کمیسیون ماده 99 شهرداری

کمیسیون ماده 99 شهرداری

کمیسیون ماده 99 شهرداری


Rate this post

بهترین وکیل کمیسیون ماده 99 شهرداری در این نوشتار به بررسی ماهیت و ساز و کار این کمیسیون پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی ماهیت، ساز و کار و وظایف کمیسیون موضوع ماده 99 قانون شهرداری

همانطورکه بنا به ­ضرورت اصول مهندسی و ساختمانی ساخت‌ و ‌ساز در محدوده شهر ها یا حریم آن‌ ها دارای مقررات و ضابطه­ هایی است، رعایت آن ها الزامی است، در حریم خارج از شهر ها نیز ضرورت احساس می­ شود و از عمده تخلف­ هایی که در حوزه خارج از شهر ها مثل حوزه شهری رخ می­ دهد ساخت و ساز های فاقد مجوز و پروانه ساخت است، هدف از الزام رعایت این ضوابط از یک طرف جهت تأمین امنیت ساکنین و از طرف دیگر برای زیبا سازی آن­ حوزه ­ها است و ممکن است همچون تمامی مقررات دیگر توسط افراد جامعه نقض شود، که ضرورت دارد نهادی برای رسیدگی به این تخلفات تعیین گردد.

تمامی ساخت و ساز ها در حوزه روستایی لازم است مجوز و پروانه ساخت را از شهرداری دریافت کنند، پرونده ساخت و ساز هایی که این نکته را رعایت نکرده باشند، جهت بررسی بیشتر به کمیسیونی به نام کمیسیون موضوع ماده ۹۹ قانون شهرداری ارجاع داده می شود، که کمیسیون مذکور با هدف ممانعت از ساخت و ساز های غیر مجاز در خارج از حریم شهر ها به وجود آمده است. این کمیسیون یکی از مهمترین موارد در سطح شهرداری ­ها و دهیاری ­ها به شمار می ­رود.

کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری

شهرداری به منظور نظارت صحیح بر رعایت قوانین و مقررات حوزه شهر سازی، موظف است تا از ساخت و ساز های غیر مجاز در خارج از حریم مصوب شهر ها جلوگیری نماید و اگر مالکی اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز در خارج از محدوده شهری نماید، رسیدگی به این موضوع در صلاحیت کمیسیون ماده 99 شهرداری می ­باشد.

انواع اراضی

حدود صلاحیت کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری

کمیسیون مزبور صلاحیت رسیدگی به تخلف ­های ارتکابی در خارج از محدوده قانونی و حریم شهر را دارا است و این تخلف­ ها به شرح ذیل عبارتند از؛

  1. تخلف زمانی ارتکاب یافته است که ملک وارد حریم شهر در حریم شهر، روستایی وجود دارد که دارای طرح هادی است و تخلف در ملکی ارتکاب یافته که در محدوده و حریم این روستا قرار دارد،
  2. در زمان وقوع تخلف و رسیدگی به آن، ملک خارج از محدوده و حریم شهر قرار دارد،
  3. تخلف قبل از ورود ملک به حریم یا محدوده شهر به وقوع می پیوندد ولی تا زمان ورود ملک به حریم یا محدوده شهر مورد رسیدگی واقع نشده است.

وظایف کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری

کمیسیون مذکور به منظور جلوگیری از ساخت و ساز های غیر مجاز در خارج از حریم شهر ها و رسیدگی به تخلف ­های ساختمانی اعم از ساخت و ساز هایی که با مفاد پروانه ساختمانی منطبق نباشد و ساخت و ساز هایی که مطابق اصول فنی و مهندسی ساخته نشده اند، تشکیل می ­گردد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص کمیسیون ماده 99 شهرداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

اعضاء کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری

اعضاء کمیسیون مذکور 3 نفر و ملزم به حضور در جلسه کمیسیون می ­باشند، که به شرح ذیل عبارتند از؛

  •  نماینده وزارت کشور،
  • نماینده قوه قضائیه،
  •  نماینده وزارت مسکن و شهر سازی تشکیل می گردد.

تخلف­ های قابل رسیدگی در کمیسون ماده 99 قانون شهرداری

تخلف­ هایی که قابل رسیدگی در کمیسون ماده 99 قانون شهرداری می ­باشد به شرح ذیل عبارتند از؛

  • عدم رعایت ضوابط ایجاد و احداث بنا و تاسیسات در خارج از حریم شهر ها و محدوده روستا ها،
  • عدم رعایت حریم قانونی نسبت به راه ها و راه آهن، معادن، دریا، رودخانه، جنگل ها، دریاچه ها، تالاب ها، نهر های عمومی، قنوات و چاه ها، مسیل ها، خطوط و پایه های انتقال نیروی برق، خطوط ارتباطی و فیبر نوری و پایه ­های تاسیسات مخابراتی، پل ها و تونل ­های واقع در مسیر راه ­ها یا تاسیسات عمومی و عمرانی، لوله های انتقال نفت و گاز، سد ها و کانال ­ها و شبکه ­های آبیاری، خطوط و لوله ­های آبرسانی، تاسیسات نظامی و انتظامی و امنیتی و مرزی، تصفیه خانه ­های آب و فاضلاب، سیل بند ها، سیل گیر ها، ابنیه و آثار تاریخی و طبیعی و تاسیسات هسته ­ای،
  • عدم رعایت ضوابط بهداشت عمومی و به سازی و حفاظت محیط زیست،
  • عدم رعایت ضوابط قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ­ها،
  • عدم رعایت اصول، ضوابط و معیار های پدافند غیر عامل،
  • عدم رعایت ضوابط و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست در مناطق چهارگانه،
  • عدم رعایت ضوابط و معیار های استقرار واحد ها و فعالیت ­های صنعتی و تولیدی،
  • عدم رعایت ضوابط و مقررات آیین ­نامه نصاب اراضی قابل واگذاری به فعالیت های مختلف در خارج از حریم شهر ها و محدوده روستا ها.
سازمان امور اراضی کشور

شیوه رسیدگی در کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری

با توجه به این ­که احداث بنا و تاسیسات خارج از محدوده قانونی و حریم شهر ها بدون اخذ پروانه در خارج از محدوده قانونی و حریم شهر ها ممنوع می ­باشد. اگر ساخت و ساز غیر مجاز در خارج از حریم شهر ها صورت بگیرد، با تشخیص مهندسین و تکنسین­ های ساختمانی که از طرف استاندار مامور نظارت شده­ اند یا با تقاضای کتبی سازمان ­های ذی ­ربط دولتی و یا بنا به اعلام فرمانداران و بخشداران ضمن جلوگیری از ادامه ساخت و ساز، مراتب به کمیسیون ماده 99 شهرداری ارسال می ­گردد.

محل تشکیل جلسه ­های کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری

محل تشکیل جلسه ­های کمیسیون مذکور استانداری می ­باشد و دبیر کمیسیون مستقر در دفتر فنی استانداری هر استان، مسئول دعوت برگزاری جلسه ­ها می ­باشد.

تصمیمات کمیسیون با اکثریت آراء معتبر می باشد. لازم به ذکر است، در زمان تنظیم صورت مجلس فرد مخالف موظف می باشد نظر خود را ذیل صورت مجلس نوشته و سپس آن را امضاء نماید.

ضمانت ­های اجرا کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری برای تخلف ­های ساختمانی در خارج محدوده شهری

ضمانت اجرای تخلف ­های ساختمانی در خارج محدوده شهری با توجه به نوع تخلف، متفاوت خواهد بود، اما بطور کلی این ضمانت­ های اجرا به شرح ذیل عبارتند از؛

  • قلع و قمع بنا،
  • جریمه 50 تا 70% قیمت روز اعیانی بنا.

نکته: آراء کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری دارای اعتبار امر مختومه است و جز به طرق مقرر در قانون قابل اعتراض یا تجدید نظر نیست. با صدور رای بدوی مبنی بر جریمه و عدم پرداخت جریمه از سوی متخلف کمیسیون نمی­ تواند دوباره رای به تخریب صادر نماید، بلکه جریمه بایستی به طریق مقتضی اخذ شود.

نکته: صلاحیت کمیسیون قانون شهرداری در صدور رای به قلع و تخریب بنا، به جهت فنی و تخصصی بودن، مستلزم اخذ اظهار نظر کارشناس رسمی دادگستری می ­باشد و کمیسیون در این مهم بی ­واسطه مجاز به صدور رای به تخریب نیست.

جهت دریافت مشاوره در خصوص کمیسیون ماده 99 شهرداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

شیوه اجرای رای در کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری

کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری پس از رسیدگی به اعتراض­ ها احراز تخلف، با رعایت مقررات آئین نامه استفاده از اراضی احداث بنا و تاسیسات حسب مورد اقدام به صدور رای قلع بنا یا جریمه معادل 50 تا 70% قیمت روز اعیانی تشکیل شده می­ نماید. رای صادر شده در کمیسیون مذکور قطعی، غیر قابل اعتراض و لازم الاجرا می ­باشد و می بایست به ­فوریت اجرا شود و بعد از صدور حکم و ابلاغ آن به دهیاری، حکم توسط گروهی که در محل حضور یافته به شرح ذیل اجرا می­ گردد، که عبارتند از؛

  •  نماینده دادستانی،
  • نیروی انتظامی،
  • دهیار،
  • نماینده شورای اسلامی،
  • نماینده بخشداری.
وکیل ارزی بانکی

نکته: اجرای آراء صادره از کمیسیون ­های ماده ۹۹ قانون شهرداری بر عهده شهرداری است و نه اجرای احکام دادگستری یا اجرای اداره ثبت.

مرجع صالح رسیدگی به اعتراض نسبت به رای کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری

علی­ رغم این ­که آراء صادره از کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری قانون قطعی می ‌باشد و امکان تجدید نظر خواهی نسبت به آن وجود ندارد، ولی طبق قانون دیوان عدالت اداری امکان اعتراض و طرح شکایت از آراء قطعی این کمیسیون نزد این دیوان وجود دارد و ذی­ فع نسبت به رای می­ تواند ظرف 3 ماه از تاریخ ابلاغ رای کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری، درخواست خود را به دیوان عدات اداری تقدیم نماید، آرای صادر شده ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ به طرفی، قابل تجدید نظر در شعب تجدید نظر می­ باشد.

امکان ابطال رای کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری

اگر رای صادره مخالف شرع یا مقررات قانونی صادر شود، معترض می ­تواند دادخواست ابطال رای را به دیوان عدالت اداری تقدیم نماید.

امکان تقاضای صدور دستور موقت توقف عملیات اجرائی حکم تخریب

در مواردی که حکم تخریب توسط کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری صادر می ­شود، عملیات اجرائی تخریب تا تعیین تکلیف قطعی شکایت متوقف می ­شود. در این موارد ضرورت و فوریت صدور دستور موقت محرز است. لذا طبق قانون دیوان عدالت اداری دستور موقت بر توقف عملیات اجرائی فقط در مورد احکام تخریب موضوع رای مورد اعتراض تا تعیین تکلیف قطعی شکایت صادر و اعلام می­ گردد و آن در صورتی است که شاکی ضمن طرح شکایت خود یا پس از آن مدعی شود اقدام ­ها یا تصمیم ­ها یا آراء قطعی یا خودداری از انجام وظیفه از سوی طرف شکایت سبب ورود خسارتی می ‌گردد که جبران آن غیر ممکن یا دشوار است، که طبق قانون دیوان عدالت اداری می ‌تواند تقاضای صدور دستور موقت کند.

مهلت درخواست صدور دستور موقت توقف عملیات اجرائی حکم تخریب

درخواست صدور دستور موقت توقف عملیات اجرائی حکم تخریب پس از طرح شکایت اصلی تا قبل از صدور رای امکان ‌پذیر است و این درخواست مستلزم پرداخت هزینه دادرسی و پرداخت خسارات احتمالی نیست و این دستور تاثیری در اصل شکایت ندارد و در صورت رد شکایت یا صدور قرار اسقاط یا رد دادخواست اصلی لغو می ­گردد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص کمیسیون ماده 99 شهرداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

مرجع صالح رسیدگی برای صدور دستور موقت توقف عملیات اجرائی حکم تخریب

مرجع صالح رسیدگی به تقاضای صدور دستور موقت توقف عملیات اجرائی حکم تخریب، شعبه ‌ای است که به اصل شکایت رسیدگی می ‌کند و مرجع رسیدگی‌ کننده طی دادرسی فوری، در صورت احراز ضرورت و فوریت موضوع، بر حسب مورد، دستور موقت مبنی بر توقف اجرای اقدام ­ها، تصمیم ­ها و آراء مورد شکایت یا انجام وظیفه صادر می ‌کند و در صورت صدور دستور موقت، نسبت به اصل دعوی خارج از نوبت رسیدگی و رای مقتضی صادر نماید.

امکان برقراری مستمری نوادگان اناث

اجرای دستور موقت صادره از شعب دیوان منوط به تأیید رئیس دیوان است که حداکثر ظرف 1 هفته از زمان وصول باید نظر خود را اعلام نماید و در صورت عدم اظهارنظر در مهلت مذکور دستور موقت صادره لازم‌الاجراء است شعبه دیوان موظف است.

نکته: دستور موقت تأثیری در اصل شکایت ندارد و در صورت رد شکایت یا صدور قرار سقوط شکایت یا صدور قرار ابطال یا رد دادخواست اصلی و یا حکم به عدم ابطال مصوبه و قطعی ­بودن رأی صادره، دستور موقت نیز لغو می ‌شود.

صدور پروانه ساخت و ساز در روستا ها

طبق اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری ­ها مصوب 1380، صدور پروانه ساختمان ­هایی که در محدوده قانونی روستا ساخته می ­شود، از وظایف بخشداری می­ باشد و دهیاری مسئول تشکیل پرونده و ارجاع به بخشداری برای صدور مجوز می­ باشد.

ضمانت اجرای ساخت و ساز غیر مجاز در روستا ها

اگر فرمانداران و یا بخشداران در حوزه مأموریتی خود، متوجه ساخت و ساز های غیر مجاز بشوند، مراتب را به استاندار اعلام می ­نمایند و استاندار دستور توقف عملیاتی ساختمانی غیر مجاز را به ضابطان دادگستری خواهد داد، اما اگر عملیات ساختمانی پایان یافته باشد، موضوع میبایست در کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری بررسی شود و از آن جا که دهیاری جزء نهاد های عمومی غیر دولتی است و مأمور دولت محسوب نمی ­شود و موظف به جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز نمی ­باشد و فقط مکلف به نظارت و کنترل آن می باشد، بنابراین دهیاری ­ها نمی ­توانند نسبت به پلمپ ساختمان مورد نظر اقدام نمایند. دهیاری مکلف می ­باشد در صورت انجام ساخت و ساز های غیر مجاز با بررسی دقیق طرح هادی، اخطاریه ­های لازم را برای مالک ارسال نماید و در صورت عدم توقف عملیات ساختمانی از سوی مالک، طی نامه ­ای اخطاریه را به بخشداری ارسال نموده و تقاضای رسیدگی از طریق کمیسیون ماده 99 را درخواست نماید.

تکلیف بنای احداث شده پس از پرداخت جریمه

اگر کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری رأی به پرداخت جریمه صادر نماید و متخلف نسبت به تأدیه جریمه اقدام نماید، مراجع صدور پروانه موظف می­ باشند در صورت درخواست صاحبان املاک برابر مقررات قانونی گواهی پایان کار صادر نمایند.

تفاوت کمیسیون ماده 99 و کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری

کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری مرجع رسیدگی به تخلفات ساخت و ساز بر خلاف ضوابط شهر سازی یا بدون اخذ پروانه ساختمانی، تغییر کاربری بنا، تغییر در اجزا و ارکان بنا، ساخت و ساز خلاف پروانه یا اضافه ساخت در محدوده شهری می­ باشد و در مقابل کمیسیون ماده 99 مرجع رسیدگی به تخلف ­های خارج و داخل محدوده شهری می ­باشد.

انواع مالکیت اراضی

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های کمیسیون ماده 99 شهرداری پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی کمیسیون ماده 99 شهرداری، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص کمیسیون ماده 99 شهرداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل کمیسیون ماده 99 شهرداری در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری کمیسیون ماده 99 شهرداری 

2 دیدگاه

    • سلام وقت شما بخیر
      با تامین دلیل می توانید به صورت قانونی و کارشناسی شده اثبات نمایید که ضوابط امر را رعایت نموده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *