دعوای خلع ید

دعوای خلع ید

دعوای خلع ید


Rate this post

با موضوع دعوای خلع ید همراهتان هستیم.

قبل از پرداختن به مسایل مربوط به این دعوا که از شاخه دعاوی ملکی می باشد باید به خوانندگان گرامی و کسانی که امروز با موضوع خلع ید سر و کار طرح دعوای خلع ید نیاز به مهارت بسیاری دارد.

این مقاله  تمامی مهارتهای لازم برای طرح و دفاع از دعوای خلع ید را به شما می آموزد.
تاکید ما بر این است حتی دانستن تمامی مطالب در خصوص خلع ید مجوزی برای پیش بردن این دعوی بدون بررسی وکیل ملکی نمی باشد.

وکیل خلع ید با کوله باری از تجربه و دانش در این مقاله در پی آن است که به شما  درمورد این دعوا اطلاعات کافی را بدهد. صرف دیدن نمونه دادخواست و نمونه آراء شما را آماده طرح این دعوی نخواهد کرد.

شرایط مهم در طرح دعوی خلع ید

اینکه شما آگاه باشید که زمان طرح دعوا، نحوه طرح و دفاع از دعوای خلع ید به چه نحو است هدف اساسی ما خواهد بود با این بینش شما حتی می توانید نتیجه دعوای طرح شده را پیش بینی کنید. در واقع این مقاله هرچند تمام آنچه یک فرد باید برای طرح و دفاع در دعوای خلع ید بداند نیست. اما شما را به معنای حقیقی با مسایل مربوط به خلع ید آشنا خواهد کرد.

مخاطبان گرامی ما باید آگاه باشند آنچه مهمتر از قوانین نوشته شده در خصوص دعوی خلع ید است رویه دادگاه ها در خصوص این موضوع است.
اهمیت رویه دادگاه ها تا حدی است که اگر مسئله ملکی شما به رویت وکیل و بررسی او نرسد به مثابه آن است که هرچه در خصوص خلع ید دانسته اید در کاربرد کمک شایانی به شما نخواهد کرد.

اثبات وقوع عقدبیع

شما  با خواندن این مقاله در خصوص دعوای خلع ید علاوه بر اینکه آگاهی پیدا می کنید که دعوای خلع ید چیست و تفاوت های آن با تخلیه ید و تصرف عدوانی که باهم مشابهت دارند چیست؟ با  نحوه طرح دعوا را نیز آشنا خواهید شد.

نکات مهم در بررسی دعوای خلع ید

  • نحوه طرح دعوی خلع ید چگونه است؟
  • آیا شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به پرونده خلع ید را دارد؟
  • تفاوت خلع ید با تخلیه در چیست؟
  • ویژگی وکیل متخصص خلع ید چیست؟
  • وکیل متخصص خلع ید از چه مسایلی آگاهی دارد؟

دانش وکیل متخصص خلع ید شامل اشراف کامل به  آراء وحدت رویه، آراء اصراری، آراء شعب دیوان عالی کشور، آراء دادگاه های بدوی و تجدیدنظر، نشست های قضایی و نظریات مشورتی در  مورد خلع ید است.

دعاوی خلع ید شامل چه نکات حرفه ای  است؟

گوناگونی وپراکندگی در این دعوی بسیار است و مسایل متنوعی در دعاوی خلع ید املاک وجود دارد. برای مثال دانستن مسایل دعوی خلع ید علیه مستاجر، تفاوت خلع ید و تحویل مبیع، کارشناسی خلع ید، اجراییه خلع ید، خلع ید سرایدار، خلع ید زمین کشاورزی تمام مهم و کاربردی است.

اصلی ترین نوع دعوای خلع ید

دعوای خلع‌ید به معنای اخص در ملک مشاع به وقوع می پیوندد در این دعوی شاهد آن هستیم که در مواردی که حکم خلع‌ید علیه متصرف ملک مشاع به نفع مالک قسمتی از آن صادر شده باشد از تمام ملک خلع‌ید می‌شود ولی تصرف محکوم‌له در ملک خلع‌ید شده مشمول مقررات املاک مشاعی است. مقررات املاک مشاعی عمدتاً در مواد ۵۷۶ و ۵۸۲ قانون مدنی است که تصرف هر شریک در ملک مشاع را منوط به اذن سایر شرکا دانسته و در صورت نبودن اذن، متصرف ضامن است.

وکیل خلع ید تهران

بنابراین محکوم‌له در دعوای خلع‌ید در ملک مشاعی هنگامی می‌تواند تقاضای تحویل ملک متنازع فیه را به خود نماید که از سایر شرکا اذن داشته باشد.

تشریفات طرح دعوای خلع ید

در خلع ید رعایت تشریفات دادرسی لازم است. و شما باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی طی دادخواستی که به درستی تنظیم شده باشد دعوی خلع ید را مطرح سازید.

مقررات قانونی دعوای خلع ‌ید

  • قوانینی که عمدتا در دعاوی خلع ید با آن سر و کار داریم صرفنظر از قانون مدنی که قانون مادر در این زمینه می باشد ما باید با مسایل قانونی
  • قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم – تعزیرات)
  • قانون مرجع تشخیص اراضی موات و ابطال اسناد آن
  • لایحه قانونی راجع رفع تجاوز و جبران خسارات وارده به املاک
  • لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت
  • لایحه قانونی جلوگیری از هرگونه تجاوز و تصرف عدوانی و نسبت به املاک مزرو عی مصوب ۱۳۵۸
  • قانون روابط موجر و مستأجر مصوب ۱۳۵۶
  • قانون اصلاح قانون جلوگیری از تصرف عدوانی ‌
  • قانون حفاظت و بهره‌‌برداری از جنگل‌ها و مراتع
دفتر وکالت محمدرضا مهری

شرایط و ارکان تشکیل‌دهنده دعوای خلع‌ ید

الف) مالکیت خواهان دعوا بر موضوع تصرف

اولین شرط دعوای خلع ید این است که خواهان دارای مالکیت  در موضوع دعوا باشد یا از طرف مالک موضوع دعوا سمت نمایندگی یا وکالت داشته باشد: پس باید دلایل مالکیت خود را به دادگاه تقدیم کند تا دادگاه پس از رسیدگی به دلایل مالکیت و احراز سایز شرایط دعوا در ماهیت موضوع حکم صادر نماید.

نمونه لایحه تجدید نظر خواهی خلع ید

البته باید به خاطر داشته باشیم مالکیت بدون شریک خواهان بر موضوع دعوا شرط اقامه دعوا نیست بلکه مالکین مشاعی و اصطلاحا شراکتی نیز می توانند علیه همدیگر دعوای خلع ید طرح نمایند همان گونه که ماده 43 ق .ا.ا.م. در این خصوص مقرر می دارد : (( در مواردی که حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع به نفع مالک قسمتی از ملک مشاع صادر شده باشد از تمام ملک خلع ید می شود ؛ ولی تصرف محکوم له در ملک خلع ید شده مشمول مقررات املاک مشاعی است ))

ب) تصرف غیرقانونی ( غاصبانه ) خوانده بر موضوع دعوا

می بایست تصرف خوانده دعوا بر مال غیر منقول بر خلاف قانون یا قرارداد و بدون اذن یا اجازه مالک یا قائم مقام او یاشد.
در صورتی که تصرفات خوانده در موضوع دعوا عنوان ( غاصبانه یا در حکم غاصبانه ) را نداشته باشد طرح دعوای خلع ید  با ایراد قانونی  روبرو است.

ج) مال غیر منقول بودن موضوع دعوا 

باید موضوع دعوا خلع ید از اموال غیر منقول ذاتی که همان املاک است باشند در تعریف اموال غیر منقول ماده 12 قانون مدنی مقرر می دارد:

(مال غیر منقول ان است که از محلی به محل دیگر نتوان نقل نمود اعم از اینکه استقرار ان ذاتی باشد یا به واسطه عمل انسان به نحوی که نقل آن مستلزم خرابی یا نقض خود مال یا محل ان شود .) یعنی باید موضوع دعوای خلع ید اموال غیر منقول چون زمین ، خانه ، اپارتمان ، مغازه باشند نه اموال منقولی چون ماشین و قایق.

وکیل ملک ایرانیان خارج از کشور

وکیل خلع ید از ملک

دادگاه صالح در رسیدگی به دعوای خلع‌ید

دادگاه محل وقوع ملک صلاحیت رسیدگی به این دعوی را دارد و اگر شما در تهران باشید و طرف دعوی در زاهدن و ملک در کرج باشد دادگاه کرج صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد.

عدم امکان طرح دعوای خلع ‌ید قبل از اثبات مالکیت

نکته مهمی که وجود دارد این است که شما باید آگاه باشید که قبل از اینکه مالکیت شما اثبات شده حق طرح این دعوی را ندارید. یعنی با طرح این دعوی شما به مشکل برخواهید خورد. و دعوی شما با سد محکم ایراد مواجه خواهد شد. مالکیت اثبات شده می تواند به موجب سند رسمی ملک یا حکم دادگاه دیگری باشد که آن حکم هم باید قطعی شود.

خلع ‌ید و پرداخت اجرت‌المثل در اراضی کشاورزی

بسیار پیش می آید که اراضی کشاورزی با توجه به اینکه اراضی گسترده ای هستند یا نظر به وضعیت محل آنها میان چندین نفر مشترک می باشند و مالکان آنها به علت مشاعی بودن معمولا با مسایل اجرت المثل و خلع ید مواجه هستند.

تفاوت خلع ید و تخلیه

در مال مشاع چون تمامی شریکان یا ورثه در کوچکترین اجزای مال و اموال فرد فوت شده شریک به حساب می آیند پس هر کدام از شریک ها که در خارج از سهم خود تصرفی انجام دهد متصرف غیر قانونی به حساب می آید و شخص صاحب ملک قسمت تصرف شده می تواند در خواست خلع ید کند پس طبق قانون اجرای حکم ها در مواردی که حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع به نفع  شخص دارای ملک قسمتی از ملک صادر شود از تمام ملک خلع ید شده ولی تصرف محکوم له در ملک مطابق قوانین ملک های مشاعی است که فقط در سهم خودش است.

وقتی که که اجرت تصرف در قرارداد قید شده باشد این اجرت المسمی به حساب می آید. ولی وقتی که در قرارداد قید نشده باشد به آن اجرت المثل ایام تصرف گفته می شود. تعیین میزان آن اصولا و در بیشتر مواقع به وسیله کارشناسان دادگستری صورت می پذیرد. اما در مواردی میزان آن در قرارداد توسط طرفین معین می شود.

وکیل ابطال اجراییه ثبتی

عدم استماع ادعای خلع‌ید به علت مالک رسمی نبودن

ادعای خلع ید به‌صرف آنکه خواهان مطابق استعلام ثبت مالک رسمی نیست، دلیلی بر عدم استماع نمی‌باشد.

طرح دعوای خلع‌ید علیه مستاجر غاصب

خلع ید از ملک مشاع با لحاظ ماده ی ۴۳ قانون اجرای احکام مدنی بلامانع است. لکن در مورد تخلیه ی مورد اجاره، موضوع فرق می کند؛ زیرا در این گونه موارد حکم تخلیه ی مشاعی بر اساس ماده ی مذکور، مستلزم تخلیه ی کل شش دانگ مورد اجاره است و اقدام به این امر موجبات تضییع حق مستاجر یا مستأجران دیگر را که دعوی نسبت به سهم آنها طرح نشده است، فراهم می آورد.

نمونه دادخواست خلع ید

با بقای رابطه ی استیجاری در مورد آنها اجرای حکم تخلیه در مورد کل شش دانگ، موجه و قانونی نخواهد بود و بنابراین در صورت صدور حکم تخلیه به صورت مشاعی، اجرای احکام فقط باید نسبت به سهمی که حکم تخلیه صادر شده است اقدام کند.

فرق دعوای خلع ید و تخلیه

۱. بن و ریشه دعوای خلع ید غصب است، به نحوی که هیچ قراردادی بین مالک و متصرف وجود ندارد اما در دعوای تخلیه ید قرارداد اجاره وجود دارد و دعوای تخلیه به جهت پایان یافتن مدت اجاره یا تخلف از شروط عقد اجاره مطرح می شود.

برای طرح دعوای تخلیه لازم نیست مالک ملک باشید و همین که مالک منافع باشید کافی است اما طرح دعوای خلع ید فرع بر مالکیت است.

تخلیه در مورد اعیانی که با اذن قانونی تصرف گردیده است استعمال می شود و هرگاه بین مالک و متصرف و به عبارتی خواهان و خوانده در مورد ملکی قرارداد اجاره منعقد شده باشد و در اجرای آن قرارداد ملک به تصرف مستاجر قرار داده شود ، برای خارج نمودن ملک از تصرفات متصرف لازم است دعوی تخلیه مطرح شود و در صورتی که چنین قراردادی در بین نباشد طرح دعوی خلع ید ضروری است . دعوی تخلیه ناشی از یک رابطه قراردادی و دعوی خلع ید ناشی از تصرفات غاصبانه می باشد و هر یک آثار مربوط به خود را دارند.

۲. موضوع دعوای خلع ید حتماً مال غیرمنقول است و موضوع دعوای تخلیه ممکن است منقول باشد یا مال غیرمنقول.

در این مورد رای وحدت رویه زیر صادر شده است:
‌دعوی خلع ید از اعیان غیر منقول به صراحت بند ۳ ماده ۷ قانون تشکیل دادگاههای حقوقی ۱ و ۲ مصوب سوم آذرماه ۱۳۶۴ از دعاوی غیر مالی و‌ رسیدگی آن در صلاحیت دادگاههای حقوقی دو می‌باشد و دعوی خلع ید غاصبانه را نیز شامل می‌شود مگر این که در رسیدگی به این نوع دعاوی بر‌اساس اظهارات طرفین در موقع رسیدگی در امر مالکیت اختلاف شود. در این صورت نصاب دادگاههای حقوقی معتبر است.

مطالبه سهم الشرکه

دادخواست خلع ید

۳.  دعوی تخلیه غیر مالی است. اما خلع ید مالی است و رسیدگی به دعوی تخلیه در خصوص اماکن مسکونی در صلاحیت شورای حل اختلاف و تخلیه املاک تجاری و محل کسب با محاکم دادگستری می باشد. صلاحیت رسیدگی به دعوی خلع ید بر اساس تقویم خواسته معین می گردد.

دعوای خلع ید

_

نشانی دفتر وکالت وکیل دعوای خلع ید در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

دعوای خلع ید دعوای خلع ید دعوای خلع ید دعوای خلع ید دعوای خلع ید دعوای خلع ید دعوای خلع ید 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *