وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ

 وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ

 وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ


5/5 - (13 امتیاز)

امروز با موضوع وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

مشارکت یک نوع قرارداد مهم و پرکاربرد در جهان کسب و کار است.

معمولا افرادی که دارای تخصص در زمینه‌ای هستند اما سرمایه‌ی لازم برای راه‌اندازی یک کسب و کار یا تأسیس یک شرکت و ثبت آن را ندارند، می‌توانند با مشارکت و همکاری با دیگر افراد که سرمایه لازم را اختیار دارند، زمینه‌ای فراهم کنند که با تجمع دانش و سرمایه، کسب و کاری راه‌اندازی شود و هر یک از شرکاء به سود حاصل از این مشارکت دست یابند.

مشارکت در زمین کشاورزی یکی دیگر از انواع مشارکت‌های مدنی است که از پرکاربردترین مشارکت‌ها بین افراد شناخته می‌شود.

افراد با مشارکت در فرایند کاشت، داشت و برداشت زمین‌های کشاورزی سبب رونق گرفتن کسب و کار کشاوزی و افزایش سطح کیفیت و کمیت محصولات حاصله می‌شوند و به دلیل برنامه‌ریزی و تقسیم کار و انجام وظایف تعهد شده توسط شرکا در این مشارکت، میزان سوددهی این مشارکت نیز افزایش می‌یابد.

تعریفی که از این نوع قرارداد در قانون بیان شده است به این شرح است:

در این قرارداد اشخاص حقیقی و یا حقوقی سرمایه‌ی خود را به صورت سهم‌الشرکه غیرنقدی یا نقدی و به صورت مشاع و برای انجام کاری معین، برای یک مدت محدود به منظور رسیدن به سود بر طبق قرارداد قرار می‌دهند.

یکی از پرکاربردترین مشارکت‌ها مشارکت در امر باغداری است.

ماده ۵۴۵ قانون مدنی تصریح می‌کند:

مقررات راجع به مزارعه که در مبحث قبل ذکر شده است، در مورد عقد مساقات نیز مرعی خواهد بود، مگر اینکه عامل نمی‌تواند بدون اجازه مالک، معامله را به دیگری واگذار یا با دیگری شرکت کند.

اگر به دنبال وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ، دکتر محمدرضا مهری هستید با خطوط موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس حاصل نمایید.

نکات مهم وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ

چجوری از صاحب باغ شکایت کنیم؟

حقمون از صاحب باغ چجوری بگیریم؟

بهترین  وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ در تهران کیست؟

نحوه تنظیم قرارداد با باغدار؟

به دعاوی مرتبط با باغداری در کدام دادگاه رسیدگی می‌شود؟

بهترین وکیل ملک منطقه 2

شکایت از صاحب باغ تالار را به کدام مرجع تقدیم کنیم؟

وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ محمدرضا مهری  توضیح داد:

موضوع عقد مساقات درختان مثمر است، مدت باید معین باشد، عامل عهده‌دار عملیاتی در ارتباط با درختان است و سهم عامل باید به طور مشاع از ثمره درختان معین شود.

مدت مساقات باید معلوم بوده و کمتر از زمانی که میوه به دست می‌آید، نباشد؛ چون الزام طرفین به کاری که مدت آن مجهول باشد، ممکن نیست و اگر هم مدت کمتر باشد، با اصل معامله در تضاد است.

مدتی که در عقد مساقات معین می‌شود، باید به ماه و سال باشد و طوری تعیین شود که ثمره آنها به دست آید؛ بنابراین درختانی که در پاییز محصول می‌دهد، در زمستان محصولی نخواهد داد.

قرارداد مساقات باید قبل از روییدن میوه منعقد شده باشد.

وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ محمدرضا مهری بیان داشت:

اگر بعد از آن باشد، تنها در صورتی معامله صحیح است که درختان نیاز به کارهایی مثل آبیاری داشته باشند؛ در غیر این صورت، معامله صحیح نیست.

در معامله، سهم هر کدام باید به صورت کسر مشاع، مانند نصف یا ثلث از میوه‌ها باشد و اگر قرار بگذارند که به عنوان مثال 500 کیلو از میوه‌ها برای مالک و بقیه برای کارگر باشد، معامله باطل است؛ زیرا قانونگذار این قیدها را لازم دانسته است.

عامل باید در ثمره درختان سهیم شود، مالک در عقد مساقات نمی‌تواند تمام محصول را خود برداشت کند و به عامل اجرت بدهد؛ در حقیقت، چنین اقدامی خروج از عقد مساقات است .

اگر طرفین عقد، قصد تقسیم امور باغبانی را دارند، کارهایی که قرار است مالک یا کارگر انجام دهند، باید مشخص شود. چون در صورت عدم تعیین نمی‌توان هیچ یک را به انجام آنها الزام کرد و در نتیجه معامله باطل است.

وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ محمدرضا مهری گفت در حقیقت، در عقد مساقات باید وظایف و عملیات عامل که همان باغبان است، مشخص و ذکر شود.

انجام اعمالی که هر سال تکرار می‌شود، بر عهده عامل است و اعمالی که هر سال تکرار نمی‌شود، مگر در صورت پیش‌آمد حوادث، به عهده مالک است. به عنوان مثال، لایروبی قنات برای آبیاری و ساختن دیوار باغ از جمله اموری است که بر عهده مالک است.

فسخ یا بطلان عقد مساقات

بر اساس ماده ۵۴۴ قانون مدنی،

در هر مورد که مساقات باطل باشد یا فسخ شود، تمام ثمره، متعلق به مالک است و عامل، مستحق اجرت‌المثل خواهد بود.

در عقد مساقات درختان غیر مثمر مثل زبان گنجشک، اقاقیا، چنار، بید و نظایر آن را نمی‌توان به عامل سپرد تا از آن مراقبت کند.

درختان موضوع عقد، باید مثمر باشند، مثل درخت نخل، درخت انار، درخت سیب و گلابی و درختان مرکبات که هر کدام از این درختان چندین سال عمر می‌کنند.

حق ریشه چیست؟

بوته‌هایی که دارای ریشه مستحکم هستند، مثل مو و تمشک می‌توانند مورد مساقات قرار گیرند همچنین درختان گل مثل گل سرخ که برای گلاب و عطر به‌کار می‌روند، در همین ردیف قرار دارند اما بوته‌هایی که طبیعتا اقتضای بقای بیش از یک سال ندارند، مثل هندوانه، خربزه و خیار نمی‌توانند مورد مساقات قرار گیرند .

برای عقد مساقات لازم نیست طرف عقد مساقات مالک اصل درخت‌ها باشد ، بلکه کافی است که مالک منافع آنها باشد.

 وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ

تصویب نامه درخصوص اجرای اجباری استاندارد تراکتورها، ماشینهای کشاورزی و جنگلداری و تجهیزات موتوری باغداری و چمن و نصب علایم ایمنی و تصاویر هشداردهنده

وزارت صنایع و معادن ـ وزارت جهاد کشاورزی

شورای عالی استاندارد در جلسه مورخ 31/3/1388 کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست بنا به پیشنهاد مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و به استناد بند (5) ماده (20) قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ـ مصوب 1371ـ تصویب نمود:

اجرای استاندارد تراکتورها، ماشینهای کشاورزی و جنگلداری و تجهیزات موتوری باغداری و چمن و نصب علایم ایمنی و تصاویر هشداردهنده بر روی آنها با شماره 7256 و با عنوان ماشینهای کشاورزی ـ تراکتورها، ماشینهای جنگلداری و کشاورزی، تجهیزات موتوری باغداری و چمن ـ علائم ایمنی و تصاویر هشداردهنده ـ اصول کلی اجباری می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ پرویز داودی

مشارکت در باغداری

تعریف باغ:

به زمین‌هایی که برای پرورش گل و گیاه، میوه و سبزیجات، بوته و درختان، حصارکشی شده باشند باغ گفته می‌شود.

تعریف باغداری:

وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ محمدرضا مهری گفت باغداری یعنی هنر کاشت، داشت، برداشت، بازاررسانی انواع سبزیجات و صیفی‌جات.

برخی افراد هنر باغداری و پرورش گل و گیاه دارند و از فنون و علم باغداری و رسیدن به سود خوب از این راه برخوردار هستند، اما برای به کارگیری از دانش خود یا کلا زمین در دسترس آن‌ها نیست و یا زمینی که مناسب باغ‌سازی باشد را ندارند؛

از طرفی هم افرادی هستند که شاید چندین هزار متر زمینی حاصلخیز دارند که مناسب پرورش سبزیجات و صیفی‌جات است اما به دلیل این‌که سررشته‌ی کافی از علم باغداری ندارند و به اصطلاح به صورت سنتی به امر باغداری می‌پردازند، میزان محصولات به بار آمده از آن زمین و همچنین سود سالیانه‌ی آن به نسبت مساحت باغ، کم است.

قرارداد مشارکت

از این‌رو صاحب زمین به عنوان مالک و فردی که آشنا به علم و فنون و باغداری است به عنوان سازنده، طی توافقات فی مابین، با بستن قراردادی به عنوان قرارداد مشارکت در باغداری و با مشارکت هم به صورت اصولی به امر باغداری می‌پردازند.

با همکاری طرفین قرارداد و انجام تعهدات موجود، سود حاصل از این مشارکت برای هر دو طرف رضایت بخش خواهد بود.

این قبیل مشارکت‌ها نه تنها برای طرفین این مشارکت سودآور است، بلکه با بکارگیری از زمین‌های حاصلخیزی که شاید سال‌ها استفاده‌ی بهینه‌ای از آن نشده، می‌توان سبب افزایش محصولات مورد نیاز مردم و همچنین کمک به دولت برای خودکفا شدن و جلوگیری از واردات میوه و سبزیجات و دیگر محصولات از خارج و خروج ارز شد.

وکیل اراضی ملی

لزوم انعقاد قرارداد برای مشارکت در باغداری

وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ محمدرضا مهری بیان داشت باغداری و پرورش گل و گیاه فعالیت پویا و در عین حال پرثمر است؛ برای موفقیت در این امر و رسیدن به حاصل و سوددهی بیشتر لازم است طرفین مشارکت به درستی به تعهدات خود عمل کنند.

یکی از اهرم‌هایی که افراد را در انجام وظایفشان وادار می‌کند، بستن قرارداد بین آن‌هاست؛ چرا که در آن وظایف و تعهدات طرفین در چارچوب مشخصی تعیین شده است و این امر سبب جلوگیری از بروز اختلافات در آینده نیز خواهد شد.

مسلما در قرارداد مشارکت باغداری وظیفه‌ی اصلی صاحب باغ، تحویل زمین خود به باغدار است.

وظیفه‌ی باغدار نیز پرورش محصول مورد توافق شده بین خود و صاحب زمین به بهترین نحو و طبق اصول است.

البته از آن‌جایی که این قرار داد از نوع قرارداد خصوص می‌باشد، طرفین آن می‌توانند هر نوع توافقی با یکدیگر داشته باشند؛ مثلاً ممکن است صاحب باغ علاوه بر این‌که تعهد کند زمین را به باغدار تحویل دهد، در برخی امور باغداری نیز به باغدار کمک کند تا سهم بیشتری از سود حاصله داشته باشد.

میزان سود هر کدام از طرفین و مدت زمان این قرارداد نیز معیار و مبنای مشخصی ندارد و بسته به توافقی دارد که شرکا در حین انعقاد قرارداد با یکدیگر کرده‌اند.

قرارداد مشارکت در زمین کشاورزی

مشارکت در زمین کشاورزی می‌تواند بر اساس دو نوع قرارداد صورت گیرد:

عقد مزارعه

مشارکت در زمین کشاورزی بر اساس عقد مزارعه یکی از پرکاربردترین نوع مشارکت در زمین کشاورزی است.

موضوع مورد بحث ما نیز همین نوع مشارکت می‌باشد.

بر اساس ماده ۵۱۸ قانون مدنی

مزارعه عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین زمینی را برای مدت معینی به طرف دیگر می‌دهد که در آن زراعت کرده و و در نهایت حاصل به دست آمده را تقسیم کند.

طرفین در عقد مزارعه مزارع (صاحب زمین کشاورزی) و عامل-زارع (کسی که متعهد می‌شود زمینه کشاورزی را زراعت کند) می‌باشند.

 شرایط صحت عقد مزارعه

از آن‌جایی که مزارعه یک نوع عقد است باید تمامی شرایط صحت عقد را دارا باشد؛ از قبیل:

در عقد مزارعه طرفین عقد باید با میل و اراده‌ی خود با یکدیگر به توافق برسند.

طرفین معامله در عقد مزارعه باید دارای اهلیت باشد، یعنی بالغ، عاقل و رشید باشد.

عقد مزارعه از جمله عقود لازم است به این معنی که هیچ یک از طرفین حق فسخ معامله را ندارد.

مگر این‌که طرفین در حین انعقاد عقد بر مبنای شروطی که ضمن عقد برای یکدیگر قائل شده‌اند، حق خیار یا فسخ معامله را داشته باشند.

موضوع عقد مزارعه باید زراعت باشد؛ زراعت گیاهانی که عمر کوتاهی دارند مانند: گندم، برنج، جو و غیره

وکیل ملکی متل قو

مدت اعتبار عقد مزارعه باید مشخص باشد و معمولاً مدت آن یک ساله است.

اما مزارع و زارع می‌توانند در این باره با توافق یکدیگر تصمیم‌گیری کنند؛

مثلاً مدت اعتبار قرارداد را دو سال و یا بیشتر تعیین نمایند.

میزان سهم مزارع و زارع طبق ماده ۵۱۱ قانون مدنی باید به صورت مشاع با توافق طرفین عقد، ربع یا ثلث یا نصف مال تعیین شود و اگر به نحو دیگری باشد احکام مزارعه جاری نخواهد بود.

به این ترتیب که مثلاً اگر قرار است یک سوم محصول به بار آمده سهم عامل شود، این یک سوم از مجموعه محصولات زمین سهم او خواهد شد نه یک سوم مشخص شده از زمین زراعی چرا که ممکن است عامل در یک سوم مشخص شده برای سهم خود، بهتر کار کند.

گاهی نیز در عقد مزارعه مزارع و زارع علاوه بر سهم مشاع خود از محصول، خارج از عقد با یکدیگر توافق می‌کنند.

مثلاً صاحب زمین در آخر کار مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به عامل علاوه بر سهمش بپردازد. چون این توافق خارج از قرارداد است، صحیح می‌باشد.

معمولاً مشارکت بین مزارع و زارع در قالب سند کتبی تنظیم می‌شود تا جنبه قانونی داشته باشد.

اما اگر طرفین مشارکت به صورت شفاهی با یکدیگر توافق کرده باشند، در صورت بروز اختلاف، آن‌ها تنها با آوردن دو شاهد معتبر می‌توانند ادعای خود را به اثبات برسانند.

وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ

 تعهدات مزارع (صاحب زمین)

در اختیار قرار دادن زمین‌های کشاورزی خود به فرد زارع

در صورتی که زمین دارای حلقه چاه باشد صاحب زمین موظف است اجازه‌ی استفاده از آب چاه را برای آبیاری زمین به زارع بدهد.

هزینه‌ی تعمیر و نگهداری از چاه زمین کشاورزی با صاحب زمین است.

در پایان کار و با به بار آمدن محصول باید سهم زارع را طبق تعهدی که داده است در اختیار او قرار دهد.

 تعهدات زارع (عامل)

زارع برای زراعت زمین مشارکتی باید کلیه‌ی ابزارها، ماشین آلات، نیروی انسانی مورد نیاز و همچنین بذر مربوطه و انواع سموم و کودهای مورد نیاز را فراهم کند.

زارعی که در این مشارکت خود را متعهد ساخته باید کلیه‌ی فرایند کاشت، داشت و برداشت زمین کشاورزی را به صورت مناسب و طبق عرف مکان آن زمین انجام دهد.

زارع پس از تحویل زمین‌های کشاورزی حق انتقال آن‌ها را به فرد دیگری ندارد و طبق قواعد قرارداد باید خود مبادرت به این امر نماید.

عقد شرکت

مشارکت در زمین کشاورزی همچنین می‌تواند بر مبنای عقد شرکت صورت گیرد.

عقد شرکت از عقود معین است که در قانون مدنی شرایط و مقررات آن مشخص شده است.

برای صحت عقد شرکت باید دو یا چند حق مالکیت در این مشارکت وجود داشته باشد و مجموعه این مالکیت‌ها یک مالکیت جمعی و اشتراکی ایجاد کند. در عقد شرکت طرفین معامله هرکدام مالک قسمتی از زمین کشاورزی هستند و بر سر مالی که میان آن‌ها مشترک است با یکدیگر معامله می‌کنند.

اراضی موقوفی

همچنین طرفین این معامله هر زمان که بخواهند می‌توانند آن را فسخ کند.

اگر قرارداد مساقات فسخ شود سهم عامل چیست؟

هرگاه مساقات باطل باشد یا فسخ شود، تمام ثمره، متعلق به مالک است و عامل، مستحق اجرت‌المثل خواهد بود.

تفاوت مزارعه و مساقات چیست؟

این دو قرارداد در موضوع متفاوت می‌باشند و موضوع مزارعه، زراعت گیاهانی است که عمر کوتاهی دارند مانند گندم، برنج، جو و… اما موضوع مساقات گیاهانی است که دارای ثمره هستند مانند انار و…

دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل محمد رضا مهری

دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.

مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی

عضویت شهروندان در بزرگترین جامعه حقوقی آنلاین کشور و برخورداری از تخفیف مشاوره و حق الوکاله.

امکان عضویت وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی جهت معرفی به جامعه پس از تایید هیات مدیره.

قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.

خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.

خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.

معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران.

بهترین وکیل کیفری تهران

بهترین وکیل ملکی تهران

بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران

بهترین وکیل خانواده تهران

بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر

بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور

بهترین وکیل فرجام خواهی

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9و10

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین دعاوی ملکی در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663628

021-88796143

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی دعاوی ملکی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص ملک

09120067664

09120067665

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر  وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ

 وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ  وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ  وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ  وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ  وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ  وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ  وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ  وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ  وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ  وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ  وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ  وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ  وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ  وکیل شکایت از باغدار صاحب باغ 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *