حق سرقفلی

حق سرقفلی

حق سرقفلی


Rate this post

با بررسی تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی در نظام حقوقی ایران همراه شما هستیم.

مقایسه حق کسب و پیشه و تجارت با حق سرقفلی

  1. سرقفلی یکی از حقوقی است که از املاک و اموال غیرمنقول که تجاری می‌باشند، ناشی می‌شود. این حق در موردی است که مالک عین یا منافع ملک تجاری، ملک را به شخصی اجاره می‌دهد و می‌تواند از مستاجر علاوه­بر ثمن یا اجرت­المسمی معامله، مبلغی را بابت سرقفلی به هر علتی دریافت کند و در انقضای مدت اجاره درصورت تخلیه مستاجر، اگر موجر مبلغ سرقفلی را دریافت کرده باشد، مستاجر می‌تواند مبلغ سرقفلی را به قیمت عادله­ روز دریافت کند. درصورتی­که موجر در ابتدای اجاره، مبلغی را به­عنوان سرقفلی دریافت نکرده باشد، در پایان اجاره حق مطالبه چنین حقی را ندارد.
  2. در مورد حق کسب و پیشه، حقی است که در یک معنی با سرقفلی به­کار می­رود ولی با مفهوم آن متفاوت است، این حق، به اعتبار فعالیت و عمل مستاجر و یا مالک در ملک تجاری و به اعتبار شغلی که وی در آن مشغول به­کار است، می‌باشد. درواقع این حق، مختص مستاجر و به این جهت می­باشد، که زحمات بسیاری برای شغل خود انجام داده و موجب شهرت و رونق محل کسب گردیده است، پس در هنگام تخلیه مستحق این مبلغ می‌باشد. این حق برخلاف سرقفلی منوط به پرداخت مستاجر به مالک نیست و به­محض تخلیه قابل مطالبه می‌باشد.
  3. قانون روابط موجر و مستاجر سال1356از حق کسب و پیشه و تجارت و استحقاق آن نسبت به مستاجر صحبت به میان آورده است و در سال1376 با تصویب قانون جدید، از حقی به عنوان سرقفلی نام­برده است.
  4. سرقفلی حقی است که موجر در ابتدای اجاره می‌تواند آن را به مستاجر یا مالک سرقفلی منتقل نماید، ولی اگر مستاجر اقدام به تخلیه ملک نمود، می‌تواند سرقفلی را به قیمت عادله روز از موجر دریافت نماید.
اظهارنامه فسخ معامله

نقاط اشتراک حق کسب و پیشه و تجارت با حق سرقفلی

  • هر دو حق مالی می‌باشند یعنی دارای ارزش اقتصادی می‌باشند و قابل تبدیل به پول خواهندبود.
  • هر دو مورد قابل انتقال به وسیله ارث هستند، خواه مستاجر حق انتقال به غیر(دیگری) داشته باشد یا خیر.
  • هر دو مورد قابل انتقال به شخص دیگری هستند.
  • هر دو از لحاظ قابلیت توقیف و اجرا مشترک هستند..

نکته: حق سرقفلی حقی است که در ابتدا با پرداخت مبلغی پول برای مستاجر ایجاد می‌شود.

تفاوت حق کسب و پیشه و تجارت با حق سرقفلی

این دو نهاد درظاهر معانی مشابهی دارند و گاه در عرف محاوره جای یکدیگر به­کار می­روند، در واقعیت امر تفاوت‌هایی نیز بین آن‌ها وجود دارد،که در ذیل به آن­ها اشاره می­شود؛

  • مبنای حق کسب و پیشه بستگی به حسن شهرت و جمع‌آوری مشتری و رونق کسب دارد اما مبنای سرقفلی ناشی از پرداخت مبلغ در اول اجاره است.
  • حق سرقفلی با شروع اجاره و پرداخت آن به موجر برای مستاجر ایجاد می­گردد، درحالی­که برای حق کسب و پیشه و تجارت با شروع اجاره آغاز و به مرور زمان ایجاد می‌شود.
  • حق سرقفلی با توافق مالک و مستاجر تعیین می‌شود، درحالی­که حق کسب و پیشه در ابتدا وجود ندارد و با گذر زمان در اثر فعالیت مستأجر، ایجاد می‌شود.
  • حق سرقفلی یک حق مالی است که با پرداخت آن به موجر ایجاد می‌شود، ولی حق کسب با عمل و فعالیت و جذب اعتبار و مشتری به دست می‌آید.
  • مالک و مستاجر می‌توانند با توافق خود حق سرقفلی را از بین ببرند، اما از بین­بردن حق کسب و پیشه در اول اجاره با توجه به اینکه هنوز به­وجود نیامده، امکان ندارد.
  • حق سرقفلی قابل انتقال به مستاجر بعدی است، درحالی­که حق کسب و پیشه و تجارت قابل انتقال به­غیر نیست. هر چند ورثه مالک حق سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت مستحق دریافت آن هستند.
  • میزان حق سرقفلی با موقعیت و کیفیت بنا در ارتباط مستقیم دارد، اما میزان حق کسب و پیشه به تعداد مشتری‌های محل کسب و رونق کار بستگی دارد. حتی اگر مکان تجاری مانند مغازه، بدون دریافت سرقفلی اجاره داده شود ممکن است مستاجر بعد از اتمام مدت اجاره، دارای حق کسب و پیشه شود و عکس این قضیه نیز ممکن است؛ بدین نحو که فردی مکانی را با پرداخت سرقفلی اجاره کند و به­عنوان گاراژ یا انباری از آن استفاده کند دراین حالت حق کسب و پیشه برای مستاجر لحاظ نمی‌شود.
  • حق سرقفلی قابل توقیف می­باشد، ولی حق کسب و پیشه و تجارت قابل توقیف نمی‌باشد.
  • با انتقال ملک بدون اجازه مالک به­غیر توسط دارنده سرقفلی به­غیر حق مذکور نصف نمی­گردد .درحالی­که در حق کسب و پیشه و تجارت با انتقال ملک به­غیر بدون اجازه مالک، مستاجر مستحق نصف حق کسب و پیشه و تجارت خواهدبود.
تصرف و تملک اراضی و املاک توسط دولت

آیا حق کسب و پیشه و تجارت با حق سرقفلی یکی می‌باشند؟

این دو حق فقط در املاک اجاره‌ای تجاری ایجاد می‌شوند و دو حق متفاوت می‌باشند.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده‌های سرقفلی و حق کسب و پیشه پیچیدگی­های زیادی دارند. با بهره‌گیری از وکلای باتجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهرپارسیان می­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی(پیروزی در پرونده خود) برداشته  باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهرپارسیان، در حوزه دعاوی سرقفلی و حق کسب و پیشه، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهدشد و از این بابت خیالتان راحت خواهدبود.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی 

تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی تفاوت نهاد حق کسب و پیشه و تجارت با نهاد حق سرقفلی 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *