تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال

تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال

تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال


5/5 - (7 امتیاز)

با موضوع بررسی تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال همراهتان هستیم.

تفاوت مصادره اموال با ضبط اموال

تفاوت‌های این دو عنوان به وضوح مشخص است. اگرچه ضبط و مصادره در لغت به یک معنا استفاده می­شود اما در اغلب موارد مصادره و ضبط اموال یک مبنا و مفهوم دارند، آن­هم خروج مال از مالکیت مجرم و انتقال آن به دولت به عنوان جریمه و مجازات. ولی از جهت عملی و کاربردی در علم حقوق،کاملا متفاوت هستند.که تفاوت آن­ها به شرح ذیل است؛

  • ضبط اموال برخلاف مصادره اموال می­تواند به عنوان یک نوع اقدام تامینی و به عنوان ضمانت و وثیقه از مجرم در نظر گرفته شود.
  • ضبط اموال می­تواند هم به صورت دائمی و بدون بازگشت باشد، و هم تحت شرایطی موقتی و قابل بازگشت باشد ولی در مصادره همواره غیرقابل بازگشت و دائمی خواهدبود.
  • در ضبط اموال علاوه­بر منافع مجرمانه، آثار و اسباب ارتکاب و تسهیل کننده جرم نیز ضبط می­شود، درحالی­که در مصادره اموال، فقط درآمد و منافع به دست آمده از جرم ملاک است و مورد مصادره واقع می­شود.
  • ضبط اموال و اشیاء ناشی از جرم و یا وسیله ارتکاب جرم، به وسیله بازپرس و یا دادستان تعیین تکلیف می­شود،که درصورت صدور قرار منع تعقیب و یا موقوفی تعقیب باید مشخص شود، درحالی­که مصادره اموال به موجب تصمیم و رای دادگاه کیفری یک است.
  • ضبط اموال و اشیا یک قرار قضایی است ولی مصادره اموال به عنوان یک مجازات و حکم است.
  • مرجع اعتراض به مصادره و ضبط اموال متفاوت خواهدبود. به موجب قانون مرجع اعتراض به قرار ضبط اموال و اشیا که توسط بازپرس و یا دادستان است، دادگاه بدوی است درحالی­که مرجع اعتراض به مصادره اموال و اشیا که توسط دادگاه کیفری یک صادر می­شود، قابل تجدید نظرخواهی در دیوان­عالی­کشور است.
  • مصادره برخلاف ضبط که در برخی موارد به عنوان تامین(مانند قرار وجه‌الکفاله یا وثیقه) به­کار می­رود، به عنوان مجازات درنظر گرفته شده است و طی آن مال به صورت دائم و برای همیشه از مالکیت فرد خارج می­شود.
وکیل ملکی اراج

نکته: ضبط اموال ماهیتی متفاوت از مصادره اموال دارد. اشتباه گرفتن این دو عنوان با یکدیگر و استفاده نابجای آنان هم از لحاظ ادبیات حقوقی و هم از لحاظ عملی مشکلاتی را به دنبال دارد.

یکی از آثار تفاوت قائل شدن بین مصادره و ضبط اموال، این امر است که چون مصادره اموال ضمانت اجرا و کیفر است، پس می­تواند مجازات تبعی و تکمیلی به دنبال داشته باشد، درحالی­که ضبط اموال این­گونه نیست.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل بررسی تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال تفاوت ضبط اموال با مصادره اموال

2 دیدگاه

  • زوج محکوم به پرداخت مهریه شده. زوجه وکالتنامه ارائه داده که طی آن زوج با وکالتنامه سه دانگ یک قطعه زمین را که واگذاری شهرداری بوده اما فاقد پلاک ثبتی، از یکی خریده و سه دانگ دیگر آن متعلق به شخص دیگس. حالا، زوجه میتونه تقاضای توقیف و مزایده زمین را نماید؟

    • سلام وقت بخیر مطابق نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه = ۲۱/۲/۱۳۹۴ ـ ۴۵۵/۹۴/۷ صرف نظر از اینکه وکالت در انجام معامله نسبت به مال غیرمنقول دلیل بر مالکیت وکیل نسبت به مال مزبور نمی باشد، مطابق ماده۱۰۱قانون اجرای احکام مدنی مصّوب ۱۳۵۶ توقیف مال غیرمنقولی که سابقه ثبت ندارد به عنوان مال محکوم علیه وقتی جائز است که محکوم علیه در آن تصرف مالکانه داشته باشد و یا محکوم علیه به موجب حکم نهایی مالک (ولو نسبت به سهم مشاعی از آن) شناخته شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *