اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت

اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت

اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت


5/5 - (2 امتیاز)

بهترین وکیل امور شرکت ها در این نوشتار به بررسی موضوع نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی ماهیت، نحوه و شرایط محاسبه مالیات انحلال شرکت­ ها در نظام حقوقی ایران

بطور کلی شرکت ‌ها به ‌عنوان شخصیت ‌های حقوقی برای فعالیت اقتصادی شکل می ‌گیرند. دلایل گوناگونی وجود دارد که میتواند باعث اتمام فعالیت این اشخاص حقوقی شود. شرکت ‌ها در بهبود وضعیت اقتصادی هر کشوری نقش مهمی دارند. این شرکت ‌ها چه شرکت تجاری و چه غیرتجاری باشند، با توجه به رشد روز افزون شرکت‌ ها در کشور اهمیت توجه به قوانین شرکت ‌ها برای موضوع انحلال شرکت‌ یک موضوع مهم است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

انحلال شرکت ­ها

گاهی وقت ­ها ضرورت ایجاب می ‌کند که، حیات تجاری یک شرکت پایان یابد و به اصطلاح انحلال شرکت صورت بگیرد، که انحلال به معنای پایان دادن عمر شرکت بوده که به دلایل مختلفی صورت می‌ گیرد، از جمله عدم فعالیت شرکت یا اختلاف بین شرکاء و یا منتفی شدن موضوع شرکت است. که باید توجه داشته باشید، که این موضوع به معنای تمام شدن کسب و کار شرکت نیست و یک کسب و کار ممکن است، برای پایان دادن به کسب و کار خود دلایل مختلفی داشته باشد.

انواع انحلال شرکت ­ها

انحلال شرکت ­ها دارای انواع متفاوتی به ­شرح ذیل است، که عبارتند از؛

الف – انحلال قهری

که نوعی از انحلال اجباری تلقی می ‌شود، که با ورشکستگی شرکت روی می ‌دهد و نیازی به صدور حکم دادگاه ندارد.

ب – انحلال شرکت با تصمیم مجمع عمومی

نوع دیگری از انحلال شرکت ­ها که ناشی از تصمیم مجمع عمومی شرکت که به ­صورت اختیاری صورت می‌ گیرد.

ابطال صورت جلسه افزایش سرمایه

نکته: مجمع عمومی شرکت به جلسه‌ بین سهامداران یا شرکاء با مدیران شرکت اطلاق می ‌شود.

پ – انحلال شرکت با حکم قضائی

گاهی اوقات دادگاه بنا به دلایلی دستور انحلال شرکت را صادر می‌ کند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

دلایل انحلال شرکت­ ها

یک شرکت به دلایل مختلفی میتواند به ادامه فعالیت خود خاتمه دهد. از جمله این دلایل عبارتند از؛

  • انحلال به دلیل از بین رفتن یکی از عناصر تشکیل شرکت،
  • انحلال مبتنی بر دلایل موجه،
  • ورشکستگی،
  • افتتاح یک کسب و کار دیگر،
  • ادغام کردن با شرکت دیگر،
  • عدم دست ­یابی به اهداف در نظر گرفته شده برای شرکت،
  • تمدید نشدن در شرکت‌ های موقت،
  • فوت ­کردن یکی از شرکاء،
  • با دستور دادگاه،
  • در صورت رضایت و موافقت کردن تمامی شرکاء برای منحل شدن شرکت،
  • و غیره.

اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت ‌ها

شرکت­ ها موظف هستند، پس از ثبت صورتجلسه انحلال خود در اداره ثبت شرکت ­ها و جهت ­نهایی شدن امور انحلال طی اظهارنامه ای انحلال خود را به اطلاع اداره مالیات نیز برسانند و با این کار پرونده مالیاتی شرکت خود را بسته و انحلال شرکت را بطور رسمی ثبت کنند.

انواع اظهارنامه انحلال شرکت ‌ها

شرکت ‌ها که انحلال خود را اعلام نموده ‌اند موظف به تسلیم 2 نوع اظهارنامه جداگانه می ‌باشند، که به شرکت ‌های منحل ­شده اختصاص داده شده است؛

  1. اظهارنامه از تکالیف آخرین مدیر یا مدیران شرکت بوده و بایستی قبل از تاریخ تشکیل مجمع عمومی یا سایر ارکان صلاحیت‌ دار که برای اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شرکت دعوت شده است، به اداره امور مالیاتی ذی ­ربط تسلیم گردد. این اظهارنامه حاوی صورت دارایی و بدهی شرکت در تاریخ دعوت برای اتخاذ تصمیم جهت انحلال می ‌باشد.
  2. اظهارنامه از تکالیف مدیران تصفیه می‌ باشد و بایستی ظرف 6 ماه از تاریخ انحلال (تاریخ ثبت انحلال شرکت در اداره ثبت شرکت ‌ها) به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم و مالیات متعلق نیز پرداخت گردد. این اظهارنامه مربوط به آخرین دوره عملیات شرکت می ‌باشد‌.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

تاریخ تسلیم اظهارنامه انحلال شرکت

تاریخ تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به آخرین دوره عملیات شرکت منحل­ شده، 6 ماه از تاریخ ثبت انحلال شرکت در اداره ثبت شرکت ‌ها می ‌باشد. اگر تاریخ تعیین ­شده جهت مهلت مقرر 3 ماه اعلام گردیده باشد، تاریخ درج آگهی انحلال در روزنامه رسمی کشور می ‌باشد‌.

تعیین مالیات انحلال شرکت ­ها

برای تعیین مالیات انحلال شرکت ­ها به نحو ذیل عمل می­ شود؛

  • برای تعیین ماخذ مالیات انحلال شرکت ‌ها باید ابتدا به درآمدها و هزینه ‌های شرکت منحل ­شده از اول سال مذکور لغایت تاریخ انحلال شرکت در اداره ثبت شرکت‌ ها رسیدگی نموده و سود یا زیان دوره مذکور را مشخص کرد.
  • پس از تعیین سود و زیان مربوطه ترازنامه ‌ای به تاریخ روز انحلال تهیه می ‌گردد، که ضمن منظور نمودن سود و زیان دوره انحلال، دارایی ‌های آن تعیین شده و سپس بدهی ‌ها و سرمایه پرداخت شده و اندوخته ‌ها و مانده سودهایی که مالیات آن قبل ­تر پرداخت گردیده است، از آن کسر می‌ گردد و در نتیجه ماخذ محاسبه مالیات انحلال شرکت حاصل می ‌گردد.
وکیل پایه یک دادگستری پارک وی

نکته: علی ­رغم احتساب زیان سنواتی و هزینه‌ های قبل از بهره ‌برداری در طرف دارای ترازنامه، نباید در محاسبه مالیات انحلال، آن‌ ها را به ­عنوان دارایی ارزیابی نمود زیرا در واقع آن ‌ها یک نوع هزینه هستند.

نکته: مالیات متعلق به املاک و مالیات متعلق به سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام طبق مقررات قانون مالیات­ های مستقیم تعیین و مطالبه می ‌گردد.

ماخذ محاسبه مالیات دوره انحلال شرکت­ ها

ماخذ محاسبه مالیات آخرین دوره عملیات شرکت ­ها که منحل می ­شوند، ارزش دارایی شرکت است، منهای بدهی ­ها و سرمایه پرداخت شده و اندوخته ­ها و مانده سودهایی که مالیات آن قبل ­تر پرداخت گردیده است.

نکته: از آنجایی که اندوخته ­ها و مانده سودهای ایجاد شده از محل سود حاصل از منابع معاف از مالیات در حکم اندوخته ­ها و سودهایی که مالیات آن قبل ­تر پرداخت گردیده است، تلقی نمی ­گردد، بنابراین اندوخته ­ها و سودهای مزبور قابل کسر از ارزش دارایی ­های شرکت های منحل ­شده، در رسیدگی به مالیات آخرین دوره عملیاتی آن ها (دوره انحلال) نخواهد بود.

ماخذ محاسبه مالیات نقل و انتقال قطعی املاک شرکت ­ها دوره انحلال

نقل و انتقال قطعی املاک به ماخذ ارزش معاملاتی و به نرخ 5% و  همچنین انتقال حق واگذاری محل به ماخذ وجوه دریافتی ‌مالک یا صاحب حق و به نرخ 2% در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق مشمول مالیات می ‌­باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

نحوه محاسبه مالیات اقلام کتمان شده شرکت ­ها در دوره انحلال

اگر در دوره انحلال (از اول سال تا تاریخ انحلال) اقلام کتمان شده وجود داشته باشد، به میزان دارایی­ های کتمان شده (صندوق، بانک، بدهکاران، اسناد دریافتنی و …) باید به ارزش دارایی ­ها اضافه شود. همچنین اگر بابت آن دوره هزینه­ های غیر مستند یا غیر مرتبطی ابراز شده که موجب کاهش ارزش یا تقلیل دارایی ­ها گردیده، بایستی معادل آن به ارزش دارایی ­ها افزوده شود. اگر جمع ارزش تعیین شده اقلام مربوط به طرف بدهکار ترازنامه بیشتر از جمع ارزش اقلام طرف بستانکار ترازنامه باشد، با رعایت سایر مقررات مربوط برای مازاد دارایی بر بدهی و سرمایه عنداللزوم برگ تشخیص مالیات صادر می ­گردد.

نکته: اگر در بین دارایی ‌های شرکتی که منحل می ‌شود، زمین‌، ساختمان، حق واگذاری محل، سهام یا سهم الشرکه یا حق و تقدم سهام شرکت ‌ها وجود داشته باشد، جهت محاسبه مالیات شرکت­ های منحل­ شده ارزش دفتر دارایی یا دارایی مذکور جزو اقلام دارایی‌ های شرکت منحل ­شده منظور نمی ‌گردد و از طرف دیگر نیز معادل همان ارزش دفتری از جمع سرمایه و بدهی کسر می ‌گردد.

وکیل پایه یک دادگستری زعفرانیه

مبنای ارزشیابی دارایی ­های شرکت­ های منحل ­شده

ارزش دارایی شرکت نسبت به آنچه قبل ­تر فروش رفته بر اساس بهای فروش و نسبت به بقیه بر اساس بهای روز انحلال تعیین می ­شود و چنانچه در بین دارایی ­های شرکت که منحل می ­شود، دارایی یا دارایی ­های موضوع مالیات بر درآمد املاک و سهام یا سهم الشرکه یا حق تقدم سهام شرکت ­ها وجود داشته باشد و این دارایی یا دارایی ­ها حسب مورد در هنگام نقل و انتقال قطعی مشمول قانون مالیات ­های مستقیم باشند، در تعیین ماخذ محاسبه مالیات آخرین دوره عملیات شرکت ­های منحل ­شده ارزش دفتری دارایی یا دارایی ­های مذکور جزء اقلام دارایی ­های شرکت منحل­ شده منظور نمی گردد و معادل همان ارزش دفتری از جمع سرمایه و بدهی­ ها کسر می ­گردد. مالیات متعلق به دارایی یا دارایی ­های مزبور حسب مورد بر اساس قانون مالیات ­های مستقیم تعیین و مورد مطالبه قرار می­ گیرد و آن قسمت از اموال شرکت­ های منحل ­شده که بر اساس مقررات قانون فوق در تاریخ انحلال مشمول مالیات مقطوع باشند، در اولین نقل و انتقال بعد از تاریخ انحلال مشمول مالیات نخواهند بود.

نرخ محاسبه مالیات شرکت ­های منحل ­شده

مالیات آخرین دوره عملیات شرکت ­هایی که منحل می ­شوند، به ­نرخ 25% محاسبه می ­گردد. به استثنای مالیات مقطوع دارایی ‌های شرکت­ ها (املاک و سهام یا سهم الشرکه یا حق و تقدم سهام شرکت‌ ها)، که نرخ ­ها متفاوت بوده و به ­شرح ذیل می ­باشد، که عبارتند از؛

  • مالیات انحلال = 2% به ارزش روز حق واگذاری محل،
  • مالیات انحلال = 5% به ارزش معاملاتی ساختمان و زمین،
  • مالیات انحلال = 4%بر ارزش اسمی سرمایه ­گذاری در شرکت­ های غیربورسی
  • مالیات انحلال = 5/0%  به ارزش روز سرمایه­ گذاری در شرکت­ های بورسی.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

تکالیف مالیاتی شرکت ­های منحل ­شده

تکالیف مالیاتی شرکت ­های منحل ­شده به ­شرح ذیل عبارت است از؛

  • آخرین مدیر یا مدیران شرکت مشترک موظف ­اند، قبل از تاریخ تشکیل مجمع عمومی یا سایر ارکان صلاحیت ­دار که برای اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شرکت دعوت شده است، اظهارنامه ­ای حاوی صورت دارایی و بدهی شرکت در تاریخ دعوت روی نمونه ­ای که بدین منظور از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می­ گردد، تنظیم و به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم نمایند، اظهارنامه ­ای که حداقل حاوی امضاء یا امضاء های مجاز و حسب مورد مهر موسسه بر طبق اساسنامه شرکت باشد، برای اداره امور مالیاتی معتبر خواهد بود.
  • مدیران تصفیه مکلف ­اند، ظرف 6 ماه از تاریخ انحلال (تاریخ ثبت انحلال شرکت در اداره ثبت شرکت ­ها) اظهارنامه مالیاتی مربوط به آخرین دوره عملیات شرکت ­های این قانون تنظیم و به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند.
نمونه لایحه دفاع پرونده کلاهبرداری

نکته: شرکت ­های منحل ­شده پس از انحلال نیز باید باید جهت ختم امر تصفیه نسبت به اخذ و پلمپ دفاتر قانونی اقدام کنند.

مواعد تشخیص مالیات و ابلاغ برگ تشخیص شرکت ­های منحل شده

اداره امور مالیاتی مکلف است، برابر مقررات قانون مالیات ­های مستقیم به اظهارنامه مربوط به آخرین دوره عملیات شرکت­ های خارج از نوبت رسیدگی نموده و اگر به مندرجات آن اعتراض داشته باشد، حداکثر ظرف 1 سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه مالیات متعلق را به ­موجب برگ تشخیص تعیین و ابلاغ نماید وگرنه مالیات متعلق به اظهارنامه تسلیمی به وسیله مدیران تصفیه قطعی تلقی می­ گردد. اگر بعدها معلوم گردد، اقلامی از دارایی شرکت در اظهارنامه ذکر نشده است، نسبت به آن قسمت که در اظهارنامه قید نشده در مهلت مقرر مالیات مطالبه خواهد شد.

مسئولیت مدیران و سهامداران شرکت ­های منحل ­شده، در صورت عدم تسلیم اظهارنامه یا تسلیم اظهارنامه خلاف واقع

  • مسئولیت آخرین مدیران شرکت در صورت عدم تسلیم اظهارنامه یا تسلیم اظهارنامه خلاف واقع و مدیران تصفیه در صورت عدم رعایت مقررات قانون مالیت ­های مستقیم و ضامن یا ضامن ­های شرکت و شرکای ضامن (موضوع قانون تجارت) به­ صورت تضامنی است.
  • مسئولیت سهامداران (کلیه کسانی که دارایی شرکت بین آن ها تقسیم گردیده) به نسبت سهمی که از دارایی شرکت نصیب آن ها شده است، مشمول پرداخت مالیات و جرائم متعلق به شرکت خواهد بود، به­ شرط آن که ظرف مهلت مقرر 5 سال (رعایت مرور زمان مالیاتی) از تاریخ درج آگهی انحلال در روزنامه رسمی کشور مطالبه شده باشد.

تکلیف واحد مالیاتی در برابر پذیرش اظهارنامه مالیاتی شرکت ‌های منحل شده

تکلیف واحد مالیاتی در برابر پذیرش اظهارنامه مالیاتی شرکت ‌های منحل شده به فراخور زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی، به شرح ذیل عبارت است از؛

الف) اگر مدیر یا مدیران تصفیه شرکت‌ ها اظهارنامه مالیاتی مربوط به آخرین دوره عملیات شرکت­ ها را وفق مقررات قانون مالیات ­های مستقیم، تسلیم واحد مالیاتی ذی ­ربط نموده باشند، واحد مالیاتی مکلف است حداکثر ظرف مدت 1 سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه مالیات متعلق را به ­موجب برگ تشخیص تعیین و ابلاغ نماید.

ب) اگر مدیران تصفیه در موعد مقرر نسبت به تسلیم اظهارنامه اقدام ننموده باشند، مهلت رسیدگی و تعیین ماخذ محاسبه مالیات و صدور برگ تشخیص مالیات 5 سال از تاریخ درج آگهی انحلال در روزنامه رسمی کشور و حداکثر مهلت ابلاغ برگ تشخیص صادره به مودی 3 ماه از انقضای 5 سال مذکور می باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

جرائم مالیاتی دوره انحلال شرکت ­ها

جرائم مالیاتی دوره انحلال شرکت­ ها به شرح ذیل عبارتند از؛

  • جریمه تخلف آخرین مدیران شرکت از لحاظ عدم تسلیم اظهارنامه ظرف مهلت مقرر، عبارت است از؛ 2% سرمایه پرداخت شده شرکت در تاریخ انحلال وصول می­ گردد.
  • جریمه تخلف آخرین مدیران شرکت از لحاظ تسلیم اظهارنامه خلاف واقع، عبارت است از؛ 1% سرمایه پرداخت شده شرکت در تاریخ انحلال وصول می ­گردد.
  • جریمه تخلف مدیر یا مدیران تصفیه در مورد تقسیم دارایی شرکت قبل از تصفیه امور مالیاتی شرکت یا قبل از سپردن تامین مقرر، معادل 20% مالیات متعلق خواهد بود، که از مدیر یا مدیران تصفیه وصول می­ گردد.
ثبت شعبه شرکت­ های خارجی

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های انحلال شرکت پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی انحلال شرکت، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌های تماس ثابت با موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *