کمیسیون ماده 77 شهرداری

کمیسیون ماده 77 شهرداری

کمیسیون ماده 77 شهرداری


Rate this post

بهترین وکیل کمیسیون ماده 77 شهرداری در این نوشتار به بررسی ماهیت و ساز و کار این کمیسیون پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی ماهیت، ساز و کار و وظایف کمیسیون موضوع ماده 77 قانون شهرداری

یکی از راه ­های مهم کسب منابع درآمدی برای شهرداری ­ها دریافت عوارض و بهای خدمات است و دریافت عوارض از طریق شهرداری بر پایه ارائه خدمات می ­باشد و این ارائه خدمات شهرداری مربوط به حیطه شهری می ­باشد و در خارج از محدوده شهری، شهرداری مسئولیتی ندارد، تعیین عوارض بر اساس دفترچه عوارض و بهای خدمات به نرخ روز محاسبه می ­شود.

گاه به ­سبب گستردگی قوانین و مقررات مربوط به نحوه دریافت عوارض و بهای خدمات، بروز اختلاف میان مؤدی و شهرداری را اجتناب ناپذیر نموده است، به نحوی که قانونگذار در قانون شهرداری، کمیسیون مستقلی را که شخصیت مجزایی از سازمان شهرداری دارد را، برای رسیدگی به این امور تحت عنوان کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری (کمیسیون عوارض شهرداری) پیش بینی نموده است.

انواع عوارض دریافتی توسط شهرداری

شهرداری­ ها برای اداره امور شهر از شهروندان عوارض مختلفی را بر حسب دارائی ایشان به عناوین مختلف وجوهی بابت عوارض دریافت می­ نماید، که به شرح ذیل عبارتند از؛

  1. از کسبه، عوارض کسب و پیشه،
  2. مالکین املاک، عوارض نوسازی املاک،
  3. مالکان خودرو ها نیز، عوارض خودرو.

کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری

این کمیسیون یک نهاد شبه قضایی و مستقل از شهرداری می ­باشد و تنها مرجع صالح در خصوص رسیدگی به اختلاف­ های بین شهرداری و مؤدیان در خصوص پرداخت عوارض و بهای خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان ­های وابسته به آن است. به­ همین دلیل این مرجع دارای صلاحیت ذاتی در این خصوص می­ باشد و هیچ مرجع دیگری نمی ­تواند در این خصوص رسیدگی و اظهار نظر نماید و تصمیم خود را در قالب رای قطعی صادر می­ کند و بدهی­ هایی که به ­موجب نظر این کمیسیون درست تشخیص داده می ­شود، طبق آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی مصوب ۱۳۸۷ به وسیله اداره ثبت قابل وصول می­ باشد و اداره اجرای ثبت مکلف است، بر اساس تصمیم کمیسیون مزبور به صدور اجرائیه و وصول طلب شهرداری مبادرت نمایند و در نقاطی که سازمان قضایی نباشد، رئیس دادگستری شهرستان 1 نفر را به نمایندگی از دادگستری تعیین می­ نماید و در غیاب نماینده شورای شهر انتخاب نماینده دیگر از طرف شورای شهرستان به عمل خواهد آمد.

ابطال مزایده بانک

اعضاء کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری

اعضاء کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری مرکب 3 نفر است که قانونگذار در خصوص این ­که جلسه ­های کمیسیون با حضور چند نفر از 3 نفر اعضاء قانونی آن رسمیت می­ یابد، اشاره ­ای نداشته، ولی با توجه به اعتبار اکثریت آراء می­ توان نتیجه گرفت که جلسه ­ها با حضور هر 3 عضو آن رسمیت می­ یابد و برای حصول اعتبار رای، اکثریت آراء (حداقل 2 رای از 3 رای) کفایت می­ کند و اعضاء کمیسیون مذکور افراد ذیل می ­باشند، که عبارتند از؛

  • نماینده وزارت کشور،
  • نماینده دادگستری،
  • نماینده شورای شهر،

جهت دریافت مشاوره در خصوص کمیسیون ماده 77 شهرداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

تشکیلات کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری

کمیسیون ماده ۷۷ در شهرداری تشکیل گردیده و دارای شخصیت حقوقی مستقل از شهرداری و بر اساس ضوابط و مقررات مبادرت به رسیدگی و صدور رای می­ نماید. تصمیم ­های کمیسیون مزبور قطعی و لازم الاجرا می ­باشد و بنابراین کمیسیون تجدید نظر وجود ندارد و در صورت نیاز به تشکیل بیش از 1 کمیسیون به دلیل حجم پرونده ­ها ایجاد کمیسیون­ های متعدد منع قانونی ندارد، بدیهی است این کمیسیون ­­ها به عنوان بدوی و تجدید نظر تلقی نمی ­گردند و در عرض یکدیگر قرار دارند.

صلاحیت کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری

صلاحیت کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری به شرح ذیل 2 نوع می ­باشد، که عبارتند از؛

  • صلاحیت ذاتی

طبق ‌قانون شهرداری رفع اختلاف بین مؤدی و شهرداری در مورد عوارض و بهای خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان ­های وابسته به آن، در صلاحیت انحصاری کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری است و رسیدگی به اختلاف­ های بین مؤدی و شهرداری در مورد عوارض در صلاحیت کمیسیون مذکور بوده و عوارض با سایر مطالبه ­های شهرداری مثل «بهای خدمات» جرائم «تخلفات ساختمانی» و غیره تفاوت دارد، بطور کلی کمیسیون مذکور در موارد ذیل دارای صلاحیت ذاتی است، که به شرح ذیل عبارتند از؛

  • رسیدگی به اختلاف ­های بین مؤدی و شهرداری،
  • رسیدگی به ماهیت حقوقی عوارض،
  • تقسیط مطالبات ناشی از عوارض.
اجرت المثل و نحله

نکته: طبق قانون شهرداری صلاحیت کمیسیون تشخیص بدهی مؤدی در مورد عوارض شهرداری است، لذا اگر شهرداری مستند و مستدل به قوانین، عوارضی را محاسبه کند و مؤدی دلیل قانونی بر رد دلائل ارائه شده از سوی شهرداری ارائه ننماید، کمیسیون نمی­ تواند آن را تخفیف و یا تشدید نماید.

  • صلاحیت محلی

صلاحیت محلی کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری تابعی از قلمرو جغرافیایی شهرداری است که در حوزه آن مستقر گردیده است.

دبیرخانه کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری

دبیرخانه مذکور در شهرداری مستقر بوده و بطور معمول یکی از کارکنان شهرداری به عنوان دبیر کمیسیون تعیین می­ گردد که دارای وظایف عمده­ ای به شرح ذیل می­ باشد، که عبارتند از؛

  1. انجام تشریفات قانونی به منظور ثبت و تکمیل پرونده­ های ارجاعی به کمیسیون،
  2. تنظیم تصمیم اعضاء کمیسیون به تفکیک هر پرونده،
  3. ابلاغ قانونی آراء صادره از سوی کمیسیون به مؤدی و شهرداری،
  4. حفظ و نگهداری کلیه مکاتبه ­های اداره و سوابق آراء صادره،
  5. شرکت در جلسه­ های کمیسیون و ارائه توضیح­ های لازم به اعضاء.

مراحل تشکیل پرونده و ارجاع به کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری

مراحل تشکیل پرونده و ارجاع به کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری به شرح ذیل عبارتند از؛

  • شناسائی مؤدی،
  • محاسبه عوارض،
  • ابلاغ عوارض به مؤدی،
  • ارسال پرونده به کمیسیون.

حدود وظایف و اختیار های کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری

  • رفع هر نوع اختلاف بین مؤدی و شهرداری در مورد عوارضی که شهرداری بر اساس ماده ۷۷ قانون شهرداری دریافت می کند،
  • تعیین میزان خسارت دکه هایی که قبل از تصویب قانون شهرداری ها نصب گردید و اقدام شهرداری جهت برداشتن دکه های مورد نظر سبب ورود خسارات به صاحبان آن ها می گردد،
  • رسیدگی به اعتراض مالکین اراضی و املاکی که ملکشان در اجرای ماده ۱۱۰ قانون شهرداری ها، توسط شهرداری مرمت و دیوارکشی نشده است،
  • تقسیط طلب­ های ناشی از عوارض شهرداری برای مؤدی.
دعاوی بیمه‌

نکته: قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۰۱/۰۳/۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی، تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان ­های وابسته به آن از وظایف شورا های اسلامی شهر است.

صدور آراء کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری

آراء کمیسیون مزبور قطعی است و بدهی ­هایی که طبق تصمیم این کمیسیون تشخیص داده شود طبق مقررات اسناد لازم الاجرا به وسیله اداره ثبت قابل وصول می باشد.

اجرای ثبت مکلف است طبق تصمیم کمیسیون ماده 77 به صدور اجراییه و وصول طلب شهرداری مبادرت نماید. در نقاطی که سازمان قضایی نباشد رئیس دادگستری شهرستان یک نفر را به نمایندگی دادگستری تعیین می نماید و در غیاب انجمن شهر انتخاب نماینده انجمن از طرف شورای شهرستان به عمل خواهد آمد.

شیوه اجرای رای کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری

دایره اجرای ثبت مفاد اجراییه را به متعهد ابلاغ می کند و متعهد مکلف است ظرف 10 روز مفاد آن را اجراء نماید و اگر خود را قادر به اجراء اجراییه نداند ظرف همان مدت صورت جامع دارایی خود را به مسئول اجرا بدهد و اگر مالی ندارد به ­صراحت اعلام کند.

البته شهرداری می­ تواند قبل از انقضاء مدت فوق تقاضای تأمین طلب خود را از اموال متعهد نماید. در این صورت دایره اجراء، بلافاصله پس از ابلاغ اجراییه معادل موضوع سند لازم الاجرا از اموال متعهد بازداشت می­ کند. البته تمامی اموال متعهد را نمی ­توان بازداشت کرد، زیرا برخی از اموال مصداق استثناء ­های دین بوده و قابل بازداشت نمی­ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص کمیسیون ماده 77 شهرداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

مرجع صالح رسیدگی به اعتراض نسبت به رای کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری

علی­ رغم این­ که آراء صادره از کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری قانون قطعی می‌ باشد و امکان تجدید نظر خواهی نسبت به آن وجود ندارد، ولی طبق قانون دیوان عدالت اداری امکان اعتراض و طرح شکایت از آراء قطعی این کمیسیون نزد این دیوان وجود دارد و اگر دیوان عدالت پس از بررسی رای صادره، نظر بر ابطال رای داشته باشد، موضوع جهت رسیدگی مجدد به کمیسیون هم عرض ارجاع خواهد شد.

مصوبه مولدسازی دارایی های دولت

نکته: طبق رای وحدت رویه مورخ ۱۳۸۶ هیأت عمومی دیوان ­عالی کشور، سازمان ­های دولتی نیز می ­توانند برای رفع هر نوع تخلف احتمالی از قانون در صدور آراء کمیسیون ماده ۷۷، از حیث نقض قوانین یا مقررات و مخالفت با آن ها، به مراجع دادگستری که مرجع تظلم عمومی است مراجعه نمایند.

نکته: طبق رای وحدت رویه مورخ ۱۴۰۰ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، شعب دیوان در رسیدگی به اعتراض ­های شهروندان به عوارض مصوب شورا های اسلامی شهر، صلاحیتی در خصوص اعتبار ندادن به عوارض مصوب شورای اسلامی شهر مورد نظر که هنوز در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال نشده است (در چارچوب اصل ۱۷۰ قانون اساسی) را ندارند. به این معنی که در هر مورد، عوارض مورد اعتراض باید ابتدا در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شوند و سپس شعبه به استناد ابطال عوارض مورد نظر در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، رای به عدم اعتبار عوارض مورد نظر صادر نماید، یعنی تمامی عوارض مصوب شورا های اسلامی شهر، تا زمانی که توسط هیأت تطبیق مصوبه ­ها و یا هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال نشده اند، معتبر بوده و شعب دیوان عدالت اداری مکلف به اجرای آن ها هستند.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های کمیسیون ماده 77 شهرداری پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی کمیسیون ماده 77 شهرداری، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص کمیسیون ماده 77 شهرداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل کمیسیون ماده 77 شهرداری در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

کمیسیون ماده 77 شهرداری کمیسیون ماده 77 شهرداری کمیسیون ماده 77 شهرداری کمیسیون ماده 77 شهرداری کمیسیون ماده 77 شهرداری کمیسیون ماده 77 شهرداری کمیسیون ماده 77 شهرداری کمیسیون ماده 77 شهرداری کمیسیون ماده 77 شهرداری کمیسیون ماده 77 شهرداری کمیسیون ماده 77 شهرداری کمیسیون ماده 77 شهرداری کمیسیون ماده 77 شهرداری کمیسیون ماده 77 شهرداری کمیسیون ماده 77 شهرداری کمیسیون ماده 77 شهرداری کمیسیون ماده 77 شهرداری کمیسیون ماده 77 شهرداری 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *