مجوز ساخت و ساز روستایی

مجوز ساخت و ساز روستایی

مجوز ساخت و ساز روستایی


Rate this post

بهترین وکیل در زمینه اراضی و املاک در این نوشتار به بررسی مجوز ساخت و ساز روستایی پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی فرآیند اخذ مجوز ساخت و ساز برای ساختمان مسکونی در روستاها

امروزه ساخت و ساز در روستاها، یکی از عوامل مهم و اثرگذار، در ایجاد اشتغال برای تمامی افراد ‌‌می‌ باشد. که علاوه بر موضوع اشتغال ­زایی، سبب عمران و آبادانی روستا‌‌‌ها نیز می­ گردد. لازم به ذکر است که، ساخت و ساز در روستا‌‌‌ها نسبت به سال­ های گذشته با رشد و توسعه چشم­گیری رو به­ رو است و در ظاهر فرآیند عملیات ساختمان سازی کاری ساده و آسان به­ نظر می­ رسد، در حالی که قبل از هرگونه فعالیت عمرانی و ساختمانی آگاهی از ضوابط و مقررات در حوزه فعالیت (روستاها) لازم و ضروری است و به منظور ساخت و ساز در مناطق روستایی نیاز است تا مالک یا سازنده با مراجعه به مرجع صدور پروانه و پرداخت هزینه اخذ جواز ساخت خانه روستایی و پروانه ساخت را دریافت نماید. این مجوز تائید کننده قانونی بودن عملیات اجرایی بوده و در صورت صادر نشدن آن هرگونه ساخت و سازی غیرقانونی به حساب می‌ آید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجوز ساخت و ساز روستایی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

روستا

طبق «‌قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات­ کشوری» روستا از لحاظ محیط زیستی (‌وضع طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی) که یکنواخت با‌ حوزه و قلمرو معین ثبتی یا عرفی مستقل که حداقل تعداد ۲۰ خانوار یا 100 نفر اعم از متمرکز یا پراکنده در آن جا سکونت داشته باشد، واحد مبداء تقسیمات کشوری است و اکثریت ساکنان‌ دائمی آن بطور مستقیم یا غیرمستقیم به یکی از فعالیت­ های کشاورزی، دامداری، باغداری بطور اعم و صنایع روستایی و صید و یا ترکیبی از این ‌فعالیت­ ها اشتغال داشته باشند و در عرف به عنوان ده، آبادی، دهکده یا قریه نیز نامیده ‌شده است.

طبق قوانین روستا به عنوان یک سکونت­گاه مستقل است که اگر جمعیت آن از یک نصاب معینی بیشتر باشد، دولت می­تواند آن را به سطح یک شهرستان ارتقاء بدهد. پس پایه سکونت­گاه­ ها، روستاها بوده است و اغلب شهرهای امروز در سطح استان و کشور تا چند سال قبل روستایی بوده­ اند که در اثر تحولات منطقه­ ای با جذب جمعیت و تغییر ساختار فضایی تبدیل به شهر شده­ اند.

ساخت و ساز

ساخت و ساز از مجموعه اقداماتی است که در زمینه عمران و آبادانی انجام می­ گیرد تا با این اقدامات ساختمانی جدید به وجود آید. البته ساخت و ساز فقط ساختن ساختمان نیست بلکه نوعی فعالیتی است که به منظور تازه ساختن چیزی انجام می­ شود.

ساختمان

ساختمان، نوعی سازه است که با مصالح مخصوص ساخته می­ شود و شامل؛ زیر بنا، ستون، دیوار، کف، سقف، دودکش، خدمات لوله­ کشی، ایوان، بالکن، جلو آمدگی، بخشی که به آن وصل شده یا هر دیوار محصوری که یک زمین یا فضا را از ساختمان مشابه مجرا می­ کند، می­ باشد.

ساختمان مسکونی (ساختمان با کاربری مسکونی)

طبق «دستورالعمل مراحل صدور پروانه ساختمان روستایی توسط دهیاری­ ها» ساختمان مسکونی، عبارت است از؛ کلیه ساختمان هایی که برای سکونت ساخته شده و شامل؛ اطاق، آشپزخانه و سرویس های لازم باشد و بطور کلی هدف از ساخت یک ساختمان مسکونی، ابتدا ایجاد سرپناهی همراه با امنیت برای ساکنین و همچنین اهداف دیگر ساختمان، حفاظت در برابر شرایط بد آب و هوایی، ایمنی، فضایی برای آرامش، حریم خصوصی و همچنین برای نگهداری وسایل و ملزومات ضروری یک زندگی، تامین برق و آسایش در ساکنین است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجوز ساخت و ساز روستایی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

پروانه ساختمان سازی (جواز ساخت)

پروانه ساختمان یا همان جواز ساخت، مجوزی است که بایستی توسط همه مالکین پیش از اقدام به هرگونه عملیات ساخت و ساز از مرجع صالح مثل دهیاری یا شهرداری دریافت شود. ب­طور کلی پروانه یا جواز ساخت پرونده رسمی ساختمان نزد مرجع صلاحیت­دار (دهیاری یا شهرداری) است که به مالک یا پیمانکار اجازه می‌ دهد تا پروژه ساخت و ساز یا بازسازی را طبق چهارچوبی مشخص شروع کرده و ادامه دهد. انجام هرگونه عملیات ساخت و ساز بدون صدور پروانه ساختمان غیرقانونی بوده و توسط مراجع نظارت بر ساختمان متوقف خواهد شد. این استانداردها برای اطمینان از ایمنی صاحبان فعلی یا بعدی ساختمان در نظر گرفته ‌شده است و مهمترین و اصلی­ ترین هدف اخذ مجوز ساخت اطمینان از ساخت و سازی قانونی با رعایت اصول و مشخصات فنی ساختمان­ سازی طبق آئین‌ نامه‌ ها و ضوابط طرح جامع عمرانی است.

وثیقه ملکی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تاریخ 21 فروردین سال 1358 به فرمان حضرت امام خمینی (ره) به منظور تامین مسکن محرومان و متولی توسعه و عمران روستاهای کشور و ساخت واحدهای مسکونی شهرها در چارچوب سیاست‌ ها و برنامه‌ های دولت جمهوری اسلامیی ایران تشکیل گردیده است و اهداف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌طبق اساسنامه و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی عبارتند از؛

  • مطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندی های مسکن محرومان اعم از؛ روستایی و شهری و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با مشارکت، همکاری و خودیاری مردم و دستگاه­ های مختلف،
  • تهیه طرح مجتمع‌ های زیستی و واحدهایی مسکونی ارزان قیمت و اجرای آن­ ها بطور مستقیم یا با مشارکت مردم و همکاری دستگاه­ های ذی ربط در روستاها و شهرها،
  • تهیه زمین مورد نیاز طرح‌ ها و پروژه‌ های بنیاد و آماده­ سازی آن­ ها،
  • کمک در جهت تامین مصالح ساختمانی کشور از طریق تهیه، تولید و توزیع،
  • تهیه طرح‌ های ‌هادی و اصلاح معابر در روستاها با هماهنگی دستگاه­ های ذیی ربط و اجرای آن با مشارکت مردم از محل اعتبارات مصوب واگذاری دولت،
  • تهیه و ارائه طرح­ های لازم برای بازسازی مناطق آسیب‌ دیده در اثر جنگ، سیل، زلزله و سایر سوانح طبیعی و اجرای آن­ ها با مشارکت مردم و هماهنگی با سازمان‌ ها و دستگاه­ های ذی ربط،
  • مطالعه و برنامه­ ریزی و اجرای مصوبه دولت مبنی بر ساخت 2 میلیون واحد مسکونی روستایی طی 2 برنامه 5 ساله توسعه کشور (ساخت سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی).

طرح هادی

منظور طرحی است که وظیفه ساماندهی و اصلاح بافت کالبدی موجود و همچنین میزان گسترش آتی و نحوه استفاده از اراضی برای عملکردهای مختلف را تعیین می­ کند و شامل عمل­کردهایی همچون؛ مسکونی، تولیدی، تجاری، کشاورزی، تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی­ های عمومی روستا است. این امر در قالب مصوبات طرح­ های ساماندهی فضا و سکونت­گاه ­های روستایی یا طرح­ های جامع ناحیه انجام می­ شود. به نوعی می­توان طرح هادی را مهمترین سند رسمی و قانونی توسعه و عمران یک روستا در کشور دانست.

لازم به ذکر است که، طرح­ های هادی روستایی جزو پروژه­ هایی محسوب می­ شوند که با هدف ایجاد زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می­ شوند. آبادانی روستاها و کمک به ترویج پروژه‌ های عمرانی در آن‌ ها رسالت اصلی طرح هادی روستایی است.

دهیاری

سازمانی مدنی و نیمه دولتی دارای شخصیت حقوقی مستقل، که به­ صورت خود کفا، تحت نظر دهیار و درون روستاها به انجام وظیفه می‌ پردازد، اداره می‌ شود و عملکردش مشابه ساز و کار شهرداری در شهرها است.

طبق «قانون تاسیس دهیاری­ های خود کفا در روستاهای کشور» به منظور اداره امور روستاها سازمانی به نام دهیاری با توجه به موقعیت محلی با درخواست اهالی و به ­صورت خود کفا با شخصیت حقوقی مستقل در روستا تاسیس می­ شود. این سازمان­ ها نهادهای عمومی غیردولتی محسوب می­ گردند و تاسیس دهیاری­ ها به هیچ وجه مانع اقدامات و کمک­ های دولت در جهت رسیدگی به عمران و آبادانی روستاها نخواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجوز ساخت و ساز روستایی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

دهیاری‌ ها دارای کارکردهای متعددی هستند که از جمله آن میتوان به موارد ذیل اشاره داشت که عبارتند از؛

  • بازوی اجرایی شورای اسلامی در نظام مدیریت روستایی،
  • ارائه‌ دهنده خدمات و تسهیلات عمومی،
  • تقویت کننده روند توسعه اجتماعی و فرهنگی،
  • بسترساز شهرهای آینده و کنترل‌ کننده روند مهاجرت از روستا به شهر،
  • حافظ امکانات زیربنایی احداث شده در نواحی روستایی،
  • تقویت‌ کننده روند توسعه کشاورزی،
  • قابلیت تصدی بسیاری از وظایف بخش دولتی،
  • بهبود وضع زیست‌ محیطی روستا.

قیمت (ارزش) منطقه ­ای روز

قیمت (ارزش) منطقه­ ای روز عبارت است از؛ آخرین ارزش معاملاتی زمین که ملاک عمل اداره امور اقتصادی و دارائی می باشد و در اجرای «قانون مالیات ­های مستقیم مصوب 1367» تعیین و ابلاغ می­ گردد.

انواع اراضی براساس عملکرد

طبق طرح هادی اراضی روستایی بر اساس عملکرد به انواع ذیل قابل تقسیم هستند، که عبارتند از؛

  • مسکونی،
  • تولیدی،
  • تجاری،
  • کشاورزی،
  • تأسیسات و تجهیزات،
  • نیازمندی­ های عمومی روستا.

ضوابط مربوط به نحوه ساخت و ساز در روستا

  • هرگونه ساخت و ساز فقط در داخل محدوده طرح هادی مجاز بوده و ساخت و ساز در خارج از محدوده طرح هادی ممنوع می­ باشد.
  • تمامی ساکنین روستا، کلیه دستگاه­ های اجرایی دولتی و غیردولتی و همه دست اندرکاران عمران روستایی، قبل از شروع ساخت و ساز و هرگونه عملیات ساختمانی در داخل محدوده طرح هادی می­بایست با هماهنگی دهیاری و در صورت فقدان دهیاری، اعضاء شورای اسلامی طی تقاضای کتبی و ارائه مدارک مورد نیاز از مرجع ذی­ ربط پروانه ساختمانی یا شناسنامه ساختمان را اخذ نمایند.
  • در تمامی ساخت و سازها و کلیه عملیات ساختمانی در داخل محدوده مصوب طرح هادی رعایت مفاد پروانه ساختمانی صادره توسط کلیه سازندگان، ساکنین، تمامی دستگاه­ های اجرایی و دیگر دست اندر کاران عمران روستایی الزامی می­ باشد.
  • دهیاری و در صورت فقدان دهیاری، اعضاء شوراهای اسلامی روستا از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز و بدون پروانه ساختمان در داخل محدوده مصوب طرح هادی جلوگیری نموده و سازنده و متقاضی را راهنمایی و برای اخذ پروانه ساختمانی به مرجع ذی­ ربط معرفی نمایند و در صورت عدم توقف عملیات ساختمانی غیرمجاز، موضوع در اسرع وقت، دهیار و یا شورا و بخشداری مربوطه برای اقدام قانونی به صورت کتبی به مرجع ذی­ ربط گزارش می­ گردد.
  • اداره ثبت و اسناد شهرستان مکلف است قبل از صدور سند مالکیت برای اراضی و مستحدثات داخل محدوده طرح هادی مصوب، موضوع را به ­صورت کتبی از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان استعلام نموده و در صورت اعلام بنیاد مسکن مبنی بر بلامانع بودن صدور سند مالکیت ملک را طبق مشخصات اعلام شده صادر نماید.
  • ادامه ساخت و ساز و عملیات ساختمانی توسط تمامی ساکنین و کلیه دستگاه­ های اجرایی و دولتی و غیردولتی و دست اندرکاران عمران روستایی منوط به تائید عملیات ساختمانی به لحاظ فنی و اصول طرح هادی و ضوابط مندرج در پروانه ساختمانی توسط کارشناسان و مهندسین ناظر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان می­ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجوز ساخت و ساز روستایی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

مدارک ضروری و الزامی مورد نیاز، جهت اخذ پروانه ساخت روستایی

  • اصل و رونوشت مدارک هویتی مالک (کارت ملی و شناسنامه) برای اخذ پروانه الزامی است.
  • اگر وکیل قانونی مالک به وکالت از جانب وی در مرجع صالح به صدور پروانه ساخت حاضر می ­گردد، ارائه اصل و رونوشت وکالتنامه الزامی است.
  • اگر نهاد، ارگان، سازمان یا شرکت (عمومی یا خصوصی) متقاضی صدور پروانه ساخت است، حضور نماینده رسمی با مدارک و معرفی­نامه از آن ارگان ضروری است.
  • اگر مالک فوت شود، یکی از وراث با در دست داشتن وکالتنامه از جانب تمامی وراث و در صورت وجود ورثه صغیر در میان وراث قیم با همراه داشتن قیم ­نامه، تسویه حساب مالیات بر ارث، در مرجع حضور یابد.
  • اگر ملک موقوفه باشد، نیاز به اجازه ­نامه متولی مال موقوفه یا سازمان اوقاف می ­باشد.
  • اصل و رونوشت تمامی مدارک زمین (اسناد یا مبایعه­ نامه) با مساحت و متراژ دقیق ثبت شده ضروری است.
  • درخواست کتبی نسبت به اخذ پروانه ساخت، الزامی است.
وکیل اثبات وقوع بیع

مراحل صدور و اخذ پروانه ساخت و ساز در روستا

مرحله اول) ثبت­ نام و تشکیل پرونده برای پروانه ساخت و ساز در روستا

اولین مرحله از اقدام جهت اخذ پروانه ساخت روستایی، ثبت ­نام و تشکیل پرونده برای درخواست و دریافت پروانه است، همچنین مالک اصلی، می­بایست درخواست مکتوب خود را، جهت اخذ جواز، به ­دهیاری روستا و یا شورای محل ارجاع دهد.

مرحله دوم) بازدید کارشناس یا ناظر دهیاری و شورای محل از محل ملک متقاضی پروانه ساخت و ساز

در پی ثبت درخواست کتبی مالک، ­دهیاری و شورای محل، اقدام به اعزام افراد کارشناس یا ناظر برای ارزیابی و صحت سنجی درخواست مالک، نسبت به بازدید از ملک مورد نظر، می ­نمایند و در این مرحله بعد از بازدید و گزارش منطقه ­ای، اگر ملک مورد نظر، در طرح و بافت مسکونی واقع شده باشد و مالکیت آن مشهود باشد، با توجه به ابزارهای مربوطه، متراژ دقیق ملک را مشخص نموده و اگر ملک مورد نظر از لحاظ مالکیت و متراژ با مشکلی مواجه نشده باشد و با اسناد ارائه شده، مطابقت داشته باشد و همچنین با اعمال طرح­ های هادی و عقب نشینی بر روی ملک مدنظر طبق ضوابط و مراحل قانونی به درخواست متقاضیان پاسخ داده می­ شود.

مرحله سوم) ارائه درخواست مالک برای صدور پروانه ساخت و ساز روستایی به بنیاد مسکن توسط دهیاری

اگر مراحل اداری طبق گزارش­ های فوق انجام شد و گواهی مربوطه­ از سوی دهیاری صادر گردید، دهیاری در خواست صدور جواز ساختمانی ملک را به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارسال می­ کند تا اقدام­ های اولیه در خصوص آن صورت گیرد.

مرحله چهارم) بازدید و تائید مهندس ناظر بنیاد مسکن نسبت به ساخت و ساز روستایی در محل ملک

در این مرحله پس از وصول درخواست توسط بنیاد مسکن، پس از مطالعه درخواست­ های ارسالی توسط مهندس ناظر، این مرجع موظف است تا مهندس ناظر را برای بازدید محل ساختمان­ سازی اعزام می­ کند و طبق کارشناسی­ های انجام شده و با در نظر گرفتن عوامل موثر در صدور جواز ساخت، تائیدیه خود را نسبت به ملک مذکور را به رئیس بنیاد اعلام و ابلاغ می­ نماید.

مرحله پنجم) مهر و امضاء تائیدیه مهندس ناظر بنیاد مسکن توسط رئیس بنیاد (دریافت پروانه ساخت)

پس از تائیدیه نهایی مهندس ناظر، این تائیدیه در اولین فرصت به رئیس بنیاد مسکن ارجاع می­ شود و با مهر و امضاء رئیس بنیاد درخواست صدور پروانه ساخت روستایی در سیستم ثبت می­ گردد.

نحوه صدور پروانه ساختمان با کاربری مسکونی

  • در پروانه­ های ساختمانی که از طرف دهیاری صادر می شود، باید حداکثر مدتی که برای پایان یافتن ساختمان ضروری است و نوع استفاده از آن درج گردد که حداکثر این مدت در ساختمان­ های معمولی نباید از 3 سال بیشتر باشد.
  • اقدام به دریافت پروانه ساختمانی با ثبت درخواست مالک در دهیاری شروع خواهد شد و دهیاری در صورت مطابقت ضوابط با استعلام از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مجوز تهیه نقشه را به­ صورت کتبی ‌به متقاضی اعلام خواهد نمود.
  • مالک موظف است طبق مجوز تهیه نقشه نسبت به تهیه و ارائه آن به ­دهیاری در اسرع ‌وقت ‌اقدام ‌نماید و عوارض ‌پروانه ‌ساختمانی ‌با ارزش‌ معاملاتی ‌زمان ‌صدور پروانه ساختمانی محاسبه خواهد شد.
  • مالک مکلف است در زمان تعیین شده ساختمان را به اتمام برساند.
  • مالک 1 ‌سال برای تجهیز کارگاه و شروع عملیات ساختمانی مهلت دارد، بدیهی است پایان مهلت پروانه ساختمان­ های معمولی آخر سال سوم بعد از صدور پروانه ساختمانی خواهد بود که در پروانه ساختمانی درج می شود، همچنین مالک میتواند بعد از تائید نقشه­ های ساختمانی با دریافت مجوز نسبت به تجهیز کارگاه و آماده سازی زمین اقدام نماید.
  • تمدید پروانه ساختمانی برای کلیه ساختمان­ ها طبق تعرفه مربوطه خواهد بود.
  • مدت پروانه ساختمانی 2 سال بوده و تمدید آن برای دوبار رایگان است که اعتبار هر تمدید 1 سال خواهد بود. در صورت عدم اتمام ساختمان دراین مدت، معادل 25% عوارض صدور پروانه احداث زمان تمدید پروانه (زمان مراجعه)، به ­عنوان عوارض هر تمدید از سال پنجم اخذ خواهد شد.
احداث شهرک های صنعتی

نکته: صدور پروانه ساخت و ساز در دعاوی حقوقی دارای اعتبار سند رسمی نیست.

نکته: صدور پروانه ساخت و ساز هیچ حق و مجوزی برای موجر برای تخلیه ملک استیجاری فراهم نمی­ کند.

نکته: تخریب ملک دارای بنای فرسوده، در صورت صدور پروانه ساخت و ساز منوط به انجام عملیات تخریب زیر نظر مهندس ناظر است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجوز ساخت و ساز روستایی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

تهیه نقشه ساختمان و پرداخت عوارض ساخت و ساز

پس از طی شدن درست و اصولی مراحل 5 گانه درخواست صدور و اخذ پروانه ساخت و ساز، دهیاری صدور مجوز و اقدام به تهیه نقشه را به­ صورت مکتوب به متقاضی اعلام می ­نماید و متقاضی نیز موظف است، پس از تهیه نقشه ساختمان، ضمن ارائه آن در اسرع وقت، نسبت به پرداخت عوارض ساخت و ساز با رعایت ارزش معاملاتی زمان صدور پروانه ساخت و ساز اقدام نماید.

حداقل متراژ زمین جهت صدور پروانه ساخت و ساز روستایی برای کاربری مسکونی

از آنجا که افراد بسیاری مشغول به ساخت و ساز در روستاها می­ باشند و بیشتر آن‌ ها ساختمان‌ ها و بناهای قدیمی خود را خراب یا بازسازی می‌ کنند و به­ صورت عمده قشر متوسط جامعه در روستاها ساکن هستند، چرا که خرید زمین و ساخت و ساز در این مناطق هزینه کمتری نسبت به شهر دارد، اما لازم به ذکر است که، حداقل متراژ زمین برای ساخت به­ منظور کاربری مسکونی در روستاها تعیین شده است و بر اساس ضوابط و مقررات ساخت و ساز در حریم روستایی و روستاها بنیاد مسکن زمین­ هایی که حداقل مساحت قطعه تفکیکی آن در این حوزه روستایی کمتر از ۱۵۰ مترمربع است، امکان ساخت و ساز را ندارند و مجوزی برای این اراضی صادر نمی­ گردد.

برای مثال: اگر زمینی به مساحت ۱۰۰ مترمربع وجود داشته باشد، طبق ضوابط و مقررات ساخت و ساز در حریم روستایی و روستاها بنیاد مسکن نمیتوان از این زمین برای ساختمان ­سازی استفاده کرد. بنابراین، برای احداث بنا در روستاها، می­بایستی مجوز ساخت و ساز روستایی را دریافت کرد و ساخت و ساز بدون داشتن این مجوز عواقب جدی را به همراه خواهد داشت.

موارد رعایت اصول فنی ایمن سازی ساخت و ساز روستایی در مقابل سوانح طبیعی (زلزله، سیل و زمین لغزش)

رعایت اصول فنی ایمن سازی ساخت و ساز روستایی در مقابل سوانح طبیعی در زمان احداث بنا در موارد ذیل بایستی رعایت شود؛

  • مناطقی که آب زیرزمینی در آن­ ها بسیار بالاست،
  • مناطقی که به علت مقاومت بسیار پایین خاک احتمال نشست در آن ­ها وجود دارد،
  • شیب­ های بسیار کم دفع آب­ های زائد در آن­ ها با مشکلات عدیده ­ای مواجه است.

ضوابط عمومی مربوط نماسازی

  • صدور گواهی پایان کار ساختمان مشروط به انجام نماسازی نمای اصلی در کلیه ساخت و سازهای داخل بافت روستا است.
  • نماهای اصلی (نمای مشرف به معبر) می­بایست با مصالح مرغوب (سنگ، آجر و نمای سیمانی و غیره) و نماهای فرعی حداقل سیمان کاری گردد.
  • نصب دودکش در داخل دیوارهای مشرف به نمای اصلی ممنوع است، همچنین نصب کانال­ های تاسیسات در بیرون نمای اصلی ممنوع است.
  • انجام نماسازی ساختمان­ های تاریخی (در صورتی که در بافت روستا وجود داشته باشد) تابع ضوابط و مقررات مربوطه می­ باشد که توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یا کمیسیون­ های ذی­ ربط وضع می­ گردد.
  • انجام نماسازی ساختمان­ ها با رعایت اصول بند 1 با انواع مصالح متناسب و متنوع و هماهنگ با معماری و اقلیم منطقه و ساختمان­ های اطراف مجاز بوده و کلیه مهندسین می­بایست رعایت اصول معیارهای نماسازی متناسب با مصالح متنوع و هماهنگ با جدارهای اطراف را نموده و در نقشه­ های نماها نوع مصالح را مشخص نمایند.
  • جهت تشویق انجام نماسازی متناسب توسط ساکنین روستا و گسترش فرهنگ ساخت و ساز بهینه و توجه به سیمای کالبدی مطلوب و نماسازی، با پیشنهاد دهیار و با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان و نظام مهندسی روستایی، ساختمان را از نظر نماسازی (طراحی و اجرا) انتخاب و امتیازات و تشویق­ های لازم برای مهندس طراح و ناظر و همچنین مالک ساختمان در نظر گرفته شود.

ضوابط تفکیک و تغییر کاربری اراضی جهت ساخت و ساز در روستا

  • هرگونه تفکیک و احداث بنا فقط بر اساس کاربری مصوب اراضی طرح پیشنهادی و بر طبق مقررات تفکیک و مقررات احداث ساختمان مندرج در این گزارش و فقط برای کاربری تعیین شده طبق طرح مجاز است.
  • هرگونه تغییر کاربری و ضوابط تفکیک و احداث بنا و تغییر و اصلاح خط پروژه معابر طرح پیشنهادی، منوط به بررسی و تصویب در کمیسیون تغییر کاربری یا در کمیته فنی طرح هادی می­ باشد.
  • تفکیک اراضی به هیچ وجه نباید موجب قطع درختان گردد.

نحوه محاسبه عوارض صدور پروانه ساخت و ساز (هزینه جواز ساخت و ساز)

هزینه جواز ساخت و ساز یا عوارض صدور پروانه ساخت و ساز در هر روستایی توسط بنیاد مسکن مناطق روستایی محاسبه می‌ شود و نمیتوان حتی برای 2 نقطه متفاوت در یک روستا نیز، یک عوارض صدور پروانه یکسان را در نظر گرفت، عوارض صدور پروانه انواع ساختمان با کاربری مسکونی به شرح فرمول زیر محاسبه و توسط دهیاری از متقاضیان دریافت پروانه ساخت دریافت خواهد شد؛

  • اعیانی مجاز (مترمربع) = درصد تراکم مجاز بنا × مساحت زمین.
  • مبلغ عوارض صدور پروانه ساختمانی = قیمت عوارض اعلامی استانداری برای هر متر مربع × اعیانی مجاز (مترمربع).

نکته: مبالغی که باید به سازمان نظام مهندسی، مهندس نقشه­ کش، ناظر و مجری براساس تعرفه سازمان نظام مهندسی یا نظام فنی روستایی محاسبه می‌ شود که میتوان گفت قریب به اتفاق در کشور، یکسان است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجوز ساخت و ساز روستایی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

موارد موثر در محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساخت و ساز با کاربری مسکونی (هزینه جواز ساخت و ساز)

در محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساخت و ساز با کاربری مسکونی نکته­ های ذیل لحاظ می شود که عبارتند از؛

  • در محاسبه عوارض صدور پروانه و گواهی ­های مرتبط، ارزش منطقه ای عرض معبر بعد از عقب کشی املاک مبنای محاسبه عوارض خواهد بود.
  • محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساخت و ساز در مورد خانواده های معظم شهداء، آزادگان و جانبازان عزیز و همچنین مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور با توجه به بودجه مصوب سالانه کل کشور اقدام خواهد شد.
  • در محاسبه عوارض صدور پروانه ساختمانی چنانچه ملکی دارای چند بر باشد قیمت منطقه ­ای گران ­ترین بر ملک مشرف به معبر (بر ملک اعم از بر دسترسی شامل در ورودی و پنجره می­ باشد) بعد از تعریض محاسبه خواهد شد.
  • مالکین کلیه واحدهای مسکونی که دارای پروانه ساختمانی معتبر (از لحاظ مدت اعتبار) می ­باشند، بنا به ­ضرورت اگر خواستار تعویض و تغییر نقشه­ های ساختمانی بدون افزایش مساحت زیر بنا و تعداد واحد و نوع استفاده باشند، مشمول پرداخت مجدد عوارض صدور پروانه ساختمانی نخواهند بود.
  • اگر ساختمان مسکونی به ­صورت چند واحدی احداث شود، متوسط هر واحد که از تقسیم سطح کل زیر بنا بر تعداد واحد مسکونی حاصل می ­شود، ملاک محاسبه هر مترمربع عوارض صدور پروانه ساختمانی قرار خواهد گرفت.
  • به ­منظور تشویق احداث پارکینگ، هرگونه اعیانی پیلوت و پارکینگ و همچنین قسمت­ های اشتراکی ساختمان­ هایی با کاربری مسکونی در طبقه پیلوت و پارکینگ مثل روشنایی کمتر از 10 مترمربع، انباری و داکت عوارض احداث ندارد.
  • در ساختمان ­های مختلط مسکونی، تجاری و انباری عوارض زیر بنای مساحت مسکونی و تجاری و انباری وفق مقررات و ضوابط مربوطه دریافت خواهد شد. محاسبه عوارض پذیره و مسکونی بر اساس قیمت منطقه­ ای روز می باشد که عبارت است از آخرین ارزش معاملاتی زمین که ملاک عمل اداره امور اقتصادی و دارایی می باشد.
وکیل ملکی متل قو

نکته: اخذ هرگونه وجهی در هر مرحله و تحت هر عنوان (خودیاری، همیاری و…) برخلاف مقررات مفاد این تعرفه از متقاضیان صدور پروانه ساختمانی مسکونی اعم از تک واحدی یا مجتمع ممنوع و غیرمجاز است.

نحوه محاسبه عوارض صدور پروانه ساخت و ساز (هزینه جواز ساخت و ساز) برای معلولان

طبق «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب 1383» معلولان محترم جهت اخذ پروانه ساختمانی تا 200 مترمربع مسکونی و تا 30 مترمربع تجاری در کاربری مربوطه برای یکبار به شرطی که در مالکیت معلول باشد، هزینه­ های (عوارض) صدور پروانه، آماده سازی زمین ندارد.

عوارض مجوز تعمیرات ساختمان­ ها با کاربری مسکونی

در صورت نیاز به صدور و اخذ مجوز تعمیرات برای ساختمان­ هایی که قبل از تاسیس دهیاری­ ها ساخته شده­ اند، طی یک برگ درخواست با ذکر مشخصات عرصه و اعیانی ملک و اصل و رونوشت مدارک هویتی مالک و اسناد ملک می­توان تقاضای اخذ مجوز تعمیرات در ساختمان­­ های مجاز (موجود) فوق­ الذکر را نمود و دهیاری نیز پس از احراز اعتبار مدارک و اسناد، با دریافت عوارض سطح روستا و بهای خدمات سال­ های قبل، نسبت به صدور این نوع مجوز تعمیرات ساختمان­ ها اقدام می­ نماید و اگر مالک ساختمان­ موجود بخواهد نسبت به نوسازی اقدام نمایند، به اندازه زیر بنای موجود عوارض احداث به وی تعلق نخواهد گرفت، ولی برای اضافه بنای ناشی نوسازی مشمول 50% عوارض پرداخت خواهد شد.

موارد تمدید و تجدید پروانه ساختمان سازی با کاربری مسکونی در روستا

مالک به اتمام به موقع ساختمان به منظور جلوگیری از متروکه ماندن آن­ ها و ممانعت از ایجاد مشکلات در رفت و آمد و تردد اهالی روستا و اجتماعی و… حداکثر تا انتهای مهلت پروانه ساختمانی، مکلف است و در مهلت مقرر ساختمان‌ احداث نشود پروانه ساختمانی ‌با رعایت موارد زیر تمدید یا تجدید خواهد شد؛

  • تمدید اول و دوم در سال­ های چهارم و پنجم عوارض ندارد، در صورتی که بعد از انقضاء مهلت پروانه برای تمدیدها مراجعه نماید، ما به­ التفاوت عوارض زیر بنا و پذیره وصولی زمان صدور و زمان مراجعه دریافت خواهد شد.
  • بدون نماکاری صدور پایان­ کار ممنوع است، لذا متوجه ساختن مالک به این موضوع در هنگام صدور پروانه ساختمانی و اعلام کتبی به ایشان ضروری است.
  • در صورت وقوع عوامل غیرمترقبه و خارج از اختیار مالک و یا صدور احکام قضایی که موجب رکود عملیات ساختمانی شده باشد، با رعایت مفاد تعرفه عوارض، نسبت به کسر مدت رکود عملیات ساختمان از مهلت پروانه و یا تمدید آن نسبت به بقیه مدت اقدام خواهد شد.
  • تمدید پروانه ساختمانی 1 سال بوده، ولی مشمول عوارض تمدید این تعرفه خواهد بود.
  • اخذ پایان­ کار در مهلت قانونی پروانه و تمدیدهای آن به ­شرطی که مراحل احداث توسط مهندس ناظر مربوطه تائید شود رایگان خواهد بود.

عوارض دیر کرد تاخیر در احداث ساختمان دارای پروانه ساخت و ساز و یا تاخیر در اخذ پایان­ کار ساختمان

  • کسانی که با اخذ پروانه ساختمانی نسبت به احداث ساختمان اقدام نموده ولی پس از گذشت مدت اعتبار پروانه ساختمان و مدت تمدیدهای قانونی نسبت به اخذ پایان­ کار اقدام ننموده­ اند به ازاء هر سال یک دهم (1/0) عوارض متعلقه در پروانه ساختمانی از بابت دیر کرد اخذ پایان­ کار پرداخت خواهد نمود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجوز ساخت و ساز روستایی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

نحوه دریافت عوارض احداث دیوار

نحوه دریافت عوارض احداث دیوار برابر ضوابط و سایر مقررات مربوطه و مقتضیات محل و با وجود موارد ذیل دریافت خواهد شد و مالکین املاکی که داوطلبانه نسبت به عقب­ کشی دیوار خود مطابق طرح هادی اقدام نمایند، مشمول این عوارض نبوده و دهیاری مبلغی دریافت نخواهد کرد؛

  • فقط در صورت تقاضای مالک برای احداث دیوار،
  • فقط در کاربری­ های عمومی و باغ و اراضی زراعی،
  • مالک فقط درخواست حصارکشی همراه با احداث واحد کوچکی مثل خانه باغ را داشته باشند.
خرید و فروش ملک رهنی

نکته: احداث دیوار در کاربری­ های عمومی و باغ و اراضی زراعی فقط برای بر مشرف به معبر و تا ارتفاع 1 متر با مصالح بنایی و بقیه به صورت نرده یا فنس با اخذ تعهد ثبتی مبنی بر حفظ وضعیت باغ و مزروعی زمین و اخذ استعلام از مراجعی ذی ربط و با رعایت ضوابط طرح هادی مقدور خواهد بود.

موارد مستثنی از دریافت پروانه و پرداخت عوارض ساخت و ساز

موارد مستثنی از دریافت پروانه و پرداخت عوارض به شرح ذیل عبارتند از؛

  • سرویس بهداشتی در حیاط به مقدار حداکثر 3 مترمربع،
  • سایبان خودرو در حیاط با مصالح غیر بنایی،
  • قفسه ­بندی ‌در داخل مغازه ‌با مصالح غیرثابت و غیربنایی از جمله با نبشی و نئوپان و ورق،
  • سایبان ‌روی درب ‌منازل و درب ‌حیاط ‌حداکثر با 50 سانتی ­متر پیش آمدگی در معابر،
  • سایبان درکناره بام­ ها و بالای پنجره ­ها حداکثر 25 سانتی­ متر،
  • نماسازی ساختمان یا دیوارهای ملک بدون تجدید بنای آن ­ها به شرطی که در معابر با عرض بالای 6 متری به معبر تجاوز نشده باشد و در معابر با عرض 6 متر و کمتر در صورت عدم لحاظ عقب ­نشینی در طرح هادی مشمول این بند خواهد بود،
  • تعویض ‌سقف اعیانی­ های مسکونی به ­شرط عدم افزایش ارتفاع در ساختمان قدیمی و عدم افزایش دهنده و ‌با رعایت مسائل فنی و ایمنی در صورتی که ‌احتمال ‌خطر ریزش وجود داشته باشد،
  • تعمیرات جزئی و مرمت ساختمان و تعویض در و پنجره ­ها بدون تغییر در ابعاد آن­ ها،
  • تغییر در تقسیمات داخلی ساختمان،
  • الحاق دو یا چند مغازه به همدیگر،
  • نصب پنجره به بالکن­ های سه طرف بسته،
  • احداث گلخانه با هر طرحی در داخل خانه،
  • استفاده اداره­ ها، سازمان­ ها، شرکت ­ها و… از اعیانی واحدهای مجاز مربوطه به ­عنوان مهدکودک، کتابخانه، واحد آموزش، غذا خوری، باشگاه ورزشی و…. فقط برای کارکنان خود،
  • تبدیل قسمتی از اعیانی به پارکینگ و ایجاد پارکینگ در اعیانی و نصب درب پارکینگ از ضلع مجاز ایجاد در مطابق طرح هادی،
  • استفاده از زیرپله یا اطاقک بالای پله به­ عنوان انباری،
  • احداث ساختمان ­های موقت پروژه­ های عمرانی و ساختمانی تا مدت اعتبار مهلت موافقتنامه اولیه و یا مدت اعتبار پروانه ساختمانی قابل استفاده و قبول بوده و مالک یا پیمانکار مکلف است، بعد از انقضاء مهلت مذکور نسبت به بر چیدن تاسیسات فوق ­الذکر اقدام نماید،
  • احداث حوض یا استخر یا مخزن آب و مواد سوختی در داخل خانه،
  • اجرای عقب ­کشی در املاک.

نحوه ابطال و استرداد عوارض پروانه ساخت و ساز

پروانه ‌ساختمانی ‌در شرایط ‌زیر باطل ‌و عوارض ‌وصولی ‌بعد از کسر کارمزد مطابق تعرفه به متقاضی پروانه مسترد خواهد شد؛

  1. مالک تا زمان ‌تغییرکاربری با تصویب طرح هادی نسبت به شروع عملیات ساختمانی برای پروانه اقدام ننموده باشد، عین مبلغ دریافتی و بدون کسر کارمزد مسترد خواهد شد،
  2. پروانه ساختمانی از طرف مراجع قضایی ابطال شده باشد، در صورتی که مالک مقصر نباشد، بدون کسر کارمزد مسترد خواهد شد،
  3. اگر متقاضی پروانه قبل از صدور پروانه و یا بعد از صدور پروانه ساختمانی تا 1 سال از احداث آن منصرف و ابطال پروانه و استرداد عوارض را درخواست نماید،
  4. توقف احداث بنا در اثر حوادث غیرمترقبه و قهری (ناشی از زلزله، طوفان، آتش ­سوزی و…) که موجب انصراف مالک از ادامه احداث ساختمان شود، با تائید موضوع توسط مراجع ذی ­صلاح بدون کسر کارمزد عوارض دریافتی مسترد می ­شود،
  5. اشتباه واریزی اشخاص به حساب دهیاری بدون کسر کارمزد مسترد خواهد شد.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های اراضی و املاک پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی اراضی و املاک، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجوز ساخت و ساز روستایی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل مجوز ساخت و ساز روستایی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
مجوز ساخت و ساز روستایی

خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *