انواع کاربری اراضی

انواع کاربری اراضی

انواع کاربری اراضی


Rate this post

در این نوشتار به بررسی انواع کاربری اراضی پرداخته ایم.

چنانچه در این زمینه نیازمند دریافت مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل نمائید.

بررسی کاربری اراضی، انواع و مرجع صالح تصمیم گیری درباره آن

در خرید زمین علاوه بر آگاهی از نوعیت زمین، بایستی از کاربری و کاربرد و اهمیت آن نیز اطلاعاتی کسب کرد، زمین ‌های مختلف با انواع کاربری وجود دارند، نوع زمین یا کاربری زمین به قدری حائز اهمیت است که باید بطور حتم در سند قید شود و قید کاربری زمین در سند یکی از مسائلی است که قبل از هرگونه اقدامی از سوی نهادها و سازمان ­های مربوطه چک می‌ شود، نوع کاربری زمین در سند مشخص کننده این است که آیا اقدامات انجام شده بر روی زمین مذکور قانونی است یا برخلاف مجوز و کاربری زمین صورت گرفته است.

کاربری اراضی

کاربری اراضی یعنی نوع استفاده از اراضی و املاک، به ­تعبیر دیگر کاربری اراضی، نحوه استفاده از زمین ­ها است و در واقع برنامه ­ریزی کاربری زمین تعیین نوع فعالیت قابل استقرار روی زمین و چگونگی اجرای آن فعالیت را مشخص می‎ سازد.

وکیل دادسرا غرب تهران

مراجع صالح تصمیم ­گیری درباره تعیین کاربری اراضی و تغییر آن

مراجع صالح تصمیم ­گیری درباره تعیین کاربری اراضی و تغییر آن، تراکم ساختمانی و عرض گذر ها در سطح شهر به­ شرح ذیل عبارتند از؛

  • طرح جامع شهری،
  • شورای هماهنگی،
  • کمیسیون رسیدگی به طرح ­ها،
  • شورای طرح و بررسی،
  • کمیسیون ماده 5.

نکته: مرجع تغییر کاربری و تراکم ساختمانی، کمیسیون ماده 5 می ­باشد.

انواع اراضی براساس کاربری آن ها به موجب طرح جامع

اراضی از حیث کاربری به دو دسته ذیل قابل تقسیم می ­باشند؛

اراضی دارای کاربری

منظور از کاربری قابلیتی است که زمین می‌ تواند داشته باشد و بر اساس قوانین و شرایط موجود، برای اراضی کاربری‌ های گوناگونی تعریف می‌ شود که به ­شرح ذیل عبارتند از؛

1. اراضی با کاربری مسکونی

این اراضی را برای ساخت ویلا، ساختمان و… می‌ توان استفاده کرد، این زمین ‌ها برای ساخت خانه و مناسب برای زندگی هستند.

2. اراضی با کاربری تجاری

این اراضی برای راه ‌اندازی کسب و کار و تجارت هستند و می‌ توان در آن‌ ها مغازه، رستوران، مرکز خرید و… بنا کرد، این زمین‌ ها علاوه بر اینکه کاربری تجاری دارند، باید مجوز ملکشان هم از نوع تجاری باشد.

3. اراضی با کاربری کشاورزی

کاربری کشاورزی زمانی به یک زمین تعلق می‌ گیرد که زمین ‌ها برای کشاورزی و کشت و زرع مناسب هستند، انواع زمین­ های کشاورزی را در سرتاسر دنیا وجود دارند، زمین‌ با توجه به نوع خاک و قابلیت آن برای کشت خاصی مناسب است. آگاهی داشتن در مورد انواع زمین کشاورزی به افراد کمک می‌ کند، بسیاری در مشکلات خود را در مورد انتخاب نوع کشت و تهیه وام برطرف کنند، این زمین‌ ها یا باغ ‌های بزرگ هستند که در آن ‌ها درخت کاشته می‌ شود و یا اراضی زراعی هستند که در آن‌ ها محصول­ های زود بازده کشت می‌ شود و بطور معمول هم برای صیفی جات مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

وکیل ملکی آنلاین کل تهران

4. اراضی با کاربری صنعتی

این اراضی مناسب برای برپایی کارخانه، صنعت و تولید هستند، ملزومات هر صنعت، روابط آن صنعت با کاربری ­های دیگری مثل: انبارداری و تجارت، دورنمایی رشد و توسعه آتی، در دسترس بودن خدمات کاربردی مورد نیاز برای صنایع و نظایر آن و تعیین نواحی مناسب برای انواع گوناگون فعالیت ­های صنعتی در یک ناحیه شهری به تخصیص این نوع نواحی برای توسعه صنعتی منجر می­ شود. در کاربری صنایع شناخت نوع صنایع از نظر آلوده سازی محیط و در نتیجه مکان یابی صنایع آلوده ساز در فواصل مشخص از شهر، قرارگیری صنایع در مجاورت طرق ارتباطی، جهت باد و قرارگیری صنایع آلاینده هوا، مقاومت زمین، شیب زمین (زمین مسطح) ضروری است.

5. اراضی با کاربری معدن

این اراضی پتانسیل استخراج مواد ارزشمند را دارند و در مورد این زمین‌ ها اول باید اطمینان حاصل شود که درون آن‌ ها، سنگ و یا دیگر مواد ارزشی وجود دارد که قابلیت استخراج دارد، حتی اگر فقط خاک این زمین‌ ها هم قابل استفاده برای کارهای مهم باشد، باز هم کاربری آن ‌ها از نوع معدن ثبت می‌ شود.

6. اراضی با کاربری اداری – دولتی

این اراضی برای ساخت نهادهای دولتی مثل: شهرداری، وزارتخانه و… مناسب هستند.

7. اراضی با کاربری خدماتی

این اراضی با هدف ارائه خدمات و کسب درآمد در اختیار متقاضیان قرار می‌ گیرند، کاربری خدماتی با کاربری تجاری تفاوت دارد، در کاربری خدماتی هدف خدمت رساندن به عموم مردم است، مثل حمام ‌های عمومی، به همین دلیل این زمین ‌ها شامل هزینه ‌های شهرداری نمی‌ شود.

8. اراضی با کاربری فضای سبز

اراضی که دارای کاربری فضای سبز است و این اراضی گزینه ‌های مناسبی جهت ایجاد فضای سبز و پارک هستند و منظور از فضای سبز، نوعی از سطوح کاربری زمین شهری با پوشش­ های گیاهی ساخت انسان است، یا به ­تعبیر دیگر منظور از فضای سبز آن قسمت از اراضی شهری است که در طرح تفضیلی برای ایجاد پارک­ ها و فضای سبز و تفریحی در مقیاس واحد همسایگی، محلات، نواحی، مناطق و مراکز شهری تخصیص داده شده ­اند.

کلاهبرداری از طریق رمز ارز

9. اراضی با کاربری پارکینگ

این نوع کاربری همانطور که از نام آن مشخص است، برای ساخت پارکینگ در نظر گرفته و مورد استفاده قرار می­ گیرند و در این نوع زمین ها این امکان وجود دارد که پارکینگ های طبقاتی و پارکینگ ­های یک طبقه احداث کرد.

10. اراضی با کاربری ورزشی

اراضی که برای ساخت باشگاه‌ های ورزشی، ورزشگاه ‌ها و مکان‌ های این ‌چنینی مورد بهره‌ برداری قرار می‌ گیرند.

11. اراضی با کاربری آموزشی

اراضی که کاربری آن ها برای احداث مهد کودک، مدرسه و دانشگاه مورد استفاده قرار می­ گیرند.

12. اراضی با کاربری حمل و نقل

اراضی که برای ساخت ایستگاه‌ های مترو، پایانه‌ های مسافربری، راه آهن و فرودگاه در نظر گرفته شده‌ اند.

13. اراضی با کاربری تجهیزات شهری

اراضی که برای ساخت تأسیسات زیربنایی مثل: آب و برق و گاز و فاضلاب استفاده می‌ شود.

14. اراضی با کاربری خدمات شهر

منظور از اراضی با کاربری خدماتی شهری اراضی، زمین ‌هایی برای ساخت ساختمان برای آتش‌ نشانی، کلانتری و جمع‌ آوری زباله در زمین ‌هایی با کاربری خدمات شهری استفاده می‌ شود و ساختمانی با کاربری خدماتی، بطور دقیق مثل املاک با کاربری تجاری، محل کسب درآمد است، ولی از آنجا که کاربری خدماتی، فعالیتی عام‌المنفعه است، برای دریافت مجوز شهرداری نیازی به پرداخت هزینه ندارد. این نوع کاربری را کاربری انتفاعی هم می‌ نامند.

لازم به ذکر است که اگر زمانی مالک زمین با کاربری خدماتی، تصمیم به تغییر کاربری بگیرد، باید هزینه‌ های مربوط به تبدیل کاربری را بپردازد.

15. اراضی با کاربری فرهنگی – مذهبی

منظور از کاربری زمین فرهنگی و مذهبی یکی دیگر از انواع کاربری زمین ها است، در این نوع کاربری مساجد، کتابخانه، تئاتر، سینما، گورستان، حسینیه و… احداث می­ شود.

تهدید با چاقو یا اسلحه

16. اراضی با کاربری بهداشتی – درمانی

منظور از این نوع کاربری برای احداث بیمارستان، درمانگاه، مطب، کلینیک و… مورد استفاده قرار می گیرد، در واقع تمام اموری که به خدمات درمانی و بهداشتی اختصاص داده می ­شود، در این نوع کاربری قرار می­ گیرد، بیمارستان ‌ها و درمانگاه ‌ها در این زمین ‌ها ساخته می‌ شوند.

17. اراضی با کاربری مختلط

در این نوع کاربری ممکن است در یک زمین از چند کاربری استفاده شود، برای مثال ممکن است در یک زمین از کاربری تجاری، مسکونی و اداری استفاده شود.

اراضی فاقد کاربری

منظور از این نوع کاربری، اراضی است که فاقد کاربری می ­باشند و در انواع کاربری زمین در سند آن ها کاربری خاصی مشخص نشده است و طبق برنامه طرح جامع، آزادسازی و طرح تفصیلی ندارد و در واقع بر خلاف کاربری ­‌هایی که ذکر شد، این اراضی کاربری ندارند و به عنوان ذخایر شهرداری‌ شناخته می­ شوند و این از اراضی در گذشته و در حال حاضر هیچ استفاده‌ ای نشده ‌است. همچنین هنوز هم براساس برنامه طرح جامع، دارای آزادسازی و طرح تفصیلی نشده‌ اند، در نتیجه بدون کاربری هستند.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

استعلام ­های لازم و ضروری اراضی

استعلام­ های لازم و ضروری اراضی، جهت انجام معامله و سرمایه گذاری، به شرح ذیل عبارتند از؛

  1. استعلام از منابع طبیعی،
  2. استعلام حق ریشه اراضی که درگذشته زراعی بوده ­اند، از منابع طبیعی،
  3. متقاضی استعلام اگر رضایت ­نامه از زارعین داشته باشد، نیازی به اخذ نامه از اداره اراضی وزارت کشاورزی ندارد،
  4. اگر کسی ادعایی برای حق ریشه داشته باشد، برای اثبات صحت یا عدم صحت ادعای افراد غیر، اخذ نامه از اداره منابع طبیعی ضروری است.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل انواع کاربری اراضی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی انواع کاربری اراضی 

2 دیدگاه

  • سلام سمت ورامین زمین خریدیم از محلی ها طرف گفت کاربری کشاورزی هست ولی خونه می سازید الان کوچه جلوییمون را کلا خراب کردن چیکار کنیم

    • سلام وقت شما بخیر
      در اراضی کشاورزی امکان ساخت و ساز بنا وجود ندارد و این عمل تغییر کاربری محسوب و حتی ممکن است مجازات در پی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *