شکایت تزریق خون آلوده

شکایت تزریق خون آلوده

شکایت تزریق خون آلوده


5/5 - (17 امتیاز)

امروز موضوع شکایت تزریق خون آلوده همراه شما هستیم.

در صورت تزریق خون آلوده و ابتلا به ایدز یا هپاتیت چه مسئولیتی به عهده دولت است؟
نحوه عملی شکایت از پزشک و کادر درمانی در شکایت از تزریق خون آلوده چیست؟

با ما همراه باشید.شکایت تزریق خون آلوده

مقدمه

پرونده خون‌های آلوده به یک مشکل جدی در حوزه سلامت عمومی در اواخر دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۵ اشاره دارد که به دلیل نبود و عدم شناخت صحیح به ویروس ایدز، عدم غربالگری صحیح و عدم پروتکل‌های مناسبِ پیشگیری، باعث شد که تعداد زیادی از بیماران هموفیلی به واسطه انتقال خون به ویروس ایدز و هپاتیت آلوده شوند.

قربانیان این خون‌های آلوده مردمان کشورهای بسیاری از جمله آلمان، ایتالیا، آرژانتین، پرتقال، عربستان، ایران، فرانسه، کانادا، ایرلند، بریتانیا، عراق، یونان و… هستند.

تخمین‌ها نشان می‌دهد که تنها در کانادا حدود ۳۳ هزار نفر به هپاتیت س و ایدز مبتلا شدند. در آمریکا نیز بین ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ نفر به بیماری ایدز مبتلا شدند. در ایران نیز ۱۹۳ نفر به دلیل خون‌های آلوده به ایدز مبتلا شدند.شکایت تزریق خون آلوده

علت

در آن زمان با رسیدن به تکنولوژی کنسانتره خون، امید بسیاری برای بهبود وضعیت بیماران هموفیلی ایجاد شد.

در دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی کنسانتره خون از کشورهایی دریافت می‌شد که در برخی از آنها، به مردم عادی در ازای اهدای خون، پول می‌پرداختند.
این امر باعث شد که بسیاری از کسانی که خونشان مناسبِ انتقال به دیگران نبود نیز به قصد دریافت پول، خون اهدا کنند.

کمیسیون ماده 77 شهرداری

در مورد فرانسه به ازای اهدای خون، پولی پرداخت نمی‌شد، اما مشخص شد که برخی از معتادان به مواد مخدر در پاریس، برای گرفتن ساندویچ‌ و قهوه رایگان خون دادند.

مشکل اصلی جایی بود که در کنسانتره‌های خون، اگر یک فرد خون دهنده، آلوده به یک بیماری ناشی از خون می بود(قبل از دهه ۱۹۸۰ هپاتیت بود)، می توانست تمام کنسانتره‌های ساخته شده از یک دسته خونِ مخلوط شده را آلوده کند.

از سوی دیگر، تا اوایل دهه ۸۰ میلادی، بیماری ایدز ناشناخته بود و بعد از آن نیز اطلاعی از قابل انتقال بودن این بیماری با کنسانتره خون نیز وجود نداشت.

پس از اطلاع از قابل انتقال بودن ایدز بواسطه این خون‌ها نیز، غربالگری صحیحی برای آن شکل نگرفت و شیوه‌های شناسایی و تشخیص پیشرفتۀ آلودگی خون به ویروس وجود نداشت. همچنین رقابت بین شرکت‌های تولیدکننده برای تولید سریعتر و بیشتر نیز به عنوان یکی از دلایل منفی در این مورد نام برده می‌شود.شکایت تزریق خون آلوده

تزریق خون آلوده در ایران

در سال‌های دهه هشتاد میلادی، انستیتو مریو فرانسه فاکتورهای انعقادی خون را برای استفاده بیماران هموفیلی علاوه بر خودِ کشورِ فرانسه، به ده کشور از جمله آلمان، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق، ایران و یونان صادر کرد.

مدتی بعد فرانسه به کشورهای دریافت کننده خون اعلام کرد که خون‌ها حامل ویروس اچ‌آی‌وی/ایدز است، برخی از کشورها خون‌ها را مرجوع کردند، برخی دور ریختند، اما در برخی موارد همچون ایران، سازمان انتقال خون ایران، خون‌ها را پیش از آزمایش به بیماران تزریق کرده بود.

این فراورده‌ها در ایران در اختیار ۹۷۶ نفر از بیماران مبتلا به هموفیلی قرار گرفت و ۱۹۳ از آن‌ها را به ایدز مبتلا نمود.

وکیل کمیسیون ماده 100

در سال ۱۳۶۶ و پس از کشف اولین بیمار مبتلا به ایدز، رسماً وجود ایدز در ایران علنی گردید. با شکایت مبتلایان و خانواده‌هایشان، پرونده‌ای در سال ۱۳۷۶ در این خصوص در محاکم قضایی ایران باز شد.

تا اردیبهشت ۱۳۹۰، حدود ۲۰۰ نفر از بیماران دریافت‌کننده این خون‌ها جان باخته‌اند.

به یک پرونده قضایی در ایران دارد که رسیدگی به آن از ۲۷ خرداد ۱۳۷۳ توسط کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و از سال ۱۳۷۶ توسط مراجع قضایی ایران آغاز شده و تاکنون به درازا کشیده ‌است. رسیدگی به ۶۰۰ پرونده مربوط به پرونده هم‌اکنون متوقف است.

در سال ۱۳۸۳، دادگاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان انتقال خون ایران را در خصوص این پرونده محکوم کرد.شکایت تزریق خون آلوده

از منظر حقوق

از آنجایی که موضوع تقصیر و قصور پزشکی، جرایم بهداشتی، دارویی و درمانی، و همچنین نحوه شکایت از پزشکان متخلف که با سهل انگاری با سلامتی و جان مردم بازی می‌کنند، در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد، ما به آن پرداختیم و علاوه بر بررسی راه‌های شکایت از تزریق خون آلوده، به معرفی وکیل متخصص جرایم پزشکی نیز خواهیم پرداخت.شکایت تزریق خون آلوده

تزریق خون آلوده و ابتلا به ایدز و هپاتیت

در صورت تزریق خون آلوده و فرآورده های خونی به بیماری که نیاز به دریافت خون دارد، و ابتلای بیمار به بیماریهای عفونی غیر قابل معالجه مانند ایدز و هپاتیت، مسلما کیفیت زندگی بیمار شدیدا افت کرده و امکان زندگی عادی از بیمار و بستگان وی سلب خواهد شد.

بر اساس قانون مسئولیت مدنی و قانون مجازات اسلامی، از باب تسبیب در ابتلا به بیماری، امکان شکایت از کادر درمانی و یا پزشکی که متصدی انتقال خون بوده است وجود دارد.

اختیارات دیوان عدالت اداری

اما مسئولیت دولت و وزارت بهداشت نیز در اینگونه پرونده ها در صورتی که خون مورد نظر از سازمان انتقال خون و یا واردات فرآورده های خونی از خارج از کشور غیر قابل انکار است.شکایت تزریق خون آلوده

در صورت فوت بیمار از تزریق خون آلوده، ورثه وی حق شکایت کیفری دارند؟

پاسخ به این سوال که با مشاوره محمدرضا مهری وکیل متخصص جرایم پزشکی، داده خواهد شد، مثبت است و در هر کدام از موضوعات جرایم پزشکی و قصور پزشکی، ورثه در صورت فوت بیمار امکان طرح شکایت کیفری دارند.

اما بستگان بیمار هم که در شمار ورثه وی نیستند، می‌توانند به عنوان اعلام کننده جرم و موضوع تا قبل از حضور ورثه نسبت به طرح موضوع در مراجع قضایی اقدام نمایند.

از وظایف سازمان انتقال خون ایران، پالایش و ویروس زدایی از خون و فرآورده های خونی است که در صورت عدم عمل به این وظیفه قانونی، امکان محکومیت سازمان انتقال خون نیز وجود دارد.

وکیل شکایت تزریق خون آلوده از پزشک

موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در موضوع جرایم پزشکی، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.شکایت تزریق خون آلوده

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر وکیل آنلاین در تهران

021-88795408
021-88799562
021-88796143

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات
ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل پایه یک

ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانکی

09120067661
09120067662
09120067663

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل پایه یک جرایم اقتصادی

09120067664
09120067665
09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.
دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمد رضا مهری
دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.
مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران.
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *