مطالبه دیه از پزشک

بررسی نحوه مطالبه دیه از پزشک و تفاوت آن با مطالبه خسارت در نظام حقوقی ایران

بررسی نحوه مطالبه دیه از پزشک و تفاوت آن با مطالبه خسارت در نظام حقوقی ایران


4.9/5 - (55 امتیاز)

وقتی­که درخواست شکایت از پزشک بابت قصور پزشکی مطرح می‌شود؛ پرونده به­عنوان یکی از جرم‌های شبه­ عمد در نظر گرفته می‌شود و دیه به­عنوان کیفر مالی برای پرونده در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل است که در درخواست مطالبه دیه علیه پزشک دیه به عنوان یکی از حقوق فرد شاکی یا محکوم‌له در نظر گرفته می‌شود.

اگر پزشک عمومی عمل زیبایی را بدون داشتن تخصص و تجربه لازم انجام داده باشد و این امر غیرمجاز باشد، پرونده کیفری قصور پزشکی علیه او تشکیل می‌شود. پس از اثبات موارد مطرح شده در این پرونده، پزشک به ­عنوان متخلف شناخته خواهدشد و باید طبق قانون دیه یا مبلغی که برای جبران خسارت در نظر گرفته شده را به طرف مقابل بپردازد.

نحوه مطالبه خسارت مازاد بر دیه

منظور از مطالبه خسارت مازاد بر دیه به­ معنای آن است که شخصی که مورد ارتکاب جرم واقع شده است، به­ دلیل وقوع جرم اعم از عمدی و غیرعمدی و در راستای درمان خویش متحمل هزینه ­هایی بیشتر از آنچه­که قانون مقررکرده و به­ عنوان دیه دریافت کرده، شده است. برای­ مثال شخصی بر ­اثر تصادف و یا در نتیجه انجام یک جراحی زیبایی متحمل آسیب در عضو بدن خویش شده است.

مستثنیات دین

دیه مقرر وفق قانون برای شخص تعیین شده و به وی برفرض مبلغ500 میلیون ریال به­ عنوان دیه پرداخت گردیده است، اما این شخص برای انجام سایر درمان ­ها از قبیل عمل مجدد بینی، جراحی شکستگی پا و قراردادن پلاتین در پا و بسیاری از موارد دیگر هزینه­ های جراحی و درمانی زیادی را پرداخت کرده و هزینه­ های مذکور در بسیاری از موارد بیشتر از دیه تعیین شده می­باشد.

نکته: یکی از موارد بسیار رایج و متداول در دعاوی کیفری در حوزه جرائم پزشکی، مطالبه خسارت مازاد بر دیه است.

بنابر قاعده مطالبه و اثبات هر امری در محکمه از طریق استناد به قانون و ارائه استدلال صحیح ممکن و میسر خواهد بود. فلذا بهترین استدلال و استناد در مطالبه خسارت مازاد بر دیه توسل به قوانین درحوزه مسئولیت مدنی و خواستار محکومیت مسبب و مسئول حادثه بر مازاد دیه نیز شود.

در بسیاری از موارد قاضی محترم محاکم بعد از بررسی­ های دقیق و رسیدگی­ های قانونی و با استناد به­موارد مذکور در قانون مقام محکومیت مسئول حادثه بر جبران ضرر و زیان و مبلغی مازاد بر دیه مقرر در قانون انشا حکم می­نماید.

تقسیم دیه بین مقصران حادثه

گاه ممکن است در طی یک اقدام درمانی مانند بستری نمودن فرد در بیمارستان برای مثال جراحی قلب،کلیه صفرا و… آسیب­هایی به بیمار وارد شود که در نتیجه بی ­احتیاطی و بی مبالاتی یک شخص نباشد، یعنی آسیب ­وارده بر بیمار، فقط توسط پزشک معالج یا پزشک جراح صورت نگرفته باشد و پرستار نیز در این امر دخیل باشد. در این فرض شکایت از پزشک محدود به ایشان نبوده و شکایت از کلیه عوامل دخیل در امر صورت می­پذیرد و به­ همین سبب مشاهده می­نماییم،که پرداخت دیه به بیمار به ­صورت سهم هر شخص از قصور و آسیب، تقسیم می­گردد.

فروش اراضی موقوفی

تفاوت مطالبه دیه از پزشک و مطالبه خسارت از پزشک

هرگاه به خاطر اشتباه ­های پزشکی یا کوتاهی پزشک در انجام امور درمانی صدمه‌ای به بدن فردی وارد شود؛ این عمل به عنوان قصور پزشکی شناخته می‌شود و مشمول پرداخت دیه است. در واقع در صورتی که پزشک در اثر انجام عمل مرتکب ناقص شدن یا فوت متقاضی شود؛ با توجه به نظریه کمسیون پزشکی و رأی دادگاه مشمول پرداخت دیه خواهدشد.

لازم به ذکر است که، درصورتی­که مبلغی که برای درمان عارضه ناشی از قصور پزشکی پرداخت شده، بیشتر از دیه تعیین شده باشد، باید درخواست مطالبه خسارت از پزشک را تنظیم کرده و مبلغ مازاد را نیز از پزشک مطالبه شود.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل بررسی نحوه مطالبه دیه از پزشک و تفاوت آن با مطالبه خسارت در نظام حقوقی ایران در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

بررسی نحوه مطالبه دیه از پزشک و تفاوت آن با مطالبه خسارت در نظام حقوقی ایران بررسی نحوه مطالبه دیه از پزشک و تفاوت آن با مطالبه خسارت در نظام حقوقی ایران بررسی نحوه مطالبه دیه از پزشک و تفاوت آن با مطالبه خسارت در نظام حقوقی ایران بررسی نحوه مطالبه دیه از پزشک و تفاوت آن با مطالبه خسارت در نظام حقوقی ایران بررسی نحوه مطالبه دیه از پزشک و تفاوت آن با مطالبه خسارت در نظام حقوقی ایران بررسی نحوه مطالبه دیه از پزشک و تفاوت آن با مطالبه خسارت در نظام حقوقی ایران 

بررسی نحوه مطالبه دیه از پزشک و تفاوت آن با مطالبه خسارت در نظام حقوقی ایران بررسی نحوه مطالبه دیه از پزشک و تفاوت آن با مطالبه خسارت در نظام حقوقی ایران بررسی نحوه مطالبه دیه از پزشک و تفاوت آن با مطالبه خسارت در نظام حقوقی ایران بررسی نحوه مطالبه دیه از پزشک و تفاوت آن با مطالبه خسارت در نظام حقوقی ایران بررسی نحوه مطالبه دیه از پزشک و تفاوت آن با مطالبه خسارت در نظام حقوقی ایران بررسی نحوه مطالبه دیه از پزشک و تفاوت آن با مطالبه خسارت در نظام حقوقی ایران 

2 دیدگاه

  • من از طریق اینترنت متحمل خسارتی حدود ۶ میلیون شدم به صورت سخت‌افزاری.مدارک و اسناد دارم و اثبات این که این خسارت توسط من نیست کار ساده ای هست. با یک سری نامه‌های مهر شده که ضوابط اداری را رعایت کرده باشند. چند وقت طول میکشه این خسارت به من برگرده؟ در ضمن در صورت نیاز به وکیل، وکیل رایگان هم میتونم داشته باشم. یعنی بابت حضور در دادگاه دغدغه‌ای ندارم.در کل برای هر یک از گفته‌هام مدرک دارم واگه نیاز به تاییدیه از مراجع معتبر بود خیلی راحت این کارو انجام میدم؟

    • سلام وقت بخیر
      هرچند توصیف شما از اتفاقات مهبم است اما بنا به فرمایشات شما؛ امکان طرح دعوی مطالبه خسارت در مرجع شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده برای شما وجود دارد. در ضمن تعیین وکیل معاضدتی با تأیید ناتوانی مالی از کانون وکلا میسر می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *