اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور

اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور

اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور


5/5 - (9 امتیاز)

بهترین وکیل بین المللی در این نوشتار به بررسی اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی میزان اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور

به موجب قانون مدنی، کلیه‌ ایرانیان مقیم خارج از کشور از حیث قوانین مربوط به “احوال شخصیه” نظیر نکاح (ازدواج) و طلاق و… مطیع قانون دولت متبوع خود یعنی قانون کشور ایران خواهند بود.
ایرانیان خارج از کشور برای طلاق و جدایی از همسرشان با دغدغه‌های زیادی مواجه می‌شوند؛ زیرا با مراحل طلاق در خارج از کشور آشنایی کافی ندارند.

از آن‌جایی که طلاق ایرانیان خارج از کشور می‌تواند، حسب مورد، اشکال مختلفی مانند طلاق توافقی، طلاق به درخواست زوج (مرد) یا زوجه (زن) داشته باشد، اما قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که برای طلاق باید پیرو قوانین کشور خود باشید.
در این نوشتار وکیل پایه یک دادگستری به بررسی اعتبار این نوع طلاق پرداخته است.

انواع طلاق ایرانیان خارج از کشور

  • طلاق توافقی
  • طلاق به درخواست زن
  • طلاق به درخواست مرد
  • طلاق غیابی به درخواست مرد
  • طلاق غیابی به درخواست زن

ثبت طلاق توافقی ایرانیان در خارج از کشور از طریق وکیل

ابتدا باید زن و مرد به کنسولگری، سفارت ایران در خارج از کشور مراجعه کنند.
سپس می‌بایست از طریق کنسولگری یا سفارت ایران در آن کشور خارجی مدارک خود را به همراه یک وکالتنامه طلا‌ق برای وکیل خود در ایران ارسال کنند.

سلب حضانت فرزند

وکیل با در دست داشتن آن مدارک و وکالتنامه به دادگاه رجوع می‌نماید و حکم طلا‌ق را دریافت خواهد کرد. سپس طلا‌ق را در محضر به ثبت رسمی‌ خواهد رساند.
در مرحله آخر وکیل شناسنامه‌های مهر خورده زوجین را به همراه طلا‌قنامه برای آنها ارسال خواهد نمود و طلا‌ق آن‌ها به طور رسمی ثبت خواهد گردید.

عدم توافق طرفین برای طلاق در خارج از کشور

ممکن است طلا‌ق توافقی نبوده و برخی مشکلات دیگر نیز در خارج از کشور وجود داشته باشند.
در برخی موارد ممکن است زن با طلا‌ق موافق نبوده باشد و مرد در خواست طلا‌ق داده باشد.
در این صورت مرد برای اینکه بتواند در خارج از کشور از همسرش جدا شود می‌بایست به همراه وکالتنامه دلایل موجه قانونی نیز داشته باشد.
در این مورد اگر مرد نیز موافق طلا‌ق نباشد، زن می‌بایست دلایل خود را به وکیل اعلام نماید و آن‌ها را به اثبات برساند.

طلاق ایرانیان خارج از کشور به طور جداگانه

در برخی موارد زن و یا مرد در ایران ساکن هستند. برای مثال مرد در ایران و زن در یک کشور دیگر ساکن است.

اگر چنین شرایطی وجود داشته باشد برای طلا‌ق یکی از حالات زیر به وجود خواهد آمد:
درخواست طلاق از طرف زن یا مرد ساکن ایران
درخواست طلاق از طرف زن یا مرد ساکن خارج از کشور

اگر طرفین هر دو دارای تابعیت ایرانی هستند ولی یک طرف، داخل و طرف دیگر خارج از ایران اقامت دارد؛ در این حالت، طبق ماده 14 قانون حمایت از خانواده، برای رسیدگی به دعوای طلاق، دادگاه محل اقامت طرفی که در ایران اقامت دارد صلاحیت رسیدگی دارد.

حتی اگر زوجین هر دو در کشور خارجی اقامت داشته و یکی از آن‌ها در ایران سکونت موقت داشته باشد، باز دادگاه محل سکونت موقت طرفی که در ایران است برای رسیدگی به دعوا صلاحیت دارد.

راه قانونی ابطال وکالت بلاعزل طلاق

در این حالت فقط یک طرف دارای تابعیت ایرانی است و طرف دیگر دارای تابعیت خارجی است.
در این صورت، با توجه به ماده 963 قانون مدنی و استنباطی که از بند 1 ماده واحده قانون رعایت احوال شخصیه‌ی ایرانیان غیر شیعه، می‌توانیم داشته باشیم و همچنین با توجه به اختیار بیشتر مرد در طلاق، باید بگوییم که در ارتباط با طلاق زوجین دارای تابعیت متفاوت، قانون دولت متبوع مرد حاکم است خواه ایرانی باشد یا خیر.

درخواست طلاق از طرف زن یا شوهر ساکن ایران

اگر فردی که در ایران ساکن است بخواهد از همسرش که مقیم یک کشور دیگر است طلا‌ق بگیرد می‌بایست به دادگاه رجوع نموده و با ارائه دلایل و مدارک کافی رای طلا‌ق را دریافت کند.
در این صورت ابلاغیه‌‌ای برای همسر فرد که در خارج از کشور ساکن است ارسال می‌شود و با طی شدن برخی مراحل طلا‌ق ثبت رسمی می‌شود.

درخواست طلاق از طرف زن یا شوهر ساکن خارج از کشور

اگر فردی که همسرش در داخل کشور ساکن است و خود مقیم یکی از کشور‌های خارجی است بخواهد از او جدا شود می‌بایست قبل از هر کاری به کنسولگری یا سفارت ایران رجوع کند.

در مرحله بعد باید وکالتنامه طلا‌ق را برای وکیل خود ارسال کند و در صورت عدم وجود موانع قانونی و… طلا‌ق او به ثبت خواهد رسید.
مدت زمان طلا‌ق در خارج از کشور ممکن است کمی طولانی‌‌‌تر باشد و بین سه ماه تا یک سال زمان می‌برد.

ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور

بنا بر تبصره‌ی ماده 15 قانون حمایت از خانواده، در صورتی‌که برای اجرای صیغه‌ی طلاق به اشخاص صلاحیت‌داری که با پیشنهاد وزارت امور خارجه و تصویب رئیس قوه‌ی قضاییه به کنسولگری‌ها معرفی می‌شوند، باید به کنسولگری ایران در محل اقامت خود در کشور خارجی مراجعه کرده و اقدام به ثبت طلاق خود بنمایید.

بر اساس مقررات داخلی ایران، زوجین با درخواست کتبی و گواهی مثبت اجرای صیغه‌ی طلاق توسط اشخاص صلاحیت‌دار یاد شده، می‌توانند اقدام به ثبت طلاق خویش نمایند. البته در طلاق رجعی، طلاق بعد از گذشت مدت زمان عده، ثبت خواهد شد.
قانون‌گذار در ارتباط با طلاق بائن استثنایی قائل شده، به این صورت که در این‌جا زن می‌تواند با ارائه‌ی درخواست کتبی به همراه گواهی اجرای صیغه‌ی طلاق توسط اشخاص صلاحیت‌دار تعیین شده، اقدام به ثبت طلاق خویش بنماید.

طلاق یکجانبه از طرف زوجه

تنفیذ طلاقنامه خارجی ایرانیان در دادگاه‌های ایران

در صورتی‌که برای اجرای صیغه‌ی طلاق، به دادگاه کشور خارجی که در آن اقامت دارید مراجعه کرده و حکمی مبنی بر طلاق دریافت کرده باشید، این حکم در صورت انطباق با قوانین ایران، قابل بررسی و تنفیذ (تایید) توسط دادگاه ایران است.
تا حکم مورد نظر به بررسی دادگاه ایرانی نرسیده و توسط آن تنفیذ نشود، طلاق شما ثبت نخواهد شد.
البته این‌که طلاق به چه شکلی بوده باشد، می‌تواند در تنفیذ(تایید) آن توسط دادگاه‌های ایران مؤثر باشد.

به این صورت که دادگاه‌های ایران معمولا حکم صادره از دادگاه خارجی در طلاق توافقی را راحت‌تر تنفیذ می‌کنند و هم‌چنین حکم صادره از دادگاه خارجی در طلاقی که خواهان آن مرد بوده باشد را نیز با توجه به این‌که، بر طبق قوانین داخلی ایران، حق طلاق با مرد است، راحت تنفیذ (تایید) می‌کنند.

اما در ارتباط با حکم طلاق دادگاه خارجی، در شرایطی که خواهان آن زن بوده باشد، سخت‌گیری بیشتری برای تنفیذ(تایید) دارند.
زیرا زن در شرایط خاصی بر طبق قانون ایران می‌تواند خواهان دعوای طلاق باشد، در نتیجه این شرایط باید برای دادگاه ایرانی احراز شود تا بتواند حکم را تنفیذ(تایید) کرده و بدان اعتبار ببخشد.

اهمیت تنفیذ حکم طلاق توسط دادگاه‌های ایران

به طور کلی منافع دولت‌ها در ارتباط متقابل با یکدیگر، ایجاب می‌کند که کشورها در صورتی‌که شرایط لازم وجود داشت احکام صادره از محاکم یکدیگر را معتبر شناخته و آن را به موقع اجرا بگذارند.

به این علت که حقی که در نتیجه‌ی حکم دادگاه خارجی برای محکوم له به وجود آمده است، باید در کشورهای دیگر محترم شمرده شود تا بتواند منشأ آثاری برای آن فرد باشد و لازمه‌ی محترم شمردن این حق آن است که حکم صادره از دادگاه خارجی بتواند اجرا شود.

لغو حضانت

در همین راستا ماده ۱۵ قانون حمایت از خانواده، بیان می‌کند که در صورتی‌که دادگاه ایران حکم صادره از دادگاه خارجی را بررسی و آن را تنفیذ کند، حکم فوق الذکر می‌تواند در ایران به اجرا در بیاید.

دادگاه ایرانی برای آن‌که حکم مورد نظر را تنفیذ کند عوامل مختلفی را مدنظر قرار می‌دهد مثل این‌که حکم مورد نظر شرایط هشت گانه‌ی مندرج در ماده ۱۶۹ قانون اجرای احکام مدنی، نظیر عدم مخالفت حکم با نظم عمومی و اخلاق حسنه، قطعی و لازم الاجرا بودن حکم و… را دارا باشد.

همچنین علاوه بر این موارد صیغه‌ی طلاق بر طبق ماده ۱۱۳۴ قانون مدنی، باید به طور صحیح و در حضور دو شاهد عادل مرد و با رعایت شرایط مندرج در مواد ۱۱۴۰ تا ۱۱۴۲ قانون مدنی مثل پاکیزه بودن زن و… انجام شده باشد.
در نتیجه در صورت وجود شرایط بالا، حکم دادگاه خارجی توسط دادگاه ایرانی تنفیذ شده و قابل اجرا خواهد بود.

در غیر این صورت حکم دادگاه خارجی قابل اجرا نبوده و هیچ‌گونه آثاری بر آن بار نمی‌شود، گویی چنین حکمی اصلا صادر نشده، بنابراین بدیهی است که حقی هم برای محکوم له در ارتباط با آن حکم ایجاد نخواهد شد.
اگر در ایران یا خارج از کشور نیازمند مشورت گرفتن از وکیل پایه یک دادگستری هستید با شماره‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید.

طلا‌ق ایرانیان در خارج از کشور با رعایت چه قوانینی انجام می‌گیرد؟

طلا‌ق در خارج از کشور با توجه به قوانین ایران انجام خواهد گرفت.

اگر طلاق صادره در خارج از کشور را دادگاه ایران تنفیذ (تایید) نکرد چه کار کنیم؟

تمامی اقدامات برای صدور طلاق باید از ابتدا در ایران شروع و اقدام شود.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور 

اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور 

اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور اعتبار طلاق ایرانیان در خارج از کشور 

وکیل و مشاور حقوقی آنلاین مهاجرت

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *