تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی

تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی

تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی


5/5 - (19 امتیاز)

در مقاله تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی با موضوع بررسی ماهیت و تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با قرارداد مشارکت مدنی همراهتان هستیم.

 در ابتدا به بیان مختصری از هر دو قرارداد مشارکت(حقوقی و مدنی) می­پردازیم؛

قرارداد مشارکت حقوقی

منظور از قرارداد مشارکت حقوقی، مجموعه اقدامات که برای تأمین بخشی از سرمایه شرکت‌ سهامی جدید یا خرید بخشی از سهام شرکت سهامی توسط بانک‌ها انجام می‌شود. بانک‌ها کمبود منابع مالی شرکت‌های سهامی تولیدی از قبیل شرکت‌های صنعتی، معدنی، ساختمانی، کشاورزی و همچنین شرکت‌های سهامی خدماتی و بازرگانی را تأمین می‌کنند و مانند دیگر سهام‌داران شرکت و به نسبت سرمایه، در سود شرکت سهیم می‌شوند.

به تعبیر دیگر، مشارکت حقوقی به تامین قسمتی از سرمایه شرکت‌های سهامی جدید یا خرید آن توسط بانک‌ها گفته می‌شود و به ­طورکلی بانک‌ها از طریق مشارکت حقوقی کمبود سرمایه شرکت‌های سهامی تولیدی و شرکت‌های سهامی بازرگانی و خدماتی را تأمین می‏‌کنند.

قرارداد مشارکت مدنی

قراردادهای مشارکت عبارت است از قراردادهایی که چند نفر جهت انجام کسب و کار مشترک یا کار یک پروژه به صورت مشارکتی اقدام به تشریک اموال، تجهیزات، پرسنل، پول یا دانش می­کنند. طبق معمول قرارداد مشارکت بایستی ­مابین کسانی منعقد گردد که اطمینان کافی نسبت به یکدیگر داشته و حدود مسئولیت اعضای مشارکت و نیز نحوه تعامل آنان با یکدیگر کاملا مشخص شده باشد، در واقع امر قرارداد مشارکت مدنی، نمونه قرارداد بین دو یا چند شخص است(اعم از حقیقی یا حقوقی) که طی آن، اشخاص سرمایه نقدی و غیرنقدی خود را با هم به اشتراک می‌گذارند تا در زمان معین یک کار معین را در زمینه توسعه اقتصادی، تولیدی، بازرگانی و خدماتی انجام دهند.

وکیل کیفری متل قو

قرارداد مشارکت مدنی یکی از انواع قرارداد سرمایه­گذاری است و امروزه بسیاری از کسانی­که می‌خواهند شروع به هرنوع از مشارکت کنند با انواع قرارداد مشارکت سر و کار خواهند داشت. ممکن است شخص ب به­ عنوان سرمایه‌دار بخواهد با استفاده از ایده” شخصی دیگر(ج)” به سود مالی بیشتری برسید.

تفاوت مشارکت مدنی و حقوقی

مهم‌ترین تفاوت مشارکت مدنی و حقوقی را در موارد ذیل خلاصه می­شود؛

  • تفاوت مشارکت مدنی و حقوقی و سرمایه­ گذاری مستقیم در نوع شخصیت حقوقی و قانونی آن‌ها است.
  • در مشارکت حقوقی، قانون تجارت حاکم است و در مشارکت مدنی قانون مدنی حاکم است.
  • مشارکت حقوقی دارای شخصیت حقوقی مستقل است، اما مشارکت مدنی تابع قانون ­مدنی محسوب می‌شود و شخصیت حقوقی مورد نظر قانون تجارت را ندارد.
  • در قرارداد مشارکت مدنی، سرمایه توسط تمام شرکاء فراهم می‌شود، اما در قرارداد مشارکت حقوقی، سرمایه را مالک تأمین می‌کند.
  • تفاوت مشارکت مدنی و حقوقی از نظر مسئولیت‌ها نیز مطرح است. تمامی مسئولیت‌های مشارکت مدنی، به‌عهده تمامی شرکاء است، اما در مشارکت حقوقی، مسئولیت سهام‌داران بر اساس ضوابط و مقرراتی است که مطابق قانون تجارت و در مورد اداره شرکت‌های سهامی بیان شده است و در اساس­نامه شرکت نیز موجود است.
  • سرمایه شرکت مدنی به صورت مساوی از شرکاء دریافت می‌شود، البته ممکن است در قرارداد مشارکت، به­صورت دیگری توافق شود. ضرورتی ندارد که تمامی سرمایه مشارکت مدنی در زمان تنظیم قرارداد مشارکت مدنی فراهم شود و طرفین می‌توانند به­ صورت دیگری توافق کنند.
  • مشارکت حقوقی فقط در مورد شرکت‌های سهامی مطرح و امکان­پذیر است.
  • در مشارکت حقوقی و سرمایه­ گذاری مستقیم در پایان هر سال، بانک سود حاصل از مشارکت را بین خود و طرف مقابل تقسیم می‌کند و مانند دیگر سهام‌داران به نسبت سرمایه خود در سود به­ دست آمده، شریک می‌شود.
  • در مشارکت حقوقی، نحوه تقسیم سود بر اساس قوانین بانک‌ها انجام می‌شود. اما در قرارداد مشارکت مدنی، اراده طرفین در خصوص نحوه تقسیم سود مبنای عمل است.
  • در قرارداد مشارکت مدنی با بانک، حداکثر میزان مشارکت مدنی بانک تا هشتاد درصد کل سرمایه است و این نوع از قرارداد شراکت هنگامی مطرح است که یکی از طرفین، سرمایه­ گذاری مادی و طرف دیگر، سرمایه­ گذاری معنوی انجام دهد و یا ترکیبی از این دو نوع سرمایه از سوی طرفین آورده شود.
اظهارنامه فسخ معامله

نکته: قرارداد مشارکت مدنی خصوصی، طبق معمول یکی از طرفین از سرمایه مادی برخوردار است و طرف دیگر، سرمایه معنوی دارد. در این نوع سرمایه­ گذاری، شخصی که دارای سرمایه مادی است، تمام آن سرمایه را وارد کار می‌کند و طرف دوم نیز به­عنوان مدیر، اجرای کار را به‌عهده می‌گیرد.

همانطور که ملاحظه نمودید، قرارداد مشارکت مدنی پیچیدگی­ های زیادی دارند. با بهره‌گیری از وکلای باتجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهرپارسیان می­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی(پیروزی در پرونده خود) برداشته  باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهرپارسیان، در حوزه قرارداد های مشارکت مدنی، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهدشد و از این بابت خیالتان راحت خواهدبود.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی
تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی تفاوت قرارداد مشارکت حقوقی با مشارکت مدنی

2 دیدگاه

  • روز خوش من حدود 40-50 میلیون جنس و وسایل مغازه دارم شریک میخوام حالا یکی اومده و میخواد حدود 70 میلیون پول نقد بده بهم و بصورت مشارکت مدنی شراکت کنم حالا قرار اداره کردن مغازه و‌ خرید و فروش و تمامی کارها مغازم مثل هزینه اب و برق کرایه مالیات و فلان با من باشه میخواستم بدونم شرایط مشارکت مدنی به چه صورت هست و سودش چطوری تقسیم میشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *