ارز دیجیتال چیست

ارز دیجیتال چیست

ارز دیجیتال چیست


Rate this post

در مقاله ارز دیجیتال چیست به بررسی ماهیت رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

رمز ارز یا ارز دیجیتال (Cryptocurrency)

رمز ارز یا ارز دیجیتال، یک پول دیجیتال یا مجازی است که قابل کپی کردن نیست و جعل آن بسیار سخت است. رمز ارز یا ارز دیجیتال اغلب شبکه‌ های غیرمتمرکز مبتنی ­بر فناوری بلاک­ چین هستند، یک دفتر کل توزیع‌ شده که توسط بسیاری از رایانه‌ های مختلف اجرا می‌ شود. ارز دیجیتال نوعی پول دیجیتال است و فقط به صورت آنلاین وجود دارد.

در حالی­ که مانند: اسکناس‌ ها و سکه‌ های سنتی، پول دیجیتال بطور معمول برای انجام پرداخت‌ های سریع بدون حمایت قانونی استاندارد از تراکنش‌ های کارت اعتباری استفاده می‌ شود. علاوه ­بر این، پول دیجیتال را می­توان به­ عنوان سرمایه ­گذاری خرید و فروش کرد. رمز ارز یا ارز دیجیتال از بسیاری جهت ­ها با ارزهای سنتی متفاوت است و ارز رمزنگاری شده، بطور کلی، پول مجازی یا دیجیتالی است که به شکل «توکن» یا «سکه» است. همچنین، ارزش رمز ارز یا ارز دیجیتال نسبت به ارزهای استاندارد بی­ ثبات تر است که خطر تقلب را بیشتر می­ کند.

این امر کنترل آن ­ها را دشوار می­ کند. ارزهای رمزنگاری شده دارایی های دیجیتالی هستند که از شبکه ­ای استفاده می­ کنند که در بسیاری از رایانه­ های مختلف پخش شده است. این سیستم غیرمتمرکز به آن­ ها اجازه می دهد خارج از کنترل دولت­ ها و مقامات مرکزی وجود داشته باشند. ارزهای رمزنگاری شده توسط هیچ نهاد و سازمانی پشتیبانی نمی­ شوند و بیان وضعیت قانونی آن­ ها در کشورهای مختلف دشوار است. گنجاندن ارزهای دیجیتال در بیشتر سیستم ­های مالی جهان نیز دشوار بوده است. به­ همین دلیل، ارزهای رمزنگاری شده بطور کلی کنترل نشده و منجر به استفاده از آن­ ها برای مقاصد غیرقانونی شده است.

برای مثال: بیت­ کوین ارز دیجیتالی است که توسط اشخاص برای خرید یا فروش مواد مخدر، سلاح و جرائم سایبری غیرقانونی استفاده می ­شود.

از آنجایی که محبوبیت ارز دیجیتال همچنان در حال افزایش است و اشخاص شرکت­ های بیشتری آن را به عنوان پرداخت می ­پذیرند، امروزه با افزایش چشم­گیر از گزارش ­های مرتبط با ارتکاب جرائم به ­وسیله استفاده از ارز دیجیتال رو به رو می ­شویم.

رمز ارز یا ارز دیجیتال

طبق تعریف بانک مرکزی اتحادیه اروپا رمز ارز یا ارز دیجیتالی عبارت است از؛ بازنمایی دیجیتالی ارز که از طریق بانک مرکزی یا یک نهاد عمومی منتشر نشده است. این پول‌ ها توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی (به‌ عنوان یک وسیله و ابزار مبادله) به­ کارگرفته می ‏‌شوند و تنها در بسترهای الکترونیک، قابلیت ذخیره، انتقال و یا مبادله دارند.

انواع دارایی های دیجیتال

  • ارزهای ­رمزنگاری ­شده

رمز ارزها برای پرداخت­ ها، انتقال ارزش (مشابه پول دیجیتال) در یک شبکه غیرمتمرکز از کاربران در نظر گرفته شده ­اند. بسیاری از آلت­ کوین ها (یعنی آن­ هایی که بیت­ کوین یا گاهی اتریوم نیستند) به این ترتیب طبقه ­بندی می ­شوند.

  • توکن­ های رمزنگاری شده
  1. توکن‌ های مبتنی بر بلاک ­چین نیز وجود دارند که هدفی متفاوت از پول دارند. برای مثال می­تواند توکنی باشد که به ­عنوان بخشی از یک پیشنهاد اولیه سکه (ICO) منتشر شده است که نشان دهنده سهمی در یک پروژه بلاک­ چین یا مالی غیرمتمرکز (DeFi) است. اگر توکن­ ها به ارزش شرکت یا پروژه مرتبط باشند، می­توان آن­ ها را توکن­ های امنیتی نامید. (مثل اوراق بهاداری، مثل سهام)
  2. توکن­ های دیگر کاربرد یا عملکرد خاصی دارند. برای مثال‌: توکن‌ های Storj که به افراد امکان می‌ دهد فایل‌ ها را در یک شبکه غیرمتمرکز به اشتراک بگذارند، یا Namecoin که یک سرویس نامتمرکز نام دامنه (DNS) را برای آدرس‌ های اینترنتی ارائه می‌ دهد. این­ ها به­ عنوان توکن­ های کاربردی شناخته می ­شوند.
  3. توکن­ های امنیتی این نوع توکن نشان­ دهنده مالکیت یک دارایی است. شرکت­ ها ممکن است از توکن­ های امنیتی برای افزایش سرمایه از طریق فروش توکن­ های سهام استفاده کنند. از آنجایی که آن­ ها مالکیت یک اوراق بهادار مالی را نشان می­ دهند، این دارایی ها توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) تنظیم می­ شوند. آن­ ها با NFT ها متفاوت هستند و توکن­ ها را ارزش­ گذاری می­ کنند زیرا قابل تعویض هستند.

نکته: برخی معتقدند که توکن‌ ها، ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌ های دیجیتالی غیر از بیت‌ کوین در مجموع به ­عنوان ارزهای رمزنگاری جایگزین شناخته می‌ شوند که ب­طور معمول به آلت­ کوین ها «altcoins» یا به طرز تحقیرآمیزی شیت­ کوین ها «shitcoins» خلاصه می‌ شوند و می­توان آلت­ کوین ها را به ­عنوان «نسخه ­های جایگزین بیت­ کوین» باتوجه به نقش آن به ­عنوان پروتکل مدل برای طراحان آلت­ کوین توصیف کرد.

ولی امروزه، در حالی­ که بسیاری از کاربران رمز ارزها این تفاوت‌ ها را درک می‌ کنند و قدردانی می‌ کنند، معامله‌ گران و سرمایه‌ گذاران غیر عادی ممکن است متوجه این تفاوت نشوند، زیرا همه دسته‌ های توکن تمایل دارند در صرافی‌ های رمز ارزها یا ارزهای دیجیتالی به روشی مشابه معامله کنند.

مجازات جعل عنوان دولتی

مزایای رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال

مزایای رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال، سبب شده تا در بین سرمایه­ گذاران در سراسر جهان محبوبیت پیدا کنند، با مشارکت فن آوری و صنعتی شدن، ارزهای دیجیتال در کسب و کار جایگاه رضایت بخشی نسبت به سایر پول­ ها دارا هستند و این مزایا به شرح ذیل عبارتند از؛

  • محفاظت از ارزش خود در برابر تورم،
  • تسریع در انجام معامله،
  • امکان انجام معامله ­های مقرون به صرفه،
  • عدم تمرکز،
  • تنوع،
  • دسترسی،
  • امن و امان،
  • عدم توقیف توسط ثالث،
  • عدم تعلق مالیات،
  • عدم امکان ردیابی،
  • عدم تعلق هزینه تراکنش،
  • عدم امکان استرداد،
  • عدم امکان سرقت،
  • شفاف.

انواع رمز ارز یا ارز دیجیتال

به دلیل کثرت انواع رایج ارزهای دیجیتال، انتظار می‌ رود تعداد بیشتری از این ارزها وجود داشته باشد و یا به ­وجود بیاید، طی یک دسته ­بندی کلی رمز ارزها به به 3 دسته ذیل قابل تقسیم هستند که عبارتند از؛

  • بیت­ کوین
  • آلت­ کوین
  • استبیل­ کوین

بیت­ کوین

بیت­ کوین نوعی ارز دیجیتال است که برای استفاده در تراکنش­ های آنلاین همتا به همتا ایجاد شده، در سال 2008 توسط شخص یا گروهی با نام ساتوشی ناکاموتو ساخته شده است. بیت­ کوین بزرگترین ارز دیجیتالی است که ب­طور عمده به­ عنوان کد رایانه ­ای وجود دارد. غیرمتمرکز است به این معنی که مرجع صادرکننده مرکزی وجود ندارد و به­ عنوان راه حلی برای بحران مالی جهانی در سال 2008 معرفی شده است.

بیت‌ کوین به‌ عنوان منادی عصر رمز ارزها، هنوز هم سکه‌ ای است که عموم مردم هنگام صحبت در مورد ارز دیجیتال به آن اشاره می‌ کنند، بیت­ کوین نه تنها یک روند ساز بوده است و موجی از ارزهای رمزپایه ساخته شده بر روی یک شبکه همتای غیرمتمرکز را به وجود آورده است، بلکه به استاندارد واقعی ارزهای دیجیتال تبدیل شده است و الهام­ بخش انواع رو به رشدی از ارزهای رمزنگاری شده است و از آن­جایی که این تنها ارز دیجیتال موجود نیست، جستجوی دیگران و یافتن اینکه کدام یک به جز بیت­ کوین عملکرد خوبی دارند ضروری است.

بیت­ کوین از نظر ارزش بازار، پایگاه کاربر و محبوبیت همچنان در صدر گروه ارزهای رمزپایه قرار دارد.

آلت­ کوین ها

آلت­ کوین از روزهای اولیه رمز ارز، زمانی­ که تنها تعداد انگشت شماری از دارایی های رمزنگاری وجود داشت، تکامل یافته بود. در آن زمان، هر چیزی جز بیت­ کوین یک آلت­ کوین در نظر گرفته می­شد. دنیای ارزهای دیجیتال امروزه بسیار بزرگتر است، با انواع سکه­ ها و توکن­ ها با موارد استفاده که فراتر از یک وسیله مبادله است. بسیاری از این رمز ارزها لزوما رقبای بیت­ کوین نیستند.

آلت­ کوین پیشرو امروز اتریوم است که ارزش بازار آن 150 میلیارد دلار به 325 میلیارد دلار بیت­ کوین است. سایر آلت­ کوین های اصلی عبارتند از؛ Solana (SOL) و Cardano (ADA) .SOL و ADA به عنوان رقبای اتریوم در نظر گرفته می­ شوند.

آلت­ کوین ها می­توانند اهداف مختلفی فراتر فقط به­ عنوان یک ارز دیجیتال داشته باشند. در حالی­ که بیت­ کوین قرار است نوعی ارز غیرمتمرکز باشد، اتریوم یک شبکه محاسباتی است که به کاربران اجازه می­ دهد برنامه­ های غیرمتمرکز را روی بلاک­ چین اجرا کنند و قراردادهای هوشمند میزبانی کنند.

آلت­ کوین ها در مقایسه با بیت­ کوین اغلب دارای تفاوت ­های اساسی هستند، برای مثال لایت­ کوین به جای 10 دقیقه بیت­ کوین، قصد دارد یک بلوک را هر 2.5 دقیقه پردازش کند، که به لایت­ کوین امکان می­ دهد، تراکنش­ ها را سریع­تر از بیت­ کوین تائید کند و یا مثال دیگر اتریوم است که دارای عملکرد قرارداد هوشمند است که به برنامه‌ های غیرمتمرکز اجازه می‌ دهد روی بلاک­ چین اجرا شوند.

انواع آلت­ کوین ها

اتریوم (ETH)

اولین جایگزین بیت­ کوین در لیست ما، اتریو (ETH)، یک پلت­فرم نرم­ افزاری غیرمتمرکز است که قراردادهای هوشمند و برنامه ­های غیرمتمرکز (dApps) را قادر می ­سازد، بدون هیچگونه خرابی، کلاهبرداری، کنترل یا دخالت شخص­ ثالث ساخته و اجرا شوند. هدف اتریوم ایجاد مجموعه­ ای غیرمتمرکز از محصولات مالی است که هر کسی در جهان بدون در نظر گرفتن ملیت، قومیت یا مذهب بتواند آزادانه به آن دسترسی داشته باشد. این جنبه پیامدها را برای مردم در برخی کشورها قانع ‌کننده‌ تر می‌ کند زیرا کسانی که زیر ساخت‌ های دولتی و هویت دولتی ندارند میتوانند به حساب‌ های بانکی، وام‌ ها، بیمه یا انواع محصولات مالی دیگر دسترسی داشته باشند.

اتریوم از اتر، رمز رمزنگاری خاص پلتفرم خود استفاده می­ کند. اتر (ETH) برای پرداخت به اعتبارسنجی هایی استفاده می­ شود که سکه­ های خود را برای کارشان برای بلاک­ چین، به­ عنوان یک روش پرداخت خارج از زنجیره و به­ عنوان سرمایه­ گذاری توسط سفته بازان به کار می­گیرند.

حکم برائت

XRP

XRP توکن اصلی برای XRP Ledger است که به­ عنوان یک سیستم پرداخت توسط Ripple در سال 2012 ایجاد شد. XRP Ledger از مکانیزم اجماع به نام XRP Ledger Consensus Protocol استفاده می­ کند که از اثبات کار یا اثبات سهام استفاده نمی­ کند. برای اجماع و اعتبار در عوض، برنامه­ های مشتری، تراکنش­ ها را امضاء کرده و به سرورهای دفترکل ارسال می­ کنند. سپس سرورها تراکنش­ ها را مقایسه می­ کنند و نتیجه می­ گیرند که آیا آن­ ها کاندید ورود به دفتر هستند یا خیر؟ سپس سرورها نامزدهای تراکنش را به اعتبارسنجی‌ ها می‌ فرستند تا توافق کنند که سرورها تراکنش‌ ها را درست انجام داده و نسخه دفترکل را ثبت کنند.

بایننس­ کوین (BNB)

بایننس­ کوین (BNB) یک ارز دیجیتال ابزاری است که به ­عنوان یک روش پرداخت برای کارمزدهای مرتبط با معاملات در صرافی بایننس عمل می­ کند. این سومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است. کسانی که از توکن به­ عنوان وسیله پرداخت برای مبادله استفاده می­ کنند، می­توانند با تخفیف معامله کنند.

بلاک­ چین بایننس­ کوین همچنین پلتفرمی است که صرافی غیرمتمرکز بایننس در آن فعالیت می­ کند. صرافی Binance توسط Changpeng Zhao تاسیس شد و یکی از پرکاربردترین صرافی‌ ها در جهان بر اساس حجم معامله­ ها است.

بایننس­ کوین در ابتدا یک توکن ERC-20 بود که بر روی بلاک­ چین اتریوم کار می­ کرد. در نهایت یک شبکه اصلی راه­ اندازی کرد و از یک مدل توافقی PoS استفاده کرد.

سکه USD (USDC)

یک استیبل­ کوین دیگر USD Coin، نیز با استفاده از ذخایر فیات وثیقه شده، قیمت خود را به دلار آمریکا متصل می­ کند، به این معنی که مقدار ارز فیات برابر با مقدار USD Coin در گردش دارد. USD Coin در سال 2018 توسط کنسرسیوم مرکز که متشکل از Circle و Coinbase است راه­ اندازی شد.

کاردانو (ADA)

Cardano (ADA) یک ارز رمزنگاری شده «اوروبوروس اثبات سهام» است که با رویکردی مبتنی بر تحقیق توسط مهندسان، ریاضی­دانان و کارشناسان رمزنگاری ایجاد شده است. این پروژه توسط چارلز هاسکینسون، یکی از پنج عضو اولیه موسس اتریوم، پایه‌ گذاری شد. پس از مخالفت با مسیری که اتریوم در پیش گرفته بود، آن را ترک و بعدها به ایجاد کاردانو کمک کرد. تیم پشت کاردانو زنجیره بلوکی خود را از طریق آزمایش‌ های گسترده و تحقیقات بررسی شده ایجاد کرد.

کاردانو قصد دارد با ایجاد محصولات DeFi مشابه اتریوم، سیستم عامل مالی جهان باشد. امیدوار است راه‌ حل‌ هایی برای قابلیت همکاری زنجیره‌ ای، تقلب در رای‌ دهندگان و ردیابی قراردادهای قانونی از جمله موارد دیگر ارائه کند.

سولانا (SOL)

سولانو (Solana) ارز دیجیتالی که روی بلاک­ چین اجرا می­ شود که در سال 2017 تاسیس شد، یک پلت­فرم بلاک­ چین است، که برای پشتیبانی از برنامه­ های غیرمتمرکز (dApps) طراحی شده است. سولانا که به­ عنوان «قاتل اتریوم» نیز شناخته می‌ شود، تراکنش‌ های بسیار بیشتری در هر ثانیه نسبت به اتریوم انجام می‌ دهد. علاوه­ بر این، کارمزد تراکنش­ های کمتری نسبت به اتریوم دریافت می­ کند. سولانا و اتریوم میتوانند از قراردادهای هوشمند استفاده کنند که برای اجرای برنامه‌ های کاربردی پیشرفته، از جمله؛ تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT) ضروری هستند.

دوج­ کوین (DOGE)

دوج­ کوین Dogecoin که توسط برخی به­ عنوان «memecoin» اصلی دیده می­ شود، در سال 2021 با افزایش سرسام­ آور قیمت آن سر و صدای زیادی به پا کرد. این ارز که از تصویر شیبا این و به­ عنوان آواتار خود استفاده می­ کند، به­ عنوان نوعی پرداخت توسط برخی شرکت­ های بزرگ پذیرفته شده است. دوج­ کوین توسط دو مهندس نرم­ افزار، بیلی­مارکوس و جکسون­پالمر، در سال 2013 ایجاد شد. مارکوس و پالمر در ظاهر این سکه را به­ عنوان یک شوخی ایجاد کردند و در مورد حدس و گمان­ های وحشیانه بازار ارزهای دیجیتال اظهار نظر کردند.

SHIB

یک memecoin با الهام از یک memecoin ،Shiba Inu (SHIB)، در پاییز 2021 به شهرت رسید و برای مدت کوتاهی از ارزش بازار Dogecoin پیشی گرفت.

ترون (TRX)

ترون TRON در سال 2017 راه اندازی شد تا از طریق توکن سازی و dApps، حقوق مالکیت کامل را برای سازندگان محتوای دیجیتال فراهم کند. فکر راه ­اندازی TRX این بود که به توسعه دهندگان راهی برای ایجاد dApps بدهد. در سال 2018، TRON ،BitTorrent، یک برنامه محبوب اشتراک‌ گذاری فایل را خریداری کرد و آن را در بلاک­ چین TRON ادغام کرد. توکن بومی TRON ،TRX، برای پرداخت تراکنش­ های زنجیره­ ای و به­ عنوان یک روش پرداخت در صرافی­ ها استفاده می­ شود. هر کسی که دارای TRX باشد، میتواند برای تبدیل شدن به یک Super Representative، فردی که دارای اختیار و تعهدی باشد که تراکنش‌ ها را اعتبارسنجی کند و بلاک‌ های جدیدی برای بلاک­ چین ایجاد کند، درخواست دهد. مکانیسم اجماع ارز دیجیتال یک نسخه بهینه‌ سازی شده از اثبات سهام اتریوم به نام اثبات سهام تعیین شده (DPoS) است که در آن شبکه در نمایندگان فوق‌ العاده رای می‌ دهد.

چند ضلعی (MATIC)

الف) چند ضلعی (MATIC) 2 لایه

چند ضلعی Polygon (MATIC) در ابتدا به­ عنوان 1 راه حل، 2 لایه برای رفع مشکلات تراکم و ترافیک شبکه اتریوم توسعه یافت. نوآوری های اخیر به آن اجازه داده است تا به یک سیستم چند زنجیره­ ای تبدیل شود که در آن بلاک­ چین­ ها می­توانند با استفاده از ماشین مجازی اتریوم با هم کار کنند.

کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید

ب) چند ضلعی (MATIC) 3 لایه

Polygon از 3 لایه Ethereum،Heimdall و Bor استفاده می­ کند؛

 Bor یک لایه تولید­کننده بلوک است که تراکنش­ ها را در بلوک­ ها گردآوری می­ کند و یک عکس فوری دوره­ ای از زنجیره بلوک ایجاد می­ کند. اعتبار دهنده­ های لایه Bor تولید کننده بلوک نامیده می­ شوند. بلوک‌ های تولید کنندگان توسط لایه Heimdall جمع‌ آوری می‌ شوند که تمام بلوک‌ های ایجاد شده از آخرین عکس فوری لایه Bor را تائید می‌ کند. سپس یک درخت Merkle ایجاد می­ کند و ریشه Merkle را در شبکه اصلی اتریوم منتشر می­ کند.

لایت­ کوین Litecoin (LTC)

لایت­ کوین Litecoin (LTC) یک ارز اینترنتی همتا به همتا است که امکان پرداخت فوری و قریب به صفر هزینه را به ­هرکسی در جهان می‌ دهد. لایت­ کوین Litecoin یک شبکه پرداخت جهانی منبع باز است که بطور کامل غیرمتمرکز و بدون هیچ مقام مرکزی است. محاسبه­ های شبکه را ایمن می­ کند و افراد را قادر می­ سازد تا امور مالی خود را کنترل کنند. لایت­ کوین Litecoin نسبت به ارز پیشرو مبتنی بر ریاضی، زمان‌ های تائید تراکنش سریع‌ تر و کارایی ذخیره‌ سازی را بهبود می‌ بخشد. Litecoin (LTC) با پشتیبانی قابل توجه صنعت، حجم تجارت و نقدینگی، یک رسانه تجاری اثبات شده مکمل بیت­ کوین است.

استیبل­ کوین ها

استیبل­ کوین یک ارز دیجیتال با ارزشی است که با قیمت دارایی دیگر مرتبط است. اگر به درستی کار کند، یک استیبل­ کوین متصل به واحد پول یک کشور باید همیشه برمبنای آن واحد پول ارزش­ گذاری شود. یک نوع استیبل­ کوین توسط یک نهاد مالی صادر می­ شود که دارای پشتوانه وثیقه برای هر واحد استیبل­ کوین است و دیگری از استراتژی­ های مشتقه استفاده می­ کند تا مطمئن شود که دارایی رمز ارز، ارزش پول دولتی پایه را حفظ می­ کند. استیبل­ کوین ها ارزهای دیجیتالی هستند که برای حفظ سطح پایداری از قدرت خرید طراحی شده­ اند، نکته قابل‌ توجه این­ که، این طرح‌ ها بی‌ خطا نیستند، زیرا تعدادی از استیبل­ کوین‌ ها از کار افتاده یا پیوند خود را از دست داده‌ اند.

استیبل­ کوین های وثیقه شده استیبل­ کوین های وثیقه شده، مجموعه­ ای از وثیقه را برای حمایت از ارزش سکه حفظ می­ کنند. هر زمان که شخصی توکن­ های خود را بفروشد، مقدار مساوی وثیقه از ذخایر سکه خارج می­ شود.

شاخص ­ترین استیبل­ کوین ها

تتر (USDT)

تتر (USDT) یکی از اولین و محبوب‌ ترین استیبل‌ کوین‌ ها بود، ارزهای دیجیتال جایگزین که هدف­شان تطبیق ارزش بازار خود به یک ارز یا سایر نقاط مرجع خارجی برای کاهش نوسان است، از آن جایی که اکثر ارزهای دیجیتال، حتی ارزهای اصلی مانند: بیت­ کوین، دوره­ های مکرری از نوسانات چشم­گیر را تجربه کرده­ اند، تتر و سایر استیبل­ کوین ها تلاش می­ کنند تا نوسانات قیمت را هموار کنند تا کاربرانی را جذب کنند که در غیر این صورت ممکن است محتاط باشند.

دلایل برتری بیت­ کوین بر سایر رمز ارزها

بیت­ کوین به دلایل مختلفی نسبت به سایر رمز ارزها، برتری دارد که به آن­ ها در ذیل اشاره می­ شود؛

شبکه و امنیت

اثر شبکه بیت­ کوین و امنیت اثبات شده آن، آن را به یکی از مدل­ های دیگر ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است. بیت­ کوین دارای بزرگترین اکوسیستم توسعه دهنده با نرم­ افزار بیشتر و پیاده سازی بیشتر نسبت به سایر دارایی های رمزنگاری شده است. امروزه امنیت یکی از بزرگترین مشکلات ارزهای دیجیتال است. با این حال، بیت­ کوین از زمان بیش از یک دهه زندگی خود ثابت کرده است که ایمن است. به همین دلیل، در فهرست سرمایه گذاران رمز ارزها در صدر قرار دارد.

ذخیره ارزش

بیت­ کوین که از آن به­ عنوان «طلای دیجیتال» یاد می­ شود، در واقع می­تواند به­ عنوان یک ذخیره ارزش مانند طلا استفاده شود و هر دو می­توانند به­ عنوان ابزاری برای محافظت در برابر تورم استفاده شوند. بیت­ کوین به­ عنوان یک ذخیره ارزش استفاده ثابتی دارد.

پذیرش

بیت­ کوین بدون شک پذیرفته شده­ ترین ارز رمزنگاری شده در جهان امروز است، که اشخاص شرکت­ ها و همچنین بسیاری از بازرگانان در سراسر جهان بیت­ کوین را برای پرداخت کالا و خدمات می­پذیرند. این مورد استفاده نسبت به سایر ارزهای رمزنگاری شده مقبولیت بیشتری به آن بخشیده است و برای مثال در کشورهایی مانند: السالوادور و جمهوری آفریقای مرکزی بیت­ کوین یک ارز قانونی است. به­ عنوان پرداخت برای کالاها و خدمات پذیرفته می­ شود.

قابلیت دسترسی

بیت­ کوین نسبت به بسیاری دیگر از دارایی های رمزنگاری قابل دسترسی­ تر است. بیت­ کوین را می­توان در صرافی­ های بیشتر، بازرگانان بیشتر، نرم­ افزارهای بیشتر و سخت­ افزارهای بیشتری که از آن پشتیبانی می­ کنند، دسترسی داشت.

عناصر دخیل در فرآیند تولید و بهره برداری رمز ارزها

سیستم اطلاعاتی مطمئن

رمز ارز یا ارز دیجیتال رمزنگاری شده توسط کلیت یک سیستم اطلاعات مطمئن تولید می­ شود، با نرخی که در زمان ایجاد سیستم تعریف می­ شود و بطور عمومی اعلام می ­شود. در بانکداری متمرکز و سیستم ­های اقتصادی این بانک­ مرکزی یا هیات مدیره شرکت­ های دولتی عرضه ارز را کنترل می ­کنند، ولی در مورد ارز دیجیتال، شرکت‌ ها یا دولت‌ ها نمیتوانند واحدهای جدیدی تولید کنند و تا کنون برای سایر شرکت‌ ها، بانک‌ ها یا نهادهای شرکتی که ارزش دارایی را در آن اندازه‌ گیری می‌ کنند، پشتیبانی نکرده‌ اند. سیستم فنی زیربنایی که ارزهای رمز پایه بر اساس آن استوار شده اند توسط «ساتوشی ناکاموتو» ایجاد شده است.

موارد اجباری ارسال اظهارنامه

در یک سیستم اطلاعات مطمئن، رمز ارزی مثل: بیت­ کوین، ایمنی، یکپارچگی و تعادل دفترکل توسط سیستم رایانه­ ای به نام ماینرها حفظ می­ شود، ماینرها از رایانه­ های خود برای کمک به اعتبارسنجی و تائید زمانی تراکنش­ ها استفاده می­ کنند و آن­ ها را مطابق با طرح «رویه ایمن» رویه­‌ ای است برای تطبیق صحت ثبت ‌داده ‌پیام یا اطلاعات، منشاء و مقصد آن با تعیین تاریخ و برای یافتن هرگونه خطا یا تغییر در مبادله، محتوا و‌ یا ذخیره­‌ سازی ‌داده ‌پیام یا اطلاعات از یک زمان خاص یک رویه ایمن ممکن است با استفاده از ‌الگوریتم­ ها یا کد ها، ارقام شناسایی، رمزنگاری، روش­ های ایمنی مشابه انجام می­ دهد و در یک بلاک­ چین اثبات موجودیت، تراکنش‌ ها توسط دارندگان ارز رمزنگاری مرتبط اعتبارسنجی می‌ شوند که گاهی اوقات با هم در مجموع دارایی ها گروه‌ بندی می‌ شوند.

اکثر ارزهای رمزنگاری شده برای کاهش تدریجی تولید آن ارز طراحی شده اند و برای کل مقدار آن ارز که تا به حال در گردش خواهد بود، سقفی قرار می­ دهند که در مقایسه با ارزهای معمولی که توسط موسسه­ های مالی نگهداری می­ شوند یا به­ عنوان پول نقد نگهداری می­ شوند، توقیف ارزهای رمزنگاری شده توسط مجری قانون می­تواند دشوارتر باشد.

سیستم اطلاعات ارز دیجیتال و آثار ناشی از آن

ارز دیجیتال سیستمی اطلاعات مطمئنی بهره­ مند است که آثار ذیل از آن حاصل می­ شود؛

  • این سیستم به یک سازمان و نهاد مرکزی نیاز ندارد،
  • وضعیت آن از طریق سیستم اطلاعاتی مطمئن حفظ می­ شود،
  • این سیستم اطلاعاتی مطمئن یک نمای کلی از واحدهای ارزهای دیجیتال و مالکیت آن­ ها را حفظ می­ کند،
  • این سیستم اطلاعاتی مطمئن تعیین می­ کند که آیا واحدهای ارز دیجیتال جدید می­توانند ایجاد شوند یا خیر؟ اگر بتوان واحدهای ارزهای دیجیتال جدید ایجاد کرد، سیستم شرایط منشاء آن­ ها و نحوه تعیین مالکیت این واحدهای جدید را مشخص می­ کند.
  • مالکیت واحدهای ارزهای دیجیتال را می­توان بطور انحصاری به­ صورت رمزنگاری اثبات کرد،
  • این سیستم اطلاعاتی مطمئن اجازه می­ دهد تا تراکنش­ هایی انجام شود که در آن مالکیت واحدهای رمزنگاری تغییر می­ کند.
  • صورت معامله فقط می­تواند توسط نهادی صادر شود که مالکیت فعلی این واحدها را ثابت کند،
  • اگر دو دستورالعمل مختلف برای تغییر مالکیت واحدهای رمزنگاری یکسان بطور همزمان وارد شوند، سیستم حداکثر یکی از آن­ ها را انجام می­ دهد.

بلاک­ چین

اعتبار پولی یا ارز بازاری هر ارز دیجیتال توسط یک بلاک­ چین ارائه می­ شود، بلاک­ چین لیستی از سوابق است که بطور مداوم در حال رشد هستند، به نام بلوک­ ها که با استفاده از رمزنگاری به هم متصل و ایمن می­ شوند و هر بلوک بطور معمول حاوی یک نشانگر «هش» به­ عنوان پیوندی به بلوک قبلی، تائید زمانی و داده‌ های تراکنش است. با طراحی، بلاک­ چین­ ها بطور ذاتی در برابر تغییر داده­ ها مقاوم هستند. این یک دفتر حساب باز و توزیع شده است که می­تواند معامله­ های بین دو طرف را بطور موثر و به روشی قابل تائید و دائمی ثبت کند. برای استفاده به­ عنوان دفترکل حساب توزیع شده، یک بلاک­ چین بطور معمول توسط یک شبکه همتا به همتا مدیریت می­ شود که بطور جمعی به پروتکلی برای اعتبارسنجی بلوک­ های جدید پایبند است، پس از ثبت، داده‌ ها در هر بلوک معین را نمیتوان بدون تغییر تمام بلوک‌ های بعدی، بطور عطف به ماسبق تغییر داد که نیازمند همکاری و مساعدت اکثریت شبکه است.

بلاک­ چین­ ها با طراحی ایمن هستند و نمونه­ ای از یک سیستم اطلاعاتی و محاسباتی توزیع شده با تحمل خطای فوق­ العاده بالا هستند. بنابراین سیستم اطلاعات غیرمتمرکز با بلاک­ چین حاصل شده است.

گره­ ها (Node)

شبکه سابقه (رکوردی) است که از یک محدوده­ ها (فیلدها) از داده­ ها و همچنین از یک یا چند محدوده که پیوندی به ­دیگر گره‌ ها هستند، تشکیل می‌ شود. محدوده­ ها (فیلدها) داده و پیوند بطور معمول توسط اشاره‌ گرها یا مراجع پیاده‌ سازی می‌ شوند. هر چند که جاسازی کردن داده‌ ها به شکل مستقیم در گره هم بسیار رایج است. گره‌ ها برای ساختن ساختار داده‌ های پیوندی و سلسله ‌مراتبی مانند: لیست پیوندی، درخت و گراف استفاده می‌ شوند. ساختار داده‌ های بزرگ و پیچیده‌ تر میتوانند از گروهی از گره‌ های بهم‌ پیوسته تشکیل شوند. از لحاظ مفهومی، گره‌ ها مشابه راس‌ های تشکیل‌ دهنده یک گراف هستند که گره (Node) کامپیوتری است که به یک شبکه ارز دیجیتال متصل می­ شود. این گره از طریق انتقال تراکنش­ ها، اعتبارسنجی یا میزبانی یک کپی از بلاک­ چین، از شبکه ارز دیجیتال پشتیبانی می­ کند. از نظر انتقال تراکنش­ ها، هر کامپیوتر شبکه (گره) یک کپی از بلاک­ چین ارز دیجیتالی دارد که پشتیبانی می­ کند. هنگامی که یک تراکنش انجام می­ شود، گره ایجاد کننده تراکنش جزئیات تراکنش را با استفاده از رمزگذاری به گره­ های دیگر در سراسر شبکه گره پخش می­ کند تا تراکنش (و هر تراکنش دیگر) شناخته شود.

لازم به ذکر است که، دارندگان گره یا کسانی هستند که داوطلب اند که توسط سازمان یا ارگانی که مسئول توسعه فناوری شبکه بلاک­ چین ارزهای دیجیتال میزبانی می­ شوند، یا کسانی هستند که وسوسه می­ شوند یک گره را میزبانی کنند تا از میزبانی شبکه گره دستمزد دریافت کنند.

نحوه اعتراض به تشخیص اراضی ملی

مهر زمانی (ثبت و تائید تاریخ)

ارزهای رمزنگاری شده از طرح‌ های مهر زمانی مختلفی برای «اثبات» اعتبار تراکنش‌ های اضافه شده به دفترکل بلاک­ چین بدون نیاز به شخص­ ثالث قابل اعتماد استفاده می‌ کنند.

اولین طرح مهر زمانی که ابداع شد، طرح اثبات کار (شواهد یا استدلالی که به اثبات یا کمک به اثبات یک واقعیت یا حقیقت یک گزاره کمک می­ کند) بود، پرکاربردترین طرح‌ های اثبات کار مبتنی بر «هش» و «رمزگذاری» هستند. برخی دیگر از الگوریتم‌ های هش که برای اثبات کار استفاده می‌ شوند، عبارتند از پروتکل چندلایه، بلوک.

روش دیگر طرح اثبات سهام (اثبات سهام یا Proof Of Stake یک الگوریتم اجماع بهینه و کم‌ مصرف است که در نسل سوم بلاک­ چین‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. مکانیزم اجماع اثبات سهام که بطور خلاصه PoS نیز گفته می‌ شود، برای از بین­ بردن مشکلات اولین الگوریتم اجماع ظهور کرد) نام دارد، اثبات سهام روشی برای ایمن کردن یک شبکه ارز دیجیتال و دستیابی به اجماع توزیع شده از طریق درخواست از کاربران برای نشان دادن مالکیت مقدار معینی از ارز است. با سیستم‌ های اثبات کار که الگوریتم‌ های هش دشواری را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ های الکترونیکی اجرا می‌ کنند، متفاوت است. این طرح تا حد زیادی به پول وابسته است و در حال حاضر هیچ شکل استانداردی از آن وجود ندارد. برخی از ارزهای دیجیتال از طرح ترکیبی اثبات کار و اثبات سهام استفاده می­ کنند.

معدن هش

در بلاک­ چین، استخراج اعتبار تراکنش­ ها است. برای این تلاش، ماینرهای موفق ارز دیجیتال جدید را به­ عنوان پاداش دریافت می­ کنند. این پاداش با ایجاد انگیزه­ ای مکمل برای کمک به قدرت پردازش شبکه، کارمزد تراکنش­ ها را کاهش می­ دهد. با ورود افراد بیشتری به دنیای ارزهای مجازی، تولید هش برای اعتبارسنجی در طول زمان پیچیده‌ تر شده است و ماینرها را مجبور می‌ کند مبالغ زیادی را برای بهبود عملکرد محاسباتی سرمایه‌ گذاری کنند.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده‌ های ارزی پیچیدگی­ های زیادی دارند. با بهره‌ گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی ارزی، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می­ نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل ارز دیجیتال در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
ارز دیجیتال چیست

وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست 

ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال چیست 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *