قرار باشد صرف متهم شدن به جرمی و تا قبل از اثبات آن جرم، فرد را مجرم دانست و وی را از حقوق انسانی محروم نمود و در روابط انسانی او را طرد کرد، این امر خلاف عدالت است.

به همین جهت و از آنجا که هر فرد انسانی جایگاه والا و ویژه ای دارد و صرف در مقام اتهام بودن نباید منجر به بی عدالتی در حق افراد گردد، در فقه و در قانون توجه ویژه ای به برائت و بی گناهی افراد قبل از اثبات جرم شده است.
برائت که به آن فرض بی گناهی هم گفته می شود یکی از اساسی ترین اصول بشر است که همواره به آن تاکید شده است. این اصل مهم علاوه بر قوانین داخلی در کنوانسیون های بین المللی نیز بیان شده است.

وکیل ملکی آنلاین ونک

حکم برائت

طبق قانون اساسی، اصل بر برائت است و هیچ‌ کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌ شود، مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد، به همین دلیل در دعاوی، زمانی که ادله، قرائن و شواهد کافی نباشد، قاضی رسیدگی کننده پرونده، حکم برائت متهم را صادر می نماید.

اقسام حکم برائت

حکم برائت با توجه به نوع دعاوی متفاوت و دارای شرایط خاص خود می باشد که در ادامه به آن می پردازیم؛

حکم برائت در دعاوی حقوقی

طبق قانون آیین دادرسی مدنی در دعاوی مدنی، اصل برائت است، بنابراین اگر کسی مدعی حق یا دینی بر دیگری باشد، باید آن را اثبات کند، در غیر این صورت با سوگند خوانده حکم برائت صادر خواهد شد. لذا در صورت فقدان ادله و قرائن، اگر خوانده سوگند بخورد، دادگاه حکم برائت وی را صادر می نماید.

حکم برائت در دعاوی کیفری

طبق قانون آئین دادرسی کیفری، اصل بر برائت است و هرگونه اقدام محدود کننده، سالب آزادی و ورود به حریم خصوصی اشخاص جزء به حکم قانون و با رعایت مقررات و تحت نظارت مقام قضایی مجاز نیست و در هر صورت این اقدامات نباید به گونه‌ ای شود که به کرامت و حیثیت اشخاص آسیب وارد کند. لذا به علت آنکه در امور کیفری، آزادی، جان و حیثیت افراد در تهدید می باشد، قانونگذار با توجه بیشتری به اصل برائت پرداخته است.

موارد صدور حکم برائت

در دعاوی به دلیل آنکه اصل بر برائت است، لذا اثبات اتهام انتسابی بر عهده خواهان دعوی می باشد، پس اگر که ادله کافی نباشد، دادگاه حکم برائت متهم را صادر می نماید. اگر در دعاوی کیفری، قاضی رسیدگی کننده پرونده، شک و شبهه ای نسبت به بزه کاری متهم پیدا کند، به دلیل قاعده الحدود تدرء البشبهات، باید حکم برائت یا قرار منع تعقیب متهم را صادر نماید.

شعبه 143 دادگاه حقوقی تهران

موارد عدول از حکم برائت

اگر به موجب ادله و قرائن، مجرم بودن متهم اثبات شود، دیگر اصل برائت مشمول حال وی نمی شود، و بایستی بی گناهی خود را اثبات نماید. البته در بعضی از جرایم، از جمله؛ جرایم علیه امنیت، جرایم سازمان یافته، پولشویی و… فرض مجرمیت بودن متهم قدرت بیشتری به برائت (بی گناهی) او دارد، لذا در این حالت، متهم باید بی گناهی خود را اثبات نماید.

ابلاغ حکم

پس از آنکه حکم برائت صادر شد، برای متهم ابلاغیه ارسال می شود که اگر در طول رسیدگی پرونده آسیب و خسارت معنوی به او وارد شده باشد، حکم برائت وی در روزنامه ‌‎های کثیرالانتشار منتشر ‎‌شود.

امکان اعتراض به حکم برائت

هنگامی که برائت متهم صادر می شود و یا برای او ابلاغ می شود، شاکی می تواند نسبت به آن اعتراض کرده و درخواست تجدیدنظر خواهی نماید. همچین برای اینکه اعتراض شاکی مورد قبول دادگاه واقع شود، باید ادله و قرائن اثبات کننده ای تقدیم دادگاه نماید.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده‌ های کیفری پیچیدگی های زیادی دارند. با بهره‌ گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهرپارسیان می توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید.

وکلای مبرز موسسه حقوقی مهرپارسیان، در حوزه دعاوی کیفری، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهدشد و از این بابت خیالتان راحت خواهدبود.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل حکم برائت در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

2 دیدگاه

  • آیا رضایت نامه ای که پزشکان قبل از عمل جراحی می گیرن اتفاقاتی که ممکن است در طول جراحی پیش بیاید را شامل می شود ؟

    • سلام و وقت بخیر، رضایت یا برائت در واقع اجازه بیمار به پزشک برای انجام عمل جراحی است و به معنای آن نیست که هر اتفاقی را شامل گردد. در صورتی که به دلیل تقصیر پزشک، اتفاقی برای بیمار پیش بیاید حتی اگر برائت هم گرفته شده باشد مسئولیت وجود دارد و پزشک ضامن دیه است. در صورتی که پزشک در عمل جراحی موجب صدمه و تلف بیمار گردد ولی اعمالش با موازین پزشکی مطابق باشد مسئولیت ندارد حتی اگر برائت نگرفته باشد. بیمار می‌تواند از پزشک معالج شکایت نماید در این صورت پس از طرح موضوع در دادسرا به دستور مقام قضایی پرونده به کمیسیون پزشکی ارجاع می‌گردد و در صورت اثبات تقصیر پزشک، ایشان به پرداخت دیه محکوم می‌شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *