وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت

وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت

وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت


5/5 - (30 امتیاز)

با بررسی وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت همراهتان هستیم.

بعد از عقد قرارداد، طرفین ملزم به انجام تعهدات خود هستند. حال اگر یکی از طرفین از انجام تعهدات خودداری کند، تکلیف چیست؟ آیا با توجه به شرایط موجود تورمی حاکم در بازار و جهش نگهانی قیمت ها امکان دریافت خسارت به نرخ روز و شرایط بازار وجود دارد؟ جواب هم مثبت و هم منفی است.

در این حالت وکیل تخصصی قرارداد مشارکت در ساخت، توصیه به تعیین وجه التزام قراردادی دارد. در تنظیم این شرط باید بسیار دقت نمود. چرا که در بعضی موارد با تعیین وجه التزام خارج از عرف، موجبات بطلان آن را فراهم خواهیم آورد. رویه قضائی حاکم در صدور رای وجه التزام، هر چند که با تصریح قانون مدنی قابل خدشه نیست، اما از نظر انصاف قضائی و لزوم حل و فصل اختلافت و رسیدگی به تظلمات در دادگاه ها طبق قانون اساسی، بر مردود اعلام نموده شرط وجه التزام غیر منصفانه است.

پس قبل از تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت حتما با وکیل تخصصی این موضوع مشاوره نمائید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرایط تعیین وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت

برای تعیین وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت مرور قوانین الزامی است.

نمونه های موفق قراردادهای اجرا شده در دفتر وکلای تخصصی مشارکت منطقه یک نیز راهگشاست.

ماده 10 قانون مدنی

قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌ اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است.

وکیل ملک در نظر آباد

ماده 230 قانون مدنی

اگر در ضمن معامله شرط شده باشد که در صورت تخلف متخلف مبلغی به عنوان خسارت تادیه نماید حاکم نمیتواند او را به بیشتر یا‌ کمتر از آن چه که ملزم شده است محکوم کند.

رای وحدت‌ رویه شماره ۸۰۵ مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ هیات‌ عمومی دیوان ‌عالی ‌کشور

موضوع: تعیین وجه التزام بیش از شاخص نرخ تورم در تعهدات پولی.

تعیین وجه التزام قراردادی به منظور جبران خسارت تاخیر در ایفای تعهدات پولی، مشمول اطلاق ماده ۲۳۰ قانون مدنی و عبارت قسمت اخیر ماده ۵۲۲ قانون آئین دادرسی دادگاه‌ های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ است و با عنایت به ماده ۶ قانون اخیرالذکر، مبلغ وجه التزام تعیین شده در قرارداد، حتی اگر بیش از شاخص قیمت ‌های اعلامی رسمی (نرخ تورم) باشد، در صورتی که مغایرتی با قوانین و مقررات امری از جمله مقررات پولی نداشته باشد، معتبر و فاقد اشکال قانونی است.

بنا به مراتب، رای شعبه ۲۵ دادگاه تجدیدنظر استان مازندران تا حدی که با این نظر انطباق دارد به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص داده می ‌شود.

این رای طبق ماده ۴۷۱ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات بعدی، در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور، دادگاه‌ ها و سایر مراجع، اعم از قضایی و غیر آن لازم ‌الاتباع است.
هیات‌ عمومی دیوان‌ عالی‌ کشور

ماده 39 آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا

الحاقی ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
در کلیه پرونده های اجرایی که مال مورد مزایده به بستانکار واگذار می‌ شود، بدهکار میتواند ظرف دو ماه از تاریخ مزایده حسب مورد اقدام به پرداخت بدهی خود نماید.

در این صورت، خسارت تاخیر تادیه برای مراجعی که قانونا حق دریافت آن را دارند تا روز پرداخت وجه در صندوق ثبت محاسبه و وصول خواهد شد. این زمان برای واحدهای تولیدی تا قبل از تنظیم و امضاء سند انتقال اجرایی اموال یا تحویل مال منقول است. حکم ماده شامل کلیه پرونده‌ های اجرایی جاری می‌ باشد.

توضیح وکیل تخصصی قرارداد مشارکت در ساخت

ماده ۳۹ مکرر به موجب اصلاحیه آئین‌ نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرائی مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱ مصوب رئیس قوه قضائیه به آئین‌ نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرائی الحاق شده است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

سوالات مهم وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت

  • اگر سازنده نسبت به تکمیل و تحویل به موقع آپارتمان ها اقدام ننمود چه باید کرد؟
  • اگر مالک از تحویل به موقع ملک خودداری کند تکلیف در اینگونه موارد چیست؟
  • آیا می شود در قولنامه (مبایعه نامه) شرط کنیم در صورت عدم حضور جهت انتقال سند وجه التزام پرداخت شود؟
  • بهترین وکیل تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت تهران کیست؟
  • آیا برای مطالبه وجه التزام میتوان شرط داوری قرار داد؟
  • بهترین راه مطالبه وجه التزام قرارداد ملکی چیست؟
قرارداد مشارکت در ساخت

تعیین وجه التزام، ضمانت اجرای مشارکت در ساخت

در واقع یکی از ضمانت اجراهای قرارداد مشارکت ساخت، تعیین وجه التزام است. وقتی شخص مستنکف ببیند که با تعیین خسارت قابل توجه، مجبور به پرداخت آن خواهد شد، سعی در انجام تعهدات خواهد داشت.

مگر آنکه کلاهبرداری قرارداد مشارکت در ساخت، از ابتدا در نیت وی باشد. به همین دلیل است که مدام توصیه می شود برای تنظیم قراردادهای ملکی، به جای مراجعه به دفاتر مشاورین املاک از وکلای خبره تنظیم قراردادهای ملکی کمک بگیرید.

نباید طوری وجه التزام تعیین شود که اصل قرارداد را زیر سوال ببرد. در واقع با تعیین داور در قرارداد هم می توان تا حدی این مشکل را برطرف نمود. چون داور محدودیت های رسیدگی قضائی را ندارد و بر اساس توافقات طرفین رای صادر می کند. رای داور از نظر ماهیتی اگر مخالف قوانین نباشد، توسط دادگاه قابل ابطال نیست.

نمونه شرط وجه التزام مشارکت در ساخت

طرف اول، (کارفرما) متعهد می شود در صورتی که پیش از اتمام عملیات پیمانکار، اقدام به فروش و واگذاری ملک نماید، و از این باب ادامه کار برای پیمانکار در پروژه میسر نباشد، با توجه به قاعده تسبیب و همچنین ارزش افزوده ایجاد شده به دلیل انجام اسکلت در ساختمان و در نظر گرفتن این نکته که کارفرما، از انجام ادامه تعهدات انصراف عملی خود را اعلام نموه است، و پیمانکار در اجرا و انجام تعهدات مانعی ندارد، مبلغ ……… ریال به عنوان وجه التزام و خسارت عدم ادامه همکاری پیمانکار در پروژه، طی چک شماره ……… بانک ……… جاری ….‌‌‌‌ به پیمانکار بپردازد.

اظهارنامه دعوت فروشنده به حضور در دفترخانه

چک موصوف پس از ثبت، نزد آقای …… داور مرضی الطرفین قرار خواهد گرفت تا به محض احراز شرایط فوق، بلافاصله جهت ارائه به بانک و وصول مبلغ تحویل پیمانکار دهد. پیمانکار مجاز است نسبت به درج تاریخ روز و وصول وجه چک از بانک اقدام نماید.

در صورت عدم کفایت موجودی و عدم کارسازی وجه چک ظرف ۷ روز از تاریخ مطالبه از بانک و صدور گواهی عدم پرداخت به هر دلیل، مبلغ …….؛ ریال به عنوان خسارت روزانه تعیین که علاوه بر مبلغ اصلی به عنوان خسارت تاخیر تادیه تعیین و قابل مطالبه است.

این شرط و شرط داوری مستقل از قرارداد اصلی بوده و به استناد مواد ۱۰ و ۲۳۰ قانون مدنی و ماده ۳۹ آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا، برای طرفین مورد قبول بوده و لازم الاجراست.

آیا سازنده میتواند با پرداخت وجه التزام از ادامه انجام تعهدات قرارداد اصلی خودداری کند؟

قصد و رضای طرفین در تعیین وجه التزام مهم است. داور مرضی الطرفین یا قاضی دادگاه باید ابتدا، قصد طرفین را کشف کنند. بعضی از قضات بر این باورند که با وجود امکان الزم به انجام تعهدات نوبت به مطالبه وجه التزام نمی رسد. در واقع ابتدا باید الزام شخص متعهد به ایفاء تعهدات را از دادگاه مطالبه نمود. این نظر با رویه دکتر محمدرضا مهری متانکلائی بهترین وکیل مشارکت در ساخت تهران نیز انطباق دارد، چرا که بدون مطالبه تعهدات، صرفا پرداختن به موضوع مطالبه وجه التزام اثر قانونی ندارد.

با این حال طرفین میتوانند در قرارداد تصریح کنند که دریافت وجه التزام جایگزین تعهد اصلی نبوده و با آن قابل جمع است. (یعنی در صورت تخلف، متخلف هم ملزم به اجرای تعهد اصلی باشد و هم وجه التزام را پرداخت کند.)

دقت داشته باشید خسارت عدم انجام تعهدات، سوای از وجه التزام قابل مطالبه است. اگر در قرارداد ملکی یا مشارکت در ساخت، مبلغی برای انجام ندادن تعهد یا تاخیر در انجام مشخص نشده باشد این آخر راه نیست. بلکه میتوان خسارت عدم انجام تعهدات را با نظر کارشناس مطالبه کرد. اما آسان ترین راه تعیین مقطوع وجه التزام متناسب با مبلغ قرارداد و عرف جاری است.

ماده 522 قانون آئین دادرسی مدنی

در دعاویی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج بوده و با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت نموده، در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت و پس از مطالبه طلبکار، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌ گردد محاسبه و مورد حکم قرار خواهد داد مگر اینکه طرفین به نحو دیگری مصالحه نمایند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تامین دلیل عدم انجام تعهدات

اگر سازنده نسبت به انجام تعهدات قراردادی اقدام نکرد. یا اینکه یکی از طرفین به تعهدات مندرج در قرارداد بی اعتنایی کرد. سازنده خلاف مندرجات قرارداد اضافه بنا ساخته و جوازی برای آن دریافت ننموده است. شرایط ساختمان با توافقات قراردادی منطبق نیست. مالک از انتقال سهم سند رسمی به نام سازنده استنکاف می کند.

تغییر غیر مجاز کاربری اراضی

برای اثبات همه این ها و مسائلی از این دست که نیاز به بررسی تخصصی دارد، دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس به شورای حل اختلاف محل تقدیم می شود. قاضی شورا پس از بررسی موضوع، نسبت به صدور قرار تامین دلیل با تعیین کارشناس اقدام خواهد نمود.

برای اجرای تامین دلیل صادر شده بازدید ملک توسط کارشناس ضرورت دارد. اگر ملک در اختیار سازنده باشد و مشارالیه از ورود کارشناس جلوگیری کند، با دستور مرجع قضائی، موضوع از طریق ضابطین قضائی حل خواهد شد. چرا که مرجع صادر کننده قرار تامین دلیل، با تسط به قوای انتظامی میتواند دستور ورود به محدوده کارگاهی جهت بازدید کارشناس را صادر نماید. اگر درب مجموعه نیز قفل باشد به دستور مقام قضائی با حضور قفل ساز نسبت به گشودن درب اقدام خواهد شد.

ضمن ابراز امیداوری از اینکه مطالب تهیه شده توسط وکیل تخصصی قرارداد مشارکت در ساخت برای شما مفید باشد، در صورت نیاز به مشاوره با وکلای خبره قراردادهای ملکی با مهر پارسیان تماس بگیرید.

چگونه از افزایش خسارت روزانه در قرارداد مشارکت در ساخت جلو گیری کنیم؟

اکر خسارت تاخیر روزانه تعیین شود بایت یک تخلف کوچک مبلغ خسارت سنگین پرداخت نخواهید کرد. پس برای تعیین وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت حتما با وکیل تخصصی قراردادهای ملکی مشاوره نمائید.

آیا امکان اخذ تضمین از سازنده قرارداد مشارکت در ساخت وجود دارد؟

بله می توان از سازنده تضامینی از قبیل، تضمین حسن انجام کار، تضمین خسارت تاخیر انجام تعهد و تضمین سرمایه اخذ نمود که هر کدام شرایط خاص خود را دارد.

تقسیم ارث به صورت توافقی
_

نشانی دفتر وکالت وکیل وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت 

وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت 

2 دیدگاه

  • سلام روز به خیر
    نحوه تعیین وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت چه جوریه؟ چه مبلغی باید تعیین بشه تا دادگاه رای بده؟
    مثلا من میتونم شرط کنم که وکیل خودم داور مرضی الطرفین باشه؟ اگه طرف مقابلم قبول نکنه چیکار باید کنم؟

    • سلام روز خوش
      برای تعیین خسارت وجه التزام قرارداد مشارکت در ساخت باید به عرف و قیمت مبلغ معامله توجه کرد.
      تعیین خسارت وجه التزام خارج از عرف موجبی برای ورود دادگاه به اصل اراده طرفین خواهد بود.
      در تنظیم قرارداد مشارکت ساخت حتما با وکیل تخصصی ملکی مشاوره نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *